Új hozzászólás Aktív témák
-
t72killer
titán
Így érthetőbb egy kicsit, bár bétateszt civil sofőrrel, úristen...
Az eset amúgy nagyon betett az önvezető autók renoméjának, azért más gyártók tolják már élesben a teszteket és nem volt belőle tudtommal halálos baleset.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
dabadab
titán
válasz fordfairlane #15 üzenetére
"önvezetőnek mondott rendszerek"
Ugye ez pont nem volt önvezetőnek mondva. És ha ezt én tudom, akkor egy Tesla tulajdonos pláne tudja.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
válasz #82729984 #34 üzenetére
"Önvezető (jellegü) rendszert nem szabadna kereskedelmi forgalomba engedni amig nincs jogilag szabályozva (pl. felelőségi kör) és amig müszakilag sincsenek meg a kritériumok."
Hány milliószor kell még azon végigmenni, hogy jogi szabályzás már van, évezredek óta?...
A dolog műszaki részét illetően meg a mostani vizsgálat arra jutott, hogy az Autopilot óta 40%-kal csökkentek a teslás balesetek.
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Hát igen, USA-ban azért is be lehet perelni egy mosógépgyártót, ha nem írja le a user manual-be, hogy macskát nem szabad benne mosni és centrifugálni..."
Azt viszont már csak Magyarországon hiszik el, hogy egy ilyen per nem azzal kezdődik, hogy a bíró hazazavarja a felperest.
DRM is theft
-
justaview
senior tag
A Tesla a hivatalos és nemhivatalos kommunikációjában és az autói leírásában is a legnagyobb, vastag betűkkel jelzi, illetve a vevővel való tárgyaláskor és az átadáskor szóban is nyomatékosan szájba rágja, hogy az Autopilot, a neve ellenére nem helyettesíti a vezetőt, igenis folyamatosan figyelni kell, a szoftver béta,
-
őstag
válasz justaview #55 üzenetére
Egyrészt -szerintem- annak neveznek el dolgokat, aminek szeretnének (amíg más, jogvédett névbe nem futnak), másrészt semmi sem garantálja, hogy a Bodri név mögött kutya van, vagy hogy a Juliannának elnevezett illető nő; illetve hogy a Kalocsai vagy Szegedi paprikában csak kalocsai vagy szegedi (de legalább magyar) paprika van (hiszen származási helyként már Spanyolország és Szerbia is feltűnik, ha valaki elolvassa az összetevőkről szóló részt). Igen, az elnevezés mindenesetre megtévesztő (minden feljebb példaként említett esetben is), de mivel olyan nevet adnak neki, amit akarnak (nem mellesleg szerintem azért is ez a neve, mert ebből lesz továbbfejlesztések után a 'tényleges' önvezető autó autopilot-ja is - vagyis jelenleg a tanulási/tapasztalási/építkezési fázisban van), ezért ha valaki csak a név alapján tájékozódik mindenről, akkor nagyon elnavigálhatja magát sok esetben (az életben) is.
(Ha pedig még az eladásnál a szádba is rágják, hogy ez nem az, amire gondolsz; és csak kisegítő dolog, nem önvezetői rendszer; akkor marad a 'vezetői hiba'.) -
nemlehet
őstag
Ez már többször ki lett vesézve itt is. Nagyon szűk az a réteg aki valóban szeret vezetni, de még közülök is sokan vannak akik el tudnák képzelni, hogy pl munkában ne nekik kelljen vezetni és amíg eljutnak A-ból B-be addig mondjuk megírják a dokumentációt ahelyett, hogy bambuljanak ki a szélvédőn és nyomják a gázt.
Én egy műszaki szolgáltató cégnél dolgozok, a szakértőknek nem az a munkája, hogy vezessen, mégis azért heti 2-3000 km-t elautózgatnak az országban. Ők egy önvezető autót megváltásnak találnának (bevallottan) mert amíg hazaért pl Miskolcról simán tudna levelekre válaszolni stb.
Most az ilyen "aki nem szeret vezetni az nem tud" meg ilyen hülyeségeket hagyjuk. Gondolom viszonylag fiatal vagy, de majd 20-30 év dugóban araszolgatás után te is átértékeled.
Amúgy sok baj az önvezető autókkal, de már így is sokkal jobbak mint az emberi sofőrök. Lehet te és a barátaid vérprofik vagytok, de én pl nem egy olyan "terepjárós anyukát" ismerek aki életében nem váltott fel 3-asnál nagyobb fokozatba, mert csak kisvárosban közlekedik az ovi/bölcsi/suli-otthon-bolt háromszögben. Pánikrohamot kap egy forgalomterelésnél és inkább nem megy az adott üzletbe ha átépítik a parkolót mert "Nem értem most hogy van"....
