- Microsoft Excel topic
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Crypto Trade
- Router gondok
- Az USA tisztifőorvosa figyelmeztető címkét ragasztana a közösségi médiára
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Rendszergazda topic
- eBay
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Bittorrent topik
Új hozzászólás Aktív témák
-
Snoop-y
veterán
válasz nemlehet #145 üzenetére
Arra probalunk ravilagitani hogy jelenleg a vezetesi tudasa a rendszernek meg nagymamamhoz kepest is gyenge nemhogy rabizzam az eletemet meg akar segitseg formajaban is.
Dobaloztok itt 200 millio kilometerekkel mikor egy masodrendu uton nem kepes biztonsagosan kozlekedni.
Arra is erdemes lehet kiterni, hogy valyon milyen egyeb dolgot ignoral szoftveresen amirol jelenleg nem tudunk?
Ez engem jobban erdekel mint a 200 millios km szam. De ugye errol nem tudunk semmit.
Barmennyire is hihetetlen en ha Teslat latok (napi 5-6 jon velem szemben leven itt a szalonjuk 3 sarokra tolunk)
allandoan keszenletben vagyok hatha valamelyik marha epp auto uzemmodban kozlekedik es engem osszetor. Bar ez is lehet baleset elkerulo ujitas elvegre en is jobban figyelek[ Szerkesztve ]
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
Snoop-y
veterán
Lasd fentebbi kommentem ahol kifejtem milyen hianyossagai vannak az autopilotnak. Tudom hogy szeretsz te is belekapaszkodni csak egy darab kommentbe de most tehetnel kivetelt hogy a tobbit is elolvasod es ugy reagalsz
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
félisten
válasz #82729984 #148 üzenetére
Az én kis álomvilágomban valódi balesetek fordulna elő valódi autóvezetőkkel és néha sajnos valódi halottakkal, és ez utóbbiak számát szeretném csökkenteni. És eközben hatalmas megtisztelteésként szóba állnak velem olyan koponyák, akik ezt a témát a legmagasabb szinten (fejlesztés, közlekedésszervezés) ismerik, gyakorolják.
A saját munkámból és tanulmányaimból tudom, hogy mire képesek az emberi vezetők, akár a legjobbak is.
A szakirodalomból és a fent említett szakmai kör információiból (meg persze a sajtóból) meg tudom, hogy hol tart a technika.Ezek alapján állítom, hogy már a mai, valóban gyerekcipős szinten is sokban az emberi vezetők előtt. Még nem a legelegánsabb megoldások működnek, még nyilván sok hibával, de az embernél vészhelyzetben már most sokkal jobban.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
dabadab
titán
"Lasd fentebbi kommentem ahol kifejtem milyen hianyossagai vannak az autopilotnak."
Ez akkor lenne ellenérv (igazán akkor se, mert ha a számok nem támasztják alá, akkor nem támasztják alá), ha lenne olyan alternatíva, aminek nincsenek hiányosságai. Ezzel szemben az egyetlen ismert alternatívának még több hiányossága van.
DRM is theft
-
Snoop-y
veterán
Az eleg jo alternativa hogy a sofor fogja a kormanyt illetve ha eszreveszi keresztben a kamiont akkor nem hajt bele?
Az mit bizonyit hogy van olyan ember aki erre keptelen? Ettol jobb lesz az adott szoftver abban az idopillanatban amikor telibeverte a kamiont?
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
félisten
Igen, az ilyen esetekre hivatkozással gyakran találkozom -- és ne állítom, hogy kizárt, hogy megtörténjenek, de nagyon-nagyon kicsi a jelentőségük.
Elve nagyon felkészült, képzett, iszonyatosan gyors észjárású vezető -- és minimum egy sportmotor vagy szupersportkocsi kell hozzá.
A másodperc tört része alatt ki kell kalkulálni (ez persze tudatalatti, ráérzéses számolás), hogy pont abban a nagyon szűk tartományban vagyok, amikor már késő fékezni vagy irányt változtatni, a jármű a rendelkezésre álló szintén másodpercnél rövidebb idő alatt egyáltalán reagálni tud,és biztosítja azt a teljesítményt, hogy az adott vonalon az érkező jármű előtt haladjak el, és ne éppen fékezés helyett gyorsulva ütközzek helyette.
Egy ilyen döntés (pláne helyesen) csak olyanok tudnak meghozni, akik számára ez rutinszerű, azaz felülírták az elemi reflexszerű reakciót, ami pontosan tiltja a gyorsítást -- tehát alapvetően autóversenyzők, kaszkadőrök, de forgalmi helyzetben ők sem mindig. Tehát ez vagy zsenit, vagy nagyon-nagyon jó, de kifejezetten képzett vezetőt feltételez.
Nagyon ritka az a helyzet, amikor mindezt van idő végiggondolni (ugye eleve kb. 1 másodperc késedelemmel indítunk), és mégis az a gyorsítás a megoldás, ami jóval kisebb mértékű, mint a fékezés lassítása.
Egyébként pont ez a gyorsítással menekülni helyzet az, amit a "robot" még érdemben alkalmazhat is sikerrel, de az átlagvezető a fentiek alapján szinte sosem.
A gyorsítás olyankor lehet megoldás, amikor eleve ez a terv, tehát nem kell alternatívaként választani, pl. előzés közben, vagy olyankor, ha a gyorsítás elve távolabb visz a veszélytől, pl. a tükörben feltűnő T-Rex esetén. De tudomásul kell venni, hogy evolúciósan erre nem vagyunk felkészítve, alapértéken távol akarunk maradni a veszélyzónától, nem pedig gyorsan áthaladni rajta.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
DigitXT
félisten
allandoan keszenletben vagyok hatha valamelyik marha
Most mondhatnád, hogy ha "kalapos skodást" (Buzukis papit) látsz, ugyanez!
Sajnos az emberi sofőrök közt is VANNAK olyanok, akik messze rosszabbak,
mint a Tesla. És még csak rájuk sincs írva, hogy most kell készenlétben lenni.Jó, az ember szeme egy idő után rááll, hogy fokozottan figyeljen akkor, ha vki
szemmel láthatólag elég bizonytalan, csak néz, de nem lát, esetleg ivott, vagy
nyomogatja a telefonját, tömi a fejét, keresi az öngyújtóját, sminkel, stb.#156: valóban kicsi a jelentőségük, mert nem ebből áll a napi közlekedés(em).
Ellenben az eset után jobban figyelek az adott elég széles kereszteződésben,
másképp/defenzívebben közelítem meg: mondhatjuk, hogy az én motorvezetői
tudásom is béta verzióban van, így egy majdnem-balesetből tanulva hangolom.
(Ettől függetlenül nem ülnék vissza kisebb motorra, pedig ez sem túl nagy...)Szerk: ha autóval lettem volna, akkor tuti beleállok a fékbe, mert ott az ABS, s
nem kell azon filózni, hogy beesem-e a kocsi alá a leblokkoló első kerék miatt.
Eleve motoron a vészfékezés elég összetett dolog, amit jól kivitelezni... Nehéz.
(Nehéz, mert hiába tudja vki az elméletet, pánikhelyzetben nem úgy fog menni.
És minél inkább meg akar állni, annál valószínűbb, hogy a progresszív fékezés
helyes alkalmazása helyett csak "rámarkol" a fékre. És esik. Ha nincs ABS...)[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
"Az eleg jo alternativa hogy a sofor fogja a kormanyt illetve ha eszreveszi keresztben a kamiont akkor nem hajt bele?"
Létező alternatíváról volt szó. Márpedig a létező humán sofőrök néha ugyanúgy belemennek mindenfélébe: szembejövő kamionba, útszéli fába, buszmegállóban várakozókban.
Konkrétan velem is történt olyan, hogy belémjöttek úgy, hogy én megyek szépen az úton, egy autó ott várt a macisajtnál, aztán egyszercsak kikanyarodott és fékezés nélkül belémjött - és a végén még ő volt felháborodva, hogy hogyan kerültem egyszercsak az útjába (és persze én is reagálhattam volna jobban (valahogy úgy, mint a Tesla Autopilotok elég sok youtube-os videón), csak előre figyeltem, nem pedig balra-hátra).
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
nemlehet
őstag
Te most játszod a betonfejűt vagy tényleg nem érted?
