2018. december 16., vasárnap

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#51) Somatom válasza shortcutme (#50) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Nem hiszem. A metró csak lokális probléma és a közlekedési lámpák sem okoznának országos káoszt. Az útlezárások viszont igen. Emlékszel a taxisblokádra? Az csak pár hidacska volt. Itt egy országos szintű blokád a rizikó. Ez csak addig nem gáz, amíg csak párszáz autóval játszadoznak robotosdit.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#52) MaCS_70 válasza Somatom (#42) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Sok mindenben egyetértek Veled, de sajnos tévesek az előfeltételezések.

Egy robotpilóta számára miért is ne lenne opció a KRESZ áthágása? Teljesen triviális, hogy még a legjobb közlekedési feltételekkel megáldott helyeken is napi szinten jelentkeznek olyan helyzetek, amikor maga a közlekedési szabály másodlagos lesz. Vészhelyzetben természetes, hogy nem a KRESZ szerint dönt a robot, a videón látható helyzetben meg simán kérhet felülbírálást a vezetőtől.

Azt egyébként nem tudom elképzelni, hogy autonóm autók úgy vegyenek részt a forgalomban, hogy a bennük ülők teljesen fogalmatlanok a járművezetéssel kapcsolatban, illetve, hogy ne legyen valami azonnali távbeavatkozási lehetőség pontosan az ilyen helyzetekre.

A legjobb rendszerek már most jobbak, mint az átlag emberi autós, vészhelyzetben meg a legjobb emberi vezetőket is verik, aminek sziklaszilárd oka van.
Bő harminc éve foglalkozom közlekedési balesetekkel, és eleget láttam ahhoz, hogy egyetértsek azzal, hogy sok területen van létjogosultsága az emberi vezetők kiszorításának.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#53) Somatom válasza MaCS_70 (#52) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Akkor ideje továbbképezned magad a kibertámadásokra a közúti közlekedésben. Szted ki fog nálunk összerakni egy ilyen rendszert? Mondjuk, egy gázszerelő? Vagy az, aki még egy BKK elektronikus jegyvásárláson is elhasal? Mitől lenne épp a közúti közlekedés vezérlőrendszere feltörhetetlen? Minden rendszer feltörhető. A kérdés csak az, hogy megéri-e. Ennél bizony megérné és ez már önmagában is nagyobb veszélyforrás, mint most a humán sofőrök.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#54) shortcutme válasza Somatom (#53) üzenetére


shortcutme
(tag)

Ki fog nekünk egy operációs rendszert megírni? Ki fog nekünk egy internetközpontot összerakni? Ki fogja nekünk megírni az autókban ma is futó 100 millió programsort?

Ezekre lesz kialakult szabvány / előírás ami elvileg szavatolja majd ezek biztonságát. Szinte az összes nagy autó gyártó plusz a legnagyobb software cégek (Pl. Microsoft, Google, Apple) folytat ilyen irányú fejlesztéseket, szóval úgy tűnik, hogy akár akarjuk, akár nem, akkor is lesznek önvezető autók.

Mindenesetre az szinte biztos, hogy nem mi leszünk a tesztkörnyezet (bár kitudja), így hozzánk már kiforrottabb technológia fog csak elérni. Hacsak a taxisok nem kívánják ismét, hogy "tiltsák be az illegális tevékenységeket".

[ Szerkesztve ]

(#55) Somatom válasza shortcutme (#54) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Szabvány? Tán most egységesen fejlesztik a cégek az önvezető rendszereiket? Még az elektromos autóik töltőcsatlakozóiban sem tudnak megegyezni. Nem a szabvány, a közérdek, vagy a biztonság a fő motiváció, hanem a bíznisz. Hallottál már kigyulladó csúcstelóról, vagy emissziós értékeket meghamisító motorvezérlő szoftverről? Ezeknek a létrejöttét tán a közérdek, vagy a biztonság motiválta? A túrót! A bíznisz. Az árverseny, a titkolózás, a gyártásköltségek csökkentése, stb. Ez pedig előbb-utóbb a minőség, a biztonság rovására megy. Gondolod, hogy az önvezető rendszereknél majd másképp lesz?

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#56) shortcutme válasza Somatom (#55) üzenetére


shortcutme
(tag)

Hasonló bizalmatlanság lehetett az első automobilok megjelenésekor is: 1865-1896 között 2mph -ban maximálták a "ló nélküli szekerek" sebességét és miden esetben egy piros zászlót lengető személynek kellett felvezetnie. (forrás)

A leírt veszélyek valósak, de szerintem megfelelő szabályozással kezelhető. A szabályok alól kibújó cégek és a szabályokat betartató szervek közti harc a technológiától teljesen független, de a biztonság szerintem közös érdek (főleg hogy a kezdeti időszakokban kiemelt médiafigyelmet fog kapni), így bizakodó vagyok.

[ Szerkesztve ]

(#57) sfefe


sfefe
(senior tag)

Remlelem nem az En eletemben lesz....
Meg nagyon gyerek cipoben jar ez a dolog, tarsadalmat nem lesz konnyu ravenni erre ( szerintem), meg hat szeretek vezetni ahogy gondolom mas is. Meg hat mas ne hasznalja ami az enyem.... Ez a tecnika eloszor meg ugyis a gazdagoknak lesz es majd kesobb az atlag autokban.
De ez csak az En velemenyem....

(#58) Somatom válasza shortcutme (#56) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Nagyon nem ugyanaz a két bizalmatlanság. Az akkor egy piti lokális probléma volt, ez viszont olyan mértékű, azonnali károkozásra képes, ami már hadászati stratégia szempontjából is számít.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#59) MaCS_70 válasza Somatom (#53) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Köszönöm a jó tanácsot, de kissé elkéstél vele: meglehetősen komolyan képzem magam informatikai vonalon. Iskolapadban.

