Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Busterftw #2 üzenetére

    Valamint nem ver ÁT a sofőr.

    Továbbá nem kellemetlen a sofőr. Én személy szerint 1990 óta nem taxizom, a feleségem viszont időnként kénytelen, és kb. minden második alkalommal arról számol be, hogy mennyire kínos volt a diskurzus a taxissal.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz bzoley #9 üzenetére

    Szerintem van ennek hírértéke. Próbálom követni a fejleményeket (duplán is a szakmámhoz kapcsolódik), és ez a hír szerintem fontos lépésről van szó.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz dajkopali #18 üzenetére

    Garantáltan nem fog megszűnni a saját tulajdonú autó fogalma, legfeljebb kevesebb lesz belőle.

    Nagyon sokak számára egészen egyszerűen nem megoldás a megosztottautó-használat, mivel nem tud garanciát biztosítani arra, hogy bármikor rendelkezésükre áll a szükséges jármű. Vannak tipikus csúcsidőszakok, amikor nagyon sokaknak kell jármű, mégpedig jellemzően magas fontossági szinten.

    Másrészt az autó a legszemélyesebb használati tárgyunk, ami összevetve a birtoklás iránti nagyon erős, alapvető igényünkkel azt jelenti, hogy nagyon sokak számára egyszerűen fontos a saját autó birtoklása. Lehet, hogy napi szaladgálásra, ütni-verni esetleg szívesen beszáll egy megosztott járgányba, de nagyon-nagyon sokan mindig is szívesen fognak áldozni arra, hogy a személyes terük kiterjesztéseként egy saját autóba is beüljenek és beültessék a családjukat.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #42 üzenetére

    Sok mindenben egyetértek Veled, de sajnos tévesek az előfeltételezések.

    Egy robotpilóta számára miért is ne lenne opció a KRESZ áthágása? Teljesen triviális, hogy még a legjobb közlekedési feltételekkel megáldott helyeken is napi szinten jelentkeznek olyan helyzetek, amikor maga a közlekedési szabály másodlagos lesz. Vészhelyzetben természetes, hogy nem a KRESZ szerint dönt a robot, a videón látható helyzetben meg simán kérhet felülbírálást a vezetőtől.

    Azt egyébként nem tudom elképzelni, hogy autonóm autók úgy vegyenek részt a forgalomban, hogy a bennük ülők teljesen fogalmatlanok a járművezetéssel kapcsolatban, illetve, hogy ne legyen valami azonnali távbeavatkozási lehetőség pontosan az ilyen helyzetekre.

    A legjobb rendszerek már most jobbak, mint az átlag emberi autós, vészhelyzetben meg a legjobb emberi vezetőket is verik, aminek sziklaszilárd oka van.
    Bő harminc éve foglalkozom közlekedési balesetekkel, és eleget láttam ahhoz, hogy egyetértsek azzal, hogy sok területen van létjogosultsága az emberi vezetők kiszorításának.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #53 üzenetére

    Köszönöm a jó tanácsot, de kissé elkéstél vele: meglehetősen komolyan képzem magam informatikai vonalon. Iskolapadban.

    Rendszereknél még nem tartunk, de a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál, amint már írtam.
    A rendszerszintű támogatás ezen drasztikusan fog javítani. Ezeket a rendszereket pedig nem egészen hülyék írják, akik tisztában vannak a veszélyekkel.

    Nyilván lesznek hibák, rosszindulatú behatolások, belepiszkálások -- mégis, mindezzel együtt is sokkal hatékonyabb lesz a közlekedés ÉS emelett sokkal kevesebb ember fog meghalni vagy megsérülni az utakon.

    Imádok vezetni és motorozni, mégis úgy vagyok vele, hogy az élvezet nem állítható párba emberi életek értékével.

    Mondjuk minket nem igazán fenyeget az a veszély, hogy a vezetés élvezetét az életünkben elvegyék tőlünk, sőt, a motoron nagyobb biztonságban fogom érezni magam, ahogy egyre több lesz az asszisztált vagy teljesen automatikusan vezetett jármű.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #60 üzenetére

    Rossz látási viszonyok között valóban kevesebb a tapasztalat, de könnyen lehet, pont ilyen körülmények között lesz sokkal jobb a robot. A táblákra nem tudok mit mondani, de ott a tervek szerint eleve nem csak vizuális észlelés lenne, hanem térképalapú is. Én eddig csak egy táblafelismerő rendszert láttam személyesen, az speciel esőben hibátlanul működött.

    Az akadályokat viszont korlátozott látási viszonyok között a LIDAR / Radar rendszerek jobban látják, mint az ember.

    A fizikai akadályok elhárítására (mint pl. a hó a tetőn) nem kell sofőr, ugyanakkor az sem biztos, hogy egy sofőr ezeket mindig meg tudná oldani. Biztosan lesznek ilyesmivel is problémák, de messze nem ezek a legnagyobbak.

    Még nagyon-sok évnek kell eltelnie addig, amíg odáig eljuthatunk, hogy ténylegesen emberek nélkül közlekedjenek járművek, és ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál. Nem egyszerre kell megoldani ezeket a problémákat, bőven lesz alkalom a technika és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére is.

    Persze sosem lesz tökéletes a rendszer, de a jelenleginél csak jobb lehet.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #61 üzenetére

    Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani.

    A felvázolt helyzetben nem tudom, hogy hogyan döntene a robot. Vélhetően azt a megoldást választaná, ahol kevesebb embert érintene baleset, azon belül meg enyhébb következményekkel. Nem lesz tökéletes, de fejlődni fog.

    Csakhogy az ember meg jellemzően sehogy sem dönt, ha pedig mégis, akkor jellemzően rosszul. Eleve 1-2 másodperccel a veszélyhelyzet beálltát követően az ember nem csinál SEMMIT. Ezután pedig még a legrutinosabb vezetők is általában reflexből beleállnak a fékbe, jó esetben a szabad terület felé kormányoznak, de ez már elég ritka. Olyan, hogy valaki döntsön a néni és a kislány között, legfeljebb a filmekben fordul elő, a valóság sokkal prózaibb. A valóságban megtörtént balesetek nagyon kis részénél utal bármi is arra, hogy ott a vezető tudatosan hozott volna döntést, pláne összetett döntést. Egészen egyszerűen ilyenek az agyunk korlátai: szimplán meghaladja a képességeinket a járművezetés.

    Még szimulátoros kísérletekben is, ahol:
    - profi vezetők vezettek,
    - felelősség, stressz nélkül,
    - TUDVA, hogy valami történni fog,
    10-15 perc eseménytelen vezetés után már szó nem volt tudatos döntéshozatalról, jó esetben a begyakorolt manővert tudták végrehajtani, másodpercenként jó esetben egy korrekcióval.

    Sajnos ez van: a robot SOKKAL TÖBB információt dolgoz fel, SOKKAL GYORSABBAN (emberi viszonylatban késedelem nélkül), és SOKKAL JOBBAN tudja a fizikát, mint mi.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz GAI #65 üzenetére

    Tehát Te is ki szeretnéd hagyni a fejlesztés egy szakaszát, és egyből a végeredményt kéred.

    Ez nem fog menni, de ne is baj.

    Az az állapot, amitől tartasz, folyamatosan fog kialakulni és fejlődni, ráadásul az Általad említett állapot, ami miatt aggódsz, már eleve a mainál sokkal biztonságosabb helyzetet fog jelenteni.

    Ez az emberi vezetőre váltás meg eleve nem úgy történik már most sem, mint ahogy leírod, hanem úgy, hogy a rendszer proaktívan szól, hogy át kéne venni tőle a vezetést, nem pedig azonnali beavatkozást igénylő helyzetben -- amiben eleve jobb, mint az ember.

    De ismétlem: biztosan lesz ebből fakadó baleset is. Csak egy ilyen balesetre nagyon sok olyan meg nem történt baleset esik, amit a robot előzött meg.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz GAI #69 üzenetére

    Nyilván a mérnökös tesztelés az első lépcső, akkor lehet kiengedni valamit a forgalomba, amikor elér egy szintet.

    A mai világban azonban teljesen irreális elvárás az, hogy minden azonnal legyen kész. Túl összetett rendszerekről van szó, amiket ha csak házon belül engednénk tesztelni, konkrétan soha nem készülnének el.
    Lehet ez ellen tiltakozni, csak éppen értelmetlen.

    Ezt csinálja a Tesla, az Autopilot egy nagy bétateszt, átütő sikerrel.
    Volt egy halálos baleset, egyértelműen emberi hibából, és ki tudja, hány "elmaradt" haláleset.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Chaser #80 üzenetére

    Én aztán a biztonságnácik csapatában játszom, de ez még nekem is erős.

    Azt, hogy 20 év alatt ne adjanak ki jogosítványt, még akár el is fogadom -- de 65 fölött miért ne? Az évek száma baromira nem egy az egyben korrelál a vezetési képességekkel!!!

    Valamint felhívnám a figyelmedet arra, hogy a motorosok többsége (még ha szeret is motorozni), nem az élvezet kedvéért nem autózik, hanem mert a motor praktikusabb. Mégis mi a fenét csináljon a versenypályán az, aki motorjával közlekedni szeretne, amivel mellesleg egy autó által elfoglalt terület kb. harmadát-negyedét foglalja el az úton és parkoláskor???

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Chaser #82 üzenetére

    Szerencsére nem Rajtad múlik.

    Gyanú, hogy némileg több adat áll rendelkezésemre, mint Neked.

    Semmilyen drasztikus változás nem történik az ember 65. születésnapján, legfeljebb a vércukor-, esetleg váralkoholszintje emelkedik meg ideiglenesen.

    Sok 80 éves jobban vezet és alkalmasabb a vezetésre, mint egy csomó 50 éves. Nem életkorhoz, hanem alkalmassághoz kell kötni a vezetési jogosultságot, aminek megvan a maga rendszere, és el is látja a feladatát -- persze lehetne következetesebb is.

    Amivel a legnagyobb gond van, az a mentális alkalmasság, és első sorban ez sem az idős emberekre vonatkozik.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Chaser #91 üzenetére

    A korhatáron kívül mindenben egyetértek Veled.

    Legyen reflexvizsgálat, érdemi alkalmassági ellenőrzés!

    Több száz baleset anyagának a tanulmányozása alapján nem látom érdemi problémának az idős embereket a volánnál. Emlékeim szerint egyetlen olyan ügy sem került elém, amiben idős vezető nem megfelelő alkalmassága okozott volna balesetet -- érdekes módon viszont több olyan is volt, amiben fiatal volt de facto gyenge a vezetéshez.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #98 üzenetére

    Olyan szempontból, hogy jelen kell-e lennie az embernek, valóban.

    Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer -- ha viszont közeledik a város, a vezetőnek át kell vennie a kormányt és indul a tachográf.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #100 üzenetére

    A jogszabályok változnak, aminek az egyik jellemző oka az, hogy változik a világ, fejlődik a technika.

    Miért gondolod, hogy ez alól pont a járművezetők pihenőidejének a szabályozása lenne kivétel?

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Chaser #101 üzenetére

    Idős emberek alkalmatlansága miatt történetesen nem sokan halnak meg az utakon. Gyanítom, hogy sokkal súlyosabb társadalmi következményei lennének (akár halálesetekben mérve is), ha egy bizonyos életkor fölött egészségi állapottól, alkalmasságtól függetlenül betiltanánk az autóvezetést.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Somatom #108 üzenetére

    Szerintem változik.

    A legveszélyesebb szakasz az autópálya. Nem tűnik annak, de az elmélet és a gyakorlat is fényesen alátámasztja. Autópályán ugyanis jelentkezik a legrosszabb jelenség, a monotonitás. Ebben az a durva, hogy akár fél óra után is komolyan "lebutítja" a vezetőt, drasztikusan rontja a reakcióképességet, hatásában olyan, mint valami komoly fáradtság -- csak szemben a fáradtsággal, a vezető nem érzi, és nem is igazán lehet tenni ellene. Teljesen kipihent vezetőnél is jelentkezik, és csak komoly tudatossággal lehet tenni ellene. Az benne a szívás, hogy az agy alapból gazdaságosságra törekszik, és amikor már egy ideje nincs mire reagálni érdemben, szépen lejjebb veszi az órajelet, amit a tulajdonosa nem észlelhet, hiszen az ellenőrzés is azonos órajelen történik.

    Amikor 12 éve tanultam erről, az volt a hivatalos álláspont, hogy a fuvarozó cégek számára a legfontosabb az lenne, ha a hosszú nemzetközi viszonylatokban a sztrádázásnál ki tudnák váltani a vezetőt, ami gyakorlatilag megfelezné a munkaerőigényt, és erre ráadásul a jogalkotói hajlandóság is meglenne.

    A helyzet az, hogy az autópályás autonóm önvezetéshez állunk legközelebb. Jól felfestett, kitáblázott sztrádán már régen jobb a robot, mint bármilyen vezető, az esetek >95%-ában.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

Új hozzászólás Aktív témák