- MinDig TV
- DIGI internet
- Kínában túl sok az EV, fokozódik az árháború
- Mobilinternet
- Az MSI RadiX AXE6600 tesztje – router, játékosoknak
- Hálózati / IP kamera
- 3 évig még biztosan nem rendelhetünk Xiaomi EV-t
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- HBO Max & OD topic
- Milyen program, ami...?
Új hozzászólás Aktív témák
-
Somatom
veterán
válasz shortcutme #50 üzenetére
Nem hiszem. A metró csak lokális probléma és a közlekedési lámpák sem okoznának országos káoszt. Az útlezárások viszont igen. Emlékszel a taxisblokádra? Az csak pár hidacska volt. Itt egy országos szintű blokád a rizikó. Ez csak addig nem gáz, amíg csak párszáz autóval játszadoznak robotosdit.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Sok mindenben egyetértek Veled, de sajnos tévesek az előfeltételezések.
Egy robotpilóta számára miért is ne lenne opció a KRESZ áthágása? Teljesen triviális, hogy még a legjobb közlekedési feltételekkel megáldott helyeken is napi szinten jelentkeznek olyan helyzetek, amikor maga a közlekedési szabály másodlagos lesz. Vészhelyzetben természetes, hogy nem a KRESZ szerint dönt a robot, a videón látható helyzetben meg simán kérhet felülbírálást a vezetőtől.
Azt egyébként nem tudom elképzelni, hogy autonóm autók úgy vegyenek részt a forgalomban, hogy a bennük ülők teljesen fogalmatlanok a járművezetéssel kapcsolatban, illetve, hogy ne legyen valami azonnali távbeavatkozási lehetőség pontosan az ilyen helyzetekre.
A legjobb rendszerek már most jobbak, mint az átlag emberi autós, vészhelyzetben meg a legjobb emberi vezetőket is verik, aminek sziklaszilárd oka van.
Bő harminc éve foglalkozom közlekedési balesetekkel, és eleget láttam ahhoz, hogy egyetértsek azzal, hogy sok területen van létjogosultsága az emberi vezetők kiszorításának.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Somatom
veterán
Akkor ideje továbbképezned magad a kibertámadásokra a közúti közlekedésben. Szted ki fog nálunk összerakni egy ilyen rendszert? Mondjuk, egy gázszerelő? Vagy az, aki még egy BKK elektronikus jegyvásárláson is elhasal? Mitől lenne épp a közúti közlekedés vezérlőrendszere feltörhetetlen? Minden rendszer feltörhető. A kérdés csak az, hogy megéri-e. Ennél bizony megérné és ez már önmagában is nagyobb veszélyforrás, mint most a humán sofőrök.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
shortcutme
tag
Ki fog nekünk egy operációs rendszert megírni? Ki fog nekünk egy internetközpontot összerakni? Ki fogja nekünk megírni az autókban ma is futó 100 millió programsort?
Ezekre lesz kialakult szabvány / előírás ami elvileg szavatolja majd ezek biztonságát. Szinte az összes nagy autó gyártó plusz a legnagyobb software cégek (Pl. Microsoft, Google, Apple) folytat ilyen irányú fejlesztéseket, szóval úgy tűnik, hogy akár akarjuk, akár nem, akkor is lesznek önvezető autók.
Mindenesetre az szinte biztos, hogy nem mi leszünk a tesztkörnyezet (bár kitudja), így hozzánk már kiforrottabb technológia fog csak elérni. Hacsak a taxisok nem kívánják ismét, hogy "tiltsák be az illegális tevékenységeket".
[ Szerkesztve ]
-
Somatom
veterán
válasz shortcutme #54 üzenetére
Szabvány? Tán most egységesen fejlesztik a cégek az önvezető rendszereiket? Még az elektromos autóik töltőcsatlakozóiban sem tudnak megegyezni. Nem a szabvány, a közérdek, vagy a biztonság a fő motiváció, hanem a bíznisz. Hallottál már kigyulladó csúcstelóról, vagy emissziós értékeket meghamisító motorvezérlő szoftverről? Ezeknek a létrejöttét tán a közérdek, vagy a biztonság motiválta? A túrót! A bíznisz. Az árverseny, a titkolózás, a gyártásköltségek csökkentése, stb. Ez pedig előbb-utóbb a minőség, a biztonság rovására megy. Gondolod, hogy az önvezető rendszereknél majd másképp lesz?