A google autói elég sok km-t megtettek és sokkal jobb a statisztikájuk mint az átlagsofőrnek. (több millió km-ről beszélünk/autó). Tudtommal sosem okoztak balesetet és többet el is kerültek amit valószínűleg egy emberi sofőr nem tudott volna. Ezen kívül egy automatika nem fáradt, nem álmos, nem bambul el, nem türelmetlen, nem túrja az orrát, nem önti le magát forró kávéval stb... A megfelelő szenzorokkal sokkal gyorsabban, messzebbre és pontosabban érzékel mint egy ember.Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
Korrektor
válasz #82729984 #48 üzenetére
"és a videó dániában készült szóval még csak azt sem lehet mondani hogy mert f.s magyar utak)"
A videót pont olyan utakon vették fel, ami megfelel egy harmadrendű magyar útszakasznak - semmivel sem jobb vagy rosszabb, mint két falu között az Alföldön. Nekem tendenciózusnak tűnt a videó, mert főleg a hibákat emelte ki, és természetesen főleg olyan utakon mentek, ahol a felfestés nem volt mindig egyértelmű. De veszélyes helyzetbe egyszer sem vitte a kocsit a szoftver.
Nekem úgy tűnt az Tesla önvezető funkciója, mint ha egy kezdő vezető lenne: kisebb hibák, óvatos közlekedés. Szoktam ilyen emberekkel utazni, engem nem zavar, de nekem is vannak olyan ismerőseim, akik rosszul vannak egy autóban, ha nem ők vezetnek. Na ilyennek tűnt a Totalcar embere is.
-
dabadab
titán
"Nekem tendenciózusnak tűnt a videó, mert főleg a hibákat emelte ki"
Mondjuk kezdve ott, hogy az Autopilotot (ami Tesla a hivatalos álláspontja szerint csak highwayen (ami kb a magyar autópálya meg autóút kategória) használható) egy mellékútra eresztették rá.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
#82729984
törölt tag
"Miért kellene az önvezető autókra külön jogi szabályzást csinálni - már ami a felelősség részt illeti? Miben különbözik bármilyen másik műszaki dologtól?"
Például biztos vagy te abban hogyha az önvezető funkció be van kapcsolva és a kocsi karambolozik akkor a kötelező biztosítás fizetni fog a másik félnek?
A biztosító kihúzhatja magát alóla mondván hogy a kocsit senki nem vezette (nem ember vezette), azaz ez tulajdonképpen nem is közlekedési baleset.Sok nyugati országban ráadásul nem is a kocsira kötöd a biztosítást (mint itthon), hanem a sofőrre aki vezeti az autót. De ha az autopilot vezet akkor annak nincs biztosítása értelemszerüen.
Pontosan ezek azok a kérdések, amikre most nincs megnyugtató válasz, mert ilyen kategóriát nem ismer a jogszabály. Te csak remélheted hogyha az autopilot vezet és balesetezik azt a biztosító úgy kezeli mintha ember vezette volna az autot.
De ha nem, akkor brutális kártérítési perek elé nézhetsz főleg mondjuk amerikában ahol ha a másik autóban utazók egészségügyi károsodást szenvedtek akkor egy életen át fizethetsz nekik, illetve kezdhetsz pereskedni a biztosítóval.
-
#82729984
törölt tag
Azért mentek olyan úton hogy ne tudja a kocsi túl veszélyes helyzetbe manőverezni magát. Már az elején átszáguld a körforgalom az autó lassítás nélkül, ha az egy forgalmas - esetleg többsávos - körforgalom lett volna kész is a baleset.
Vagy amikor átkacsázik a szembe sávba többször is, nem gond mert szinte senki nem jött szembe. Ha bementek volna a dán fővárosba és jön szembe egy nyerges vontató a kocsi meg átmegy a szembe sávba mert felhőnek nézi a nyergest egyből más a leányzó fekvése...
És legyünk tisztában a valósággal: Európában az hogy a sávok nem vagy rosszul láthatóak hétköznapi esemény, mert az éghajlat miatt itt bármikor lehet vizes-havas-latyakos-saras az út.
Bár gondolom a kézikönyv 626. oldalán apró betüvel le volt irva hogy a kocsi csak napsütésben száraz időben nyáron jó látható útburkolati felfestések mellet képes önvezetni.