Rendszereknél még nem tartunk, de a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál, amint már írtam.
A rendszerszintű támogatás ezen drasztikusan fog javítani. Ezeket a rendszereket pedig nem egészen hülyék írják, akik tisztában vannak a veszélyekkel.

Nyilván lesznek hibák, rosszindulatú behatolások, belepiszkálások -- mégis, mindezzel együtt is sokkal hatékonyabb lesz a közlekedés ÉS emelett sokkal kevesebb ember fog meghalni vagy megsérülni az utakon.

Imádok vezetni és motorozni, mégis úgy vagyok vele, hogy az élvezet nem állítható párba emberi életek értékével.

Mondjuk minket nem igazán fenyeget az a veszély, hogy a vezetés élvezetét az életünkben elvegyék tőlünk, sőt, a motoron nagyobb biztonságban fogom érezni magam, ahogy egyre több lesz az asszisztált vagy teljesen automatikusan vezetett jármű.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#60) Somatom válasza MaCS_70 (#59) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

"a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál"

Ez csak abban az esetben igaz, ha rendelkezésükre állnak a döntéseikhez szükséges infók. Kíváncsi lennék havas körülmények között végzett tesztekre. A szenzorok megvakulnak, a táblák jelzései nehezen azonosíthatóak, a sávok eltűnnek, áthelyeződnek. Minap jártam az osztrák - lichtensteini határ környékén. Egy érdekes figyelmeztetéssel találkoztam. A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?
Vagy, ott van a műszaki hibák problémája. Elég sokat járom az utakat és azt látom, hogy az úton veszteglő járművek túlnyomó része defekt miatt kényszerült megállni. Ezt hogyan oldja meg a robot?

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#61) Somatom válasza Somatom (#60) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Még egy kérdés jutott eszembe. Szabályosan halad a robotkamion. Féktávon belül, szabálytalanul elékerül három bringás. A jobbos manőver útjában egy szabályosan álló kislány, a balos manőver útjában egy szintén szabályosan álló néni van. Hogy dönt a robot? Három szabálytalan embert gázol el, egy ártatlan kislányt, vagy egy ártatlan nénit?

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#62) MaCS_70 válasza Somatom (#60) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Rossz látási viszonyok között valóban kevesebb a tapasztalat, de könnyen lehet, pont ilyen körülmények között lesz sokkal jobb a robot. A táblákra nem tudok mit mondani, de ott a tervek szerint eleve nem csak vizuális észlelés lenne, hanem térképalapú is. Én eddig csak egy táblafelismerő rendszert láttam személyesen, az speciel esőben hibátlanul működött.

Az akadályokat viszont korlátozott látási viszonyok között a LIDAR / Radar rendszerek jobban látják, mint az ember.

A fizikai akadályok elhárítására (mint pl. a hó a tetőn) nem kell sofőr, ugyanakkor az sem biztos, hogy egy sofőr ezeket mindig meg tudná oldani. Biztosan lesznek ilyesmivel is problémák, de messze nem ezek a legnagyobbak.

Még nagyon-sok évnek kell eltelnie addig, amíg odáig eljuthatunk, hogy ténylegesen emberek nélkül közlekedjenek járművek, és ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál. Nem egyszerre kell megoldani ezeket a problémákat, bőven lesz alkalom a technika és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére is.

Persze sosem lesz tökéletes a rendszer, de a jelenleginél csak jobb lehet.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#63) MaCS_70 válasza Somatom (#61) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani.

A felvázolt helyzetben nem tudom, hogy hogyan döntene a robot. Vélhetően azt a megoldást választaná, ahol kevesebb embert érintene baleset, azon belül meg enyhébb következményekkel. Nem lesz tökéletes, de fejlődni fog.

Csakhogy az ember meg jellemzően sehogy sem dönt, ha pedig mégis, akkor jellemzően rosszul. Eleve 1-2 másodperccel a veszélyhelyzet beálltát követően az ember nem csinál SEMMIT. Ezután pedig még a legrutinosabb vezetők is általában reflexből beleállnak a fékbe, jó esetben a szabad terület felé kormányoznak, de ez már elég ritka. Olyan, hogy valaki döntsön a néni és a kislány között, legfeljebb a filmekben fordul elő, a valóság sokkal prózaibb. A valóságban megtörtént balesetek nagyon kis részénél utal bármi is arra, hogy ott a vezető tudatosan hozott volna döntést, pláne összetett döntést. Egészen egyszerűen ilyenek az agyunk korlátai: szimplán meghaladja a képességeinket a járművezetés.

Még szimulátoros kísérletekben is, ahol:
- profi vezetők vezettek,
- felelősség, stressz nélkül,
- TUDVA, hogy valami történni fog,
10-15 perc eseménytelen vezetés után már szó nem volt tudatos döntéshozatalról, jó esetben a begyakorolt manővert tudták végrehajtani, másodpercenként jó esetben egy korrekcióval.

Sajnos ez van: a robot SOKKAL TÖBB információt dolgoz fel, SOKKAL GYORSABBAN (emberi viszonylatban késedelem nélkül), és SOKKAL JOBBAN tudja a fizikát, mint mi.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#64) Somatom válasza MaCS_70 (#63) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

"Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani."