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
shortcutme
tag
Hasonló bizalmatlanság lehetett az első automobilok megjelenésekor is: 1865-1896 között 2mph -ban maximálták a "ló nélküli szekerek" sebességét és miden esetben egy piros zászlót lengető személynek kellett felvezetnie. (forrás)
A leírt veszélyek valósak, de szerintem megfelelő szabályozással kezelhető. A szabályok alól kibújó cégek és a szabályokat betartató szervek közti harc a technológiától teljesen független, de a biztonság szerintem közös érdek (főleg hogy a kezdeti időszakokban kiemelt médiafigyelmet fog kapni), így bizakodó vagyok.
[ Szerkesztve ]
-
sfefe
őstag
Remlelem nem az En eletemben lesz....
Meg nagyon gyerek cipoben jar ez a dolog, tarsadalmat nem lesz konnyu ravenni erre ( szerintem), meg hat szeretek vezetni ahogy gondolom mas is. Meg hat mas ne hasznalja ami az enyem.... Ez a tecnika eloszor meg ugyis a gazdagoknak lesz es majd kesobb az atlag autokban.
De ez csak az En velemenyem....Az élet nem igazságos csak jobb a halálnál...
-
Somatom
veterán
válasz shortcutme #56 üzenetére
Nagyon nem ugyanaz a két bizalmatlanság. Az akkor egy piti lokális probléma volt, ez viszont olyan mértékű, azonnali károkozásra képes, ami már hadászati stratégia szempontjából is számít.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Köszönöm a jó tanácsot, de kissé elkéstél vele: meglehetősen komolyan képzem magam informatikai vonalon. Iskolapadban.
Rendszereknél még nem tartunk, de a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál, amint már írtam.
A rendszerszintű támogatás ezen drasztikusan fog javítani. Ezeket a rendszereket pedig nem egészen hülyék írják, akik tisztában vannak a veszélyekkel.Nyilván lesznek hibák, rosszindulatú behatolások, belepiszkálások -- mégis, mindezzel együtt is sokkal hatékonyabb lesz a közlekedés ÉS emelett sokkal kevesebb ember fog meghalni vagy megsérülni az utakon.
Imádok vezetni és motorozni, mégis úgy vagyok vele, hogy az élvezet nem állítható párba emberi életek értékével.
Mondjuk minket nem igazán fenyeget az a veszély, hogy a vezetés élvezetét az életünkben elvegyék tőlünk, sőt, a motoron nagyobb biztonságban fogom érezni magam, ahogy egyre több lesz az asszisztált vagy teljesen automatikusan vezetett jármű.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Somatom
veterán
"a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál"
Ez csak abban az esetben igaz, ha rendelkezésükre állnak a döntéseikhez szükséges infók. Kíváncsi lennék havas körülmények között végzett tesztekre. A szenzorok megvakulnak, a táblák jelzései nehezen azonosíthatóak, a sávok eltűnnek, áthelyeződnek. Minap jártam az osztrák - lichtensteini határ környékén. Egy érdekes figyelmeztetéssel találkoztam. A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?
Vagy, ott van a műszaki hibák problémája. Elég sokat járom az utakat és azt látom, hogy az úton veszteglő járművek túlnyomó része defekt miatt kényszerült megállni. Ezt hogyan oldja meg a robot?Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Somatom
veterán
Még egy kérdés jutott eszembe. Szabályosan halad a robotkamion. Féktávon belül, szabálytalanul elékerül három bringás. A jobbos manőver útjában egy szabályosan álló kislány, a balos manőver útjában egy szintén szabályosan álló néni van. Hogy dönt a robot? Három szabálytalan embert gázol el, egy ártatlan kislányt, vagy egy ártatlan nénit?
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Rossz látási viszonyok között valóban kevesebb a tapasztalat, de könnyen lehet, pont ilyen körülmények között lesz sokkal jobb a robot. A táblákra nem tudok mit mondani, de ott a tervek szerint eleve nem csak vizuális észlelés lenne, hanem térképalapú is. Én eddig csak egy táblafelismerő rendszert láttam személyesen, az speciel esőben hibátlanul működött.
Az akadályokat viszont korlátozott látási viszonyok között a LIDAR / Radar rendszerek jobban látják, mint az ember.