Adott A és B választás nincs más lehetőség. A 100-ból 90x cselekszik jól, B 100-ból 50x. Erre te váltig állítod, hogy márpedig a B a tuti merthát A tízszer is hibázott ezért az tuti nem jó...
[ Szerkesztve ]
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
#06658560
törölt tag
Amikor eléri a négykilences megbízhatóságot. Akkor lehet forgalomba hozni. Na, a Tesla ezt nem tette meg, hamarabb kezelte fehéregérként a vevőit. Szerinted minden más autóipari cég direkt tököl és nem borítja az utcákra a saját megoldását?
Ahogy a repülésben sem a menetrend szerinti és charter járatokon engedjük kísérletezni a Boeinget és az Airbust.[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
Azt nem akartam idekeverni, mert nem tudni, hogy mi történt, illetve az eddigiek alapján inkább műszaki hiba lehetett.
De ott van pl. a győri női kosarasok buszbalesete, ott dupla sofőrhiba volt (egy papa valami bogarat kergetett az autóban ahelyett, hogy az útra figyelt volna, a buszsofőr meg a létező legrosszabb megoldást választotta azzal, hogy félrerántotta a kormányt).
DRM is theft
-
Snoop-y
veterán
válasz nemlehet #160 üzenetére
De A olyan hibakat vet ami elemi. Nem egy olyan hibat amiben 100-bol 100 sofor meghalna de mivel az autopilot is hibazik ezert elmeszeljuk. Nem. Itt arrol van szo hogy eleve olyan idiotan van megirva a szoftvere, hogy kepes oriasi baromsagok elkovetesere. Azert egy napsuteses napon egy negysavos uton keresztben egy kamiont illik eszrevenni egy atlagembernek.
kieg: Nem irtam hogy jobbak a humanok. De attol hogy mindenki szarul vezet miert kell egy szarul mukodo autopilotot hozsannaznom
[ Szerkesztve ]
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
-
félisten
"Arra probalunk ravilagitani hogy jelenleg a vezetesi tudasa a rendszernek meg nagymamamhoz kepest is gyenge nemhogy rabizzam az eletemet meg akar segitseg formajaban is."
Na ez az, ami HATALMAS TÉVEDÉS!
Nem azért, mert a rendszer olyan okos lenne, hanem azért, mert az ember annyira béna, hogy még profin képzett hivatásos autóvezetőt is könnyű felülmúlni.
Nagyon-nagyon sok baleset anyagának tanulmányozása, sok érintettel való beszélgetés (és mellesleg az egész szakma nem vitatott álláspontja) alapján teljes bizonyossággal kijelenthetem, hogy vészhelyzetben az ember annyira rosszul teljesít, hogy azt a jelenlegi, valóban a fejlődési pálya kezdeti szakaszában járó rendszerek is felülmúlják.
Eleve pocsék az alapképzés, amin egy utólagos gyakorlati tanfolyam sokat segít, de az ember agya erre nincs felkészítve.Persze nagyon sokan hiszik azt, hogy ők aztán milyen profi módon kezelik a váratlan helyzeteket, aztán utólag csak arra emlékeznek, hogy minden olyan gyorsan történt -- jó esetben beletaposnak a fékbe, esetleg tesznek egy kormánymozdulatot, de a többség még ezt is csak késve és gyengén, már ha egyáltalán. Nem csak a szőke picsákra jellemző, hanem a legvagányabb fickókkal is simán előfordul, hogy egyszerűen leblokkolnak és nem csinálnak semmit.
Csak annak az egynek számolj már utána, hogy ha egy buta vezetéssegítő rendszer semmi mást nem tud, mint fékezni, mennyi mozgási energiát lehet a vezető reakcióideje alatt elfűteni a fékeken!
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
-
félisten
-
nemlehet
őstag
Tanulmányozd át a google jelentéseit az ő autójáról, vagy úgy egyébként a Tesla dokumentációit. Te ezen az egy eseten lovagolsz majd ebből levonod a következtetést, hogy az egész rendszer rossz.
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
Snoop-y
veterán
válasz nemlehet #171 üzenetére
Szedjuk elo azokat mikor az automata magassagallito okozott kigyulladasos baleseteket?
Abbol siman levonhatok egyebkent kovetkeztetest ha szerintem a jozan esz logikajat mellozve fejlesztenek es elmismasolnak hibakat vagy nem?
