Keresés

Hozzászólok Aktív témák

  • MongolZ

    addikt

    A cikket, majd a hozzászólások egy részét elolvasva azt hiszem én is hozzászólnék a témához...
    Nagyon sokan elfelejtik, hogy miről is szól az oktatás. Az oktatás nem arról szól, hogy amit megtanulsz, azt egyből fogod tudni hasznosítani az életben. Ez nem csak az informatikára igaz, hanem minden másra is. Ad egy igen széles alapot, egy szemléletet. Senki sem fog úgy tanulni, hogy elvégzi az iskolát és máris teljes értékű munkaerőként dolgozik, ezt nem is lehet elvárni.
    Ugyanezeket az érveket, indokokat fel lehetne hozni akármelyik másik tárgynál, pl. kémiánál. Egy vegyészmérnök tanulónak elég az a heti 1-2 óra középiskolában/gimiben? Hogy a francba lenne elég. De ez abszolút igaz a többi tárgyra is. Az egyes iskolák között eddig is voltak különbségek, az egyes tanárok között meg végképp, ezeket kár is fölhozni.
    Miről is szól az oktatás? Tömegképzésről. Egy hatalmas átlagot kell oktatni. Igen, nagyon jó dolog, mert a gyengébb képességűek is fel tudják fogni a dolgokat, viszont van egy nagyon súlyos hátránya: az átlagnál jobb képességűek lezüllenek. Továbbá azt se felejtsük el, hogy aki tanárnak megy, bizony jóval kevesebbet fog kapni, mintha elhelyezkedne magánszektorban. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a tanárok csak a gyengébb képességűek közül kerül ki (mert kell oda bizony az elhivatottság is), de azért ne várjunk lehetetlent. Lásd pl. egyik közeli rokonom, általános iskolában tanít, nyugdíjhoz közel áll (több, mint 35 év tapasztalat!), tanít matekot, kémiát, informatikát, ráadásul mindezt teheti német nyelven és bizony kevesebbet kap, mint az én kezdő mérnöki fizetésem volt... Ezek után ki és mit vár?
    Egyébként náluk nagyon érdekes az oktatás, mert természetesen Comenius Logóval kezdenek - mert nagyon vizuális, a gyerek megtanulja a logikát, még talán érdekli is -, majd jön az Office és... kész, ennyi. Régebben volt dBase majd Access, Turbo (majd Free) Pascal, belekóstoltak a Delphi-be is tessék-lássék módon (ez még mindig ált. isk!), de annyira nem érdekelte a gyerekeket, hogy ezek már megszűntek. Viszont cserébe ráfeküdtek PowerPointra, meg próbálják tanítani a gyereket prezit készíteni, előadni, VÉGRE! Főiskolán és egyetemen alig láttam olyan hallgatói előadást, ami nem, hogy jó lett volna, de legalább egy rossz előadás szintjét elérte volna. Az első néhány után az ottani tanárok is úgy döntöttek, hogy inkább tartanak egy egyalkalmas gyorstalpaló prezikészítő tanfolyamot, mert annyira rosszak voltak/unk. Kikerülve az iparba már nem annyira rossz a helyzet (hamar kiderül, hogy kit nem szabad megkérni előadni...), de még ott is lehet találkozni katasztrófális dolgokkal. Ezek után nem véletlenül vannak a fakultációk és a délutáni órák (aminek egy jó részét a tanárok bizony ingyen vállalják!): hogy lehessen az átlagnál többet tanulni. Továbbá oktatják a hír- és cikk-keresést interneten (el sem tudjátok képzelni, hogy hány diáknak okoz problémát az, hogy megkeresse a napi híreket).
    Olvastam olyan hozzászólást, hogy pl. matek kárára lehetne az informatikát oktatni... ez hatlamas butaság lenne, a matematika minden alapja, azt mindenki használja, nincs olyan állás, ahol nem kellene használni. Még a takarítónő is, amikor "kiszámolja", hogy melyik szoba hány percig tart...
    Alapokat (pl. DOS, régi programnyelvek) meg igenis oktatni kell, ugyanis érdemes (inkább kell) tudni, hogy mi és miért alakult ki. Nem információ-, hanem tudásalapú társadalmat kell képezni. Pl. az szvsz messze nem elég, hogy oktatják az objektum orientált programnyelveket, hanem érdemes tudni azt is, hogy miért alakultak ki, milyen igények alapján, stb. Tovább azt sem értem, hogy valaki miért kritizálja azt, hogy pl. Pascalt oktatnak, hiszen logikus programnyelv, logikus felépítéssel, nagyon jó alapot biztosít egy későbbi másik programnyelvnek.
    Egyetértek az informatikával kapcsolatos óraszámok csökkentésével, DE:
    - teremtsék meg a feltételeit, úgy mint tanárok folyamatos képzése
    - a diákoknak végre legyenek kötelességeik is, legyenek számonkérhetők (és megbuktathatók)
    - oktassák a mostanában menő szolgáltatásokat, pl. internetes vásárlás és veszélyei, bankügyintézés
    - tanítsák meg a diákokat legalább egy csekk kitöltésére!!!

    (Mellesleg a "jelenlegi" tanárok nem DOS-t tanultak, hanem Fortrant és Assemblyt...)

