Hirdetés

2018. december 12., szerda

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Necroman_Mk2


Necroman_Mk2
(senior tag)

Tehát ha jól értem, ez lányegében egy személyszállítási "taxi" szolégáltatás, csak éppen önvezető autókkal. Hm, a hipszteres menősésen túl arra még jó lehet, hogy az emberek szokják ezeket autókat, meg hogy ne ijedjenek meg, ha a "sofőr" nem fogja a kormányt.

"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"

(#2) Busterftw válasza Necroman_Mk2 (#1) üzenetére


Busterftw
(fanatikus tag)

Meg arra, hogy nem kell majd fizetni a sofort, igy megolcsobb lehet a szolgaltatas.
Vagy hogy a sofor nem ver el vagy te ot.

Vagy hogy a sebessegkorlatozas mindig be lesz tartva.
Meg ezer mas.

[ Szerkesztve ]

(#3) Necroman_Mk2 válasza Busterftw (#2) üzenetére


Necroman_Mk2
(senior tag)

A sebességkorlátozás részt aláírom, de hogy a sofőr ne verne el, azt sajnos a taxis gyilkosságok fényében csöppet kétlem. Persze a fedélzeti kamera egy egyéb szenzorok miatt nehezebb lesz megúszni az ilyen eseteket, de sajnos néhány vadállatot ez nem tart vissza...
Ha viszont "el" helyett "át"-ot akartál írni, akkor ja, az online fizetés miatt az se fog bekövetkezni.

[ Szerkesztve ]

"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"

(#4) Busterftw válasza Necroman_Mk2 (#3) üzenetére


Busterftw
(fanatikus tag)

Irtam mint ket vegletet. Ha nincs taxis, nincs kit megverni, megolni es nincs ki megverjen, megoljon.

(#5) Necroman_Mk2 válasza Busterftw (#4) üzenetére


Necroman_Mk2
(senior tag)

Ez jogos, bár, mint írták a cikkben, eleinte még lesznek sofőrök a kocsikban. Kérdés persze, hogy meddig fognak munkát adni ezeknek az embereknek, akik aztán nézhetnek más felé.
Majd lecserélik őket egy robotra, mi meg megcsinálhatjuk azt, amit Schwarzenegger az Emlékmásban :D

[ Szerkesztve ]

"Élő gondolkodó lény vagyok, aki az információ tengeréből született!"

(#6) MaCS_70 válasza Busterftw (#2) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Valamint nem ver ÁT a sofőr.

Továbbá nem kellemetlen a sofőr. Én személy szerint 1990 óta nem taxizom, a feleségem viszont időnként kénytelen, és kb. minden második alkalommal arról számol be, hogy mennyire kínos volt a diskurzus a taxissal.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#7) pilóta


pilóta
(PH! nagyúr)

Lesz itt taxisblokád nemsoká...
Tilcsákbemernemadózik! ;]

Aki él és nem boldog, az téved!

(#8) Peppa válasza Busterftw (#4) üzenetére


Peppa
(kvázi-tag)

De van, csak nem a taxiban. Nyilván maga a helyzet elég kiszolgáltatott, de aki itt ennyire végletesen viselkedik az azzal nem múlik el, ha a taxit kiveszik a képletből.

(#9) bzoley


bzoley
(PH! kedvence)

Nulla hírérték. Majd ha a kormány és a sofőr is hiányzik a járműből.

(#10) MaCS_70 válasza bzoley (#9) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Szerintem van ennek hírértéke. Próbálom követni a fejleményeket (duplán is a szakmámhoz kapcsolódik), és ez a hír szerintem fontos lépésről van szó.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#11) Alchemist válasza bzoley (#9) üzenetére


Alchemist
(PH! addikt)

a kormány és a sofőr is hiányzik a járműből.

Önvezető kormány és minisztériumok mikor lesznek..?
:)

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#12) Ghoosty válasza Alchemist (#11) üzenetére


Ghoosty
(őstag)

Belgiumban már kipróbálták. 2011 körül másfél évig nem volt kormány és semmi különösebb nem történt.

(#13) tbs válasza Necroman_Mk2 (#1) üzenetére


tbs
(PH! addikt)

Car-sharing. Minek auto, ha 5percen belul tuti kaphatsz egyet..? Bizonyos helyzetekben mar jobban megeri most is taxizni, berelni, mint fenntartani egyet. (~3eve en is eladtam a mienket, havi kb. 100euro a nyereseg.)

(#14) zannza válasza tbs (#13) üzenetére


zannza
(újonc)

Én azért várom a dolgot, mert végre nem lesz tele a város autókkal. Most az van, hogy haladni sem lehet, meg parkolni sem. Tehát sokkal több autó van a városban, mint amire valójában szükség lenne. Az önvezető autókkal viszont szerintem az lesz a jövő, hogy megrendeled, használod, majd jön a következő utas. Az üzemeltető takarítja, szervizeli, így a nagy többség legalábbis a városokban nem fog saját autót fenntartani. És persze az elektromos autók miatt a levegő minősége is javul. Sőt tovább megyek, ha már kiforrott a technológia és az infrastruktúra, akkor a sebességkorlátozás is értelmét fogja veszíteni, hiszen mehet majd bátran városban is.

(#15) gabor.79 válasza zannza (#14) üzenetére


gabor.79
(fanatikus tag)

Mikor van szükség az autókra? Reggel, amikor mindenki munkába megy, meg este, amikor haza, a kettő között elenyésző a forgalom. Az autók közben fölöslegesek, valahol tárolni kell őket. Ez lehet a városban vagy kívül, utóbbi esetben az oda- és visszafurikázás költségét és idejét is kalkulálni kell.

Sebességkorlátozást csak ott lehet feloldani, ahol ember nem lép a pályára, különben egy véletlenül az útra lépő gyalogost ha elcsap egy száguldó önvezető autó, akkor mindenki nagyon rosszul jár. Volt, ugye, szó arról, hogy ha önvezető autók lesznek, nem kell majd olyan nehéz és biztonságos karosszériát gyártani, mert az AI majd olyan jól vezet.

(#16) jeriko2 válasza bzoley (#9) üzenetére


jeriko2
(tag)

Ha figyelted volna az előzményeket, akkor tudnád, hogy tavasz óta egy több száz fős teszt csoporttal sofőr nélkül tesztelték a szolgáltatást. Videó is van fent a net-en rengeteg.
A sofőrök most kerültek vissza, hogy a szolgáltatás bárki számára elérhetővé vált.

(#17) jeriko2 válasza gabor.79 (#15) üzenetére


jeriko2
(tag)

Ennek sokkal szélesebb és nagyobb ívű vonzatai lesznek.
Például a teherszállítást, ami azért a városok közti forgalom nagy részét teszi ki, lehet éjjelre ütemezni, másrészt nem kell X óránként kötelező pihenő a sofőrnek. Így a fuvarozás olcsóbb lesz, gyorsabb, és kevesebb torlódást okoz.

A tömegközlekedés is hamar átalakul, mert nem fog korlátot szabni a sofőr létszám: kisebb, gyorsabb járművek járhatnak, akár a bent ülők igényei szerint változó útvonalon.

Lehetséges lesz az is, hogy reggel bemész az autóddal dolgozni, és amíg te a melóhelyen robotolsz, az autód taxis fuvarokat bonyolít le a fizető parkolóban álldogálás helyett, hogy aztán a hazaútra újra ott várjon téged.

(#18) dajkopali válasza jeriko2 (#17) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

pontosan - annyi kiegészítéssel, hogy az "autód" fogalom húsz éven belül meg fog szűnni, a saját jármű luxuskategória lesz, mivel úgy általában értelmetlen lesz saját autót tartani

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#19) GAI válasza dajkopali (#18) üzenetére


GAI
(senior tag)

Ehhez azért az is kell, hogy a jelenlegi taxi-árakhoz képest drasztikusan csökkenjen az önvezető taxik ára, mert akinek ma nem éri meg taxival járni, annak 20 év múlva se fogja megérni, ha a jelenlegi árak maradnak. Márpedig a cikk is említi, hogy ugyanannyiért visz az önvezető taxi, mint a sofőrös, és általában az előnyök között se szokták emlegetni, hogy a nyilvánvaló pozitívumok mellett ez megfizethető is lenne, márpedig elsősorban azon fog múlni az elterjedése, mert manapság nem autót fenntartani nagy luxus, hanem rendszeresen taxival járni.

(#20) tbs válasza GAI (#19) üzenetére


tbs
(PH! addikt)

Nem taxi. Car-sharing. ;)

(#21) MaCS_70 válasza dajkopali (#18) üzenetére


MaCS_70
(PH! kedvence)

Garantáltan nem fog megszűnni a saját tulajdonú autó fogalma, legfeljebb kevesebb lesz belőle.