A fizikai akadályok elhárítására (mint pl. a hó a tetőn) nem kell sofőr, ugyanakkor az sem biztos, hogy egy sofőr ezeket mindig meg tudná oldani. Biztosan lesznek ilyesmivel is problémák, de messze nem ezek a legnagyobbak.
Még nagyon-sok évnek kell eltelnie addig, amíg odáig eljuthatunk, hogy ténylegesen emberek nélkül közlekedjenek járművek, és ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál. Nem egyszerre kell megoldani ezeket a problémákat, bőven lesz alkalom a technika és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére is.
Persze sosem lesz tökéletes a rendszer, de a jelenleginél csak jobb lehet.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani.
A felvázolt helyzetben nem tudom, hogy hogyan döntene a robot. Vélhetően azt a megoldást választaná, ahol kevesebb embert érintene baleset, azon belül meg enyhébb következményekkel. Nem lesz tökéletes, de fejlődni fog.
Csakhogy az ember meg jellemzően sehogy sem dönt, ha pedig mégis, akkor jellemzően rosszul. Eleve 1-2 másodperccel a veszélyhelyzet beálltát követően az ember nem csinál SEMMIT. Ezután pedig még a legrutinosabb vezetők is általában reflexből beleállnak a fékbe, jó esetben a szabad terület felé kormányoznak, de ez már elég ritka. Olyan, hogy valaki döntsön a néni és a kislány között, legfeljebb a filmekben fordul elő, a valóság sokkal prózaibb. A valóságban megtörtént balesetek nagyon kis részénél utal bármi is arra, hogy ott a vezető tudatosan hozott volna döntést, pláne összetett döntést. Egészen egyszerűen ilyenek az agyunk korlátai: szimplán meghaladja a képességeinket a járművezetés.
Még szimulátoros kísérletekben is, ahol:
- profi vezetők vezettek,
- felelősség, stressz nélkül,
- TUDVA, hogy valami történni fog,
10-15 perc eseménytelen vezetés után már szó nem volt tudatos döntéshozatalról, jó esetben a begyakorolt manővert tudták végrehajtani, másodpercenként jó esetben egy korrekcióval.Sajnos ez van: a robot SOKKAL TÖBB információt dolgoz fel, SOKKAL GYORSABBAN (emberi viszonylatban késedelem nélkül), és SOKKAL JOBBAN tudja a fizikát, mint mi.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Somatom
veterán
"Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani."
Pontosan. Hiszen épp ez a cél. Ha csak annyira képes, mint egy ember, akkor fölösleges az egész robotosdi. Én csak azt tudom, hogy mit tenne egy kamionos. Kisbuszig bezárólag csont nélkül letarolná a szabálytalanul elé kerülő akadályt. Attól ugyanis neki nem lesz baja. Azt viszont nem kockáztatná, hogy egy esetleges borulásnál nyakába kapja a rakományt. Arról nem is szólva, hogy a kislány, vagy a néni elütése után a három bringás csendben elkerekezne, a kamionos meg menne a sittre, mert utólag nem tudná bizonyítani az igazát. Én is a saját bőrömön tanultam meg, hogy sosem szabad hagyni, hogy a vétkes jármű sérülés nélkül továbbmehessen. Persze, ezt nem tanítják a robotsuliban.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál
Na, én pont ettől az állapottól tartanék a legjobban. Amikor már lesznek "90%-ban önvezető" autók, amikhez azért még kell sofőr, akinek elvileg figyelni kéne. De amikor az esetek 90%-ában az autó magát vezeti, akkor az emberi sofőr ellustul, és biztosan nem az utat fogja nézni, hanem telefonál/beszélget/olvas/alszik. Aztán amikor az automata egyszer csak megoldhatatlan feladattal találja magát szembe, és besír, hogy kedves sofőr, most azonnal vedd át a vezetést, akkor garantált lesz a csatt. Ilyet már akár most is láthatunk (Tesla autopilot által szalagkorlátba vagy pótkocsiba vezetett autó), de ha ezek a rendszerek elterjednek, akkor még több lesz belőle. Én személy szerint csak 100%-ban önvezető autót engednék forgalomba, ahol az emberi sofőrnek semmilyen felelőssége nem szabad hogy legyen, akár még kormány se legyen benne! Amíg nincs olyan szinten a technika, hogy mindent képes kezelni, addig mezei átlagos felhasználó kezébe nem adnám, mert onnantól a 90%-ban önvezetünk, 10%-ban meghalunk időszak fog jönni.