New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need
-
dabadab
titán
-
Hennet
aktív tag
Ilyen hozzáállásal rá is köthetnéd magad a (még) nem létező mátrixra...
Az én életemről, döntéseimről nem fog egy lelketlen, rideg, emeri érzelmeket, érveket, morált és mindösszességében bármilyen emberi vonást nélkülöző dolog dönteni, illetve meghozni azokat helyettem.
Valahogy megvoltunk autópilóta nélkül pár évtizedig, az embereket közlekedni kell megtanítani, nem leépíteni egy újabb (ahogy te is írtad agyat igénybevevő) képességet. Az emberi fejlődés (elme, egészség) így is hanyatlik.
A baleseteket soha, semmilyen körülmények között, vagy rendszerrel nem fogod tudni kiiktatni amit ember tervezett/tart fent. A robotok uralmát meg még talán Te sem akarhatod.
Kit üssön el, egy nyugdíjast az unokájával, egy terhes nőt, egy sebészorvost aki életeket ment, vagy egy államfőt aki egy országot irányít? Még Te sem tudsz döntést hozni, nem hogy egy gép.
"Ööü... Én meg már azt hittem, hogy mivan, pedig mégsem."
-
dabadab
titán
"Az én életemről, döntéseimről nem fog egy lelketlen, rideg, emeri érzelmeket, érveket, morált és mindösszességében bármilyen emberi vonást nélkülöző dolog dönteni,"
Igen, szerintem is sokkal jobb pl. Rezesovára bízni az ilyesmit, vagy egy teljesen bepánikolt, össze-vissza kapkodó emberre.
"Valahogy megvoltunk autópilóta nélkül pár évtizedig"
Leszámítva ugye azokat, akik ezalatt meghaltak vagy megnyomorodtak.
"Az emberi fejlődés (elme, egészség) így is hanyatlik."
És ezt nyilván komoly adatokra alapozva mondod, nem pedig csak hasraütésre, igaz?
DRM is theft
-
DigitXT
félisten
Te amúgy hogy döntöd el, hogy kit üssél el ebben a "teljesen életszerű", és tök
mindennapos közlekedési helyzetben? Becsukod a szemed, és lesz ami lesz?Az a különbség, hogy egy jól felprogramozott robot bele se megy ilyen szituba
mert sokkal korábban felméri a balesetveszélyt. Meg tudja előzni. Egyszerűbb
megfogalmazásban: ha a felsoroltak elütésén kívül van egy menekülőútvonal,
de az kegyetlen pontos kormánymozdulatokat, és fékkezelést kíván (akár úgy,
hogy külön kerekenként nyúl bele a fékerőbe, mint az ESP is), azt valószínűleg
nem a döntésképtelen + épp pánikban levő ember fogja precízen megcsinálni.Nem mondom, hogy ma már itt tart a technika, de ahogy a nálam hozzáértőbb
hozzászólók rámutattak, egy sima, de rohadt gyorsan lereagált és kellően erős
fékezés akár elkerülheti az ütközést, vagy mérsékelheti annak erejét: a legtöbb
ember mikor rájön, hogy helyzet van (reakcióidő) akkor SE képes maximálisan
fékezni. Eleve nem nyomja eléggé. Vagy akár megijed az ABS darálásától is.
Nem véletlen vannak "vészfékasszisztensek", amik mindenféle extra radar, és
különösebb mesterséges intelligencia nélkül kivezérlik a maximális* fékerőt...
(Ami normál esetben a vezető dolga lenne, de pánikban akár már ez se megy.)*: ABS-szel kombinálva még kitérő manőver is lehetséges... (Motorosoknál ez
különösen kritikus, ami autóval koccanás + anyagi kár, motoron halálos lehet.)
Meg mondjuk egy motorral legtöbbször van hova menekülni... Pl. elbambult a
sofőr (a robot nem bambul), megáll előtte a sor, későn kapcsol. Befékez, de a
kocsijával így is telibeveri az előtte megállót: motorral meg elslisszol mellette.
(Feltéve, ha nem pánikol be, markol rá a fékre és esik hasra azonnal... Ez van.) -
félisten
Amíg egyedül körözöl egy lezárt pályán, kb. addig mondhatsz hasonlókat. De amint mások élete is a kezedben van (pl. közlekedés) már kicsit más a kérdés filozófiája.