Nagyon sokak számára egészen egyszerűen nem megoldás a megosztottautó-használat, mivel nem tud garanciát biztosítani arra, hogy bármikor rendelkezésükre áll a szükséges jármű. Vannak tipikus csúcsidőszakok, amikor nagyon sokaknak kell jármű, mégpedig jellemzően magas fontossági szinten.

Másrészt az autó a legszemélyesebb használati tárgyunk, ami összevetve a birtoklás iránti nagyon erős, alapvető igényünkkel azt jelenti, hogy nagyon sokak számára egyszerűen fontos a saját autó birtoklása. Lehet, hogy napi szaladgálásra, ütni-verni esetleg szívesen beszáll egy megosztott járgányba, de nagyon-nagyon sokan mindig is szívesen fognak áldozni arra, hogy a személyes terük kiterjesztéseként egy saját autóba is beüljenek és beültessék a családjukat.

MaCS

Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

(#22) tbs válasza MaCS_70 (#21) üzenetére


tbs
(PH! addikt)

Reszben egyetertek - de sztem kicsit tulbecsled a tulajdonlos dolgot. :DDD

Raadasul a torvenyi szabalyozas kezeben vannak a jovobeli tulajdonosok - pl. egy bizonyos szint folott kitilthatjak adott korzetekbol a human soforoket. Ez implikalja a car-sharing terjedeset arrafele. Viszont ha egy autot nem csak egy csalad hasznalhat, hanem tobb is, akkor a csalad/10MFt bekerulesi koltseg helyett mondjuk 70-80MFt (jelenertek) lesz egy uj PICI auto. Mert a kevesebb eladas miatt azert hozni kell a profitot. Ha meg ilyen draga lesz egy auto, akkor a nem kotelezoen onvezeto korzetekben hasznalhato autok ara is megugrik -> luxus lesz a sajat tulajdon.

Es ez nem baj.

Ugyanis ha cegek tulajdonoljak az autokat, azokon sokkal-sokkal konnyebb behajtani az adokat (egyszerre tobb ezer autora pl, nem egyesevel az embereken), egyszerubbe valik a mindenkori kormanyzat dolga. Ez pedig elorevetiti, hogy a torvenyi szabalyozas bizonyos korzetekbol kitiltsa a human vezette autokat...

Hopp, korbeertunk. :DDD

Es ez csak egy hevenyeszett, nem atgondolt scenario. ;)

(#23) zannza


zannza
(újonc)

Másrészről a kölcsönzős modell sokkal könnyebbé fogja tenni a tömegközlekedéssel való kombinációt is. Most max P+R-ben lehet gondolkodni, de ezzel modellel könnyen működik az, hogy pl bemész autóval a metróig/vonatig, átmetrózol a város másik felére/átvonatozol a másik városba, majd folytatod tovább autóval.

(#24) szilu7


szilu7
(senior tag)

"Az ilyen technológiát fejlesztő vállalatok szerte a világban körülbelül ugyanott állnak a fejlesztésben"
Ezt erősen kétlem. Inkább az arc nagy. Kinek van még a Waymo Early Rider programjához hasonló a világban? Átlagos felhasználókat engednek tesztelni teljesen sofőrmentes járművekben.

(#25) arnyekxxx válasza tbs (#13) üzenetére


arnyekxxx
(PH! addikt)

Minek auto, ha 5percen belul tuti kaphatsz egyet..?

Biztos vagy benne, hogy bárki a világon finanszírozni fog egy akkora automatataxiflottát ami garantálja, hogy a reggeli és délutáni munkába/ból közlekedőknek 5 percen belül ott legyen a ház előtt a verda majd 09-15h és 17-06h között áll a garázsban a nagyrésze?

(#26) oszi666 válasza Necroman_Mk2 (#1) üzenetére


oszi666
(őstag)

Szerintem bármilyen szolgáltatás legnagyobb költsége még mindig a munkabér. Ha egy csomó taxist kirúgnak és azt a bért nem kell fizetni, marha nagy összegeket fognak majd megspórolni.

It is not birth, marriage, or death, but gastrulation, which is truly the most important time in your life.

(#27) arnyekxxx válasza tbs (#22) üzenetére


arnyekxxx
(PH! addikt)

Reszben egyetertek - de sztem kicsit tulbecsled a tulajdonlos dolgot. :DDD

Raadasul a torvenyi szabalyozas kezeben vannak a jovobeli tulajdonosok - pl. egy bizonyos szint folott kitilthatjak adott korzetekbol a human soforoket.

Szerintem te becsülöd alá a birtoklási igényt. Mióta létezik taxi megtehetné a törvényi szabályozás, hogy kitiltja a nemtaxikat ahonnan csak akarja mégsem teszi.

Valami csodavaárást érzek én ebben a dologban, azt hiszitek, hogy majd az aki beruház millió$-okat egy önvezető, mai személyautók mennyiségéhez mérhető nagyságú taxiflottába az majd nem akar sokat keresni hanem jó olcsóért adja a szolgáltatást, hogy nektek jó legyen.

@zannza
(újonc)

Másrészről a kölcsönzős modell sokkal könnyebbé fogja tenni a tömegközlekedéssel való kombinációt is. Most max P+R-ben lehet gondolkodni, de ezzel modellel könnyen működik az, hogy pl bemész autóval a metróig/vonatig, átmetrózol a város másik felére/átvonatozol a másik városba, majd folytatod tovább autóval.

És ez a "bérautó-átszállás/tömegközlekedés-bérautó-átszállás/tömegközlekedés..." szerinted valódi alternatívája annak, hogy beülsz az autódba otthon és kiszállsz belőle a célnál?

[ Szerkesztve ]

(#28) zannza válasza arnyekxxx (#27) üzenetére


zannza
(újonc)

Ha ezzel kikerülöm a dugókat, gyorsabban, kényelmesebben haladok, akkor igen, szerintem valódi alternatíva.

(#29) tbs válasza arnyekxxx (#27) üzenetére


tbs
(PH! addikt)

Nos, a nemtaxik szamos helyrol mar most is ki vannak ugymond tiltva. Local warden-ek ugyelnek is ra soksok helyen. ;)

Amugy meg a jovo zeneje minden, meglatjuk mi lesz a "csodavarasbol". ;)

(#30) gabor.79 válasza zannza (#28) üzenetére


gabor.79
(fanatikus tag)

Kérdés, hogy egyedül utazol-e a bérautóban vagy megosztva. Ha egyedül, akkor az az egyszerűbb eset, akkor tényleg nincs szükség sajátra. Ekkor mondjuk négyszer annyiba fog kerülni.

De ha megosztással, akkor ez úgy fog működni, hogy jön a kocsi, összeszed négy embert a környékről. Az egyiknek hirtelen bekakált a gyereke, ezért kell rá várni öt percet, aztán a következő még elszívja a cigit. Amikor beértek a városba, akkor a négy embert négyfele kell szétszórni, ha történetesen te vagy az utolsó, akkor az első hármat meg kell várnod, mire te a célodhoz érkezhetsz.

(#31) carr


carr
(őstag)

– a járművekben még van biztonsági sofőr, aki normál esetben semmit sem tesz, csak vészhelyzetben akad dolga.
aha.
mint itt. az a dolga, hogy a faszbukot nyomkodja, és kinyír valakit.
annyi a dolga. ;] :U

360+ Mindenkit szeress, ne sokban bízz, Ne bánts senkit, ellenséged inkább féljen, Minthogy legyőzd, barátodat szívedre rejtsd, Szidjanak hallgatásért, ne beszédért. www.gumikacsamobil.com

(#32) arnyekxxx válasza tbs (#29) üzenetére


arnyekxxx
(PH! addikt)

tehát nem a sofőrmentességen múlik a dolog.

(#28) zannza válasza arnyekxxx (#27)

Ha ezzel kikerülöm a dugókat, gyorsabban, kényelmesebben haladok, akkor igen, szerintem valódi alternatíva.

Ma is megteheted, hogy taxival meg tömegközlekedéssel mész. Mégis a dugót (települések között spac nem nagyon van, ha meg baleset miatt áll az autópálya akkor a robotautó is áll, nem tud kirepülni) választod.

[ Szerkesztve ]

(#33) Somatom


Somatom
(PH! kedvence)

Egy 2018 -as kamiont vezetek. Fel van szerelve mindenféle kütyüvel. Rendszeres hibaüzenetek:
"Adaptív sebességtartó kikapcsolt."
"X szenzor elszennyeződött."
Csomószor rosszul méri fel a szitut és lassít, amikor nem kéne.
Egyes autópályakapuk bezavarják a szenzorait és üvölt, villog az ütközésveszély figyelmeztetés. Mázli, hogy nem satuzik bele. Hóban még nem vezettem, de nem számítok sok jóra, mert az előző autómban levő vészfékasszisztens is azonnal "megvakult" a hóesésben. Szóval, odébb lesz még, mire ezeket megoldják. Ráadásul az árverseny is pusztítja a minőséget. Vezetek biciklit, motort, autót, kamiont. Kismillió olyan szitut tudnék írni, amire egy robotautóban nincs gomb.

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#34) Gerasz válasza dajkopali (#18) üzenetére


Gerasz
(fanatikus tag)

20 év múlva itthon a most megjelenő autókkal fognak közlekedni, amennyiben az lityós, háromhengeres motorok még működnek majd. Én inkább 50 évre becsülném ezt az időtávot.

Nagyon korlátolt az, aki itt birtoklási vágyról meg a vezetés élményéről szövegel a jövő kapcsán. Az első autókból ezek a figurák a galoppozást meg a nyerítést hiányolták. Van az az adómérték, ami felülírja majd a birtoklási vágyadat, a vezetési élményért meg mehetsz majd zárt pályára.

(#35) btprg válasza Gerasz (#34) üzenetére


btprg
(kvázi-tag)

Nagyon korlátolt az, aki arra vágyik hogy ellehetetlenítsék a más preferenciákkal rendelkező emberek közlekedését, és durván bekorlátozzák a szabadságát. Van az az adómérték, ami mellett el lehet menni Amerikába vagy bárhova, ahelyett hogy a totális kontrollban és idióta szabályoktól gúzsba kötve élnénk. (Vagy elzavarni a francba azokat, akik ezt akarják tenni velünk.) Ugyanis a történelem során nem lett betiltva, se adózási dolgokkal teljesen ellehetetlenítve egy közlekedési eszköz se.

A hozzád hasonlóknak azt kívánom, hogy a zárt osztályon ahol laktok tiltsák be a szexuális kapcsolatokat, a valódi ételeket, a könyveket meg mindent. Kizárólag a valódinál sokkal nagyobb élvezetet nyújtó f*szverőgépet, minden tápanyagban gazdag (a rendes ételnél sokkal jobb) szintetikus porokat, és 3D filmeket lehessen nézni, napi 2 agymosó gyakorlattal (1 órán keresztül ismételgetni: "boldog vagyok, mert egy tökéletes világban élhetek"). Mert hát miért kéne hagyni bárkit egészségtelenül élni, ha egészségesen is lehet ;] A valódi élményekért meg majd mehetsz évente egyszer végtelen pénzért a csupán pár száz kilométerre lévő "élményközpontba".

"Tepid! Tepid is no good for a star, but it'll do for stardust." (nmlorg/naim)

(#36) Alchemist válasza Gerasz (#34) üzenetére


Alchemist
(PH! addikt)

Am elgondöolkoztató, az a saját autóval kapcsolatos fenntartási költségek, karbantartási macera. Ha valaki legfeljebb jó 1000 km-t autózna évente (Bp. belvárosában lakik és nem túl gyakran mozdul ki a városból), nem biztos hogy megéri neki saját autót fenntartani.

Éppen olvasok egy érdekes könyvet az antigravitációról... képtelen vagyok lerakni.

(#37) Gerasz válasza btprg (#35) üzenetére


Gerasz
(fanatikus tag)

Itt az én vágyaimról nem esett szó, de a tieidről a második bekezdésed árulkodik.

Amint az önvezető autók biztonságosabbak lesznek az ember által vezetetteknél, jogos társadalmi igény lesz, hogy száműzzék a közutakról a sofőröket. Ahogy közlekedésbiztonsági okokból jelenleg sem lehet ekhós szekérrel vagy Babettával menni az autópályán.

(#38) HDR123 válasza dajkopali (#18) üzenetére


HDR123
(tag)

Csak abba is gondoljunk bele hogy én nem csak magamat szállítom, hanem mondjuk el kell vinnem a családom, hangszerem, nagyobb cuccot megveszek, vagy eladok stb...

Nekem nem tetszik az hogy nem birtokolhatok.
Logisztikázzam majd le hogy mikor hova menjen egy autó.