[ Szerkesztve ]
-
Somatom
veterán
Igen, ez is benne van a pakliban. Meg még millió más dolog. Pl. hány koccolt autót lehet látni a városokban? Ezzel a szituval mi lesz? Mész az autódhoz, puff, meg van bökve. Jobb esetben elérhető a bűnös. De, egy-két szenzor "lekonyult", ezért a robot letilt. Egy normál autóval még vígan tovább lehetne menni, a robotautóhoz meg lehet trélert hívni. Te meg ott állsz egy teli bevásárlókocsival, meg egy-két kölökkel. Biztosan imádnád a robottechnikát.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Tehát Te is ki szeretnéd hagyni a fejlesztés egy szakaszát, és egyből a végeredményt kéred.
Ez nem fog menni, de ne is baj.
Az az állapot, amitől tartasz, folyamatosan fog kialakulni és fejlődni, ráadásul az Általad említett állapot, ami miatt aggódsz, már eleve a mainál sokkal biztonságosabb helyzetet fog jelenteni.
Ez az emberi vezetőre váltás meg eleve nem úgy történik már most sem, mint ahogy leírod, hanem úgy, hogy a rendszer proaktívan szól, hogy át kéne venni tőle a vezetést, nem pedig azonnali beavatkozást igénylő helyzetben -- amiben eleve jobb, mint az ember.
De ismétlem: biztosan lesz ebből fakadó baleset is. Csak egy ilyen balesetre nagyon sok olyan meg nem történt baleset esik, amit a robot előzött meg.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
A fejlesztést nyilván nem lehet kihagyni, de a gyári tesztmérnökökkel teszteljék, ne az end user-ekkel... Az emberi természet olyan, hogy hiába van előírva, hogy figyelned kell, ha az autótól azt szokod meg, hogy magától megy, akkor nem fogsz figyelni, és ha egyszer mégis át kell venni az irányítást, akkor garantált a baleset. Amikor már a sima sávtartó asszisztensnél is inkább a kormányra kötik a kólásdobozt, hogy átverjék az autót, és ne kelljen tartani a kormányt, akkor azt hiszem borítékolható, hogy ez be fog következni a nem 100%-ban önvezető autóknál is.
-
csongi
veterán
Szerintem ez is jobban fog szintekre oszlani a jövőbe.
A sofőr nélküli taxi xFt/km lesz. A Sofőrős meg xx FT.
A vezetővel rendelt kocsinál a csomagpakolás és egyéb szolgáltatás lesz feláras.
Itt is egy magasabb szintet kell majd megugrani aki sofőr akar lenni.
Az olcsó szolgáltatás meg vezető nélküli lesz.
De pl egy taxis vállalkozónak lehet több autója is,
De minden taxisnak lehet egy saját autója, csak nem ül benne.
Érdekesen alakulhat a jövő... -
Somatom
veterán
Miért lenne olcsóbb a vezető nélküli taxi? Szted az önvezető autó ugyanannyiba fog kerülni, mint a humán sofőrös? A fenntartása ugyanannyi lesz? Több mütyűr, több hibaforrás, nagyobb szakértelem a javításnál. Ezek mind árnövelő tényezők. Az irányító háttérrendszer kiépítését és működtetését ugyan miből fogják finanszírozni?
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
csongi
veterán
Azért lesz olcsóbb a "vezető" nélküli, mert egy emberrel kevesebb költsége lesz a "vezetővel"( pontosabban fogalmazva, járműhöz rendelt alkalmazottal) rendelkező járműhöz képest.
Arról az állapotról beszélek, mikor már nem opció lesz az önvezető jármű hanem alapból ezek lesznek kaphatóak.
Persze sok sok jogi szabályozás és egyéb fogja ezt az állapotot megelőzni, de jelen állás szerint pár 10 év és általánosnak lesz mondható a jobbléti társadalmú országokban. -
Chaser
titán
idővel biztos olcsóbb lesz, gondolom néhány modell lesz forgalomban, így a szervizelésük idő után csukott szemmel is megy a szervizeknek - az sincs kizárva, h azt is automatizálják idővel -
persze kifejleszteni pénz mint mindent, de ha idővel terjed és egyre kevesebb "ember taxis" marad, egyre nagyobb szelet jut nekik, idővel biztosan drágább lesz az "ember taxi", nekem mondjuk azzal nincs bajom, magával az ember vezette járművekkel van ( : nap mint nap bebizonyosodik, h az emberek zöme teljesen alkalmatlan vezetésre, jó lenne ha végleg eltűnnének egyszer az utakról, részemről legalábbis_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
félisten
Nyilván a mérnökös tesztelés az első lépcső, akkor lehet kiengedni valamit a forgalomba, amikor elér egy szintet.
