- Programozás topic
- Gyorsabban hozná el az önvezetést Kína
- Otthoni hálózat és internet megosztás
- Tarr Kft. kábeltv, internet, telefon
- Mikrotik routerek
- Microsoft Excel topic
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- ASUS routerek
- Középpontba kerültek a hibrid autók, alig fogyaszt a BYD újdonsága
- Linux kezdőknek
-
IT café
Új hozzászólás Aktív témák
-
#71562240
törölt tag
válasz denesdr #12648 üzenetére
"- akusztikus váltás: két vagy több hangszóró akusztikai átvitelének az összehangolása (bármilyen módon, lehet elektromos úton is, ez a legelterjedtebb)"
Ha elektromos váltóeszközzel alakítod az "akusztikát" (a hangnyomásmenetet), akkor mitől akusztikus a váltás? Mégegyszer: Az "akusztikát" alakítod elektromos váltóeszközzel, akkor mitől akusztikus a váltás? Mégegyszer: Ha a váltóeszköz elektromos, akkor mitől akusztikus a váltás? Azért mert az "akusztikát" alakítja az elektromos váltóeszköz? Attól nem válik akusztikussá a váltás."- akusztikus váltás: (...) ezek értelemszerűen akusztikus görbék."
- elektromos váltás: (...)" ...?...?...?
Hol van a tanulság? Utóbbiak talán nem akusztikus görbék abból a passzív többutas hangsugárzóból?"- elektromos váltás: hangsugárzók esetében ezt inkább szűrésnek kellene nevezni, mert alárendelt szerepet játszik, ez csak egy eszköz a megfelelő akusztikus átvitel eléréséhez. A rendek vagy fokok itt egy-egy reaktív elemet jelentenek"
Mi játszik "alárendelt szerepet" miben? Az játszik alárendelt szerepet, amely ritka kivétellel minden többutas passzív hangsugárzóban végzi magát a váltást?!
Miben különbözik ez az akusztikus váltás címszód alatt általad említett "elektromos úton" való váltástól? Semmiben. Egyáltalán, mit akar jelenteni a mondat? Az akusztikus váltás címszavú fejezetben nem szűrésről volt szó? De igen, ugyanis a hangszórók egymáshoz váltásához kell váltóeszköz. Szűrő. Sorolod is az akusztikus váltás címszód alatt is a szűréseket.
A szűrő a passzív többutas hangsugárzóban ritka kivétellel elektromosan szűrő alkatrész, speciálisabb esetekben akusztikusan szűrő alkatrész (is). Azaz szűrőeszköz. Attól váltás, hogy szűrünk. Ha nem szűrünk, nincs váltó, nincs váltás, csak egymáshoz helyezés. Ha elektromos passzív a szűrőeszköz, akkor például tekercs, kondenzátor... (ellenállás, szintén "reaktív" elem). Ugyanúgy, mint az akusztikus váltás címszód alatt. Ha nincs váltóeszköz, hanem csak egymás mellé tevés, akkor nincs váltás, csak egymás mellé tevés. Ha nincs váltó, nincs váltás (semmilyen rendi)."Váltás két hangszóró között: Elsődleges célunk egy eltervezett akusztikus átviteli görbe (ami lehet egyenes is értelemszerűen) elérése kettő vagy több hangszóró kombinációjával. Ez történhet szűrővel (ez lehet elektromos vagy akusztikus szűrés is) vagy anélkül."
Az eltervezett akusztikus görbét (elvileg, de példa nem nagyon van rá) elérheted két hangszóró szimpla egymás mellé tételével, de akkor nincs váltás (nem véletlenül nem nagyon van rá példa, hiszen nem nagyon léteznek ilyen szimplán, azaz váltás nélkül egymás mellé tehető hangszórók). Lásd mint fent, szűrés nélkül nincs váltás abban a passzív hangsugárzóban. Vagy szűrünk vagy nincs váltás, csak egymás mellé tevés. Vagy van szűrő vagy nincs váltó.