Egyébként éves szinten, globálsan nagyjából hány ember életét áldoznád fel, hogy ne egy lelketlenen, emberi érzelmeket nélkülöző dolog döntsön? Nem kell pontos szám, elég egy nagyságrend...
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
speed471
aktív tag
Én egyett értek veled, de itt a fórumon istenítik a rendszert kár a gőzért.
Nem fogadják el hogy a robot sem lesz soha tökéletes mivel a ember sem az, és egyszer valami oknálfogva minden bedöglik. És nem szeretném vesézni hogy egy embernek mennyi hibája lehet, ez épp úgy megadatik a általunk megalkotot robotnak. Múltkor társoságba dobtam fel ezt a témát, kutyának nem kell ilyen rendszer, mondván amit sokan mások: "helyettem gép ne döntsön."Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
DigitXT
félisten
válasz speed471 #179 üzenetére
Vállalod a felelősséget minden körülmények közt a ROSSZ döntésed után is?
Amikor az ESP belenyúl a fékbe egy adott szituban (és bevillan a visszajelző,
hogy "ejnye"!), akkor pont helyetted döntött a robot. Te ugyanis úgy döntöttél,
hogy relatív gyorshajtás áldozatává válsz... Lesodródsz az útról a susnyásba
nagy sebességgel, esetleg a szembejövő buszba szállsz frontálisan. Kínos...
(Esetleg azt akarod mondani, hogy nem ÍGY döntöttél? Akkor ki döntötte el?)
A helyes döntés az lett volna, hogy nem "sokallod el" a kanyart, és betartod a
KRESZ-t - ha csak ez menne az átlag sofőrnek, kevesebb lenne a baleset.Minap is majdnem elütött egy ilyen "én döntök"-csávó (a KRESZ ellenében!):
tudniillik gyalogosként (!) elsőbbségem volt a bekanyarodó autóval szemben.
De nem igazán akarta megadni, sőt kb. le akart lökni az útról, úgy, hogy totál
szabálytalanul a szembe sávba kanyarodik nagy ívben balra, természetesen
leszarván a szemből érkező, kis ívben jobbra kanyarodó elsőbbségét IS. (És
az is egészen bizonyos, hogy nem nézte, hogy jönnek-e a keresztutcán...)Egy robot ha hibázik is, ennyi balfaszságot egyetlen szituban nehezen csinál:
legalább az alap elsőbbség szabályokat tudja/nem veszélyeztet szándékosan.Biztos vannak jobb sofőrök az istenített béta-állapotú Teslánál, de azért, ha a
baj kialakult, nagyon szeretnéd, ha lenne, aki kihúz belőle. Nyilván a mostani
esetben ez nem történt meg és ezért lehet szidni a robotot. Mondjuk én azon
is elfilozofálnék, hogy egész véletlenül nem a kamionos volt-e a hibás?![ Szerkesztve ]
-
PuMbA
titán
válasz speed471 #179 üzenetére
"Nem fogadják el hogy a robot sem lesz soha tökéletes mivel a ember sem az"
Akkor nem mindegy, hogy ki dönt? A robot statisztikája ráadásul jobb az emberénél. Ha utánaolvasol a témának, akkor van egy olyan dolog is az embereknél, hogy önmagunkkal szemben lebecsüljük egy esemény bekövetkezésének a valószínűségét. Például, hogy engem sosem üt el egy autó, velem ez biztos nem történik meg stb. Valamint 80%-a az embereknek állítja, hogy jobb vezető, mint az átlag, ami ugye természetesen nem lehet igaz.
[ Szerkesztve ]
-
speed471
aktív tag
Nem! Nem mindegy ki dönt.
DigiXt: jogilag a felelőség a tiéd! Akkor ne egy roboton múljon.
Amire nem válaszoltam nem tartotam érdemlegesnek.Nem tévhiteket kell kergetni hanem kihúzni a fejhagatót, lerakni a telefont mind gyalogosoknak/autósoknak, és körültekintőnek lenni! illetve bevezetni a sziguró büntetést a biciglisekre, autósokra, gyalogosokra.