A mai világban azonban teljesen irreális elvárás az, hogy minden azonnal legyen kész. Túl összetett rendszerekről van szó, amiket ha csak házon belül engednénk tesztelni, konkrétan soha nem készülnének el.
Lehet ez ellen tiltakozni, csak éppen értelmetlen.Ezt csinálja a Tesla, az Autopilot egy nagy bétateszt, átütő sikerrel.
Volt egy halálos baleset, egyértelműen emberi hibából, és ki tudja, hány "elmaradt" haláleset.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
-
Somatom
veterán
Sztem nem lesznek olcsóbbak. A pótsofőr plusz költségét csak akkor fizeted, ha épp szükséged van a szolgáltatásra. Az önvezető autó plusz költségei benne lesznek az autó, meg a szervíz árában és a központi irányítórendszer igénybevételi díjában.
[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Chaser
titán
ha rajtam múlna igen, akkor is ha dögöljek meg ( :
amennyiben lennének önvezető járművek, én úgy tüntetném el az embereket a volán mögül, h öröm lenne nézni
aki motorozna, autózna, menjen sport pályára, aztán ott élje ki magát, a közlekedők talán 1-20%-a az aki tényleg tud vezetni és az alapvető szabályokat betartja, a többinek nem sikerül
részemről addig is lekorlátoznám, 20 év alatt nincs jogsi, meg 65 fölött sem_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
félisten
Én aztán a biztonságnácik csapatában játszom, de ez még nekem is erős.
Azt, hogy 20 év alatt ne adjanak ki jogosítványt, még akár el is fogadom -- de 65 fölött miért ne? Az évek száma baromira nem egy az egyben korrelál a vezetési képességekkel!!!
Valamint felhívnám a figyelmedet arra, hogy a motorosok többsége (még ha szeret is motorozni), nem az élvezet kedvéért nem autózik, hanem mert a motor praktikusabb. Mégis mi a fenét csináljon a versenypályán az, aki motorjával közlekedni szeretne, amivel mellesleg egy autó által elfoglalt terület kb. harmadát-negyedét foglalja el az úton és parkoláskor???
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Chaser
titán
a reflexek idővel lassulnak, ha rajtam múlna 65 év felett nem lenne autós, ennyi, ahogy 20 év alatt sem - tudnék elég sokat mesélni arról, papi/mami ilyen kor felett mit produkált le vezetés címszó alatt, persze vannak kivételek -
amikor már tömegesen elterjedt önvezető járművekről beszélünk, aki motorral járt dolgozni nyilván azzal fog, v tömegközlekedéssel, sztem ez egész egyszerű_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Ghoosty
őstag
Ez a vita már párszor lezajlott itt a PH-n.
Jelenleg az egyetlen forgalomban lévő önvezető autó a Tesla. (a maga korlátaival) Ha felmész a honlapjukra, akkor láthatod, hogy az önvezető extra kérése kb 2 millió HUF, így a teljes ára 20 millió alatt van. (Model S)
Ha utólag szerelteted be, akkor 2,5 millió HUF.
Ebből azért lehet következtetni, hogy nem egy extrém költséges dologról beszélünk. Ha évente egy az egyben cserélni kéne, akkor is olcsóbb lenne, mint a legolcsóbb sofőr. -
félisten
Szerencsére nem Rajtad múlik.
Gyanú, hogy némileg több adat áll rendelkezésemre, mint Neked.
Semmilyen drasztikus változás nem történik az ember 65. születésnapján, legfeljebb a vércukor-, esetleg váralkoholszintje emelkedik meg ideiglenesen.
Sok 80 éves jobban vezet és alkalmasabb a vezetésre, mint egy csomó 50 éves. Nem életkorhoz, hanem alkalmassághoz kell kötni a vezetési jogosultságot, aminek megvan a maga rendszere, és el is látja a feladatát -- persze lehetne következetesebb is.