Pontosan. Hiszen épp ez a cél. Ha csak annyira képes, mint egy ember, akkor fölösleges az egész robotosdi. Én csak azt tudom, hogy mit tenne egy kamionos. Kisbuszig bezárólag csont nélkül letarolná a szabálytalanul elé kerülő akadályt. Attól ugyanis neki nem lesz baja. Azt viszont nem kockáztatná, hogy egy esetleges borulásnál nyakába kapja a rakományt. Arról nem is szólva, hogy a kislány, vagy a néni elütése után a három bringás csendben elkerekezne, a kamionos meg menne a sittre, mert utólag nem tudná bizonyítani az igazát. Én is a saját bőrömön tanultam meg, hogy sosem szabad hagyni, hogy a vétkes jármű sérülés nélkül továbbmehessen. Persze, ezt nem tanítják a robotsuliban. :)

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#65) GAI válasza MaCS_70 (#62) üzenetére


GAI
(senior tag)

ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál

Na, én pont ettől az állapottól tartanék a legjobban. Amikor már lesznek "90%-ban önvezető" autók, amikhez azért még kell sofőr, akinek elvileg figyelni kéne. De amikor az esetek 90%-ában az autó magát vezeti, akkor az emberi sofőr ellustul, és biztosan nem az utat fogja nézni, hanem telefonál/beszélget/olvas/alszik. Aztán amikor az automata egyszer csak megoldhatatlan feladattal találja magát szembe, és besír, hogy kedves sofőr, most azonnal vedd át a vezetést, akkor garantált lesz a csatt. Ilyet már akár most is láthatunk (Tesla autopilot által szalagkorlátba vagy pótkocsiba vezetett autó), de ha ezek a rendszerek elterjednek, akkor még több lesz belőle. Én személy szerint csak 100%-ban önvezető autót engednék forgalomba, ahol az emberi sofőrnek semmilyen felelőssége nem szabad hogy legyen, akár még kormány se legyen benne! Amíg nincs olyan szinten a technika, hogy mindent képes kezelni, addig mezei átlagos felhasználó kezébe nem adnám, mert onnantól a 90%-ban önvezetünk, 10%-ban meghalunk időszak fog jönni.

[ Szerkesztve ]

(#66) Somatom válasza GAI (#65) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Igen, ez is benne van a pakliban. Meg még millió más dolog. Pl. hány koccolt autót lehet látni a városokban? Ezzel a szituval mi lesz? Mész az autódhoz, puff, meg van bökve. Jobb esetben elérhető a bűnös. De, egy-két szenzor "lekonyult", ezért a robot letilt. Egy normál autóval még vígan tovább lehetne menni, a robotautóhoz meg lehet trélert hívni. Te meg ott állsz egy teli bevásárlókocsival, meg egy-két kölökkel. Biztosan imádnád a robottechnikát.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#67) moleculez válasza oszi666 (#26) üzenetére


moleculez
(PH! addikt)

Lesz/van helyette kutatás + fejlesztés.

"Nem vagyok pesszimista. Az nekem úgysem menne...@abusalempictures

(#68) MaCS_70 válasza GAI (#65) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Tehát Te is ki szeretnéd hagyni a fejlesztés egy szakaszát, és egyből a végeredményt kéred.

Ez nem fog menni, de ne is baj.

Az az állapot, amitől tartasz, folyamatosan fog kialakulni és fejlődni, ráadásul az Általad említett állapot, ami miatt aggódsz, már eleve a mainál sokkal biztonságosabb helyzetet fog jelenteni.

Ez az emberi vezetőre váltás meg eleve nem úgy történik már most sem, mint ahogy leírod, hanem úgy, hogy a rendszer proaktívan szól, hogy át kéne venni tőle a vezetést, nem pedig azonnali beavatkozást igénylő helyzetben -- amiben eleve jobb, mint az ember.

De ismétlem: biztosan lesz ebből fakadó baleset is. Csak egy ilyen balesetre nagyon sok olyan meg nem történt baleset esik, amit a robot előzött meg.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#69) GAI válasza MaCS_70 (#68) üzenetére


GAI
(senior tag)

A fejlesztést nyilván nem lehet kihagyni, de a gyári tesztmérnökökkel teszteljék, ne az end user-ekkel... Az emberi természet olyan, hogy hiába van előírva, hogy figyelned kell, ha az autótól azt szokod meg, hogy magától megy, akkor nem fogsz figyelni, és ha egyszer mégis át kell venni az irányítást, akkor garantált a baleset. Amikor már a sima sávtartó asszisztensnél is inkább a kormányra kötik a kólásdobozt, hogy átverjék az autót, és ne kelljen tartani a kormányt, akkor azt hiszem borítékolható, hogy ez be fog következni a nem 100%-ban önvezető autóknál is.

(#70) csongi


csongi
(PH! kedvence)

Szerintem ez is jobban fog szintekre oszlani a jövőbe.
A sofőr nélküli taxi xFt/km lesz. A Sofőrős meg xx FT.
A vezetővel rendelt kocsinál a csomagpakolás és egyéb szolgáltatás lesz feláras.
Itt is egy magasabb szintet kell majd megugrani aki sofőr akar lenni. :)
Az olcsó szolgáltatás meg vezető nélküli lesz.
De pl egy taxis vállalkozónak lehet több autója is,
De minden taxisnak lehet egy saját autója, csak nem ül benne.
Érdekesen alakulhat a jövő... :)

(#71) Somatom válasza csongi (#70) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Miért lenne olcsóbb a vezető nélküli taxi? Szted az önvezető autó ugyanannyiba fog kerülni, mint a humán sofőrös? A fenntartása ugyanannyi lesz? Több mütyűr, több hibaforrás, nagyobb szakértelem a javításnál. Ezek mind árnövelő tényezők. Az irányító háttérrendszer kiépítését és működtetését ugyan miből fogják finanszírozni?

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#72) csongi válasza Somatom (#71) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

Azért lesz olcsóbb a "vezető" nélküli, mert egy emberrel kevesebb költsége lesz a "vezetővel"( pontosabban fogalmazva, járműhöz rendelt alkalmazottal) rendelkező járműhöz képest.
Arról az állapotról beszélek, mikor már nem opció lesz az önvezető jármű hanem alapból ezek lesznek kaphatóak.
Persze sok sok jogi szabályozás és egyéb fogja ezt az állapotot megelőzni, de jelen állás szerint pár 10 év és általánosnak lesz mondható a jobbléti társadalmú országokban.