-
pereces
tag
Írtátok páran, hogy valószínűleg nem volt a sofőr azzal tisztában hogyan működik az autopilot. Általában ha veszel valami drága terméket akkor el szokták magyarázni a vásárlónak a működését persze ez nem jelent semmig mert például volt, hogy visszahozták a Svájci órát mert miért áll meg két nap múlva, hölgyem ez Automatic ez így működik... Jaaa akkor kérem vissza a pénzem nekem ezt senki nem mondta mikor megvette hahaha vannak ilyen buta vásárlók el tudom képzelni hogy fogalma sem volt hogyan működik az autopilot
[ Szerkesztve ]
-
speed471
aktív tag
Nem megyek dugóba élvezem a vezetést mert tervezek! Persze belecsusszan a ember egy balesetbe... idősebb koromra pedig egy kényelmes autómata váltó bőven megteszi. Ha ennyire autónom lessz nem lessz szükség soförre minek? Szállítás megoldható nélküli. Magánutakra Bkv szvsz.
Zárjuk le avval hogy ha dugóba álsz akkor sokan szeretnek vezetni egyéni de amit én nem szeretek nem csinálok kényszerből sem. Tovább állok!
Van aki szeret vezetni, valaki nem. Annak most is ott a lehetőség van busz.
Világ szinten jobban szeretnek a emberek mrgcsinálni maguk a dolgokat.
Aki meg full automatizálni akkar mindent az lusta.[ Szerkesztve ]
Két lépés közt születik a megoldás. "Okos az, aki csak a felét hiszi el annak, amit hall. Zseni az, aki tudja is, hogy melyik felét."
-
t72killer
titán
Igen, én pl nagyon szeretek vezetni, de el tudom kézelni, h céges buliból hazavigyen a kocsi, vagy a gyereket hazahozza oviból. A dugóktól mondjuk hülyét kapok, nálam ez lak+munkahelyválasztási kritérium, ha kell megyek az Antarktiszra havat lapátolni, de dugós helyre nem...
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
válasz #82729984 #62 üzenetére
A jelenlegi szabályozás teljesen egyértelmű: az autót egy arra jogosult ember vezeti. A Teslákat is. És ez a szabályozás teljesen egyértelmű helyzetet teremt, nincs vele gond.
Az érdekességek akkor követeznek, amikor megjelennek és létjogosultságot követelnek a valódi autonóm autók -- de még messze nem erről van szó.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Hát, egy kis arroganciáért nem mész a szomszédba...
Hidd el, nagyon sokan vannak, akik szeretnek vezetni, bizonyos körülmények között (dugó, sztrádázás, stb.) mégis szívesen vennék igénybe a vezetéssegítő szolgáltatásokat.
Akár még a barátaid is, akiket reprezentatív mintaként kezelsz.
Én speciel imádok vezetni (még jó 30 év után is), mégis egyre gyakrabban nyűg egy-egy késői városi menet, és közlekedési szakemberként tiszta szívvel szurkolok a vezetéssegítő rendszerek, majd az autonóm autók elterjedésének.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
dabadab
titán
válasz #82729984 #63 üzenetére
"Azért mentek olyan úton hogy ne tudja a kocsi túl veszélyes helyzetbe manőverezni magát."
Tehát azért mentek vele olyan helyen, amire külön felhívják a figyelmét mindenkinek, hogy ott ne használja, mert arra nincs felkészítve - szóval azért mennek ilyen helyen, hogy ne legyen baj?...
Legközelebb a porig ültetett sportkocsikat kiviszik valami faluvégi göröngyös földútra, hogy nehogy baja legyen?
"Bár gondolom a kézikönyv 626. oldalán apró betüvel "
Nézd, ha én is tudom, hogy direkt felhívták a figyelmet arra, hogy csak highway-en használják, akkor az tényleg így el van rejtve, vagy benne volt a press release-ekben is meg elmondták mindenhol, ahol szóba került?
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
dabadab
titán
"Zárjuk le avval hogy ha dugóba álsz akkor sokan szeretnek vezetni egyéni de amit én nem szeretek nem csinálok kényszerből sem. Tovább állok!"
Szerintem inkább azzal kellene kezdeni, hogy megismerkedsz az írással.
A második mondatban tényleg azt akartad írni, hogy továbbra is állsz? Vagy azt, hogy továbbállsz? Meg mondjuk a központozással is érdemes lenne megismerkedni, mert ez így egy értelmezhetetlen betűhalmaz.DRM is theft
-
#06658560
törölt tag
Ahogy nézem nem túl sok autópálya van a teszthelyszín környékén, ahova a rendelkezésre álló időben elvihették.
Egyébként sávot tartani nem csak autópályán kéne tartania, hisz ott se kacsázhat a sávok között. Plusz elég rég óta ismert megoldás kevésbé okos autókban is.