Németeknél nagyon engedékenyek, körültekintőek a sofőrök. Náluk 100× jobbak a utak még se sírnak ilyenért.Van itt a ph-n néhány ember aki ezért oda van hajrá szurkolok.
A wall-e cimű rajzfilm jutt eről eszembe ahol a "embereknek" semmit nem kell csinálniuk.Először is ha lessz is ilyen, a drónok gyorsabban fognak fejlődni!
Iszonyat nagy/jóminűségű útra lenne szükség ehez mindenhol, táblákra, nem beszélve a technikáról.Másrészt egy autómata váltós autó közel 1000000ft többe kerűl, a legtöbb embernek nincs rá pénze, mennyibe is kerűl ma egy olyan autó ahol A-ból, B- be el lehet jutni biztonságosan?
És mennyi egy ilyen önvezető gépezet? Most majd modjátok sokan olcsóbb lesz persze 10-20 év múltán.
Talán előbb gazdaságot kéne rendberakni és szinvonalas munkahelyeket, ovodákat, játszótereket teremteni nem beszélve a korházakról ahol egy szinten összesen 2 nővér rohangál omladozó falak mellett.
De minden mindegy, lehet jön addigra egy 3 világháború lassan túl sok a emberek közti viszály.
[ Szerkesztve ]
Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
nemlehet
őstag
válasz speed471 #182 üzenetére
Szerintem úgy fog alakulni a szabályozás/joggyakorlat, hogy mindenképp a te felelősséged lesz egészen addig amíg fizikailag bele tudsz nyúlni az autó irányításába. Aztán ha már erre nincs lehetőség akkor meg a gyártóé.
Amúgy lehet egy lelkivilágod ha téged megnyugtat, hogy eldöntheted ki haljon meg egy balesetben Biztos kellemesen fogod álomra hajtani a fejed, hogy naah, hát milyen jól csináltam hogy a buszmegállóban állókat ütöttem el nem a zebrán elém lépőket.
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
speed471
aktív tag
válasz nemlehet #183 üzenetére
És ha a robot hibázik és te pont jól döntöttél volna? Kinek a lelki ismeretén szárad? Aki nem képes felelőséget válalni utazzon bkv-n Robot is hibázik!
Egyébként meg ha arra koncentrálsz amit épp csinálsz, nagyobb esélyel döntesz helyesen, ellenben ha utólag kapkodva kell belenyúlni a renszerbe 90% -ban sem ídőd sem helyes döntésed sem lesz.
Én mindenapp szembesülök helyes/helytelen döntésemmel mind munkábban és mind a életbe. Ez a élet velejárója.
Jogilag meg logikus senki nem fog felelőséget válalni, ez mindig ránk lesz hárítva.
[ Szerkesztve ]
Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
DigitXT
félisten
válasz speed471 #182 üzenetére
Ne haragudj, de ez egy nagy katyvasz. Pontosan mit szerettél volna közölni?
Te döntesz. Naponta 100x felülbírálod a KRESZ-t, nem adsz elsőbbséget és
ijesztegeted a szembejövőket szórakozásból. Vagy nem. De az a félelmetes,
hogy akik ezeket csinálják többé-kevésbé rendelkeznek jogosítvánnyal, csak
a kis agyukra van bízva, hogy hogyan döntenek: hát sokszor rosszul... Én se
vagyok szent. Estem már a motorral, saját hibából (bár másnak - még! - nem
okoztam kárt, és szerencsére nem is szenvedtem el, más hibájából). Viszont,
ha azt a "még"-et ki lehetne tolni, vagy végleg elkerülni valami vezetés-segítő
cuccal, én lennék az első, aki megy, és megveszi. Pl. ABS, ASR, meg pl. vmi
éjjellátó/figyelmeztető cucc, hogy ne vadásszak szarvasra, és haljak bele...
Nem hiszem, hogy motorkerékpárból lesz valaha teljesen autonóm. Vagy HA
igen, akkor annak lenne bármi értelme. De a magam részéről nem szeretnék
megölni senkit: nyilván, amikor felülbírálom a a KRESZ-t, akkor kockáztatok...Én döntök! Ha bejön, senki nem tudja meg (csak az általam felülbírálhatónak
vélt szabályok helyett döntök jobban: minek az a 30-as tábla, elfordul 60-nal).
Ha nem jön be, összetöröm magam és a rendőrbácsi is meggumibotoz, mert
elkövettem a relatív gyorshajtást (ha az abszolút nem bizonyítható, a rohadt
relatív mindig megáll, hiszen leestem az útról, tehát "nem az útviszonyoknak
megfelelően" vezettem). De ha már demagógia, akkor én is mondok egyet...
Ha a felsorolt célpontok közül kell választani, nos az álamfőt (sic!) kell elütni!Szerk: jogilag a felelős a sofőr. Tanulóként pl. hiába te tekergeted a kormányt,
és nincs még egy belőle az oktatónál is, az oktató vezet... Ha baleset van ő a
felelős. Ettől függetlenül lesz lelkiismeretfurdalásod, ha oktatáson balesetezel.
De hasonló példa a busz is. Utas vagy rajta. A felelős a sofőr. Ha kiadnak egy
teljesen autonóm rendszert, amibe csak annyi beleszólásod van, hogy milyen
címre vigyen a robot, akkor a gyártónak kell vállalni a felelősséget, ha hibázik:
a jelen hír arról szól, hogy ez (még!) nem olyan. Te vagy a sofőr. Nézzél előre.[ Szerkesztve ]
-
speed471
aktív tag
Nem katyvaszt írtam, hanem a valóságot ha ez fáj sajnálom.
Olyan nehéz beismerni hogy egy robot amit ember épít hibázik?Ez a szomorú a emberíségben nem mindenki lát túl egy szintenKét lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
DigitXT
félisten
válasz speed471 #186 üzenetére
Olyan nehéz beismerni, hogy tele vannak az utak agyatlan balfaszokal, akik
az ecserein vették a jogsit, napjában többször sodornak életveszélybe mást,
mint az összes Tesla Autopilot csinálta valaha is? Mi a valóság, ami fájhat?!Talán az, hogy léteznek emberek, akik kiveszik az ABS biztosítékát, mert ők
jobban megoldják lábbal? Aham. Közúton ugye... És mindenki Schumacher!Na ez a mentalitás tényleg fáj. Én csapódtam már villanyoszlopba úgy, hogy
a gyomrom a torkomban volt, hogy "jajj, ne", és a legtöbb, amit tettem, hogy
álltam a féken: ABS nuku. Ha nem 20 éves autóban ülök, null elektronikával
felvértezve, és nem kemény ~2 éves jogsim van (statisztikailag akkor van a
legtöbb baleset, mert már nem óvatos annyira az ember, azt hiszi "rutinos"),
talán másképp oldottam volna meg. Leginkább el sem indulok nyári gumival.
Télen. És hány olyan van, aki nem vesz télit mert... És akkor ide írd be a TE
személyes kedvenc demagóg érvedet. Drága. Értelmetlen. Dönthetsz róla...Más országokban, ahol komolyabbak a telek, kiveszik a döntést a kezedből:
skandallum! Kötelezővé teszik, igen. Igazad van, nem vagyunk egy szinten!
Nem az a baj, hogy eltér a véleményünk, de ahogy kommunikálsz... léptem. -
félisten
válasz speed471 #186 üzenetére
Áruld már el, hogy miért hagyod következetesen figyelmen kívül, hogy a vezetéssegítő / automatikus / helyetted döntő rendszerek már megbízhatóan jobban döntenek, mint Te?
Sőt, ennek része az, hogy olyankor is döntenek és beavatkoznak, amikor Te egyáltalán semmit sem csinálsz (reakcióidő, majd esetleg a leblokkolás).
Miért olyan fontos az, hogy Te dönthess rosszul, a statisztikailag jobban, és egyre jobban döntő automatika helyett?
És ismételten felteszem a kérdést: Neked hány idegen / ismerős emberéletet ér meg ez a fene nagy öntudatosság, hogy Te dönthess?
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
speed471
aktív tag
Tudod múltkor néztem egy repülő balesetet, és egy rosszul megcsinált elektronikai áramkör vezetett balesethez 3xx ember életét követelte Az összes gépbe lecserélték a elektronikát.
Miért vagy olyan biztos a elektronikában?
Iszonyat sok ellenérvet fel lehet ide sorakoztatni de!Amíg a adott elektronika bizonyos utakon nem jól teljesít nincs miről beszélni.