(#73) Chaser válasza Somatom (#71) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

idővel biztos olcsóbb lesz, gondolom néhány modell lesz forgalomban, így a szervizelésük idő után csukott szemmel is megy a szervizeknek - az sincs kizárva, h azt is automatizálják idővel -
persze kifejleszteni pénz mint mindent, de ha idővel terjed és egyre kevesebb "ember taxis" marad, egyre nagyobb szelet jut nekik, idővel biztosan drágább lesz az "ember taxi", nekem mondjuk azzal nincs bajom, magával az ember vezette járművekkel van ( : nap mint nap bebizonyosodik, h az emberek zöme teljesen alkalmatlan vezetésre, jó lenne ha végleg eltűnnének egyszer az utakról, részemről legalábbis

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#74) MaCS_70 válasza GAI (#69) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Nyilván a mérnökös tesztelés az első lépcső, akkor lehet kiengedni valamit a forgalomba, amikor elér egy szintet.

A mai világban azonban teljesen irreális elvárás az, hogy minden azonnal legyen kész. Túl összetett rendszerekről van szó, amiket ha csak házon belül engednénk tesztelni, konkrétan soha nem készülnének el.
Lehet ez ellen tiltakozni, csak éppen értelmetlen.

Ezt csinálja a Tesla, az Autopilot egy nagy bétateszt, átütő sikerrel.
Volt egy halálos baleset, egyértelműen emberi hibából, és ki tudja, hány "elmaradt" haláleset.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#75) csongi válasza Chaser (#73) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

Legalabbis a volan mogul. :).
Vegig dolgozhatnam az utat, es nem kellene este xarakodnom a sok papirmunkaval.
De jo lenne.... :) egy csomo idom szabadulna fel.
Persze van ennek hatul utoje is. Akkor a motorozasrol is le kellene mondanom. ? :)

(#76) Somatom válasza csongi (#75) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Ezt most is megteheted. Hívsz egy pótsofőrt.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#77) csongi válasza Somatom (#76) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

Ezert lesznek olcsobbak az onvezetok :).
Ember helyett, embert tenni a volan moge, ugyan az a riziko faktor, es ugyan ugy noveli a koltseget.
Sajnos az automatizacio ki fogja szoritani az emebert ezekrol a helyekrol is.
Ez van, a fejlodesunk resze jelenleg.

(#78) Somatom válasza csongi (#77) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Sztem nem lesznek olcsóbbak. A pótsofőr plusz költségét csak akkor fizeted, ha épp szükséged van a szolgáltatásra. Az önvezető autó plusz költségei benne lesznek az autó, meg a szervíz árában és a központi irányítórendszer igénybevételi díjában.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#79) csongi válasza Somatom (#78) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

Meglatjuk melyik elmelet lesz ervenyben. :)

(#80) Chaser válasza csongi (#75) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

ha rajtam múlna igen, akkor is ha dögöljek meg ( :
amennyiben lennének önvezető járművek, én úgy tüntetném el az embereket a volán mögül, h öröm lenne nézni
aki motorozna, autózna, menjen sport pályára, aztán ott élje ki magát, a közlekedők talán 1-20%-a az aki tényleg tud vezetni és az alapvető szabályokat betartja, a többinek nem sikerül
részemről addig is lekorlátoznám, 20 év alatt nincs jogsi, meg 65 fölött sem

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#81) MaCS_70 válasza Chaser (#80) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Én aztán a biztonságnácik csapatában játszom, de ez még nekem is erős.

Azt, hogy 20 év alatt ne adjanak ki jogosítványt, még akár el is fogadom -- de 65 fölött miért ne? Az évek száma baromira nem egy az egyben korrelál a vezetési képességekkel!!!

Valamint felhívnám a figyelmedet arra, hogy a motorosok többsége (még ha szeret is motorozni), nem az élvezet kedvéért nem autózik, hanem mert a motor praktikusabb. Mégis mi a fenét csináljon a versenypályán az, aki motorjával közlekedni szeretne, amivel mellesleg egy autó által elfoglalt terület kb. harmadát-negyedét foglalja el az úton és parkoláskor???

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#82) Chaser válasza MaCS_70 (#81) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

a reflexek idővel lassulnak, ha rajtam múlna 65 év felett nem lenne autós, ennyi, ahogy 20 év alatt sem - tudnék elég sokat mesélni arról, papi/mami ilyen kor felett mit produkált le vezetés címszó alatt, persze vannak kivételek -
amikor már tömegesen elterjedt önvezető járművekről beszélünk, aki motorral járt dolgozni nyilván azzal fog, v tömegközlekedéssel, sztem ez egész egyszerű

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#83) Ghoosty válasza Somatom (#71) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Ez a vita már párszor lezajlott itt a PH-n.

Jelenleg az egyetlen forgalomban lévő önvezető autó a Tesla. (a maga korlátaival) Ha felmész a honlapjukra, akkor láthatod, hogy az önvezető extra kérése kb 2 millió HUF, így a teljes ára 20 millió alatt van. (Model S)
Ha utólag szerelteted be, akkor 2,5 millió HUF.
Ebből azért lehet következtetni, hogy nem egy extrém költséges dologról beszélünk. Ha évente egy az egyben cserélni kéne, akkor is olcsóbb lenne, mint a legolcsóbb sofőr.

(#84) MaCS_70 válasza Chaser (#82) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Szerencsére nem Rajtad múlik.

Gyanú, hogy némileg több adat áll rendelkezésemre, mint Neked.

Semmilyen drasztikus változás nem történik az ember 65. születésnapján, legfeljebb a vércukor-, esetleg váralkoholszintje emelkedik meg ideiglenesen.