    [ Szerkesztve ]

  • MongolZ

    addikt

    válasz hcl #373 üzenetére

    Ezzel abszolút egyetértek (bár, mire megyünk a DOS parancssor létezésének tudatával, ha nem tudjuk használni...), mindössze annyit tanítanak meg a gyereknek programozás címszó alatt, hogy mi is az a logika. Ez pedig szintén bárhol jól jöhet.
    Alapvetően azzal van a gond, hogy az új generációból (értsd 1990. után szocializálódtak) nagyon sokan tudják, hogy mik a jogaik, de azt egyre kevesebben, hogy mik a kötelességeik... és ami a legrosszabb: senki nem kéri rajtuk ezeket számon - értsd: a tanár nem tehet semmit. Beszólt a gyerek? Azt mondta a tanárnak, hogy elmehet a p*csába? Mit tehet? Semmit. Nyel. Mondjuk az én rokonom nem szívbajos, kioszt néhány pofont, ha bejönnek a szülők, akkor rendbe rakja őket is (pedig 150 cm és nő...), de ez messze a kisebbség. És akkor még meg sem említettem azt, hogy buktatni gyakorlatilag nem lehet, mert akkor jajj, elmegy a gyerek másik iskolába tanulni, máris kevesebb pénzt kapunk (diákok után jár a pénz), máris nincsen meg a 2 osztályhoz szükséges létszám, össze kell vonni őket... áhh, inkább csússzon át 2-essel, mindenki "jobban jár".

  • MongolZ

    addikt

    válasz Beri #377 üzenetére

    "Többet tanul" - ezzel vitatkoznék. Egyetemen 5 év alatt egy képzésen megpróbálnak egy általános képesítést adni ahhoz, hogy a teljes piac igényét lefedjék. Természetesen ez lehetetlen, ezért mindenhez fog érteni egy kicsit. Az iparba kerülve pedig csak olyat fog tanulni, amivel valóban foglalkozik is, a maradék 95%-ot nem fejleszti, el fogja felejteni. Magyarul specializálódik. Egy iskolától nem várható el az, hogy az igények mindegyikét 100%-osan kielégítse.

  • MongolZ

    addikt

    válasz Tikakukac #388 üzenetére

    Villanykaron nem közgazdasági embereket képeznek, össze sem hasonlítható a két tananyag. A villanyosok meg a közgázosokon röhögnek, hogy milyen egyszerű villanyfeladatokat oldatnak meg velük?

  • MongolZ

    addikt

    válasz Tikakukac #395 üzenetére

    és bambano: Mivel az élet úgy hozta, hogy infó karon végeztem el a mikmakot (aztán a "biztonság kedvéért" egy másik szakon is...), úgy gondolom, hogy ha valaki azt nem tudja elvégezni, akkor az nem hogy informatikusnak, de emberek közé sem való...

  • MongolZ

    addikt

    válasz bambano #427 üzenetére

    Nem tudom, hogy Ti hol tanultatok, de nekem nem volt semmi ilyen jellegű problémám, normális tananyagot tanítottak, nem voltak benne kirívó tévedések... tudnál esetleg példát mondani?

  • MongolZ

    addikt

    válasz Tikakukac #430 üzenetére

    Akkor a tanár a hülye. El kellett volna menni a tanszékvezetőhöz. Nekünk is volt hasonló, az első alkalommal az után máris másképp állt hozzá a dologhoz. Továbbá lehetséges az is, hogy zh után bemész és reklamálsz. Ez nálam is többször előfordult, sőt: kellett. Ha rendesen felkészültem, sosem volt gáz. Nem kell pofátlannak lenni, hanem odamenni és megmondani, hogy Te mit és hogyan látsz. Legvégső esetben lehet alkalmazni a feljelentéssel való fenyegetést, amit - bár tudják, hogy üres fenyegetés, mert az biztos, hogy utána nem nagyon fogsz sulit elvégezni sehol, mert megoldják - azért komolyan vesznek, mert az az utolsó, ami hiányzik egy sulinak... egyszóval nem kell mujának lenni, de azért legyél diplomatikus. Viszont ez sem helyettesíti a tanulást.

    Sajnos ezekkel a helyzetekkel nem nagyon tudsz mit csinálni, csak a saját rátermettségedre tudsz hagyatkozni. Persze ez marhára nem jó dolog, de sajnos ez van, ez minden sulinál így van. Megjegyzem, infó karon sokkal több volt a "hisztis" egyén, mint máshol...

    Corvinus: Másik suliból én 1x kérdeztem dolgokat, ráadásul egy 1 évvel előttem járó, ugyanazon szakon végző sráctól, akkora barom válaszokat kaptam, hogy azután inkább én magam utánajártam a dolgoknak...

    Egyébként erről az egészről az jut eszembe, amikor mi is írtunk még talán 3. félévben egy zh-t, 116 emberből 14 ment át, persze ment az átkozódás... Teljesen véltetlenül úgy alakult, hogy nekem lett a legtöbb pontom és megkérdezték: hogy sikerült? Hát, előtte lévő este átnéztem fél óra alatt, a zh alatt meg gondolkodtam... és ennyi az egész. Ezek után már csak az a kérdés, hogy akik átmentek, azoknak hogy sikerült? :)

  • MongolZ

    addikt

    válasz hcl #434 üzenetére

    Nagyon elkanyarodtunk a fő témától... egyben tuti egyetérthetünk: vannak még problémák az oktatási rendszerünkben :)

  • MongolZ

    addikt

    válasz HThomas #449 üzenetére

    Sajnos ez a jellemző... és ez csak rosszabb lesz főiskolára kerülve.
    Ez a hatalmas baj az oktatással (inkább a szülőkkel), mert ahelyett, hogy rávennék a gyereket, hogy tanuljon, inkább a tanár a hülye, hogy rosszul tanít... nincs kötelességtudat.

Hozzászólok Aktív témák