Amivel a legnagyobb gond van, az a mentális alkalmasság, és első sorban ez sem az idős emberekre vonatkozik.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
jeriko2
tag
A robotkamion már akkor látja, hogy a 3 bringás közeledik és nem lassít, amikor azok még 20 méterre vannak attól, hogy eléje kerüljenek. Akkor tud dudálni, lassítani. Ki tudja számolni, milyen sebességre kell lassítani ahhoz, hogy ha mégse állnak meg, akkor vészfékezéssel meg tudjon állni, és addig lassít. És ha ez megtörténik, vészfékez.
Az ilyen jellegű bugyuta "hogyan dönt az önvezető jármű" jellegű kérdéseknek már csak azért sincs semmi értelme, mert vészhelyzetben: 1) Nem rángatjuk a kormányt, mert a jármű irányíthatatlanná válik, és ettől megjósolhatatlan lesz a mozgása, egy kamion jelen esetben elsodorhatja az összes résztvevőt. 2) Attól, hogy egy jármű nekimegy valakinek, egyáltalán nem biztos hogy az illető meghal Lehet 80-al ütközni úgy, hogy semmi baja nem lesz, és lehet 20-al úgy, hogy meghal. Aki erre részletes és pontos számítást tud adni, az várja el mástól csak, hogy ilyenekkel számoljon. 3) A minél korábbi vészfékezés már csak azért is a legjobb megoldás, mert ha lesz ütközés, akkor az a lehető legkisebb sebességgel fog bekövetkezni.
Azt meg ne várja senki, hogy azt az öngyilkos jelöltet, aki 2 méterrel a robogó kamion előtt kiugrik elé az útra, kikerülje egy önvezető rendszer.
-
jeriko2
tag
"A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?"
Mondjuk egy pár ezer Ft-os fűtőszál a kamion tetejére, hasonló ahhoz, amit ereszcsatornákba tesznek.
-
bLaCkDoGoNe
veterán
És mi lenne a különbség ahhoz képest, ha ugyanezt holnap csinálnák meg, csak emberek?
"«Fuck does Cuno care?» The boy turns to you. (He doesn't care.)" [+] "The parasite makes nothing for itself. Its only tools are taxes and tithes meant to trick you into offering what it has not earned. In Rapture we keep what is ours." [+]
-
csongi
veterán
Altalanos kerdes.
Miert zarja ki a kezelo jelenletet egy onvezeto jarmu?
Vezetni nem kell az bernek, ennyi.
De ezen kivul minden mast csinalnia kell.
Pont az ilyeneket amit irtal.
De sok minden mast is, a tabkolastol a kereknyomason a vamkezelesen keresztul sok sok mindent.
Utkozbe meg lehet aludni. Vagy tanulni, vagy barmi mast. Atalakulas ele nez a kozlekedes. Mar regota meghaladja az ember rendszeret a kozlekedes.
Csupan nagyon mehez ezt beismerni, mert az ego es a hiusag felulirja. . -
jeriko2
tag
Nem zárja ki, nem látom hogy ilyet írtam volna. Sőt, a google most induló taxi szolgáltatásában vannak is sofőrök - bár a tesztidőszak alatt nem volt.
A kezelő elhagyásával rengeteg mindent meg lehet spórolni. Egyrészt eleve egy utassal több lehet. Nem kell kiépíteni a pedálokat, kormányt, kezelő szerveket. A kormány pl. komoly balesetforrás. De egy kamion esetében lehagyható gyakorlatilag a teljes kabin, áramvonalasabb lehet a jármű. A kezelőnek vannak emberi szükségletei: evés, ivás, mosdó, alvás - ez mind idő, és technika kérdése.Szerintem egyébként legelőször a teherszállításban fognak elterjedni az önvezető rendszerek, mert ott lehet számítani a legnagyobb megtérülésre: egyrészt egy kamion árához képest az önvezető rendszer lényegesen "olcsóbb", mint egy személyautó esetén. Másrészt a kamion megállás nélkül mehet, nincs kötelező pihenő, a jármű kihasználtsága drasztikusan megnő.
A vámkezelés meg hasonlók meg fognak változni. Repülőn se a levegőben járnak a vámosok, hanem az induló és érkező állomásokon. Majd lezárják a kamiont, megcsinálják az adminisztrációt és ennyi.
Persze mindennek még nagyon az elején vagyunk, ezek jobbára csak (logikusnak tűnő) elképzelések, majd meglátjuk mi lesz belőle.
-
Somatom
veterán
Jelenleg egyetlen önvezető autó sincs kereskedelmi forgalomban. Az a csomag nem két milla lenne.
Jeriko2:
Látom, nem vágod a témát. A kikerülő manőver többnyire célravezetőbb, mint csak önmagában a fékezeés. Az pedig alap, hogy törekedni kell a kár enyhítésére, legyen az dologi, vagy személyi sérülés. Ezért fontos kérdés, hogy hogyan döntene a robot. A példa sem légbőlkapott. Megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy önvezető autó nemrég elütött biciklist (vagy, gyalogos volt?).Fűtőszál:
Ezt azért gondold át alaposabban! Mínusz 10-20 fokról beszélünk, 24 Voltos rendszerről és 30 négyzetméternyi felületről. Már amelyik kamionon ez egyáltalán megvalósítható lenne. Az én pótomon naponta többször is eltekerem a tetőponyvát. Nem sokáig bírná a fűtőszál. Meg, néhány millió vas konténert sem lenne olcsó befűtőszálazni.Csongi:
Ezzel két bibi van. Az egyik az, hogy ha ember van a fülkében, akkor teret kell neki kialakítani, tehát a kamion semmivel sem tud több árut szállítani. A másik pedig az, hogy a pihenőidők nagyon szigorúan vannak szabályozva. Ez a szabály azt is kimondja, hogy pihenő kizárólag álló járműben tölthető. Tehát, ha ember van a fedélzeten, akkor a robotkamion legtöbb előnye azonnal bukó.[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
Chaser
titán
sokak szerencséjére nem rajtam múlnak ezek, jól mondod
ittas vezetést egyszer engednék, utána majd 10 év múlva esetleg újra kaphatna az emberke jogsit, telefonálás fél év, cigarettázást betiltanám, ilyen apróságok csak, jelentős sebesség túllépésnél 5 év jogsi mentes korszak, imádnának az emberek ( : ami engem pont nem érdekelne, de az egészen biztos, h kevesebben halnának meg az utakon
ismerek épp elég idős embert, nem olyanok a reflexeik, ami egész addig oké, amíg nem kerülnek olyan helyzetbe ahol szükség van a gyors reagálásra, oké,65 lehet kevés, 70 lenne a maxszerk: az egyéni elbírálás szép és okos ötlet, talán más országban opció is lenne, ebben az országban nem, mert akinek pénze van, még 150 évesen is kapna jogsit "tökéletesen alkalmas" pecséttel
[ Szerkesztve ]
_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Ghoosty
őstag
Igaz, valószínűleg kevesebb, mert már nem csak pár 1000 autóra rakják, hanem pár nagyságrenddel többre. A nagyon sorozat mindig olcsóbb, ráadásul a szoftver költsége is sokkal többfelé oszlik.
De igazából, ha dupla ennyi lenne, akkor is bőven olcsóbb, mint egy sofőr egy évi bérköltsége.Akármit is mondasz a Tesla önvezető méghozzá 3. szintű automatizáltsággal rendelkezik és forgalomban van.
-
Somatom
veterán
Két okból sem tudsz meggyőzni. Egyrészt azért, mert rendszeresen járok Németországban és Svájcban, ahol nagyon sok Tesla -t látok. Két méter magasan ülök, úgyhogy elég jól belelátok az utastereikbe. Egyetlen Tesla -t sem láttam úgy közlekedni, hogy ne ült volna ember a kormányánál.
A másik ok az, hogy míg a véleményedet egy fotelből írod, addig én 800m magasan, a német 311 -es úton, hóesésben tekergőzök egy 2018 -as kamionnal, ami tele van kütyükkel és nem győzöm leokézni a műszerfalon a hibajelzéseket, ahogy a vezetést segítő rendszerek sorban megadják magukat. Azt sem tudom, hogy mi az az AEBS, de a hibája magával rántotta a tempomatot, ezért pont ugyanúgy magamra vagyok utalva, mint 15 évvel ezelőtt, a kéziváltós, fapados MAN -ben.[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
A korhatáron kívül mindenben egyetértek Veled.
Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!
Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Chaser
titán
mint mondtam, azért nem látom értelmét az egyén vizsgálatának, mert itt élünk, és tudjuk h működik ez az ország, ha van elég pénzed, ismeretséged,akkor mindenre alkalmas vagy
ez persze kitolás lenne azokkal a 70+ emberekkel akiknek még rendben vannak a képességeik, de 100%-ra csak így lehetne biztosítani, h biztosan ne oldja meg senki 70 felett okosan' az alkalmasságát
- hadd ne mondjam műszakiról is hány ismerős mesélte h ment át a tragacsával, csak a megfelelő kézbe a 10 v 20 ezres...pffffffffffff -
de sokak szerencséjére ez csak elmélet, ha rajtam múlna drasztikusan változna meg az egész rendszer
saját tapasztalatom idősekkel h lassabban reagálnak, de h pontosan hány évesek azt ugye nem tudhatom - azt azért hozzáteszem, sok esetben nők is lassan reagálnak, kortól függetlenül xy helyzetekre, ugyanakkor sok más helyzetben meg gyorsan, higgadtan...jah és én nem vezetek ( : úh bőven van időm sofőr mellett nézelődni, v gyalogosként figyelni a reakciókat -
mondjuk az idős emberek a legkevesebb baj, az biztos, de mivel úgyis csak elmélet, ezért vontam őket is a körbe_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
Ghoosty
őstag
A 3. szintű önvezető képesség megköveteli a sofőr jelenlétét. Tehát nem lep meg, hogy nem látsz sofőr nélküli autót. Azt majd akkor fogsz, ha megjelennek az 4-5. szintű járművek. Ilyen még valóban nincs.
Illetve USA egy két városában már láthatsz, mert ott kapott engedélyt a Google tesztelésre.
Valamint a további fejlesztés elsődlegesen szoftver kérdése, nem további szenzoroké, így nagyjából pont annyiba fog kerülni a rendszer, mint ami a Teslánál elérhető. De nyugodtan utána számolhatsz, ha dupla annyiba is fog kerülni, még akkor is olcsóbb, mint egy sofőr. Kb 220ezer HUF-os nettó havi bér esetén lesz a bérköltség kb 5 millió egy évre. Ha úgyis érintett vagy, kiszámolhatod a sajátoddal, hogy meddig elmehet az ára, hogy 1 év alatt behozza a sofőr költségét.AEBS az a vészfékező rendszer. Attól, hogy nem kamionozok, még nem mondasz újdonságot azzal, hogy elromolhatnak dolgok.
-
nagyúr
Jaja. Meg a vöröshajúakat máglyán kell megégetni, mert sok köztük a boszorkány. Ez persze kitolás lenne azokkal, akik nem boszorkányok, de csak így lehetne biztosítani, hogy ne fizessék le a főinkvizítort, mert ha van elég pénze meg ismeretsége, simán megúszná, és csak így lehetnénk 100% biztosak benne, hogy minden boszorkány megégett...
Ember, felfogtad te, hogy miket írsz?
Aki él és nem boldog, az téved!
-
Somatom
veterán
Lehet építeni 100 szintes önvezetési toronyházat, de attól még az önvezetés digitális:
0 = kell hozzá ember
1 = nem kell hozzá ember.Tehát, jelenleg nem lehet kereskedelmi forgalomban önvezető autót vásárolni.
Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. A többi esetre (amikor hátra ülnék) írtam a pótsofőrt. Azért, mert néha hátra ülnék, még nem kell állandó sofőrt tartanom.[ Szerkesztve ]
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Olyan szempontból, hogy jelen kell-e lennie az embernek, valóban.
Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer -- ha viszont közeledik a város, a vezetőnek át kell vennie a kormányt és indul a tachográf.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Somatom
veterán
Ez sem valószínű. Jelenleg egy jármű utasainak becsatolt biztonsági övvel kell utazniuk. Jó, tegyük fel, hogy kitalálják a "biztonsági ágyat", amiben menet közben is lehetne tartózkodni! De, minek? A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető. Ennek emberi oka van, ami nem változik attól, hogy nem másik humán sofőr vezet, hanem robot.
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
Új hozzászólás Aktív témák
- ZOTAC GeForce GTX 1080 AMP Edition 8GB GDDR5X 256bit
- Filmes gép gyűjtemény
- Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105 mm
- Bontatlan Seagate & Western Digital HDD-k 3TB - 12TB -ig - Számla + Garancia, Ár alatt! BeszámítOK!
- DJI Mini 4 pro FMC drón - 3 akku, RC2 táv, 2 táska, Filterek, 2025. decemberig garancia, DJI Care