Sok 80 éves jobban vezet és alkalmasabb a vezetésre, mint egy csomó 50 éves. Nem életkorhoz, hanem alkalmassághoz kell kötni a vezetési jogosultságot, aminek megvan a maga rendszere, és el is látja a feladatát -- persze lehetne következetesebb is.

Amivel a legnagyobb gond van, az a mentális alkalmasság, és első sorban ez sem az idős emberekre vonatkozik.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#85) jeriko2 válasza Somatom (#61) üzenetére


jeriko2
(tag)

A robotkamion már akkor látja, hogy a 3 bringás közeledik és nem lassít, amikor azok még 20 méterre vannak attól, hogy eléje kerüljenek. Akkor tud dudálni, lassítani. Ki tudja számolni, milyen sebességre kell lassítani ahhoz, hogy ha mégse állnak meg, akkor vészfékezéssel meg tudjon állni, és addig lassít. És ha ez megtörténik, vészfékez.

Az ilyen jellegű bugyuta "hogyan dönt az önvezető jármű" jellegű kérdéseknek már csak azért sincs semmi értelme, mert vészhelyzetben: 1) Nem rángatjuk a kormányt, mert a jármű irányíthatatlanná válik, és ettől megjósolhatatlan lesz a mozgása, egy kamion jelen esetben elsodorhatja az összes résztvevőt. 2) Attól, hogy egy jármű nekimegy valakinek, egyáltalán nem biztos hogy az illető meghal Lehet 80-al ütközni úgy, hogy semmi baja nem lesz, és lehet 20-al úgy, hogy meghal. Aki erre részletes és pontos számítást tud adni, az várja el mástól csak, hogy ilyenekkel számoljon. 3) A minél korábbi vészfékezés már csak azért is a legjobb megoldás, mert ha lesz ütközés, akkor az a lehető legkisebb sebességgel fog bekövetkezni.

Azt meg ne várja senki, hogy azt az öngyilkos jelöltet, aki 2 méterrel a robogó kamion előtt kiugrik elé az útra, kikerülje egy önvezető rendszer.

(#86) jeriko2 válasza Somatom (#60) üzenetére


jeriko2
(tag)

"A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?"

Mondjuk egy pár ezer Ft-os fűtőszál a kamion tetejére, hasonló ahhoz, amit ereszcsatornákba tesznek. :DD

(#87) bLaCkDoGoNe válasza Somatom (#49) üzenetére


bLaCkDoGoNe
(PH! kedvence)

És mi lenne a különbség ahhoz képest, ha ugyanezt holnap csinálnák meg, csak emberek?

"The parasite makes nothing for itself. Its only tools are taxes and tithes meant to trick you into offering what it has not earned. In Rapture we keep what is ours." [+] http://www.flickr.com/photos/blackdogone [+] 

(#88) csongi válasza jeriko2 (#86) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

Altalanos kerdes.
Miert zarja ki a kezelo jelenletet egy onvezeto jarmu?
Vezetni nem kell az bernek, ennyi.
De ezen kivul minden mast csinalnia kell.
Pont az ilyeneket amit irtal.
De sok minden mast is, a tabkolastol a kereknyomason a vamkezelesen keresztul sok sok mindent.
Utkozbe meg lehet aludni. :D Vagy tanulni, vagy barmi mast. Atalakulas ele nez a kozlekedes. Mar regota meghaladja az ember rendszeret a kozlekedes.
Csupan nagyon mehez ezt beismerni, mert az ego es a hiusag felulirja. :).

(#89) jeriko2 válasza csongi (#88) üzenetére


jeriko2
(tag)

Nem zárja ki, nem látom hogy ilyet írtam volna. Sőt, a google most induló taxi szolgáltatásában vannak is sofőrök - bár a tesztidőszak alatt nem volt.
A kezelő elhagyásával rengeteg mindent meg lehet spórolni. Egyrészt eleve egy utassal több lehet. Nem kell kiépíteni a pedálokat, kormányt, kezelő szerveket. A kormány pl. komoly balesetforrás. De egy kamion esetében lehagyható gyakorlatilag a teljes kabin, áramvonalasabb lehet a jármű. A kezelőnek vannak emberi szükségletei: evés, ivás, mosdó, alvás - ez mind idő, és technika kérdése.

Szerintem egyébként legelőször a teherszállításban fognak elterjedni az önvezető rendszerek, mert ott lehet számítani a legnagyobb megtérülésre: egyrészt egy kamion árához képest az önvezető rendszer lényegesen "olcsóbb", mint egy személyautó esetén. Másrészt a kamion megállás nélkül mehet, nincs kötelező pihenő, a jármű kihasználtsága drasztikusan megnő.

A vámkezelés meg hasonlók meg fognak változni. Repülőn se a levegőben járnak a vámosok, hanem az induló és érkező állomásokon. Majd lezárják a kamiont, megcsinálják az adminisztrációt és ennyi.

Persze mindennek még nagyon az elején vagyunk, ezek jobbára csak (logikusnak tűnő) elképzelések, majd meglátjuk mi lesz belőle.

(#90) Somatom válasza Ghoosty (#83) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Jelenleg egyetlen önvezető autó sincs kereskedelmi forgalomban. Az a csomag nem két milla lenne.

Jeriko2:
Látom, nem vágod a témát. A kikerülő manőver többnyire célravezetőbb, mint csak önmagában a fékezeés. Az pedig alap, hogy törekedni kell a kár enyhítésére, legyen az dologi, vagy személyi sérülés. Ezért fontos kérdés, hogy hogyan döntene a robot. A példa sem légbőlkapott. Megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy önvezető autó nemrég elütött biciklist (vagy, gyalogos volt?).