Ma is lehet saját autód olcsón, veszel egy Suzuki Swift-et 100-200e Ft-ból, kb ennyi az éves költség is mindennel ha nem mész sokat. Ha ez nem térül meg, akkor nem kell autót birtokolni, a fenti megoldás jó, vagy a bringa/tömegközlekedés.

(#39) Somatom válasza Gerasz (#37) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Sztem neked fogalmad sincs a vezetés élményéről. Ez a munkám és ha már muszáj melóznom, akkor inkább ezt csinálom, mint vmi helyhez kötött melót. Amikor letelik az időm, akkor becsukom a kamion ajtaját és annyi. Viszont, gurulni egyet a Harley -mmal, az az igazi felüdülés. Csak remélem, hogy egyszer lesz egy targatetős, C3 -as Corvette -em. Önvezető izé? Nemáááá!!!!

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#40) arnyekxxx válasza Gerasz (#34) üzenetére


arnyekxxx
(PH! addikt)

Van az az adómérték, ami felülírja majd a birtoklási vágyadat,

A nyers erőszaknál azért kulturáltabb az a módszer, hogy jobbat ajánlanak a meglevőnél és a jónép önként választja azt.

Nagyon korlátolt az

Szvsz az a korlátolt aki meg se próbálja megérteni az ellenoldal érveit.

(#36) Alchemist

Ha valaki legfeljebb jó 1000 km-t autózna évente (Bp. belvárosában lakik és nem túl gyakran mozdul ki a városból), nem biztos hogy megéri neki saját autót fenntartani.

Az ilyennek soha nem érte meg autót fenttartani, nem is hiszem, hogy létezik olyan magyar autótulaj aki napi 2,7km autóhasználatért autót tart.

[ Szerkesztve ]

(#41) shortcutme válasza Somatom (#39) üzenetére


shortcutme
(tag)

> Csak remélem, hogy egyszer lesz egy targatetős, C3 -as Corvette -em. Önvezető izé? Nemáááá!!!!

Senki nem fogja megtiltani, hogy hobbi célra tarts ilyen autót és hétvégén elmenj vele kanyarogni a hegyekbe, (mint ahogy most is elmehetsz lovagolni Nagykovácsiba) de ha az önvezető autók hatására csökkennek a balesetek, az utcán parkoló autók száma, a levegőminőség és a javul a forgalom sebessége is, akkor jogos igény ezek támogatása. (és idővel a nem önvezető autók kitiltása egyes területekről)

(#42) Somatom válasza shortcutme (#41) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Sztem az önvezető autókat üdvözítők nem gondoltak bele a részletekbe. Mutatok egy példát. Egy hasonló témájú topikban linkelte valaki ezt a videót, bemutatva, hogy milyen béna tud lenni egy humán sofőr és mennyivel biztonságosabb lenne robotpilóta egy ilyen béna humán helyett. De, nézzük meg a szitut a kresz szempontjából, aminek az áthágása egy robotpilóta számára ugyebár nem lehet opció! Tegyük fel, hogy utasként ott ülsz, abban az autóban! Látható, hogy nincs szembeforgalom, tehát sanszos, hogy vmi (pl. baleset) lehetetlenné teszi a továbbhaladást. Ezt még egy ilyen béna sofőr is átlátja és megfordul. A záróvonalon. Ez a robot számára nem lehet opció. Kiszállásra a sofőr adhat engedélyt, amennyiben az biztonságos. A rakparton erre nincs mód. Tehát, ott rohadsz a robot által zárva tartott autóban, amíg nem érkezik egy olyan személy (pl. rendőr), akinek jogosultsága van felülbírálni a záróvonal tiltását. Itt felmerül az a kérdés, hogy mi alapján azonosítja a robot a jogosultságot (nem csak rendőrnek lehet ilyen jogosultsága). Ebből újabb gondolat következik. Ha egy ember felülbírálhatja a robot korlátozásait, akkor mitől nem lehet ezzel visszaélni?
Szóval, még egy ilyen egyszerűnek tűnő közlekedési szitu is számtalan problémát rejt.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#43) shortcutme válasza Somatom (#42) üzenetére


shortcutme
(tag)

Ebben az esetben lehetőség lenne, hogy egy központi operátor beavatkozik távolról.

De ha ennyire egyszerű a helyzet, hogy bárki megfordulhat, akkor a rendőrség akár távolról is beavatkozhatna ilyen esetekbe, nem kéne megvárni a kiérkezést sem.

[ Szerkesztve ]

(#44) Somatom válasza shortcutme (#43) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Tehát, akár távirányítással is felodhatóak lennének a robot korlátozásai. Így már sokkal megnyugtatóbb a szitu. :(

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#45) shortcutme válasza Somatom (#44) üzenetére


shortcutme
(tag)

Szerintem megoldható lenne, hogy ne bármikor, csak bizonyos helyzetekben fogadna egy külső parancsot, csak X km/h-ig és a balesetkelkerülő elektronika ilyenkor is működne. A 4-es metró is vezető nélkül működik. Ha ott elfogadjuk, akkor az autóknál is elfogadhatónak kell lennie a távoli operátornak.

[ Szerkesztve ]

(#46) Somatom válasza shortcutme (#45) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

A metró szted jó példa? A metró nem tud oldalra irányt változtatni. Mi történik a Metróban probléma esetén, ha az automatika két megálló között állítja meg a szerelvényt? Ott rohadsz, amíg a robot ki nem nyitja az ajtókat. Pontosan ezt írtam a bemutatott szitura is.

Ha egy humán utasítás felülbírálhatja a rendszerutasítást, az ugyanúgy biztonsági kockázat, mintha közvetlenül maga a humán vezetné a járművet. Sőt! Mivel a károkozás mértéke sokkal nagyobb, ezért a biztonsági kockázat is az. 100 meghekkelt, távirányított kamionnal órákra, napokra meg lehetne bénítani Magyarországot. Csak a Waberers -nek 4000 kamionja van.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#47) shortcutme válasza Somatom (#46) üzenetére


shortcutme
(tag)

> A metró szted jó példa?

A metro szerintem jó példa arra, hogy ott is meg kell bízni a távoli operátorban.

> Metróban probléma esetén, ha az automatika két megálló között állítja meg a szerelvényt? Ott rohadsz, amíg a robot ki nem nyitja az ajtókat.

Pont ugyanez történik a személyi vezetésű metroszerelvény esetében is. Ha a metro tudna sávot váltani, akkor ugyanúgy meg tudná tenni vezető nélkül/külső operátorral, mint ha az a személy a metrokocsin tartózkodna.

(#48) shortcutme válasza Somatom (#46) üzenetére


shortcutme
(tag)

> Ha egy humán utasítás felülbírálhatja a rendszerutasítást, az ugyanúgy biztonsági kockázat, mintha közvetlenül maga a humán vezetné a járművet.

A jelentős különbség, hogy erre csak nagyon ritka esetben lenne szükség.

> Mivel a károkozás mértéke sokkal nagyobb, ezért a biztonsági kockázat is az. 100 meghekkelt, távirányított kamionnal órákra, napokra meg lehetne bénítani Magyarországot. Csak a Waberers -nek 4000 kamionja van.

Nem érzem megoldhatatlan problémának, szerintem az is elfogadható, hogy ilyen esetben az utasnak jóvá kell hagynia a külső beavatkozást.
Az összes jelenleg magyarországon működő erőművet számítógépvezérléssel irányítják. Úgy érzem ott egy kicsit nagyobb problémát lehetne okozni, mint a kamionokkal.

(#49) Somatom válasza shortcutme (#47) üzenetére


Somatom
(PH! kedvence)

Csakhogy nem túl jövedelmező a metró automatikájának a meghekkelése. A közúti közlekedésé annál inkább. Mekkora káoszt okozna, ha leállna az összes metró? Párszázezer ember aznap nem jutna el a céljához. Mi történne, ha a robotautók elzárnák a közlekedési utakat? Gyakorlatilag megállna az élet. Legalábbis a városokban (pl. élelmiszerhiány). Ez óriási hatalom és fenyegetés.

[ Szerkesztve ]

Harley is the best (Dyna Sport 2003). Az első 25 ezer hsz. -em a "#79335424" Nick alatt olvasható.

(#50) shortcutme válasza Somatom (#49) üzenetére


shortcutme
(tag)

Azért ha teljes sebességgel nekivezeted a metrót az előtted lévő szerelvénynek azzal elég nagy problémát lehet okozni.

Egy atomerőmű felrobbantással (a stuxnet óta tudjuk, hogy ez már nem csak elméleti lehetőség) vagy akár csak a közlekedési lámpák áthangolásával jóval nagyobb káoszt lehetne okozni, mint az önvezető autók meghackelésével.

Copyright © 2000-2018 PROHARDVER Informatikai Kft.