Rühellem az autós hifi hasonlatokat, itt egy vonatos, hehe (persze sántítani fog, mint minden hasonlat). A síneket egymás mellé rakod párhuzamosan/a hangszórókat egymás mellé rakod párhuzamosan. Nincs váltás, nem adják át egymásnak a vonatot/hangjelet, mindkettő dolgozik önállóan, a másiktól függetlenül. Beszerelsz egy-egy váltót/egy-egy szűrőt, van váltás, átadják egymásnak, átveszik egymástól a vonatot/hangjelet a kijelölt váltóponton. Váltás. Átadás-átvétel. Együtt működés. A passzív hangdobozban szűrő, azaz váltó nélkül nincs váltás, hiszen váltás nélkül nincs váltás. Váltás csak váltással van. A váltó révén. Az pedig a szűrő. Szűrés nélkül, azaz váltó nélkül nincs váltás - csak egymás mellé tevés. A váltót azért hívjuk váltónak, mert az vált. Ha nincs váltó, nem beszélünk váltásról, hiszen akkor nincs váltás."Legelterjedtebb szűrési módszer a párhuzamos passzív elektromos szűrés (lásd fentebb), ami azt jelenti, hogy a hangszórók párhuzamosan vannak kapcsolva egymással, és minden hangszórónak megvan a saját szűrője, ami csak rá vonatkozik. Ennek a megoldásnak a lényege, hogy az elektromos szűrés(eke)t addig manipuláljuk, amíg olyan kombinált akusztikus átvitelt nem kapunk, mint amit elterveztünk vagy elfogadunk kompromisszumnak."
Ezt magyarázzuk napok óta. És ugyanez van leírva az akusztikus váltás címszód alatt az elektromos úton való módban. Amely elektromos úton való mód ugyebár a többutas hangsugárzók váltási módja két hangszóró között - ritka kivétellel, lásd például többutas fülhallgatók hangszóróinak akusztikusan szűrő csöve, lásd például passzív membránok kamrájához átvezető reflexcső akusztikus szűréssel... -
denesdr
addikt
válasz #71562240 #12656 üzenetére
Nem igaz, hogy váltó nélkül nincs váltás, mert ha két hangszórót egyszerre szólaltatsz meg, akkor is váltani fogják valahol egymást (vagy épp nem, mert mondjuk full ugyanazt a sávot játszák). Egy valós hangszóró már önmagában is rendelkezik aluláteresztő és felüláteresztő szűrővel, ez a fizikai valójából ered, nézd meg bármely hangszóró saját átvitelét, az átvitel alja lekonyul, meg a teteje is lekonyul, a Zu dobozok például ezt lovagolják meg, mert ott a szélessávúnak nincs külön váltója, önmaga adja az akusztikus váltási görbét.
Mégegyszer: a cél, hogy a váltáshoz és az elképzelésünkhöz leginkább passzoló akusztikus átviteli görbéket hozzunk ki a hangszórókból és ezeket kombinálva, az elképzelésünknek megfelelő összátvitelt kapjunk. Ha nem így lenne, akkor nem kellene megmérnünk a hangszórók hangnyomásgörbéit, egyszerűen ráakasztanánk a textbook váltónkat bármelyik hangszóróra és kész, legfeljebb szintbeállítást kellene végeznünk és ezt is megtehetnénk az adatlapi érzékenységi adatból. De a jó eredményhez ez a legtöbb esetben kevés, szerintem ez nem túl nagy titok.
Ha nagyon precízek akarunk lenni, akkor kijelölhetünk magunknak előre meghatározott akusztikus átviteli hangnyomásgörbéket, amit a hangszóróinknak kell majd produkálni, bármilyen módszerrel elérve.
Ha például kijelölünk a hangszóróinknak egy 6dB/oktáv Butterworth hangnyomásgörbét (természetesen külön alul- és felüláteresztő átvitellel), és ezt sikerül is elérnünk (tökmind1, hogy elektromosan hanyadrendű szűréssel vagy külön szűrés nélkül) a kívánt hallgatási tengelyen mérve, akkor beszélhetünk akusztikusan valóban elsőrendű váltásról. Ilyenek a Vandersteen dobozok, ettől lesz olyan a step response-juk amilyen, passzív módszerrel ez az egy lehetőség van a teljesen lineáris fázisválasz megvalósítására, ez az akusztikusan első rendű váltás lényege, ezért csinálják akik csinálják és kevesen vannak, mert nagy kompromisszumokkal jár a megvalósítása.