Fűtőszál:
Ezt azért gondold át alaposabban! Mínusz 10-20 fokról beszélünk, 24 Voltos rendszerről és 30 négyzetméternyi felületről. Már amelyik kamionon ez egyáltalán megvalósítható lenne. Az én pótomon naponta többször is eltekerem a tetőponyvát. Nem sokáig bírná a fűtőszál. Meg, néhány millió vas konténert sem lenne olcsó befűtőszálazni.

Csongi:
Ezzel két bibi van. Az egyik az, hogy ha ember van a fülkében, akkor teret kell neki kialakítani, tehát a kamion semmivel sem tud több árut szállítani. A másik pedig az, hogy a pihenőidők nagyon szigorúan vannak szabályozva. Ez a szabály azt is kimondja, hogy pihenő kizárólag álló járműben tölthető. Tehát, ha ember van a fedélzeten, akkor a robotkamion legtöbb előnye azonnal bukó.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#91) Chaser válasza MaCS_70 (#84) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

sokak szerencséjére nem rajtam múlnak ezek, jól mondod:)
ittas vezetést egyszer engednék, utána majd 10 év múlva esetleg újra kaphatna az emberke jogsit, telefonálás fél év, cigarettázást betiltanám, ilyen apróságok csak, jelentős sebesség túllépésnél 5 év jogsi mentes korszak, imádnának az emberek ( : ami engem pont nem érdekelne, de az egészen biztos, h kevesebben halnának meg az utakon
ismerek épp elég idős embert, nem olyanok a reflexeik, ami egész addig oké, amíg nem kerülnek olyan helyzetbe ahol szükség van a gyors reagálásra, oké,65 lehet kevés, 70 lenne a max

szerk: az egyéni elbírálás szép és okos ötlet, talán más országban opció is lenne, ebben az országban nem, mert akinek pénze van, még 150 évesen is kapna jogsit "tökéletesen alkalmas" pecséttel

[ Szerkesztve ]

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#92) Ghoosty válasza Somatom (#90) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Igaz, valószínűleg kevesebb, mert már nem csak pár 1000 autóra rakják, hanem pár nagyságrenddel többre. A nagyon sorozat mindig olcsóbb, ráadásul a szoftver költsége is sokkal többfelé oszlik.
De igazából, ha dupla ennyi lenne, akkor is bőven olcsóbb, mint egy sofőr egy évi bérköltsége.

Akármit is mondasz a Tesla önvezető méghozzá 3. szintű automatizáltsággal rendelkezik és forgalomban van.

(#93) Somatom válasza Ghoosty (#92) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Két okból sem tudsz meggyőzni. Egyrészt azért, mert rendszeresen járok Németországban és Svájcban, ahol nagyon sok Tesla -t látok. Két méter magasan ülök, úgyhogy elég jól belelátok az utastereikbe. Egyetlen Tesla -t sem láttam úgy közlekedni, hogy ne ült volna ember a kormányánál.
A másik ok az, hogy míg a véleményedet egy fotelből írod, addig én 800m magasan, a német 311 -es úton, hóesésben tekergőzök egy 2018 -as kamionnal, ami tele van kütyükkel és nem győzöm leokézni a műszerfalon a hibajelzéseket, ahogy a vezetést segítő rendszerek sorban megadják magukat. Azt sem tudom, hogy mi az az AEBS, de a hibája magával rántotta a tempomatot, ezért pont ugyanúgy magamra vagyok utalva, mint 15 évvel ezelőtt, a kéziváltós, fapados MAN -ben.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#94) MaCS_70 válasza Chaser (#91) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

A korhatáron kívül mindenben egyetértek Veled.

Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!

Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#95) Chaser válasza MaCS_70 (#94) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

mint mondtam, azért nem látom értelmét az egyén vizsgálatának, mert itt élünk, és tudjuk h működik ez az ország, ha van elég pénzed, ismeretséged,akkor mindenre alkalmas vagy
ez persze kitolás lenne azokkal a 70+ emberekkel akiknek még rendben vannak a képességeik, de 100%-ra csak így lehetne biztosítani, h biztosan ne oldja meg senki 70 felett okosan' az alkalmasságát
- hadd ne mondjam műszakiról is hány ismerős mesélte h ment át a tragacsával, csak a megfelelő kézbe a 10 v 20 ezres...pffffffffffff -
de sokak szerencséjére ez csak elmélet, ha rajtam múlna drasztikusan változna meg az egész rendszer
saját tapasztalatom idősekkel h lassabban reagálnak, de h pontosan hány évesek azt ugye nem tudhatom - azt azért hozzáteszem, sok esetben nők is lassan reagálnak, kortól függetlenül xy helyzetekre, ugyanakkor sok más helyzetben meg gyorsan, higgadtan...jah és én nem vezetek ( : úh bőven van időm sofőr mellett nézelődni, v gyalogosként figyelni a reakciókat -
mondjuk az idős emberek a legkevesebb baj, az biztos, de mivel úgyis csak elmélet, ezért vontam őket is a körbe

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#96) Ghoosty válasza Somatom (#93) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

A 3. szintű önvezető képesség megköveteli a sofőr jelenlétét. Tehát nem lep meg, hogy nem látsz sofőr nélküli autót. Azt majd akkor fogsz, ha megjelennek az 4-5. szintű járművek. Ilyen még valóban nincs.
Illetve USA egy két városában már láthatsz, mert ott kapott engedélyt a Google tesztelésre.
Valamint a további fejlesztés elsődlegesen szoftver kérdése, nem további szenzoroké, így nagyjából pont annyiba fog kerülni a rendszer, mint ami a Teslánál elérhető. De nyugodtan utána számolhatsz, ha dupla annyiba is fog kerülni, még akkor is olcsóbb, mint egy sofőr. Kb 220ezer HUF-os nettó havi bér esetén lesz a bérköltség kb 5 millió egy évre. Ha úgyis érintett vagy, kiszámolhatod a sajátoddal, hogy meddig elmehet az ára, hogy 1 év alatt behozza a sofőr költségét.