[ Szerkesztve ]
-
PuMbA
titán
válasz #06658560 #72 üzenetére
"Az Autopilot egy rakat ModelS esetében menet közbeni frissítéssel érkezett. Nem volt mit korábban elolvasni, tájékozódni."
Amikor valaki engedélyezi az Autopilot-ot bármelyik Tesla-ban, akkor felugrik egy figyelmeztetés, hogy még fejlesztés alatt van a rendszer, valamint az, hogy mindig a kormányon kell lennie a kezednek és figyelni... nézd meg YouTube videón Ez azt jelenti, hogy minden egyes Tesla tulajdonosnak tisztában kell lennie, hogy mit tud az Autopilot és mit nem.
[ Szerkesztve ]
-
justaview
senior tag
Nem a név volt a lényeg a mondókámban, hanem a többi.
Egy közúti közlekedésbe engedett járműbe olyan béta állapotban lévő rendszert tenni, amely a gépjármű haladását befolyásolhatja (azaz belenyúlhat a vezetésbe), az = BŰNCSELEKMÉNY! Ez a lényeg.
Tök mindegy, mi van a leírásában.Egy példa: A jelenleg futó autók legnagyobb részében amikor rátaposol a fékre, már nem egy bowden rántja be a fékpofákat közvetlenül, hanem egy elektronika van az általad benyomott pedál és a fékpofa közötti útvonalban. Képzeld el azt, hogy benne lenne a leírásban, és fel is hívnák a figyelmedet az autó vásárlásakor, hogy a szoftver, ami a fékpofákat irányítja, az BÉTA, úgyhogy nem biztos, hogy mindig fékezni fog, amikor Te megnyomod a pedált. Érdekes lenne, nem? Ezen mindenki kiakadna, itt meg azon megy a vita, hogy milyen hülye a sofőr, mert nem olvas eleget. meg megmondták neki előre.
Ebben a történetben nem az a lényeg, ki mit kommunikál, és ki mit olvas, mit nem. Ilyen rendszert (lásd 2. bekezdés) tilos lenne beépíteni az autóba.
-
t72killer
titán
Baromi veszélyes - hacsak nem erre kiképzett pilóta vezeti a gépet: humanoidként nem tudod, hogy a gépagyú csak kicentizi és az utsó pillanatban fékez, vagy tényleg benézte és kinyír mindkettőtöket.
A "vezetéssegítőket", ahol ketten vezetjük az autót a géppel, sztem skippelném, vagy teljesen az én kezemben legyen a kormány, vagy a gépében, és ha át akarom venni, ahhoz egyértelműen meg kelljen nyomnom valamit, hogy most kedvem támadt pl kiszedni a sárbaragadt autót.
#75: talán a fékes változat nem fordulna elő (programozható lenne, hogyha a csupasz majom fékez, akkor fék van és kész), de sokkal fentebb ecsetelt egy kolléga olyan szitut, amikor padlógáz lenne szükséges alkalmasint az életmentéshez.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
válasz t72killer #78 üzenetére
A Tesla bétatesztjének létjogosultságát szerintem az adja meg, hogy ésszel csinálják, tehát biztonságilag vannak annyira tesztelve a funkciók, hogy a vezetők nagy többségéhez képest ne jelentsenek kockázatot -- a kisebbség meg úgyis észnél van. Így statisztikailag bétatesztestül nagyobb biztonságot jelent Teslát vezetni, mint szoftver nélkül.
És bár én is szeretek vezetni, és élvezem a kapcsolatot a kocsival, az úttal, éppen elég baleseti elemzés ment át a kezemen ahhoz, hogy biztosan kijelentsem, hogy a vezetéssegítők a balesetek nagyon nagy részénél legalábbis javítottak volna a helyzeten, anyagi kárt mérsékelve, emberéleteket óvva meg -- bizony sokszor még rutinos, jó vezetők esetén is. (Akár a vétkes, akár a vétlen oldalon.)
Hiába a vezetés szeretete, az élményfaktor -- ez csak alárendeltje lehet a biztonságnak.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
t72killer
titán
válasz #06658560 #80 üzenetére
Ok, tempomat, ABS, tolatóradar vannak benne, de sávtartó, stb nincs. Olyan rendszer meg, ami nálam próbál okosabb lenni, pláne nem.
Egy tempomatról 100%-ban tudom mit fog csinálni: megy tovább a beállított 100km/h-val. Ergo nem reménykedek, hogy a szenzorok alapján rájön, h neki fékeznie kell a kamion előtt, hanem tudom, h bele kell nyúlnom lassítani.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
válasz #06658560 #82 üzenetére
Régen még az automatikus előgyújtás-állítást sokan az ördög művének tartották!