Én szeretek vezetni még nem okoztam halálos balesetet igyekszem óvatosan vezetni és körültekintő vagyok.
Villanyszerelő a szakmám a másik a számítógépek, utóbbi kétségtelen jobban teljesít mint egy ember de meddig?Ha egy robot hibázik és megtörténik a beleset a te lelkedet lesz a teher vagy könnyelműen egy gépre fogod? Jogilag téged fog terhelni minden téren! Te mész börtönbe nem a robot.
Én nálam is voltak szituációk, de olyan nem hogy semmit nem csinálok....
Nézzünk egy felmérést hogy hol és miből származnak a balesetek. De ez is lényegtelen ki lehet vesézni nagyon sokszor az adott témát, gép és ember ugyan úgy hibázik, "elromlik", ennek következtében "helytelen" döntést hozÉn tudom hogy hibázik a ember, de te tudod hogy napjainkban mennyi gépet javítanak? És kik?
Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
PuMbA
titán
válasz speed471 #190 üzenetére
"Tudod múltkor néztem egy repülő balesetet, és egy rosszul megcsinált elektronikai áramkör vezetett balesethez 3xx ember életét követelte Az összes gépbe lecserélték a elektronikát."
Ennek ellenére egy ember esetén egy millió megtett mérföldre levetítve sokkal többen halnak meg utakon, mint repülőn Egy ilyen eset után mindent átvizsgálnak és a hibákat kijavítják, ezért lesz egyre biztonságosabb a repülés.
[ Szerkesztve ]
-
félisten
válasz speed471 #190 üzenetére
Szerinted hogyan néznének ki a repülési baleseti statisztikák, ha a repülőgépeket nem robotpilótákkal vezetnék???
Hibázik az ember és a gép is. Az ember többet. Olvashattad.
"Az elektronika bizonyos utakon nem jól teljesít, nincs miről beszélni..."
Az ember meg vészhelyzetben katasztrofálisan teljesít, vagy egyáltalán sehogy.
Az embernek az első másodperc gyakorlatilag elvész, ami alatt az autó tízmétereket tesz meg.
Az ember csak az első pillantás alapján reagál, mert utána folyamatosan újraindul a reakcióidő, és az agyunk menet közben amúgy sem igazán alkalmas a programváltásra, arról nem is beszélve, hogy jellemzően egy műveletet tud kontrollálni.A gép ezzel szemben ezredmásodperce reakcióidőkkel, műveletek millióival, a jármű paramétereinek pontos ismeretében folyamatosan valói időben dönt. Van, hogy rosszul, de így is ezerszer többször jól, mint a rendszerint egyáltalán nem döntő emer.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
nemlehet
őstag
Mert fölényeskedni és kötekedni könnyebb mint érvekkel alátámasztani egy állítást. Valószínűleg még fiatal, ego és benzingőztől megszédülés van, logikus gondolkodás, felelősségtudat, elegendő levezetett km meg még nincs.
Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
félisten
Vagy csak olyanokkal, akik tájékozottak, esetleg értenek is hozzá, vannak tapasztalataik.
A béna sofőr meg nem az, aki nem azt hangoztatja, hogy ő milyen jól vezet...
Elég sok, magát nagyon jó sofőrnek tartó figura ült már velem szemben, balesetokozás után -- kevésbé magabiztosan.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
válasz nemlehet #194 üzenetére
Ezt én is valószínűnek tartom, és ilyenkor drukkolok, hogy az illető baleset okozása nélkül vészelje át az első pár tízezer kilométerét...
Ha meg nem így van, az már komolyabb baj. A szakmán belül elég egybehangzó az a vélemény, hogy az autót vezetők egyharmada a meglevő érvényes jogosítványa ellenére alkalmatlan a közúti vezetésre. Ebben persze benne van a nagyi is, aki már nem látja át a forgalmat, meg azok az esetleg valóban jó érzékű sofőrök, akik egyszerűen mentálisan képtelenek felfogni a felelősségüket és a közösségi érdekeket.
Sajnos nagyon sok ilyennel találkozom a munkám során, jellemzően úgy, hogy tőlem kérnek segítséget, mert éppen nem jött össze nekik valami.
Gyanúm, hogy most is hasonló polgártársakkal lehet dolgunk...
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
dabadab
titán