AEBS az a vészfékező rendszer. Attól, hogy nem kamionozok, még nem mondasz újdonságot azzal, hogy elromolhatnak dolgok.

(#97) pilóta válasza Chaser (#95) üzenetére


pilóta
(PH! nagyúr)

Jaja. Meg a vöröshajúakat máglyán kell megégetni, mert sok köztük a boszorkány. Ez persze kitolás lenne azokkal, akik nem boszorkányok, de csak így lehetne biztosítani, hogy ne fizessék le a főinkvizítort, mert ha van elég pénze meg ismeretsége, simán megúszná, és csak így lehetnénk 100% biztosak benne, hogy minden boszorkány megégett...

Ember, felfogtad te, hogy miket írsz? :(((

Aki él és nem boldog, az téved!

(#98) Somatom válasza Ghoosty (#96) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Lehet építeni 100 szintes önvezetési toronyházat, de attól még az önvezetés digitális:
0 = kell hozzá ember
1 = nem kell hozzá ember.

Tehát, jelenleg nem lehet kereskedelmi forgalomban önvezető autót vásárolni.
Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. A többi esetre (amikor hátra ülnék) írtam a pótsofőrt. Azért, mert néha hátra ülnék, még nem kell állandó sofőrt tartanom.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#99) MaCS_70 válasza Somatom (#98) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Olyan szempontból, hogy jelen kell-e lennie az embernek, valóban.

Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer -- ha viszont közeledik a város, a vezetőnek át kell vennie a kormányt és indul a tachográf.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#100) Somatom válasza MaCS_70 (#99) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Ez sem valószínű. Jelenleg egy jármű utasainak becsatolt biztonsági övvel kell utazniuk. Jó, tegyük fel, hogy kitalálják a "biztonsági ágyat", amiben menet közben is lehetne tartózkodni! De, minek? A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető. Ennek emberi oka van, ami nem változik attól, hogy nem másik humán sofőr vezet, hanem robot.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#101) Chaser válasza pilóta (#97) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

igen ember, felfogtam
te felfogod, h emberi hanyagság, figyelmetlenség miatt hányan halnak meg az utakon?
ez az ország meg sajnos olyan amilyen, nem feltétlen lehet mindig kézenfekvő megoldást hozni, mint pl x kor felett egyén vizsgálata, igazodni kell adott rendszerhez, az pedig tudjuk h működik
és nyugodj meg, elmélet, mindenki garázdálkodhat az utakon kortól és nemtől függetlenül továbbra is...:)

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#102) Ghoosty válasza Somatom (#98) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Mondhatod, hogy digitális az önvezetés, de attól még van rengeteg fokozat.
Láttam már vicces videot, ahol adaptív tempomat mellett kiszállt a kocsiból a sofőr, hogy valamit intézzen a csomagtartóban. Aztán zöld lett a lámpa és a kocsi meg követte az előtte haladót sofőr nélkül és tartotta a távolságot és a sávot is.
Nem kellett hozzá ember és haladt a jármű önmagától, tehát a definíciód szerint önvezető.

A Tesla képes arra, hogy ember nélkül közlekedjen, de még rengeteg hibája van és a törvény sem engedi, így le van tiltva ez a funkció. Találhatsz róla ezer videót, ahol forgalomban közlekedik emberi beavatkozás nélkül lakott területen.

Aztán pár év és jön a közúton teljesen önvezető autó, de még mindig bele lehet kötni, hogy a sivatag közepén, meg offroad-on nem tud majd vezetni, tehát ez sem önvezető.

Mind a 3 fenti példa esetén a kocsi irányítja a vezetés minden lépését ember nélkül, csak abban különböznek egymástól, hogy mekkora azoknak az eseteknek a köre, amit le tud kezelni.

"Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. "

Nem te tartod a sofőrt, hanem a fuvarozó cég, meg a taxi cég. Pont az a lényege, hogy téged lecseréljenek robotra, mert az olcsóbb.

"A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek."

Jelenleg így van, de semmi időbe nem telik átírni a törvényt, úgy, hogy ha teljesen autonóm módon közlekedik a jármű, akkor a sofőr aludhat és az pihenő idő. Nyilván, amíg nincs ilyen jármű, törvényi szabályozás sincs rá.

(#103) Ghoosty válasza Somatom (#98) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Még egy gondolat.

Ez hasonló, mint a vízállóság. Ott is mondhatod, hogy vízálló, nem vízálló, ez digitális, közben meg létezik az IP szabvány, hogy milyen körülmények között mennyi ideig vízálló.

(#104) MaCS_70 válasza Somatom (#100) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

A jogszabályok változnak, aminek az egyik jellemző oka az, hogy változik a világ, fejlődik a technika.

Miért gondolod, hogy ez alól pont a járművezetők pihenőidejének a szabályozása lenne kivétel?

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#105) MaCS_70 válasza Chaser (#101) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Idős emberek alkalmatlansága miatt történetesen nem sokan halnak meg az utakon. Gyanítom, hogy sokkal súlyosabb társadalmi következményei lennének (akár halálesetekben mérve is), ha egy bizonyos életkor fölött egészségi állapottól, alkalmasságtól függetlenül betiltanánk az autóvezetést.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#106) Chaser válasza MaCS_70 (#105) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

"mondjuk az idős emberek a legkevesebb baj, az biztos, de mivel úgyis csak elmélet, ezért vontam őket is a körbe"
majd ha ott ülök és én döntök róla, akkor az ő jogaikat átgondolom, így jó?:)

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#107) pilóta válasza Chaser (#101) üzenetére


pilóta
(PH! nagyúr)

Ezek szerint mégsem fogtad fel. Nincs olyan indok, amivel bármilyen formában támogatható lenne a fasizmus. Még ha minden második idős ember balesetet okozna, akkor sem lehetne megcsinálni azt, amit akarsz. Akkor is csak minden második idős embert kellene eltiltani a vezetéstől, nem mindegyiket. De messze nem ez a helyzet. Ráadásul van erre egy bevált megoldás, ami elég jól működik, orvosi alkalmasságinak nevezik, és minél idősebb valaki, annál gyakrabban kell megújítani.

