Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Logapeti

    tag

    válasz Picco #50981 üzenetére

    " ha te is megteszed ugyanezt "szandekai elmosodnak"-al."

    Este megteszem, de most dolgoznom kell egy kicsit, hogy legyen miből hangfalat venni :D

  • Logapeti

    tag

    válasz Picco #50981 üzenetére

    Akkor megpróbálom bemutatni, mit értettem azon, hogy a szándékok elmosódnak. Egy egyszerű, didaktikus példával szeretném ezt illusztrálni Rimszkij-Korszakov Seherezádé c. szimfonikus költeményének második tételét felhasználva. A művet feltöltöttem ide, ha valaki szeretné követni, hogy miről beszélek.

    Mivel ez programzene, könnyebb szavakba önteni, hogy mi történik benne, és szándékokat társítani hozzá, mint mondjuk egy Ligeti műnél, ahol inkább - túl a szavakon - csak érezzük a zene hatását. Ennek a tételnek kb. a 12. percénél indul egy kb. fél perces nagy építkezés, ami egy szép nagy tuttiban ér véget. Ebből a részből én a "feszültségkeltés" szándékát érzem ki: egyrészt a zeneszerző szándékát azáltal, ahogy megkomponálta ezt a fél percet például a tempó fokozásával, a dinamika fokozásával, a hangszereléssel, az ismétlődő dallammal, aminek egyre rövidebb szakasza ismétlődik. Másrészt az előadó - jelen esetben a karmester (és zenekara) - szándékát, ami itt nyilván az, hogy ezt a fokozást úgy valósítsa meg tempóban, dinamikában, hogy az hatásos legyen, ugyanakkor a zenekart minél jobban egyben tartva tegye ezt meg.
    Ha egy hangrendszer ritm... bocs, időzítése nem ideális, akkor hiába írta meg a zeneszerző brilliánsan ezt a részt, hiába játszott a zenekar precízen, feszesen, egységesen, mert a hangrendszer hibájából adódóan nem lesz a mű pontosan prezentálva a hallgató felé, és az átélt feszültség különböző okokból csökken[1] (és hogy pontosan miért, arról legfeljebb tippelgetnék; az én megélésem az, hogy lassú és/vagy pontatlan (szétszórt) lesz a zenekar, de ezek a szubjektív pszichés megéléseim, biztos ki lehet fejezni ezeket a "frekvencia" és a "tranziens" szavakkal is objektíven). Tehát "elmosódik" a szerzői és az előadói szándék. Ezt értettem alatta. Kicsit általánosítva úgy is írhatnám, hogy egy pontatlan időzítésű rendszeren kevésbé lesz katartikus élmény bármilyen zene (felvétel) hallgatása.
    Természetesen nem a pontatlan időzítés az egyetlen, ami a szerzői vagy előadói szándékokat el tudja mosni, de az egyik jellemző a néhány közül.

    Nem akarlak meggyőzni, hogy ezzel előbbre vagy, mint a tranziensválasz definíciójával, ezt neked kell tudnod.

    [1] Itt tényleg elég jól írnak ezekről. Egy rövid idézet belőle: "What many listeners fail to note is that weaknesses in the audio chain can give rise to errors which, in combination, suggest that the musical pace has become slower; the effect is one of impaired listener interest."

Új hozzászólás Aktív témák