Az autónál sajnos tudomásul kell venni, hogy az élmény másodlagos, a biztonság és a funkció az első -- különösen, hogy közös téren folyik a móka, tehát messze nem magánügy, hogy a saját autóm mennyire biztonságos.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
#82729984
törölt tag
válasz #06658560 #82 üzenetére
Szerintem az nem gond ha az autó okosabb nálam. Amig azt csinálja amit én akarok.
Pont ez a különbség a vezetés segítő és az önvezető autó között.
Elfordítod a kormányt, a szervó segít hogy az autó arra forduljon amerre akarom. Rálépek a fékre, a fékasszisztenst segít megállni. Megcsúszik az autó fékezéskor, az autó (ABS) segít megállni. Tolatok, a tolatóradar segít felismerni mennyire közel van az akadály. és igy tovább.
Egyszóval én vezetek, az autó segít benne.Az önvezető rendszer nem ilyen, ott nem én vezetek. Ez egy hatalmas lépés (és minőségi ugrás is), viszont pont ezért baromira nem lenne szabad vezetés segítő rendszerként aposztrofálni és dokumentálni mert ez baromi félrevezető.
Arról nem beszélve hogyha a Tesla ezt kvázi szoftverfrissitésenként akarja bevezetni az k.rva gáz. Mert lehet mondani hogy olvasd el a what's new-t csak az emberek nem igy müködnek. Szerintem pl. kb. 1 kezemen meg lehetne számolni azokat a magánszemélyeket akik valaha elolvasták pl a windows euláját. Vagy akármelyik szoftver eula-t vagy what's new-t.
És az nem érv hogy olvassa el a felhasználó, mert ugye ennyi erővel akkor jogosítvány (engedély) sem kellene az autóvezetéshez, olvasd el a kressz könyvet aztán hajrá abban le van irva minden.
-
t72killer
titán
válasz #06658560 #82 üzenetére
ABS, ESP - elég egyértelmű szitukban aktiválódnak, az ember tud velük számolni - ráadásul messze nem bétaverziós egyik sem. Sávtartás már nem ennyire egyértelmű, autópályafelújítás betonblokkokkal keresztezett sávszélekkel (hosszabb ny-EU úton 8-10be biztos belefutsz) már megszivathatja. Persze, erre is mondhatja az ember, hogy legyél tisztában a dolgokkal, csak kezd egy kicsit hosszú lenni a lista...
Gondolj bele, asszonynak, aki mondjuk tavaly vezetett utoljára kezébe nyomod a slusszkulcsot, h hozza haza a gyereket az oviból, menjen bevásárolni, ügyintézni, stb. A lista végén lelkére kötöd, h kapcsolja ki a sávtartót, amit elfelejt, gyerek hátul visít, anyuka hátrapillant, sávtartó meg ahelyett, hogy a narancssárga sávot követné, a fehér mentén szépen beleviszi a kocsit a gödörbe...
A szervo pedig szimplán erősebb akar nálam lenni, ami teljesen korrekt, autót is azért használok, mert nem tudok 130km/h-val futni, miközben hozom haza a ~30kilónyi bevásárolt cuccot.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
félisten
válasz #82729984 #84 üzenetére
A gond az, hogy bizonyos helyzetekben a vezető már nem jót akar, vagy nem akar semmit. Helyből ott a reakcióidő, ami alatt az autó 10 métereket tesz meg, az automatika pedig simán beavatkozhatna.
De vészhelyzetekben a vezetők döntő többsége rossz döntést hoz -- vagy egyszerűen nem csinál semmit.
A balesetek nagyon-nagy része már a jelenlegi jobb automatikus rendszerekkel is megelőzhető vagy jelentősen enyhíthető lenne -- minden hibájukkal együtt.Teljesen megértem az álláspontodat, az autó- és vezetésbuzi énem egyet is értene vele -- a közlekedésbiztonsági viszont nem teheti.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Eszembe is jutott egy nemrégiben megtörtént eset, ami jól passzol ide.
A vezető egy jó sofőr, rutinos, sokat vezet, érdemi balesete sosem volt, nem egy notórius szabálytalankodó, ráadásul a munkahelye jóvoltából pár évente részt vesz vezetéstechnikai képzésen is. Ergo pont az, aki a legkisebb kockázatú csoportba tartozik, mondhatnánk, hogy ő aztán okkal-joggal mellőzné a vezetéssegítő, pláne az autopilot rendszereket.
Emberünk teljesen szabályosan halad egy főúton, de előtte valaki kicsit talán hirtelen, de még szabályosan be akar fordulni balra egy kapubejáróba, ezért megáll az út közepén. Emberünk egy kicsit elbambul, későn kap észbe, és elkerülendő, hogy hátulról beleszálljon a befordulni akaró autóba, jobbra rántja a kormányt, de egy kicsit eltúlozza a mozdulatot, és kb. 25 centi szélességben felfut a járdára, ahol elsodor egy gyalogost.
Nagy baj szerencsére nem történik, a gyalogos ugyan elesik, csak a ruházata sérül, de ténylegesen éppen csak elkerüli a feje az ott álló utcabútort, úgyhogy elmondható, hogy centimétereken múlt, hogy nem lett akár halálos baleset a dologból.
Provokatív kérdésem a szkeptikusokhoz: ha a Ti hozzátartozótok kerül hasonló helyzetbe, és neadjisten komoly baj történik, és ráadásul kiderül, hogy az autóban volt olyan elektronika, ami kivette volna a vezető kezéből a döntést és reagálást, ezzel szinte biztosan elkerülve a balesetet -- de a vezető nem szerette, ha az automatika dönt helyette, és ezért kikapcsolta a rendszert, na, ekkor nem vonnátok felelősségre ezért?
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
nemlehet
őstag
válasz #82729984 #84 üzenetére
Az a baj, hogy ez igaz, hogy az "Emberek nem így működnek", de alapvetően el kell különíteni azt, hogy szubjektíven mit érzel helyesnek, vagy elégségesnek, vagy jogilag mit találunk annak.
A perek nagy részében is komoly ellentét, hogy mit mond a jog és mit érez az ember igazságosnak.
Én is kevésnek érzem ezt a felugró ablak dolgot, de jogilag biztos, hogy megállja a helyét és betonbiztos. Abba meg kér bele menni, hogy mi lenne "morálisan" támadhatatlan eljárás, mert mindig van hülyébb ember. Ha minden egyes tulajhoz kimenne egy osztag és addig verné egy bezárt pincében amíg fejből nem idézi az Autopilot minden műszaki paraméterét, működését és várható reakcióit akkor is lenne olyan aki balesetet szenved vele, mert épp nem jól mérte fel a helyzetet.
Ezt már nem kifejezetten neked:
Ti mit választanátok. A vezetés segítő rendszerek miatt meghal néhány ember, de álltalánosságban 40%-al csökken a balesetek száma, vagy mivel nem tökéletes inkább kukázzuk az egészet. Mert igazából jelenleg ez a kérdés, és jelenleg béta szoftvernél meg első szárnypróbálkozásoknál járunk.
Én úgy gondolom, hogy még ez a generáció is megéli, hogy túlsúlyba kerüljenek az önvezető autók.Nokia 3310->3410->3100->6500 Slide(RiP Nokia)->Acer Liquid Metal ->Xiaomi Hongmi-> Xiaomi Redmi Note 3
-
#82729984
törölt tag
Félreértés ne essen, nekem nincs bajom az önvezető rendszerekkel, sőt várom is nagyon őket (sokszor megyek autópályán nagyobb távokat, ez halál unalmas jó lenne inkább hátradőlni és olvasni valamit).
A bajom azzal van amikor a sofőröket béta teszterré avanzsálják olyan módszerekkel amit biztosan nem müködnek embereknél.
A kézikönyv 626. oldalán le van irva, meg olvasd el a what's newst, meg lejött egy szoftverfrissités kapcsán, meg autópilotnak hivnak egy sávtartó automatikát...Szóval van egyszer az önvezető rendszer ami egy k.rva jó dolog lesz és ezzel nekem nincs is bajom, meg van az ahogy a Tesla ezt megpróbálja bevezetni ami szerintem nagyon gáz.
Amig a kocsi egy nyerges vontatót felhőnek néz, meg amig egy szétkenődő bogár a kamerán meg tudja borítani a kocsit, addig ezt a rendszert csak olyan sofőröknek szabadna használni akik explicit aláírtak egy szerződést hogy ők az autopilot rendszer béta teszterei lesznek és megkaptak hozzá mindenféle tájékoztatást. És csak nekik lehetne engedélyezni ezt a funkciót és amint megszünik/felmondják a szerződést, kötelezően ki kellene kapcsolnia a gyárnak ezt a funkciót.
Szerintem ez lenne a normális.
-
t72killer
titán
válasz #06658560 #86 üzenetére
Ha a szervó másképp gondolkodik, akkor hibás, nem?
#88: nem azért vonnám felelősségre, mert kikapcsolta a rendszert, hanem azért mert balesetet okozott, ennyi. A rendszer kikapcsolásáért csak akkor lehet felelősségre vonni, ha ez már kötelező részévé válik az autónak - de ezesetben már nem is lehet majd kikapcsolni, csak buherálással.
[ Szerkesztve ]
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
#06658560
törölt tag
Helyes megoldás az lett volna, hogy szalonban aktiválható frissítés, aminek része egy egy órás oktatás is. És utána, nyilatkozat aláírásával lehetett volna aktiválni.
A mit kéne bevezetni: jöjjön az autonóm autó, de nem menet közben kapcsolható módon és nem úgy fejlesztve, ahogy a Tesla teszi. Hanem ahogy mindenki más a Google-től a Volvón, VW-n át a Fordig. A vevő ugyanis nem fehér egér.
-
#82729984
törölt tag
"A perek nagy részében is komoly ellentét, hogy mit mond a jog és mit érez az ember igazságosnak."
Igen, de a jogi szabályozás pont azért szokott lenni, hogy csökkentse az ebből következő károkat, félreértéset. Ha ez elmarad, akkor mindig rákefélés lesz.
Lásd pl. devizahitel válság, ahol amikor beütött a krach mindenki szaladgált mint a mérgezett egér, mert az emberek szerint ők nem azt a tájékoztatást kaptán, nem úgy értették, csak épp a szerződésben meg amit aláírtak az volt ami (nem olvasták el). A vége meg az lett hogy sokan rákeféltek és a végén az államnak kellet "megmenti" őket a többiek pénzén, tehát hiába kárörvendett valaki hogy a többi hülye miért nem olvasta el amit aláírt, őt is ugyanúgy büntették. És miért? Mert hitelpiac egyáltalán nem volt szabályozva.Volt egyszer egy teszt, ahol egy online szolgáltatás eulába beleírták hogy aki ezt az eulát elfogadja, vállalja hogy 10 évre rabszolga lesz. A teszt vége az lett hogy az emberek 99%-a elfogadta az eulát. Ha ez nem lenne jogilag szabályozva (senki nem lehet rabszolga), akkor ennyiből állna rabszolgává tenni az emberek 99%-át.
Vagy ha nem lenne szabályozva hogy hogyan lehet eladni egy ingatlant, akkor ennyi lenne egy ház eladás. A Microsoft beleirná a windows 10 eulába hogy aki ezt elfogadja az az összes ingatlanát a Microsoftra ruházza, az új eula lejönne egy szoftverfrissités keretébe, te leokézod (senki nem olvassa el) és voalá, máris a microsofté lenne a fél világ.
Érted a problémakört, ha mindig egy eula vagy what's new lenne a mérvadó, akkor a fél világot földönfutó rabszolgává lehetne tenni 5 perc alatt.
Szerencsére mivel ez jogilag szabályozva van, a gyártó azt ir amit akar az eulába, ha az ellentétes az adott ország törvényeivel, akkor érvénytelen. -
t72killer
titán
válasz #06658560 #93 üzenetére
Ha bármikor tapasztaltam volna, hogy a megszokotthoz képest picit is másképp viselkedik a kanyarban, azonnal rohanok szervizbe... tudtommal a szervo nem "intelligens", azaz egy ilyen eltérés (hacsak nem az EPS v ABS jelez) nem valami "okosabb számolgatás" következménye.
A mechanikus kormány ennyi erővel ugyanígy meghibásodhat, a közlekedési hatóságok akkor szoktak engedélyezni egy új (pl e-szervo) rendszert, ha az nem mutat gyakrabban meghibásodást, mint a régi.
30€ Meta store bónusz Quest headset aktiváláshoz, keress priviben :)
-
#06658560
törölt tag
válasz t72killer #95 üzenetére
Azt, hogy mennyire fordult el a kerék és mennyire kellett volna a kormány állása alapján, te nem tudod. Így a hibamentes működést sem. Csak azt, hogy elfordul annyira, amennyire neked szükséges.
A hatóságok pedig két dolgot ellenőriznek: megvan a mechanikus kapcsolat, illetve ha elszáll a szervó, akkor megadott maximális erő elég a kormányzáshoz. -
félisten
válasz t72killer #91 üzenetére
Nem jogi, hanem erkölcsi felelősségre vonásra gondoltam -- jogilag nem a hozzátartozó, hanem a bíróság vonja felelősségre.
A kérdés tehát az, hogy ha van egy olyan baleset, ami minket / hozzátartozónkat ér, az okozó kocsijában ott a rendszer, amivel elkerülhető lett volna, de kikapcsolta --- na, akkor nem kérdeznénk-e meg tőle emelt hangon, hogy miért is a vezetési élmény meg a "ne a kocsi vezessen helyettem" elv volt a fontosabb egy ember / emberek biztonságánál.
Elég sok, ezzel parallel helyzetet éltem már át...
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
dabadab
titán
válasz t72killer #78 üzenetére
"Baromi veszélyes - hacsak nem erre kiképzett pilóta vezeti a gépet"
És akkor most tekintsük meg a valóságot a hivatalos jelentés alapján (kiemelés tőlem):
5.4 Crash rates
ODI analyzed mileage and airbag deployment data supplied by Tesla for all MY 2014 through 2016 Model S and 2016 Model X vehicles equipped with the Autopilot Technology Package, either installed in the vehicle when sold or through an OTA update, to calculate crash rates by miles travelled prior to and after Autopilot installation. Figure 11 shows the rates calculated by ODI for airbag deployment crashes in the subject Tesla vehicles before and after Autosteer installation. The data show that the Tesla vehicles crash rate dropped by almost 40 percent after Autosteer installation.
[link]40%-os csökkenés az szerintem a "baromi veszélyesnek" pont az ellenkezője.
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
félisten
válasz #06658560 #92 üzenetére
A vevő nem fehér egér, de:
- A Tesla rendszere bétafázisban is vélhetően jóval több balesetet előzött meg, mint ahányat okozott; a rendszer bétaállapotban is biztonságos (a cégek többségénél a véglegesnek kikiáltott változat is sokkal bugosabb, butább),
- A vevői bétatesztelés során sokkal több gyakorlati tapasztalat jö össze, mint amennyit a Google-féle módszer valaha is összehozhat (A Google-féle autonóm rendszernél a jelen fázisában egyébként eleve kizárt a fogyasztói béta teszt),
- A vevőket jól tájékoztatják a feltételekről, az egész akkora nyilvánosságot kapott, ami már bőven megalapozza azt, hogy ez itt nagyon önkéntes alapon folyik.Egyébként érdekes kérdés ez a tájékoztatás. A Tesla módszere szerintem elég arányos -- ha szájbarágósabb lenne, akkor azzal lenne tele az internet, hogy olyan hülyének nézik az embert, mint amikor a mogyorós dobozra írják rá ordító betűkkel, hogy vigyázat, a mogyoró mogyorót tartalmaz!
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Igen, ez nagyon fontos -- ezen az áron azért védhető a bétatesztelés...
Szerintem...
Egyébként a 60-as, 70-es években nagyon hasonló vita folyt a biztonsági övek használatáról, azzal az adalékkal, hogy ott emberi jogok is szerepet kaptak. Amikor már teljesen egyértelmű volt, hogy az övhasználat kb. ezerszeres arányban hasznos a veszélyes esetekhez képest, nos, még ekkor is voltak fanatikus ellenzői, és amikor előkerült egy-egy olyan eset, amikor öv nélkül jobbak lettek volna a túlélési esélyek, akkor le is csaptak rá, csendes, emberi jogokat sárba tipró gyilkosnak kikiáltqa a biztonsági övet.
Aztán hasonló helyzet a légzsákkal, ABS-szel, most a fejlettebb elektronikákkal...
MaCS
[ Szerkesztve ]
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
Új hozzászólás Aktív témák
- Akciókamerák
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Google Pixel 8 Pro - mestersége(s) az intelligencia
- Milyen okostelefont vegyek?
- iPhone topik
- Hálózati / IP kamera
- Steam Deck
- Milyen egeret válasszak?
- Crypto Trade
- Youtube Android alkalmazás alternatívák reklámszűréssel / videók letöltése
- További aktív témák...
- MSI FX720 MS-1754 Aka Terra MS-1773P 17,3 col FHD,Core I7 4/8,16 GB ram,Nvidia GPU/Intel,500Gb hdd
- LG OLED65C11LB Smart OLED Televízió, 164 cm, 4K Ultra HD
- Bomba ár! Fujitsu LifeBook U745 - i5-5GEN I 8GB I 256SSD I 14" HD+ I Cam I W10 I Garancia!
- HP ProBook 450 G6, 15,6" FHD IPS, I3-8145U CPU, 8GB DDR4, 256GB NVMe SSD, WIN 10/11, Számla, Garanci
- Bomba ár! Dell Latitude 5430 - i5-1235U I 16GB I 256SSD I HDMI I 14" FHD I Cam I W11 I NBD Garancia!
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft
Város: Debrecen