Aki él és nem boldog, az téved!

(#108) Somatom válasza Ghoosty (#102) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

és MaCS_70:

Félreértitek. A kamion kétszemélyes, a tachográfba egyszerre két kártyát lehet bedugni. Ezt úgy hívják, hogy négykezes fuvar. Amíg az egyik vezet, a másik az anyóson ül (elvileg :) ). Ha akartak volna, akkor már eddig is hozhattak volna olyan szabályt, ami alapján az ilyen fuvaroknál ne kelljen megállni. Azért nem hoztak ilyen szabályt, mert menet közben nem lehet pihenni, regenerálódni. Ezért írtam, hogy ez akkor sem változik, ha robot vezet.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#109) MaCS_70 válasza Somatom (#108) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Szerintem változik.

A legveszélyesebb szakasz az autópálya. Nem tűnik annak, de az elmélet és a gyakorlat is fényesen alátámasztja. Autópályán ugyanis jelentkezik a legrosszabb jelenség, a monotonitás. Ebben az a durva, hogy akár fél óra után is komolyan "lebutítja" a vezetőt, drasztikusan rontja a reakcióképességet, hatásában olyan, mint valami komoly fáradtság -- csak szemben a fáradtsággal, a vezető nem érzi, és nem is igazán lehet tenni ellene. Teljesen kipihent vezetőnél is jelentkezik, és csak komoly tudatossággal lehet tenni ellene. Az benne a szívás, hogy az agy alapból gazdaságosságra törekszik, és amikor már egy ideje nincs mire reagálni érdemben, szépen lejjebb veszi az órajelet, amit a tulajdonosa nem észlelhet, hiszen az ellenőrzés is azonos órajelen történik.

Amikor 12 éve tanultam erről, az volt a hivatalos álláspont, hogy a fuvarozó cégek számára a legfontosabb az lenne, ha a hosszú nemzetközi viszonylatokban a sztrádázásnál ki tudnák váltani a vezetőt, ami gyakorlatilag megfelezné a munkaerőigényt, és erre ráadásul a jogalkotói hajlandóság is meglenne.

A helyzet az, hogy az autópályás autonóm önvezetéshez állunk legközelebb. Jól felfestett, kitáblázott sztrádán már régen jobb a robot, mint bármilyen vezető, az esetek >95%-ában.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#110) Somatom válasza MaCS_70 (#109) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Ebben egyetértünk. A gond az, hogy a sofőrnek nem csak a kormánytekergetés a feladata. Szóval, az se tuti, ha az autóban tartózkodik, és az se, ha nem.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#111) Chaser válasza pilóta (#107) üzenetére


Chaser
(Jómunkásember)

Sztem felfogasi problemaid neked vannak
Egyreszt elmeleti a dolog
Masreszt _ha_ donteshozo pozicioban lennek es donthetnek errol mas leokezasa nelkul, akkor lenne vita tema
Harmadreszt mert valaki x kor felett nem vezethet, talan meg olyan hatalmasat nem csorbulnanak a jogai, es mint mondtam, ezt a reszt atgondolnam, de az 100% h lenne egy felso limit is, nem csak also, legfeljebb az erteke valtozna

_tejesen'® joálapotpan'™_

(#112) csongi válasza MaCS_70 (#99) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

Merci kamionok tesztvezetesen mar kiforditja a vezetot a soffor allasbol, autpalyas kozlekedes eseten.
Somatom:
Szabalyokat emberek hoznak, es emberek irjak at.
Egy felteteles jovorol beszelgetunk, meglatjuk mi lesz. :).
Erdekes lesz, az biztos.

(#113) Somatom válasza csongi (#112) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Leírtam, hogy miért ilyen a szabály. Attól, hogy robot vezeti, a kamion nem lesz csöndesebb, az irányváltások hatásait nem lehet megszüntetni és kerekek helyett sem fog légpárnán haladni. Ergo, pihenésre akkor sem lesz alkalmas a mozgó kamion.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#114) csongi válasza Somatom (#113) üzenetére


csongi
(PH! kedvence)

A nagy hatótávolságú buszokon akkor hogyan lehet mégis 3 vezetőnek végigvezetni az utat?
Azok is buszban alszanak. 24órás járatok.

(#115) Somatom válasza csongi (#114) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Négykézben mások a terminusok. Régen mentem négykezest, nem vagyok naprakész belőle. Akkor úgy volt, hogy 30 órában kellett legyen 8 óra pihenő. Az egyben 4,5 óra vezetőidő úgyanúgy érvényes. Tehát, 4,5 -et vezet az egyik sofőr, gyors váltásban 4,5 -et a másik, aztán 45 perc pihi, majd újra 4,5 + 4,5 és vége, mert 9 óra a max. napi vezetőidő, aztán meg kell állni. Ettől persze sokkal összetettebb a dolog, mert van heti, kétheti, stb vezetőidő és a munkaidőt is figyelni kell, mert az sem lehet végtelen. Vszínűleg ebben lehet szerepe a harmadik sofőrnek. Teherautóval úgy csináltuk, hogy a határon "dobtunk egy korongot" (ez nagyon csúnyán büntetendő dolog) és onnan négy kézben elmentünk a párizsi lerakóig. A busz gyorsabban mehet, tehát négy kézben talán lehetséges Bp - Párizs.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#116) Somatom válasza Somatom (#115) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Update.
Találtam frissebb infót. Vannak benne változások, de a lényeg változatlan. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.