A Volkswagen szerint a Tesla rosszul közelíti meg az önvezetést

A VW vezérigazgatója szerint a 3-as szintű önvezetést nem lehet LiDAR nélkül elérni, akármit akar Elon Musk.

Többször foglalkoztunk már azzal a témával, hogy Elon Musk szerint a 3-as szintű önvezetés elérhető pusztán kamerák használatával. Az ötlet nem csak az otthoni kritikusok körében váltott ki hatalmas felháborodást és vitát, hanem az iparági szakemberek, sőt, a Tesla saját mérnökeinek körében is.

Hibák, hibák, Tesla-kultúra, szoftveralapú autók

A Full Self-Driving (FSD) Beta azonban kizárólag kamerák segítségével működik. Míg Musk januárban arról beszélt, hogy nem történnek balesetek a rendszer használatával, addig az utóbbi hetekben megszaporodtak az ezzel kapcsolatos jelentések: az FSD rendszer időnként terelőoszlopokba vezeti a járműveket, kritikus útjelzéseket hagy figyelmen kívül, nem igazán adja vissza a vezérlést a sofőrnek vagy pedig megpróbál szemből érkező járművek elé bekanyarodni. A The Washington Post a hitelesített felvételeket (az előbbi linken látható néhány jelenet) szakértőkkel vizsgáltatta meg, akik mély hibákat említettek, és nagyon aggasztónak találják a jelenlegi állapotokat. A szakértők szerint a jelenlegi FSD veszélyt jelent a közutakon, a változtatások újabb hibákat hozhatnak, az algoritmusok pedig jelenleg képtelenek kezelni a valóságban adódó, végtelen számú helyzetet. Bár a Tesla agresszív módon tesztelhet és frissíthet szoftvert, a kritikák szerint a szoftverhibákat a sokszor képzetlen sofőröknek kell kompenzálniuk, mindez pedig mindenki másra is hat a közutakon.

Szintén az FSD rendszerrel állították párhuzamba a Teslák úgynevezett fantomfékezés jelenségét,  amelynél a jármű váratlanul és hirtelen, nagyon erőteljes, indokolatlan lassításokba kezd – mások pedig a kereszteződésekben nem megálló (a jelzés ellenére) autóra panaszkodnak. A vizsgálat elindult az előbbi kapcsán, utóbbi miatt pedig már visszahívásra kötelezte az NHTSA a Teslát, mert egy olyan funkció okozta, amely illegális az államokban. Musk kritizálta a döntést, de gyors frissítéssel letiltották a funkciót. Az NHTSA leszögezte: tovább folytatják a visszahívásokat, ha bármi biztonsági kockázatot jelent, legyen szó akármilyen járműről.

Szakemberek szerint aggasztó, hogy minden gyártó a Tesla OTA-frissítéseit másolná a befektetők elismerésének és a költségcsökkentések reményében, és elsietett, nem megfelelő frissítésekhez vezethet a trend, mert mindenki magasabb kockázatokat vállalna, a Teslához hasonlóan. Azt is állítják, hogy a Szilícium-völgyből eredő Tesla-kultúra és Musk viselkedése nem feltétlen illik az autóiparhoz, és mindez vezetett oda, hogy tucatnyi hatósági vizsgálat folyik ellenük. Míg a Tesla korszerűtlen szabályozások miatt kritizálja a hatóságokat, addig a szakemberek szerint több belső tesztelésre lenne szükség, a szoftverre támaszkodás az autóiparban pedig olyan változásokat eredményez, amelyek felügyeletéhez nem biztos, hogy vannak hatósági szakemberek.

A Consumer Reports szerint egy 2 tonnás jármű nem egy laptop, aminél csak úgy összeomolhat a szoftver. Ezt a kérdést a gyártóknak élet-halál fontosságúnak kellene tekinteniük.

Mit szól a Volkswagen?

Az eset kapcsán a Volkswagen vezérigazgatója, Herbert Diess is megszólalt. Szerinte a Tesla egész koncepciója hibás, a 3-as szintű önvezetés olcsóbb kamerarendszerrel ugyanis nem valósítható meg, ehhez a LiDAR-ra is szükség van, költségek ide vagy oda.

Bár Elon Musk a Tesla legutóbbi üzleti jelentésekor ragaszkodott hozzá, hogy idén biztonságosabb lesz az FSD, mint az emberi sofőr, a kijelentéseit lassan mindenki túlzóként kezeli.

A VW vezérigazgatója közölte: a LiDAR technológia nem olcsó, de feltétlenül szükség van rá az önvezetésben, amely a legnagyobb újítás az autóipar számára. Biztos benne, hogy kényelmesen és biztonságban utaztatják majd az ügyfeleket, de ez többlépcsős folyamat, az összetett környezetek és különféle időjárási viszonyok miatt. A LiDAR szerinte az egyetlen lehetséges megoldás a 360 fokos kamerarendszer kiegészítésére, és erre feltétlenül szükség van. A biztonság érdekében szerinte redundáns észlelésre is szükség van.


[+]

A Volkswagen a jelentések szerint egyébként azt fontolgatja, hogy eurómilliárdokért megveszi a Huawei autós önvezetéssel foglalkozó részlegét.

Néhány vizsgálat és visszahívás

Az NHTSA nem csak fantomfékezés miatt indított vizsgálatot az utóbbi hetekben a Tesla ellen. Míg a dél-koreai trösztellenes hatóság a Tesla akkumulátorokkal kapcsolatos, túlzónak mondott reklámjait sérelmezi (és büntetéseket helyezett kilátásba), addig az USA-ban visszahívtak 578 607 Teslát, mert a kültérre zenét sugárzó Boombox funkció által lejátszott hangos zenék és hangok miatt nem adnak ki olyan hangot, ami a gyalogosokat figyelmeztetné.

Visszahívtak 26 681 Teslát azért is, mert egy szoftverhiba miatt a szélvédő leolvasztása nem működik megfelelően. Az NHTSA felszólítására 817 000 Teslát visszahívtak azért, mert az autó indítása után nem szólal meg az öv bekötésére figyelmeztető hangjelzés. Elindítottak továbbá egy pert egy Tesla hibás, halálos balesetet okozó futóműve miatt – a vád szerint a baleset előtt néhány nappal a Tesla szervizében járt az autó, mert gond volt a kormányozhatóságával, a felfüggesztésével, az akkumulátoraival, az elektronikájával és az ajtónyitással. Hasonló minőségi problémákra tömegével panaszkodnak a közösségi felületeken.

Bár a Tesla nem tekint vissza olyan nagy múltra és tapasztalatra, mint más autógyártók, az is tény, hogy a többieknél sem minden hibamentes. Elon Musk állításai, a Tesla tőzsdei menetelése és a nagy médiafigyelem miatt ugyanakkor fokozottan kínosak az egyre szaporodó problémák, frissítések, vizsgálatok és visszahívások.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények