Hirdetés

Elon Musk az önvezetés és a humanoid robotok felé tereli a Teslát

Sok érdekes kijelentést tett Musk – nem az autók lesznek a Tesla legfontosabb termékei idén és jövőre, az már biztos.

Elon Musk újra sok embert meglepett, amikor egy sor érdekes kijelentést tett közzé a napokban.

A Tesla ügyvezetője elárulta: a Tesla legfontosabb termékei idén és jövőre nem autók lesznek, hanem az önvezetésüket biztosító szoftver, valamint egy humanoid robot.

Hirdetés

Technológiai és szabályozási szempontból persze igen nagy akadályok állnak a cég előtt, az önvezetés kapcsán évek óta nem tudják teljesíteni célkitűzéseiket a gyártók.

A teljes önvezetés már idén itt lesz Musk szerint

A Tesla mindenesetre 12 ezer dollárért kínálja az önvezető csomagokat, azzal az ígérettel, hogy a teljes önvezetés a küszöbön van – a legújabb szoftvert 60 ezer teslás teszteli, erről a számról a riválisok csak álmodhatnak jelenleg.


[+]

Ennek kapcsán Musk kijelentette: megdöbbentené őt, ha nem nem érnék el idén az emberinél biztonságosabb teljes önvezetést. Musk azt is hozzátette: a Tesla legnagyobb nyereségforrása a teljes önvezetés lesz. Pénzügyi szempontból szerinte ez őrülten jó dolog, ráadásul a robottaxik nagyon jól maximalizálhatóak, hiszen a tulajdonos elküldheti a járművet dolgozni, ha nincs rá szüksége éppen.

A Cybertruck sem fontos, olcsó elektromos autó nem lesz

Musk kijelentette azt is, hogy az önvezető szoftver és az emberszerű robotok fontosabbak, mint az ellátási problémák miatt jövőre elhalasztott Cybertruck. Azt is közölte, hogy mindez a 25 ezer dolláros, olcsónak mondható elektromos autóknál is fontosabb – megerősítette, hogy ilyesmit nem fejleszt a Tesla.


[+]

Mennyire biztonságos?

A Tesla csak kamerákat az mesterséges intelligenciát használ, radart és lidart nem, a riválisokkal ellentétben. Ez a hozzáállás hatalmas felháborodásokat okozott, a Tesla mérnökeinek a körében is, mint arra korábban kitértünk.

A Luminar lidargyártó ügyvezetője most arról beszélt, hogy nem elég csak látni egy embert az autó előtt, ezt 99,999999999 százalékos pontossággal kell tudni. Nem elfogadható, ha csak egyszer is elütnek valakit. A Carnegie Mellon Egyetem professzora, Philip Koopman pedig jelezte: nagy gond, hogy amikor tömegesen kezdjük el használni az ilyen rendszereket, a szokatlan esetek számára hamar megugrik. Az ilyen esetekben nagyon nehéz garantálni a biztonságot egy teljesen automata járművel, hiszen ezeket a helyzeteket nem tanulhatta meg a gépi tanulási rendszer.


[+]

Ami pedig a biztonságos illeti, az amerikai hatóságok folytatják a nyomozást a Tesla játékos újításai miatt, a vizsgálatba 580 ezer járművet vontak be, amiért a műszerfal fő kijelzőjén játszani lehet. Az NHTSA minden egyes balesetről részletes és időrendi beszámolót kér a Teslától, amihez köze lehetett a funkciónak. Ezen felül kockázatkezelési tanulmányt is várnak a cégtől minden első ülésen  történő, nem vezetéshez kapcsolódó műveletről a járműben lévő eszközök kapcsán, akkor is, ha az csak az utast célozná.

Nem elég a technológia, közbeszól a hatóság

A szakemberek szerint még ha sikerül is tökéletesre fejleszteni a technológiát, a Tesla nagyon kemény falakba ütközik majd a hatóságok képében, és nem tudja majd szabadon cirkáló robottaxi-flottával ellepni az utakat. A Tesla fejlett vezetéstámogató rendszere kapcsán jelenleg is vizsgálat folyik különféle balesetek miatt.

Az állításokat pedig érdemes eleve fenntartásokkal kezelni, hiszen egy éve Musk egy befektetőknek szóló előadáson azt mondta, hogy nagyon biztos benne, emberi szintű megbízhatósággal már egy éven belül működik majd az önvezetésük. A funkcióért akkor felelős főmérnök már akkor közölte a hatóságokkal, hogy Musk állításainak köze sincs a mérnöki valósághoz.

A Tesla fő profilja a humanoid robot lesz?

Musk azt is közölte, hogy a mérnökök dolgoznak egy humanoid robot jövőre történő piacra dobásán. Ennek a neve Optimus lesz, és idővel ezzel oldanák meg a munkaerőhiányt. Addig pedig gyárakban cipelnének tárgyakat a robotok, rövid távon. A Carnegie Mellon Egyetem szerint ugyanakkor pontosan a veszélyes és ismétlődő munkákat nem kellene emberszabású robotra bízni, ez rossz megközelítés Raj Rajkumar professzor szerint.


[+]

Musk azonban elkötelezett: kijelentette, hogy a robotok fontosabbak lehetnek, mint az autók. Úgy gondolja, hogy ebben megvan a lehetőség, hogy jelentősebb legyen idővel, mint az autós üzlet.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények