Új hozzászólás Aktív témák

  • Dißnäëß

    veterán

    válasz Mathiask #106733 üzenetére

    Gatya hangszórót semmivel nem rántasz a helyére, bár magas DF erősítő sokat segít rajta (de hogy nem svájci bicska megoldás, persze, nem az).

    Én nem látok ellenérvet amellett, hogy miért NE legyen jó a magas DF.
    Önmagában.

    De mivel egy rendszer hangzásában ő is "csak" egy paraméter, és önállóan semmiképpen sem sikerkritérium, itt is arról van szó, hogy a rendszer építője mit kombinál mivel, amiből jöhet ki végül nagy DF mellett is hülyeség, meg marha profi dolog is. Szóval ... zsonglődködés a paraméterekkel, az igényeink mentén (és sokan még az igényeiket sem tudják megfogalmazni sokszor).

    Hülyeség szerintem úgy hangsugárzó építésbe fogni (de vételbe is), hogy az ember nem rendszerszinten gondolkodik. Ismerni kell a leendő DAC nagyjából "várható" karakterisztikáját, az előfokét, erősítőét, szobát, szubjektív hangerő (SPL) igényt, erősítő igényt és topológiát, váltások helyét, satöbbi, még nagyon sokáig sorolhatnám, és ezekből kijön egy paraméter-tenger, amik egymással így vagy úgy, össze vannak drótozva, és gondos, körültekintő tervezéssel, korábbi hallgatási és/vagy teszt tapasztalatokra építve addig tekergetni a paramétereket (ami mindig elhangol egy korábban beállított másikat), míg az a konstelláció nem áll be, amire az ember azt mondja, "na ez így .. kábé..". És azért kábé, mert amikor összeállt minden, akkor sem instant maradéktalan öröm, csak remegő térdekkel bekapcsolás és kóstolgatás, na vajon milyen lett a való életben, az elképzeléshez képest.

    Sok építő és DIY-er túl van már a gyári eszközök világán. Ellenben rengeteg gyári eszközt használó ember életében nem volt még rendszerszinten mélyen a DIY-ban. Ez egy marha összetett "szakma" és hát igen, kicsit vadnyugat néha, de ha jó helyen fúrsz, jól fúrsz, feljön az olaj :D , és az általában több, mint amit kannásan megveszel a boltban, ugyanabból a pénzből. :U Ha meg elqrod, ÖMAF, azaz ögye mög a föne. Na de aki gyárival még nem nyúlt mellé, az nem találkozott elegendő számú gyári eszközzel és csak a szája jár. Úgyhogy .. ez igazából kalandvágy kérdése (túl az alap ismereteken, elektronika, fül, stb), van, aki kimerészkedik az "ismeretlenbe" és van, aki marad a komfortos gyári eszközök legója mellett, mindkettő valid "életút", nem török pálcát egyik vagy másik felett sem, csak szimplán más megközelítések.

    Én úgy gondolom, jó a nagy DF, mélyeket hajtani pláne. Fentebbi frekikre (és hangszórókra) el lehet ettől a fétistől tekinteni, kikönnyítve sokmindent.

    Szélessávú használók meg vakarják a fejüket, de nekik megvan a maguk keresztje :D amit önként vállalnak :D :)) szóval ... ismerem azt a világot is, volt is, lehet lesz is, most épp nincs, de mindegy is, ezen a műfajon belül is van annyi eltérő állat, uh..

    Szobába, klasszikus felállásba még a passzív váltó is "tompítja" a hangszóró és az erősítő közötti direkt oda-vissza ható kapcsolatot, emiatt is végtelenül fasza dolog aktívan váltani. Minden hangszóró "rakoncátlan csikó" és mint ilyet, fogni kell. Így, vagy úgy. Főleg, ha mélyek.

    Ott elrúgod a membránt, aztán a saját és a levegő egységes rugója visszahúzza középre, kiindulási poziba - amin túllendül, saját tehetetlensége miatt (membrántömeg). Mi garantálná "normális" hangszóró esetén azt, hogy a nulla kiindulási ponton mint egy betonfalnak ütközve, megálljon ? Semmi. Szóval nem kell gatyának lennie egy hangszórónak ahhoz, hogy a nyugalmi állapotba visszatérést szarul abszolválja, mert mind szarul abszolválja ezt, csak kérdés, ez melyiknél mennyire szembetűnő (és innentől lehet azt mondani, hogy gatya vagy nemgatya). Ez sajnos egy ilyen technika, a kónuszos sugárzók hatványozottan szenvednek ettől, mint mondjuk egy planár, vagy valami sokkal feszesebb cucc, de azok meg ritkák.

    Hú, ezt még sokáig lehetne vesézni, de lényegében ez a feszesség is adja említett planároknál a gyors tranziens képességet (ami lényegében jelhűséget jelent és hűbb lekövetését a felfutó jelalaknak, majd ugyanezen anyagbeli eltérések mentén gyakorlatilag nem "lengenek" úgy, mint a kónuszosak és a lefutó jelalak is hűbben lesz lekövetve). Ribbon meg a membrántömeghez képest (ami marha könnyű fólia) állít elő kónuszossal minimum ekvivalens SPL-t, és ezeket a puszta levegő is már úgy "szorítja üresben", hogy kilengés után az a kis mikro vákum (nem tudom máshogy hívni), ami mögötte keletkezik, pillanatok alatt visszahozza középre, a kiindulási állapotba, és ezt kurvagyorsan teszi, ergo elektromos jelalak-hűbb reprodukció és jobb tranziens képesség ismét.

    Mondok egy másik extrém példát: vannak a méretükhöz képest nagyokat pumpáló, nagy Xmax-al rendelkező mélynyomók. Jellemzően sub-okban.

    Ha egy ilyen sub-ot, aminek membránját megpöckölve ujjammal, még szemmel is látom a kilengés csillapodását (annyira laza a fizikai rugója is és a kis membrán, laza spider miatt a membránfelület is, ergo a levegő rugóereje is), ezt lényegében ha egy alacsony DF erősítővel akarnám hajtani, klasszisokkal szarabb eredményt kapnék élethű reprodukció tekintetében, mint egy többszázas, olykor 1000 fölé menő D osztállyal. Ez meg kicsit már az erősítő építés témájára is visszavezet, mert csodálatos dolog Krell 200W-os A osztály monoblokkokat hallgatni, de ha mondjuk ők hajtanak mélyeket is, egy nagyobb háromutas szettet mondjuk, a D-khez képest sokkal alacsonyabb DF miatt a mélyeket nem fogja úgy kordában tartani, ahogy elvárnánk egy olyan árú erősítőtől. Hacsak nincs benne irdatlan feedback, ami meg a stabilitására (is) kihat (feedback DF-et növel). Szóval összetett ez nagyon és elérkezünk oda, hogy nem nagyon van "one size fits all".

    Rengeteg sok elektromos és akusztikai paraméter hat így vagy úgy egymásra, amik mellett elmenni nem szabad. Több az, amire hatással vagyunk és tudjuk ma már rendesen mérni, mint amit nem, és a súlyuk is nagyobb.

    És akkor még a kábelek, ajjaj...

    És a pénz faktor, a "generáljunk fogyasztást" faktor, újabb ajjaj...

    Szóval, a DF nem minden, de dicséretes, ha egy kurvajó szettet hallgatva, szubjektíven azt mondva, hogy "na ez faszán szól, tetszik" , abban magas DF-ű erősítő hajt. De azt úgyis meghallod. Ahol pedig alacsony, ott valszeg nem az alacsony DF lesz a kerékkötője annak, ha vacakul szól (de kiadhat olyat is, ezért nem is szabad észnélkül egy adott hangsugárzó párhoz csak úgy bármit odavenni elé).

    Na dógozzunk :D

    POKE 16017,44 ..... SYS 2077

Új hozzászólás Aktív témák