- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- 3,6 billió dollárt ér az NVIDIA, idáig még egy cég sem jutott el soha
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Hálózati / IP kamera
- Windows 7
- QNAP hálózati adattárolók (NAS)
- Synology NAS
- Windows 10
- AliExpress tapasztalatok
- Windows 11
Új hozzászólás Aktív témák
-
shortcutme
tag
> Csak remélem, hogy egyszer lesz egy targatetős, C3 -as Corvette -em. Önvezető izé? Nemáááá!!!!
Senki nem fogja megtiltani, hogy hobbi célra tarts ilyen autót és hétvégén elmenj vele kanyarogni a hegyekbe, (mint ahogy most is elmehetsz lovagolni Nagykovácsiba) de ha az önvezető autók hatására csökkennek a balesetek, az utcán parkoló autók száma, a levegőminőség és a javul a forgalom sebessége is, akkor jogos igény ezek támogatása. (és idővel a nem önvezető autók kitiltása egyes területekről)
-
shortcutme
tag
-
shortcutme
tag
Szerintem megoldható lenne, hogy ne bármikor, csak bizonyos helyzetekben fogadna egy külső parancsot, csak X km/h-ig és a balesetkelkerülő elektronika ilyenkor is működne. A 4-es metró is vezető nélkül működik. Ha ott elfogadjuk, akkor az autóknál is elfogadhatónak kell lennie a távoli operátornak.
[ Szerkesztve ]
-
shortcutme
tag
> A metró szted jó példa?
A metro szerintem jó példa arra, hogy ott is meg kell bízni a távoli operátorban.
> Metróban probléma esetén, ha az automatika két megálló között állítja meg a szerelvényt? Ott rohadsz, amíg a robot ki nem nyitja az ajtókat.
Pont ugyanez történik a személyi vezetésű metroszerelvény esetében is. Ha a metro tudna sávot váltani, akkor ugyanúgy meg tudná tenni vezető nélkül/külső operátorral, mint ha az a személy a metrokocsin tartózkodna.
-
shortcutme
tag
> Ha egy humán utasítás felülbírálhatja a rendszerutasítást, az ugyanúgy biztonsági kockázat, mintha közvetlenül maga a humán vezetné a járművet.
A jelentős különbség, hogy erre csak nagyon ritka esetben lenne szükség.
> Mivel a károkozás mértéke sokkal nagyobb, ezért a biztonsági kockázat is az. 100 meghekkelt, távirányított kamionnal órákra, napokra meg lehetne bénítani Magyarországot. Csak a Waberers -nek 4000 kamionja van.
Nem érzem megoldhatatlan problémának, szerintem az is elfogadható, hogy ilyen esetben az utasnak jóvá kell hagynia a külső beavatkozást.
Az összes jelenleg magyarországon működő erőművet számítógépvezérléssel irányítják. Úgy érzem ott egy kicsit nagyobb problémát lehetne okozni, mint a kamionokkal. -
shortcutme
tag
Azért ha teljes sebességgel nekivezeted a metrót az előtted lévő szerelvénynek azzal elég nagy problémát lehet okozni.
Egy atomerőmű felrobbantással (a stuxnet óta tudjuk, hogy ez már nem csak elméleti lehetőség) vagy akár csak a közlekedési lámpák áthangolásával jóval nagyobb káoszt lehetne okozni, mint az önvezető autók meghackelésével.
-
félisten
Sok mindenben egyetértek Veled, de sajnos tévesek az előfeltételezések.
Egy robotpilóta számára miért is ne lenne opció a KRESZ áthágása? Teljesen triviális, hogy még a legjobb közlekedési feltételekkel megáldott helyeken is napi szinten jelentkeznek olyan helyzetek, amikor maga a közlekedési szabály másodlagos lesz. Vészhelyzetben természetes, hogy nem a KRESZ szerint dönt a robot, a videón látható helyzetben meg simán kérhet felülbírálást a vezetőtől.
Azt egyébként nem tudom elképzelni, hogy autonóm autók úgy vegyenek részt a forgalomban, hogy a bennük ülők teljesen fogalmatlanok a járművezetéssel kapcsolatban, illetve, hogy ne legyen valami azonnali távbeavatkozási lehetőség pontosan az ilyen helyzetekre.
A legjobb rendszerek már most jobbak, mint az átlag emberi autós, vészhelyzetben meg a legjobb emberi vezetőket is verik, aminek sziklaszilárd oka van.
Bő harminc éve foglalkozom közlekedési balesetekkel, és eleget láttam ahhoz, hogy egyetértsek azzal, hogy sok területen van létjogosultsága az emberi vezetők kiszorításának.MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
shortcutme
tag
Ki fog nekünk egy operációs rendszert megírni? Ki fog nekünk egy internetközpontot összerakni? Ki fogja nekünk megírni az autókban ma is futó 100 millió programsort?
Ezekre lesz kialakult szabvány / előírás ami elvileg szavatolja majd ezek biztonságát. Szinte az összes nagy autó gyártó plusz a legnagyobb software cégek (Pl. Microsoft, Google, Apple) folytat ilyen irányú fejlesztéseket, szóval úgy tűnik, hogy akár akarjuk, akár nem, akkor is lesznek önvezető autók.
Mindenesetre az szinte biztos, hogy nem mi leszünk a tesztkörnyezet (bár kitudja), így hozzánk már kiforrottabb technológia fog csak elérni. Hacsak a taxisok nem kívánják ismét, hogy "tiltsák be az illegális tevékenységeket".
[ Szerkesztve ]
-
shortcutme
tag
Hasonló bizalmatlanság lehetett az első automobilok megjelenésekor is: 1865-1896 között 2mph -ban maximálták a "ló nélküli szekerek" sebességét és miden esetben egy piros zászlót lengető személynek kellett felvezetnie. (forrás)
A leírt veszélyek valósak, de szerintem megfelelő szabályozással kezelhető. A szabályok alól kibújó cégek és a szabályokat betartató szervek közti harc a technológiától teljesen független, de a biztonság szerintem közös érdek (főleg hogy a kezdeti időszakokban kiemelt médiafigyelmet fog kapni), így bizakodó vagyok.
[ Szerkesztve ]
-
félisten
Köszönöm a jó tanácsot, de kissé elkéstél vele: meglehetősen komolyan képzem magam informatikai vonalon. Iskolapadban.
Rendszereknél még nem tartunk, de a robotsofőrök már most lényegesen jobbak a humanoidoknál, amint már írtam.
A rendszerszintű támogatás ezen drasztikusan fog javítani. Ezeket a rendszereket pedig nem egészen hülyék írják, akik tisztában vannak a veszélyekkel.Nyilván lesznek hibák, rosszindulatú behatolások, belepiszkálások -- mégis, mindezzel együtt is sokkal hatékonyabb lesz a közlekedés ÉS emelett sokkal kevesebb ember fog meghalni vagy megsérülni az utakon.
Imádok vezetni és motorozni, mégis úgy vagyok vele, hogy az élvezet nem állítható párba emberi életek értékével.
Mondjuk minket nem igazán fenyeget az a veszély, hogy a vezetés élvezetét az életünkben elvegyék tőlünk, sőt, a motoron nagyobb biztonságban fogom érezni magam, ahogy egyre több lesz az asszisztált vagy teljesen automatikusan vezetett jármű.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Somatom
veterán
Még egy kérdés jutott eszembe. Szabályosan halad a robotkamion. Féktávon belül, szabálytalanul elékerül három bringás. A jobbos manőver útjában egy szabályosan álló kislány, a balos manőver útjában egy szintén szabályosan álló néni van. Hogy dönt a robot? Három szabálytalan embert gázol el, egy ártatlan kislányt, vagy egy ártatlan nénit?
Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
félisten
Rossz látási viszonyok között valóban kevesebb a tapasztalat, de könnyen lehet, pont ilyen körülmények között lesz sokkal jobb a robot. A táblákra nem tudok mit mondani, de ott a tervek szerint eleve nem csak vizuális észlelés lenne, hanem térképalapú is. Én eddig csak egy táblafelismerő rendszert láttam személyesen, az speciel esőben hibátlanul működött.
Az akadályokat viszont korlátozott látási viszonyok között a LIDAR / Radar rendszerek jobban látják, mint az ember.
A fizikai akadályok elhárítására (mint pl. a hó a tetőn) nem kell sofőr, ugyanakkor az sem biztos, hogy egy sofőr ezeket mindig meg tudná oldani. Biztosan lesznek ilyesmivel is problémák, de messze nem ezek a legnagyobbak.
Még nagyon-sok évnek kell eltelnie addig, amíg odáig eljuthatunk, hogy ténylegesen emberek nélkül közlekedjenek járművek, és ezt a helyzetet sok millió olyan kilométer fogja megelőzni, amikor egyszerre lesz robot és ember sok millió jármű volánjánál. Nem egyszerre kell megoldani ezeket a problémákat, bőven lesz alkalom a technika és a kapcsolódó infrastruktúra fejlesztésére is.
Persze sosem lesz tökéletes a rendszer, de a jelenleginél csak jobb lehet.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
félisten
Ez tipikusan az a kérdés, amikor olyan elvárásokat támasztunk a robottal szemben, amiket az ember sem tud megoldani.
A felvázolt helyzetben nem tudom, hogy hogyan döntene a robot. Vélhetően azt a megoldást választaná, ahol kevesebb embert érintene baleset, azon belül meg enyhébb következményekkel. Nem lesz tökéletes, de fejlődni fog.
Csakhogy az ember meg jellemzően sehogy sem dönt, ha pedig mégis, akkor jellemzően rosszul. Eleve 1-2 másodperccel a veszélyhelyzet beálltát követően az ember nem csinál SEMMIT. Ezután pedig még a legrutinosabb vezetők is általában reflexből beleállnak a fékbe, jó esetben a szabad terület felé kormányoznak, de ez már elég ritka. Olyan, hogy valaki döntsön a néni és a kislány között, legfeljebb a filmekben fordul elő, a valóság sokkal prózaibb. A valóságban megtörtént balesetek nagyon kis részénél utal bármi is arra, hogy ott a vezető tudatosan hozott volna döntést, pláne összetett döntést. Egészen egyszerűen ilyenek az agyunk korlátai: szimplán meghaladja a képességeinket a járművezetés.
Még szimulátoros kísérletekben is, ahol:
- profi vezetők vezettek,
- felelősség, stressz nélkül,
- TUDVA, hogy valami történni fog,
10-15 perc eseménytelen vezetés után már szó nem volt tudatos döntéshozatalról, jó esetben a begyakorolt manővert tudták végrehajtani, másodpercenként jó esetben egy korrekcióval.Sajnos ez van: a robot SOKKAL TÖBB információt dolgoz fel, SOKKAL GYORSABBAN (emberi viszonylatban késedelem nélkül), és SOKKAL JOBBAN tudja a fizikát, mint mi.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
csongi
veterán
Azért lesz olcsóbb a "vezető" nélküli, mert egy emberrel kevesebb költsége lesz a "vezetővel"( pontosabban fogalmazva, járműhöz rendelt alkalmazottal) rendelkező járműhöz képest.
Arról az állapotról beszélek, mikor már nem opció lesz az önvezető jármű hanem alapból ezek lesznek kaphatóak.
Persze sok sok jogi szabályozás és egyéb fogja ezt az állapotot megelőzni, de jelen állás szerint pár 10 év és általánosnak lesz mondható a jobbléti társadalmú országokban. -
Chaser
legenda
idővel biztos olcsóbb lesz, gondolom néhány modell lesz forgalomban, így a szervizelésük idő után csukott szemmel is megy a szervizeknek - az sincs kizárva, h azt is automatizálják idővel -
persze kifejleszteni pénz mint mindent, de ha idővel terjed és egyre kevesebb "ember taxis" marad, egyre nagyobb szelet jut nekik, idővel biztosan drágább lesz az "ember taxi", nekem mondjuk azzal nincs bajom, magával az ember vezette járművekkel van ( : nap mint nap bebizonyosodik, h az emberek zöme teljesen alkalmatlan vezetésre, jó lenne ha végleg eltűnnének egyszer az utakról, részemről legalábbis_tejesen'® joálapotpan'™_-_Hamarosan a hiányból is hiány lesz...by Samus
-
-
Ghoosty
őstag
Ez a vita már párszor lezajlott itt a PH-n.
Jelenleg az egyetlen forgalomban lévő önvezető autó a Tesla. (a maga korlátaival) Ha felmész a honlapjukra, akkor láthatod, hogy az önvezető extra kérése kb 2 millió HUF, így a teljes ára 20 millió alatt van. (Model S)
Ha utólag szerelteted be, akkor 2,5 millió HUF.
Ebből azért lehet következtetni, hogy nem egy extrém költséges dologról beszélünk. Ha évente egy az egyben cserélni kéne, akkor is olcsóbb lenne, mint a legolcsóbb sofőr. -
jeriko2
tag
A robotkamion már akkor látja, hogy a 3 bringás közeledik és nem lassít, amikor azok még 20 méterre vannak attól, hogy eléje kerüljenek. Akkor tud dudálni, lassítani. Ki tudja számolni, milyen sebességre kell lassítani ahhoz, hogy ha mégse állnak meg, akkor vészfékezéssel meg tudjon állni, és addig lassít. És ha ez megtörténik, vészfékez.
Az ilyen jellegű bugyuta "hogyan dönt az önvezető jármű" jellegű kérdéseknek már csak azért sincs semmi értelme, mert vészhelyzetben: 1) Nem rángatjuk a kormányt, mert a jármű irányíthatatlanná válik, és ettől megjósolhatatlan lesz a mozgása, egy kamion jelen esetben elsodorhatja az összes résztvevőt. 2) Attól, hogy egy jármű nekimegy valakinek, egyáltalán nem biztos hogy az illető meghal Lehet 80-al ütközni úgy, hogy semmi baja nem lesz, és lehet 20-al úgy, hogy meghal. Aki erre részletes és pontos számítást tud adni, az várja el mástól csak, hogy ilyenekkel számoljon. 3) A minél korábbi vészfékezés már csak azért is a legjobb megoldás, mert ha lesz ütközés, akkor az a lehető legkisebb sebességgel fog bekövetkezni.
Azt meg ne várja senki, hogy azt az öngyilkos jelöltet, aki 2 méterrel a robogó kamion előtt kiugrik elé az útra, kikerülje egy önvezető rendszer.
-
jeriko2
tag
"A kamionosokat figyelmeztették a tető jegesedésére. Sajnos, ez egy útálatos része a munkánknak. Végig kell kúszni a pótkocsi csúszós tetején, és leverni róla a jeget, mert egy menet közben lerepülő jégdarab símán beverhet egy szélvédőt. Ezt hogy oldja meg a robot?"
Mondjuk egy pár ezer Ft-os fűtőszál a kamion tetejére, hasonló ahhoz, amit ereszcsatornákba tesznek.
-
bLaCkDoGoNe
veterán
És mi lenne a különbség ahhoz képest, ha ugyanezt holnap csinálnák meg, csak emberek?
"«Fuck does Cuno care?» The boy turns to you. (He doesn't care.)" [+] "The parasite makes nothing for itself. Its only tools are taxes and tithes meant to trick you into offering what it has not earned. In Rapture we keep what is ours." [+]
-
Ghoosty
őstag
Igaz, valószínűleg kevesebb, mert már nem csak pár 1000 autóra rakják, hanem pár nagyságrenddel többre. A nagyon sorozat mindig olcsóbb, ráadásul a szoftver költsége is sokkal többfelé oszlik.
De igazából, ha dupla ennyi lenne, akkor is bőven olcsóbb, mint egy sofőr egy évi bérköltsége.Akármit is mondasz a Tesla önvezető méghozzá 3. szintű automatizáltsággal rendelkezik és forgalomban van.
-
Ghoosty
őstag
A 3. szintű önvezető képesség megköveteli a sofőr jelenlétét. Tehát nem lep meg, hogy nem látsz sofőr nélküli autót. Azt majd akkor fogsz, ha megjelennek az 4-5. szintű járművek. Ilyen még valóban nincs.
Illetve USA egy két városában már láthatsz, mert ott kapott engedélyt a Google tesztelésre.
Valamint a további fejlesztés elsődlegesen szoftver kérdése, nem további szenzoroké, így nagyjából pont annyiba fog kerülni a rendszer, mint ami a Teslánál elérhető. De nyugodtan utána számolhatsz, ha dupla annyiba is fog kerülni, még akkor is olcsóbb, mint egy sofőr. Kb 220ezer HUF-os nettó havi bér esetén lesz a bérköltség kb 5 millió egy évre. Ha úgyis érintett vagy, kiszámolhatod a sajátoddal, hogy meddig elmehet az ára, hogy 1 év alatt behozza a sofőr költségét.AEBS az a vészfékező rendszer. Attól, hogy nem kamionozok, még nem mondasz újdonságot azzal, hogy elromolhatnak dolgok.
-
félisten
Olyan szempontból, hogy jelen kell-e lennie az embernek, valóban.
Azt viszont simán el tudom képzelni, hogy nem is olyan sokára, átmeneti megoldásként olyan szabályozás lépne hatályba, hogy mondjuk autópályás szakaszokon a sofőr nyugodtan húzhatja hátul a lóbőrt, mert a váratlan helyzeteket a sztrádán remekül kezeli a rendszer -- ha viszont közeledik a város, a vezetőnek át kell vennie a kormányt és indul a tachográf.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Ghoosty
őstag
Mondhatod, hogy digitális az önvezetés, de attól még van rengeteg fokozat.
Láttam már vicces videot, ahol adaptív tempomat mellett kiszállt a kocsiból a sofőr, hogy valamit intézzen a csomagtartóban. Aztán zöld lett a lámpa és a kocsi meg követte az előtte haladót sofőr nélkül és tartotta a távolságot és a sávot is.
Nem kellett hozzá ember és haladt a jármű önmagától, tehát a definíciód szerint önvezető.A Tesla képes arra, hogy ember nélkül közlekedjen, de még rengeteg hibája van és a törvény sem engedi, így le van tiltva ez a funkció. Találhatsz róla ezer videót, ahol forgalomban közlekedik emberi beavatkozás nélkül lakott területen.
Aztán pár év és jön a közúton teljesen önvezető autó, de még mindig bele lehet kötni, hogy a sivatag közepén, meg offroad-on nem tud majd vezetni, tehát ez sem önvezető.
Mind a 3 fenti példa esetén a kocsi irányítja a vezetés minden lépését ember nélkül, csak abban különböznek egymástól, hogy mekkora azoknak az eseteknek a köre, amit le tud kezelni.
"Egyébként meg miért kéne sofőrt tartanom? Itt vagyok én. "
Nem te tartod a sofőrt, hanem a fuvarozó cég, meg a taxi cég. Pont az a lényege, hogy téged lecseréljenek robotra, mert az olcsóbb.
"A menet közbeni pihenést a jogszabály "készenlétnek" nevezi és nem pihenőidőnek."
Jelenleg így van, de semmi időbe nem telik átírni a törvényt, úgy, hogy ha teljesen autonóm módon közlekedik a jármű, akkor a sofőr aludhat és az pihenő idő. Nyilván, amíg nincs ilyen jármű, törvényi szabályozás sincs rá.
-
félisten
-
félisten
Szerintem változik.
A legveszélyesebb szakasz az autópálya. Nem tűnik annak, de az elmélet és a gyakorlat is fényesen alátámasztja. Autópályán ugyanis jelentkezik a legrosszabb jelenség, a monotonitás. Ebben az a durva, hogy akár fél óra után is komolyan "lebutítja" a vezetőt, drasztikusan rontja a reakcióképességet, hatásában olyan, mint valami komoly fáradtság -- csak szemben a fáradtsággal, a vezető nem érzi, és nem is igazán lehet tenni ellene. Teljesen kipihent vezetőnél is jelentkezik, és csak komoly tudatossággal lehet tenni ellene. Az benne a szívás, hogy az agy alapból gazdaságosságra törekszik, és amikor már egy ideje nincs mire reagálni érdemben, szépen lejjebb veszi az órajelet, amit a tulajdonosa nem észlelhet, hiszen az ellenőrzés is azonos órajelen történik.
Amikor 12 éve tanultam erről, az volt a hivatalos álláspont, hogy a fuvarozó cégek számára a legfontosabb az lenne, ha a hosszú nemzetközi viszonylatokban a sztrádázásnál ki tudnák váltani a vezetőt, ami gyakorlatilag megfelezné a munkaerőigényt, és erre ráadásul a jogalkotói hajlandóság is meglenne.
A helyzet az, hogy az autópályás autonóm önvezetéshez állunk legközelebb. Jól felfestett, kitáblázott sztrádán már régen jobb a robot, mint bármilyen vezető, az esetek >95%-ában.
MaCS
Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!
-
Somatom
veterán
Update.
Találtam frissebb infót. Vannak benne változások, de a lényeg változatlan. Pihenőidő kizárólag álló járműben tölthető.Samsung XCover 6 pro, Tab S7+ 5G
-
jeriko2
tag
"Látom, nem vágod a témát. A kikerülő manőver többnyire célravezetőbb, mint csak önmagában a fékezeés. Az pedig alap, hogy törekedni kell a kár enyhítésére, legyen az dologi, vagy személyi sérülés. Ezért fontos kérdés, hogy hogyan döntene a robot. A példa sem légbőlkapott. Megtörténhet, mint ahogy megtörtént, hogy önvezető autó nemrég elütött biciklist (vagy, gyalogos volt?)."
Illene különbséget tenni a kikerülő manőver és a vészhelyzet között. Ha van idő és lehetőség egy kikerülésre, addig nyilván azt érdemes megtenni. Amikor egy olyan szituációt vázolsz fel, ahol szerinted valaki tutira meghal, ott kb. tizedmásodpercek vannak hátra az ütközésig (ha több lenne, akkor nem halna meg senki) - ennyi idő alatt kell dönteni és a döntést végrehajtani.
Én úgy gondolom, hogy egy kamion esetében (de lehet az akár személyautó is), ha ennyi idő alatt olyan mértékben rántod félre a kormányt, hogy komolyan esélyes legyen valaminek az elkerülése, ráadásul nagy sebesség esetén, akkor jó eséllyel lesz borulás a vége, de legalábbis megcsúszás. A lényege mindkettőnek ugyanaz: nem tudod kiszámítani, mi fog történni. Ráborulsz-e arra, amit ki akartál kerülni, vagy simán elsodrod. Nem véletlenül javasolja minden vezetéstechnikai szakember, hogy ilyenkor FÉK. Mert az a legjobb kárenyhítő. Az összes jármű a frontális ütközésre van legjobban kihegyezve, a légyzsákok, biztonsági övek, gyűrődő zónák mind ilyen esetben védenek leginkább és a gyalogosnak is nagyobb az esélye a túlélésre ha felcsúszik egy motorháztetőre, mintha oldalával sodorja el egy jármű.
Új hozzászólás Aktív témák
- Intel Core Ultra 3, Core Ultra 5, Ultra 7, Ultra 9 "Arrow Lake" LGA 1851
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Melyik tápegységet vegyem?
- Elektromos autók - motorok
- Apple notebookok
- Viccrovat
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- Kormányok / autós szimulátorok topikja
- AMD Ryzen 9 / 7 / 5 9***(X) "Zen 5" (AM5)
- Tőzsde és gazdaság
- További aktív témák...
Állásajánlatok
Cég: PCMENTOR SZERVIZ KFT.
Város: Budapest