Nézd csak meg lancerboy dobozának a szimulációját, ott virít 3,2kHz körül az akusztikus fázisfordulás, a valódi, akusztikusan is elsőrendű váltásnál ilyen fázisfordulás nincs, ez a Vandersteen dobozok alapkoncepciója is, ez (is) különbözteti meg őket a legtöbb más gyártmású doboztól.
De igazából nem olyan hatalmas probléma az a fázisfordulás, mert az emberi fül nem túl érzékeny rá, (bár Richard Vandersteen talán úgy gondolja, hogy mégis).Aztán lehetnek más akusztikus célgörbéink (ezalatt a hangszórók egyéni elérendő hangnyomásgörbéit értem, amit kiadnak magukból a tervezett hallgatási tengelyen, a helyükre szerelve, reflexiómentesen mérve, szűrővel vagy anélkül, ahogy használni akarjuk majd őket), de nem feltétlen kell ezeket követnünk, ettől még lehet jó hangú és átvitelű hangsugárzót építeni.
Az akusztikus célgörbéknek azért van jelentősége, mert mindegyikről előre tudható, hogy hogyan fog viselkedni, ha megvalósítjuk.
Peldául a 24dB/oktáv Linkwitz-Riley görbék úgy viselkednek (ha teljesen pontosan követik őket akusztikusan a hangszóróink), hogy a váltásban résztvevő hangszórók minden frekvencián tökéletesen fázisban lesznek egymással (a tervezett hallgatási tengelyen, a hallgatói pozíciótól azonos távolságra lévő akusztikus kiindulópontokat feltételezve), az egyéni hangnyomásgörbék 24dB/oktáv esésű átviteleket mutatnak, a váltási pont -6dB-nél van és off-axisban a váltási ponton nem történik kiemelés, viszont a mélysugárzó 1 ciklussidővel le lesz maradva a magassugárzó mögött, ezt nem lehet analóg módon kijátszani, ez látszik a Dyno S40 step response-án is.Ami lancerboy szimulációjából látszik az az, hogy elsőrendű (ez sem teljesen igaz, mert ott egy sönt kondi a középsugárzónál, amit nevezhetünk RC tagnak is, de ugyanúgy mondhatnánk rá, hogy egy elektromosan másodrendű aluláteresztő szűrő, ellenállással csillapított párhuzamos ága). elektromos váltója van, de a hangszórók hangnyomásgörbéi láthatóan nagyobb meredekségűek mint 6dB/oktáv. Tehát a hangsugárzó "csak" elektromosan elsőrendű, akusztikai szempontok szerint (lásd fázisfordulás) nem az, legalábbis a szimuláció szerint nem.
Amúgymeg sokkal szívesebben hallgatnám már lancerboy kész dobozait (hát még ő), mint itt diskurálunk meddő módra.
Bár nem tudom, hogy ezek után kapok-e meghívást egy fülelésre, de azért örülnék majd neki! -
#71562240
törölt tag
válasz denesdr #12659 üzenetére
"nézd meg bármely hangszóró saját átvitelét, az átvitel alja lekonyul, meg a teteje is lekonyul"
Köszönöm a jótanácsot, feltétlenül meg fogom nézni."hallgatnám már lancerboy kész dobozait (...) Bár nem tudom, hogy ezek után kapok-e meghívást egy fülelésre..."
No pasaran!
Szerk.: Egyébként is, nem a fülével hall az ember. Hanem a szívével.[ Szerkesztve ]
-
denesdr
addikt
válasz denesdr #12659 üzenetére
Sőt, önmagukban, az előre meghatározott akusztikus célgörbék követése egyáltalán nem garancia a jó vagy szubjektíven tetsző hangra.
Összefoglalva: akkor beszélhetünk akusztikusan X rendű váltásról, ha a hangszóróink az X rendű, előre meghatározott hangnyomásgörbéket (legalább nagyjából) követik a használati helyükre (pl hangsugárzódoboz előlapjára) szerelve, a tervezett hallgatási tengelyen, reflexiómentesen mérve.
-
#03969024
törölt tag
válasz denesdr #12659 üzenetére
Mint írtam, ez még csupán félkész szimuláció, játék a szűrővel. A középnél a Zobel ugye az impedanciamenetet igyekszik egyengetni, a magas szintezése is csak egyszerűen egy soros ellenállás, ugye L-pad korrektebb lenne. Azt is ki kéne találni, vacakoljak-e az 1 kHz-es impedanciacsúccsal?
Ezt már mindenkinek: A meghívás természetesen nem attól függ, osztom-e valaki nézeteit. Amúgy is bajban vagyok, eddig ugye nagyon takarékon voltunk a tervezéssel, kérdéses volt, marad-e a kiválasztott hangszórókészlet, esetleg kénytelenek leszünk mást keresni. Ma érdeklődtem dobozanyag felől, nagykernél, lapszabászatokban, persze csak ott, ahol a neten találtam vásárlási, rendelési lehetőséget 30 mm-es lapra. Eddig csak mosolyogtak a kérésen, még ígéretet sem sikerült kicsikarnom... -
#71562240
törölt tag
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12645 üzenetére
Na. Fogalmam sem volt elsôre, mit értesz akusztikus váltás alatt, de ezt a jelenséget nem egy gyári doboznál használják, szélessávúakkal általában (nem csak, de fôleg). Vmi ilyesmit próbáltam megfogalmazni azzal, melyik "slope" van melyik alatt vagy felett, a végsô pedig a kettô "eredôje" lesz. Kb.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
denesdr
addikt
válasz Dißnäëß #12666 üzenetére
A baffle step loss valóban nem elektromos szűrés, hanem akusztikus jelenség, de a végeredmény ugyanaz, a hangszórónk átvitele 6dB/oktáv meredekséggel csökken és ezért akusztikusan ugyanolyan frekvencia- és fázisválaszt fog produkálni, mintha elektromosan elsőrendű szűrést engedtünk volna egy flat átvitelű hangszóróra.
Jó olvasgatást!
[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12659 üzenetére
Nálam a fogalomzavart az okozta, hogy ÉN váltom a cuccost, vagy magát váltja úgymond.
Akusztikusnál nem én alkalmazom a váltást, azt úgy adja natúrban a hangszóró a dobozban, a helységben.
Elektromosnál én váltom ôt (és kényszerítem akusztikusnál hamarabb váltani).
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12671 üzenetére
Igen, de nem mindegy, mit minek nevezünk. Számomra a hangszóró viselkedése akár üresen, dobozban meg pláne, nem "váltás, én váltom" kategória, hanem "ilyen a karakterisztikája", viselkedése kategória.Ez nem mond ellent annak persze, hogy akusztikusan váltunk valamit, de az én fogalomtáramban ezt az eseményt nem én idézem elő, hanem ilyenre adja ki a fizika a hangszórót bebaxva a dobozba, oszt ha nem tetszik, akkor kezdek törpölni azon, hogyan módosítsam ezt a nekem tetszetősre, ha meg tetszik, úgy meredt.
Szóval ha egy hangszórót betetszek a dobozba, annak lesz egy eredménye, amit tudomásul veszek, de ha valaki megkérdezi tőlem, hogy "áááá, akusztikusan váltod a hangszórókat?" akkor a válaszom instant az, hogy dehogyis, váltja az magát, nekem közöm sincs hozzá.
Egyébként a legtöbb építő ügyel erre, legalábbis én évek óta, hogy ne ott erőltessen elektronikus, úgymond "szigorúbb" váltást, ahol egy akusztikus már bekövetkezne magától is, de ez szvsz teljesen triviális kell hogy legyen minden építőnek, hiszen egy dolog vakon görbék alapján váltószűrőt tervezni, de talán érdemesebb előtte nyersen az erősítőre akasztva, dobozában, rámérni, hogy mégis mit mutat és egyáltalán lefedi-e nyersen az akusztikus átvitele azt a képzeletbeli görbét, amit én elektronikussal leszabályozva adnék neki.
Mérés hiányában meg lehet van az a szitu, hogy mellényúlok, és engedném én még zenélni szerencsétlent egy bizonyos tartományban, majd hirtelen letörni egy meredek elektronikussal, csak minek, ha közben az akusztikus karakterisztikája jóval előtte olyan, hogy esik, akárhány débével is. Akkó rábaxtam.
Kb.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
Dißnäëß
veterán
válasz #71562240 #12672 üzenetére
Nem tudom, trollkodsz-e vagy vérkomolyan mondod, de nem tudom utóbbinak venni Nem az akusztikus váltáson csodálkozok, hanem azon, hogy van egy fogalmam valamiről, amit X éve megtanultam, és egy IIIIIIRDDATTLAN nagy kanyart csap a topic hosszú litániákon át ekörül úgy, hogy a végén azt sem tudom, ki mit ért min, oszt a végén kiderül számomra, hogy "ja, hogy ez aaaaaz, aaaaaaaa". Hát ennyi..
Értsd: folytassátok csak , istenem, ... nézek egy kis Tom & Jerry-t
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
denesdr
addikt
válasz Dißnäëß #12673 üzenetére
Kammerer fórumtárs is pontosan ebbe a paranoid helyzetbe van beszorulva (elnézest mindenkitől), hogy neki csak az a váltás amit ő csinál elektromosan, holott egy csomó dolgot el tud helyettünk végezni (és el is végez ha akarjuk, ha nem) a fizika (lásd baffle step) és ezt ki is használhatjuk, hasznunkra fordíthatjuk ha akarjuk.
[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12675 üzenetére
Azért az elég tökéletlen és én nem vagyok Vandersteen, hogy ezt "kihasználjam" és éljek vele. Egyrészt el sem tudnám képzelni jelenlegi hangszórókészletem - de jövőbelit sem - nem-negyedfokon váltva, másrészt attól még, hogy baffle step, említett elektromos jellemzők állnak, azaz kimegy a hangszóróra olyan teljesítmény is (az akusztikusan kevésbé hallott tartományokban ugye), amiknek semmi keresnivalójuk nem lenne ott, mert azon kívül, hogy a lengőcsévét késztetik random valami tökugyanolyanra/hasonlóra/tökmásra, mint ami a hallható frekiken történik, komolyabb teljesítményen még plussz hőt is generálunk rajta. Mikroszinten se mozgassa olyan frekvenciatartományból származó energia a csévét, amit utána a baffle step miatt nem hallok meg úgysem, sokkal ésszerűbbnek látom lekeverni ezt elektronikusan (vagy digitálisan), el se menjen addig. Meg ugye ez egyik hangszórónál kiad valamit, oké. De ha az nem 6dB/oct. hanem 8, 9, 4, vagy egy idétlen görbe ? Hogy igazítom hozzá a másikat ? Marha necc.. (Oké, DSP, de Vandersteen ha jól értem, nem DSP-zik).
Nekem ez az egész, értve a dolgok lényegét, megmarad a "csöves OTL" kategória, azaz működik és lehet rohadt jó, de azért azt nem mondanám, hogy "by design" mindenkinek számolnia kellene ezzel és így építenie. Nekem is elég csak 1 "unikum" dolog , a segédrácsban hajtott EAR-859-esről már letettem.
A korrekcióval már érdemes számolni, amikor nem váltunk, csak púpot vagy völgyet korrigálunk a baffle step kapcsán/miatt, de amikor kifejezetten "én akusztikusan elsőrendűen szeretnék váltani" szitu van, hát nekem asszem kimarad az étlapról, tőlem ez nagyon idegen.
Továbbra is tartom, hogy soha nem engednék egy hangszórót a "tűréshatár" (értsd jól) közelébe, hanem végig a lineárisnak tekintett görbéjén tartanám, aztán még azelőtt lekeverném az elektronikussal, hogy jön baffle step vagy cone breakup vagy akármi ilyesmi. Amíg megtehetem (lásd magassugárzó kapcsán amit írtál a tűhegyről).
Hát písz, én ez vónék, tőlem ennyi telik.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
#03969024
törölt tag
Én keveset értek hozzá, de nyelvészkedjünk már egy kicsit!
Váltó, hangváltó. Főnév. Elektromos bizgere.
Váltás. Az a folyamat, cselekvés, amikor valamit egy újra cserélnek. Esetünkben egyik hangszóróról a másikra. Ennek vannak paraméterei, a lényeg esetünkben az "újra", "másikra". Amikor egy pőre hangszóró SPL-je esik, akkor ezen értelemben nem beszélhetünk "másikról". Szerintem, amiről denesdr beszél, az helyesen akusztikai változás. -
Dißnäëß
veterán
válasz #03969024 #12677 üzenetére
Nem vagyok nyelvtannáci de erre próbáltam utalni én is a következő hsz-emben, de megtetted helyettem.
És akkor jöhetne Dénes, hogy a pőre hangszóró eső görbéje is akusztikai változás, úgyhogy ezzel most nem leszünk bentebb, hiszen nem az ? Dehogynem. Akusztikailag változik. Hátakkormeg.
Számomra a váltás VÁLTOZTATÁS. A végeredmény ugyanaz: változik. Csak nem mindegy, hogy úgymond "magától" (bár én teszem bele a dobozba ) avagy az én (elektromos) behatásomra. És akkor ez megint támadható vagy védhető Dénes részéről, hogy de ha a dobozt én alakítom olyanra, hogy .... akkor ÉN VÁLTOZTATOM a .... ..... ....
Soha nem lesz ennek vége, gyerekek.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
#71562240
törölt tag
válasz denesdr #12675 üzenetére
"neki csak az a váltás"
Nem nekem. A váltónak. A váltó csinálja. Ezért hívjuk váltónak."amit ő csinál"
Nem én csinálom. A váltó csinálja. Ezért hívjuk váltónak."elektromosan"
És/vagy akusztikusan. És/vagy egyéb. A váltó csinálja. Ezért hívjuk váltónak.Nem én kiáltok, a föld dübörög.
-
denesdr
addikt
válasz Dißnäëß #12676 üzenetére
Persze, értelek egyébként. A baffle step loss csak egy példa volt, de hasonló okok miatt működik például egy másodrendű elektromos szűrés is, amivel negyedrendű hangnyomásgörbét (24dB/oktáv) állítottunk elő, kihasználva a hangszóró saját frekvencia- és impedanciaválaszát.
Nyilván nem kötelező az ilyen dolgokat használni és egy enyhébb elektromos szűrés valóban nagyobb terhet ró a hangszóróra mint egy masszívabb szűrés. De ezt mondd Vandersteen úrnak.
Persze mi nem vagyunk Vandersteen, úgyhogy minket nem kényszerít semmi 6dB/oktávos váltási hangnyomásgörbék alkotására. Szerencsére.Szerk.: és tényleg, ez nem DIY topik, úgyhogy én is megpróbálok egy kicsit visszafogni a dologból.
[ Szerkesztve ]
-
Dißnäëß
veterán
válasz denesdr #12681 üzenetére
CBL-t ismerted ? (Szégyellem, hogy legutóbb EGYETLEN track-et sem mutattál, így semmit nem tudtam meg az ízlésedről, butában nyomultunk technokrata módon a "mutamilyen"-re) Ha megyek a Toppingért, ha nem bánod, hallgatnék Tőled valamit majd. Nekem eléggé eklektikus az ízlésem, megfér benne a hagymás bab - rizses lecsó - wasabi - szuvidált kacsa egyaránt, illene a képbe egy újabb műkedvelő "ízlésvilága", van még hely a tányéromon.
DIY: lancer más, nyomassák csak, meg ha Te is építesz valami újat, majd oszd meg a nagyérdeművel. Igazából nem gond - szerintem .. nekem .. - csak röhögök magamban a nemlétező bajszom alatt, hogy mi kerekedett itt mostanság.
Jááájbazze. De összerántanám a csapatot egy jóóó kis flekkenezésre-grillezésre két kültéri hangszóróval a tűz mellé.
[ Szerkesztve ]
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
#71562240
törölt tag
válasz denesdr #12681 üzenetére
" kihasználva a hangszóró saját frekvenciaválaszát. (...)
Nyilván nem kötelező az ilyen dolgokat használni"
Ó, hát használtuk vóna mi, csak hát eddig azt hittük, hogy a hangszórók frekvenciaátvitele végtelen a 0 Hz-től a fénysebességig és vissza."a fizika (lásd baffle step) és ezt ki is használhatjuk, hasznunkra fordíthatjuk ha akarjuk."
Mi meg balfaszok vagyunk, a jelenlévők közül például Tigrissel és lancerboyjal is órákat beszélgettünk arról, hogy hogyan küzdhetünk okosan a baffle step ELLEN. Horribile dictu, alapvetően váltással! Meg a sok balfasz hangsugárzótervező... -
denesdr
addikt
válasz #71562240 #12683 üzenetére
Most nem vágom, hogy ez poén-e, de nembaj.
Háromutasnál simán ki lehet használni a baffle steppet úgy ahogy írtam, de akkor a step loss valós/kimért -3dB pontja köré kell rakni a mély és a középsugárzó váltását. Viszont lehet, hogy akkor így már nem lenne elég a mélynek az elektromosan első rendű szűrő, meg a középre is nagyobb feladat hárulna.
Ha a szimulációban benne van a baffle step loss, akkor elég jól sikerült megoldanotok papíron, nyilván elektromos szűrés segítségével.[ Szerkesztve ]
-
#03969024
törölt tag
válasz Dißnäëß #12680 üzenetére
Már megbocsáss, igazából ez nem DIY, hanem elmélet. Elmélet a hangdobozok anyagáról, a hangszórókról, hangváltókról. Segít megérteni, mi miért van. Mondhatni, egyfajta audiofil képzés. Aki nagyon unja már, azt kérem jelezze!
denesdr Szerintem Vandersteen urat sem kényszerítette senki. Kísérletezett, s olyan hangszórókat, dobozokat alkotott, amelyek szerinte az igényes zenehallgatást szolgálják.
Rengeteget olvastam a témában, az ő dobozai, vagy a Thiel-ek gyakran szerepelnek igencsak pozitív értékeléssel, s sokan úgy vélik, ez részben a hangváltóknak köszönhető. Persze, lehet járni az egyszerű utat is, 2-3-4-ed rendű szűrőket összedobva (szó szerint). -
denesdr
addikt
válasz #03969024 #12685 üzenetére
Hogyne kényszerítette volna semmi, a saját elméje kényszerítette vagy az asszony.
Viccet félretéve, nyilván nem fognak szarul szólni azok a dobozok amikben 6dB/oktávos hangnyomásgörbével váltódnak a hangszórók és a világ legjobb építői/tervezői készítik. Ilyen feladatra a legjobb, speciálisan ilyen célra fejlesztett hangszórók a legalkamasabbak, ahogy Vandersteen is mondja az interjúban.
Azért kihívnék egy Vandersteen vagy Thiel dobozt egy egészéjszakás házibuli-hangerő versenyre (nyilván nem erre tervezték őket, bár ki tudja). -
#71562240
törölt tag
válasz denesdr #12684 üzenetére
"Most nem vágom, hogy ez poén-e"
Hogy azt hittem, hogy a hangszórók frekvenciaátvitele végtelen a 0 Hz-től a fénysebességig és vissza? Már hogy lenne poén, ne nézz már épelméjűnek!. Én tényleg azt hittem, hogy a hangszórók frekvenciaátvitele végtelen a 0 Hz-től a fénysebességig és vissza. Meg még az Óperencián is túl. De te felhívtad a figyelmemet, hogy "nézd meg bármely hangszóró saját átvitelét, az átvitel alja lekonyul, meg a teteje is lekonyul", én meg most életemben először megnéztem egy ilyet, és hát tényleg! Lekonyul! Nem végtelen! Ma ismét tanultunk valamit. -
Dißnäëß
veterán
válasz kukulec #12689 üzenetére
. Ehhez szobában amúgy szép angolosan szólva "authoritative bass" dukál. Nincs annál jobb, mikor érzi is az ember a zenét.
Itt egy másik kedvenc.. ez kevésbé "zenei", inkább kísérletibe hajló kicsit, borultka, és eléggé igénybe vesz mindent, ha szobai rendszerről van szó.
POKE 16017,44 ..... SYS 2077
-
#01758976
törölt tag
-
-
ozzy711
őstag
Audiofül: [link]
Új hozzászólás Aktív témák
- HP 27-cr0757nz - ÚJ 27"-os FullHD All-IN-ONE PC - i7-1355U, 32GB, 1TB SSD, W11, 300nit
- Eladó Fujifilm X100T fekete
- Iphone 6S silver 64GB 81%akku
- Lian Li O11 Dynamic LIMITÁLT SZÉRIÁS (2000 darab összesen) ház (PCMR Edition)
- HP Prodesk 600 G4 DM mini pc, G5420T, 4-8GB RAM, 120-240GB SSD, 2 év gari, áfás számla
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen