Hirdetés

  • shortcutme

    tag

    > Csak remélem, hogy egyszer lesz egy targatetős, C3 -as Corvette -em. Önvezető izé? Nemáááá!!!!

    Senki nem fogja megtiltani, hogy hobbi célra tarts ilyen autót és hétvégén elmenj vele kanyarogni a hegyekbe, (mint ahogy most is elmehetsz lovagolni Nagykovácsiba) de ha az önvezető autók hatására csökkennek a balesetek, az utcán parkoló autók száma, a levegőminőség és a javul a forgalom sebessége is, akkor jogos igény ezek támogatása. (és idővel a nem önvezető autók kitiltása egyes területekről)

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Sztem az önvezető autókat üdvözítők nem gondoltak bele a részletekbe. Mutatok egy példát. Egy hasonló témájú topikban linkelte valaki ezt a videót, bemutatva, hogy milyen béna tud lenni egy humán sofőr és mennyivel biztonságosabb lenne robotpilóta egy ilyen béna humán helyett. De, nézzük meg a szitut a kresz szempontjából, aminek az áthágása egy robotpilóta számára ugyebár nem lehet opció! Tegyük fel, hogy utasként ott ülsz, abban az autóban! Látható, hogy nincs szembeforgalom, tehát sanszos, hogy vmi (pl. baleset) lehetetlenné teszi a továbbhaladást. Ezt még egy ilyen béna sofőr is átlátja és megfordul. A záróvonalon. Ez a robot számára nem lehet opció. Kiszállásra a sofőr adhat engedélyt, amennyiben az biztonságos. A rakparton erre nincs mód. Tehát, ott rohadsz a robot által zárva tartott autóban, amíg nem érkezik egy olyan személy (pl. rendőr), akinek jogosultsága van felülbírálni a záróvonal tiltását. Itt felmerül az a kérdés, hogy mi alapján azonosítja a robot a jogosultságot (nem csak rendőrnek lehet ilyen jogosultsága). Ebből újabb gondolat következik. Ha egy ember felülbírálhatja a robot korlátozásait, akkor mitől nem lehet ezzel visszaélni?
    Szóval, még egy ilyen egyszerűnek tűnő közlekedési szitu is számtalan problémát rejt.

    [ Szerkesztve ]

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • shortcutme

    tag

    Ebben az esetben lehetőség lenne, hogy egy központi operátor beavatkozik távolról.

    De ha ennyire egyszerű a helyzet, hogy bárki megfordulhat, akkor a rendőrség akár távolról is beavatkozhatna ilyen esetekbe, nem kéne megvárni a kiérkezést sem.

    [ Szerkesztve ]

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Tehát, akár távirányítással is felodhatóak lennének a robot korlátozásai. Így már sokkal megnyugtatóbb a szitu. :(

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • shortcutme

    tag

    Szerintem megoldható lenne, hogy ne bármikor, csak bizonyos helyzetekben fogadna egy külső parancsot, csak X km/h-ig és a balesetkelkerülő elektronika ilyenkor is működne. A 4-es metró is vezető nélkül működik. Ha ott elfogadjuk, akkor az autóknál is elfogadhatónak kell lennie a távoli operátornak.

    [ Szerkesztve ]

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    A metró szted jó példa? A metró nem tud oldalra irányt változtatni. Mi történik a Metróban probléma esetén, ha az automatika két megálló között állítja meg a szerelvényt? Ott rohadsz, amíg a robot ki nem nyitja az ajtókat. Pontosan ezt írtam a bemutatott szitura is.

    Ha egy humán utasítás felülbírálhatja a rendszerutasítást, az ugyanúgy biztonsági kockázat, mintha közvetlenül maga a humán vezetné a járművet. Sőt! Mivel a károkozás mértéke sokkal nagyobb, ezért a biztonsági kockázat is az. 100 meghekkelt, távirányított kamionnal órákra, napokra meg lehetne bénítani Magyarországot. Csak a Waberers -nek 4000 kamionja van.

    [ Szerkesztve ]

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • shortcutme

    tag

    > A metró szted jó példa?

    A metro szerintem jó példa arra, hogy ott is meg kell bízni a távoli operátorban.

    > Metróban probléma esetén, ha az automatika két megálló között állítja meg a szerelvényt? Ott rohadsz, amíg a robot ki nem nyitja az ajtókat.

    Pont ugyanez történik a személyi vezetésű metroszerelvény esetében is. Ha a metro tudna sávot váltani, akkor ugyanúgy meg tudná tenni vezető nélkül/külső operátorral, mint ha az a személy a metrokocsin tartózkodna.

  • shortcutme

    tag

    > Ha egy humán utasítás felülbírálhatja a rendszerutasítást, az ugyanúgy biztonsági kockázat, mintha közvetlenül maga a humán vezetné a járművet.

    A jelentős különbség, hogy erre csak nagyon ritka esetben lenne szükség.

    > Mivel a károkozás mértéke sokkal nagyobb, ezért a biztonsági kockázat is az. 100 meghekkelt, távirányított kamionnal órákra, napokra meg lehetne bénítani Magyarországot. Csak a Waberers -nek 4000 kamionja van.

    Nem érzem megoldhatatlan problémának, szerintem az is elfogadható, hogy ilyen esetben az utasnak jóvá kell hagynia a külső beavatkozást.
    Az összes jelenleg magyarországon működő erőművet számítógépvezérléssel irányítják. Úgy érzem ott egy kicsit nagyobb problémát lehetne okozni, mint a kamionokkal.

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Csakhogy nem túl jövedelmező a metró automatikájának a meghekkelése. A közúti közlekedésé annál inkább. Mekkora káoszt okozna, ha leállna az összes metró? Párszázezer ember aznap nem jutna el a céljához. Mi történne, ha a robotautók elzárnák a közlekedési utakat? Gyakorlatilag megállna az élet. Legalábbis a városokban (pl. élelmiszerhiány). Ez óriási hatalom és fenyegetés.

    [ Szerkesztve ]

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • shortcutme

    tag

    Azért ha teljes sebességgel nekivezeted a metrót az előtted lévő szerelvénynek azzal elég nagy problémát lehet okozni.

    Egy atomerőmű felrobbantással (a stuxnet óta tudjuk, hogy ez már nem csak elméleti lehetőség) vagy akár csak a közlekedési lámpák áthangolásával jóval nagyobb káoszt lehetne okozni, mint az önvezető autók meghackelésével.

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Nem hiszem. A metró csak lokális probléma és a közlekedési lámpák sem okoznának országos káoszt. Az útlezárások viszont igen. Emlékszel a taxisblokádra? Az csak pár hidacska volt. Itt egy országos szintű blokád a rizikó. Ez csak addig nem gáz, amíg csak párszáz autóval játszadoznak robotosdit.

    [ Szerkesztve ]

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • MaCS_70

    PH! nagyúr

    Sok mindenben egyetértek Veled, de sajnos tévesek az előfeltételezések.

    Egy robotpilóta számára miért is ne lenne opció a KRESZ áthágása? Teljesen triviális, hogy még a legjobb közlekedési feltételekkel megáldott helyeken is napi szinten jelentkeznek olyan helyzetek, amikor maga a közlekedési szabály másodlagos lesz. Vészhelyzetben természetes, hogy nem a KRESZ szerint dönt a robot, a videón látható helyzetben meg simán kérhet felülbírálást a vezetőtől.

    Azt egyébként nem tudom elképzelni, hogy autonóm autók úgy vegyenek részt a forgalomban, hogy a bennük ülők teljesen fogalmatlanok a járművezetéssel kapcsolatban, illetve, hogy ne legyen valami azonnali távbeavatkozási lehetőség pontosan az ilyen helyzetekre.

    A legjobb rendszerek már most jobbak, mint az átlag emberi autós, vészhelyzetben meg a legjobb emberi vezetőket is verik, aminek sziklaszilárd oka van.
    Bő harminc éve foglalkozom közlekedési balesetekkel, és eleget láttam ahhoz, hogy egyetértsek azzal, hogy sok területen van létjogosultsága az emberi vezetők kiszorításának.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Akkor ideje továbbképezned magad a kibertámadásokra a közúti közlekedésben. Szted ki fog nálunk összerakni egy ilyen rendszert? Mondjuk, egy gázszerelő? Vagy az, aki még egy BKK elektronikus jegyvásárláson is elhasal? Mitől lenne épp a közúti közlekedés vezérlőrendszere feltörhetetlen? Minden rendszer feltörhető. A kérdés csak az, hogy megéri-e. Ennél bizony megérné és ez már önmagában is nagyobb veszélyforrás, mint most a humán sofőrök.

    [ Szerkesztve ]

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • shortcutme

    tag

    Ki fog nekünk egy operációs rendszert megírni? Ki fog nekünk egy internetközpontot összerakni? Ki fogja nekünk megírni az autókban ma is futó 100 millió programsort?

    Ezekre lesz kialakult szabvány / előírás ami elvileg szavatolja majd ezek biztonságát. Szinte az összes nagy autó gyártó plusz a legnagyobb software cégek (Pl. Microsoft, Google, Apple) folytat ilyen irányú fejlesztéseket, szóval úgy tűnik, hogy akár akarjuk, akár nem, akkor is lesznek önvezető autók.

    Mindenesetre az szinte biztos, hogy nem mi leszünk a tesztkörnyezet (bár kitudja), így hozzánk már kiforrottabb technológia fog csak elérni. Hacsak a taxisok nem kívánják ismét, hogy "tiltsák be az illegális tevékenységeket".

    [ Szerkesztve ]

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Szabvány? Tán most egységesen fejlesztik a cégek az önvezető rendszereiket? Még az elektromos autóik töltőcsatlakozóiban sem tudnak megegyezni. Nem a szabvány, a közérdek, vagy a biztonság a fő motiváció, hanem a bíznisz. Hallottál már kigyulladó csúcstelóról, vagy emissziós értékeket meghamisító motorvezérlő szoftverről? Ezeknek a létrejöttét tán a közérdek, vagy a biztonság motiválta? A túrót! A bíznisz. Az árverseny, a titkolózás, a gyártásköltségek csökkentése, stb. Ez pedig előbb-utóbb a minőség, a biztonság rovására megy. Gondolod, hogy az önvezető rendszereknél majd másképp lesz?

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • shortcutme

    tag

    Hasonló bizalmatlanság lehetett az első automobilok megjelenésekor is: 1865-1896 között 2mph -ban maximálták a "ló nélküli szekerek" sebességét és miden esetben egy piros zászlót lengető személynek kellett felvezetnie. (forrás)

    A leírt veszélyek valósak, de szerintem megfelelő szabályozással kezelhető. A szabályok alól kibújó cégek és a szabályokat betartató szervek közti harc a technológiától teljesen független, de a biztonság szerintem közös érdek (főleg hogy a kezdeti időszakokban kiemelt médiafigyelmet fog kapni), így bizakodó vagyok.

    [ Szerkesztve ]

  • sfefe

    senior tag

    Remlelem nem az En eletemben lesz....
    Meg nagyon gyerek cipoben jar ez a dolog, tarsadalmat nem lesz konnyu ravenni erre ( szerintem), meg hat szeretek vezetni ahogy gondolom mas is. Meg hat mas ne hasznalja ami az enyem.... Ez a tecnika eloszor meg ugyis a gazdagoknak lesz es majd kesobb az atlag autokban.
    De ez csak az En velemenyem....

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    Nagyon nem ugyanaz a két bizalmatlanság. Az akkor egy piti lokális probléma volt, ez viszont olyan mértékű, azonnali károkozásra képes, ami már hadászati stratégia szempontjából is számít.

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.

  • MaCS_70

    PH! nagyúr

    Köszönöm a jó tanácsot, de kissé elkéstél vele: meglehetősen komolyan képzem magam informatikai vonalon. Iskolapadban.

    Rendszereknél még nem tartunk, de a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál, amint már írtam.
    A rendszerszintű támogatás ezen drasztikusan fog javítani. Ezeket a rendszereket pedig nem egészen hülyék írják, akik tisztában vannak a veszélyekkel.

    Nyilván lesznek hibák, rosszindulatú behatolások, belepiszkálások -- mégis, mindezzel együtt is sokkal hatékonyabb lesz a közlekedés ÉS emelett sokkal kevesebb ember fog meghalni vagy megsérülni az utakon.

    Imádok vezetni és motorozni, mégis úgy vagyok vele, hogy az élvezet nem állítható párba emberi életek értékével.

    Mondjuk minket nem igazán fenyeget az a veszély, hogy a vezetés élvezetét az életünkben elvegyék tőlünk, sőt, a motoron nagyobb biztonságban fogom érezni magam, ahogy egyre több lesz az asszisztált vagy teljesen automatikusan vezetett jármű.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • Somatom

    PH! kedvence

    LOGOUT blog

    "a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál"

    Ez csak abban az esetben igaz, ha rendelkezésükre állnak a döntéseikhez szükséges infók. Kíváncsi lennék havas körülmények között végzett tesztekre. A szenzorok megvakulnak, a táblák jelzései nehezen azonosíthatóak, a sávok eltűnnek, áthelyeződnek. Minap jártam az osztrák - lichtensteini határ környékén. Egy érdekes figyelmeztetéssel találkoztam. A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?
    Vagy, ott van a műszaki hibák problémája. Elég sokat járom az utakat és azt látom, hogy az úton veszteglő járművek túlnyomó része defekt miatt kényszerült megállni. Ezt hogyan oldja meg a robot?

    Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a #79335424 "Nick" alatt olvasható.