Vizsgálja a hatóság, hogy miért lehet játszani menet közben a Teslák kijelzőjén

Az elmúlt napokban igen sok kritika jelent meg a Teslával kapcsolatban, azt pedig az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal is sérelmezi, hogy menet közben játszani lehet a Teslák kijelzőjén.

Vannak olyan kritikusok, akik szerint Elon Musk személye és egyes víziói garanciát jelentenek a botrányokra a Tesla számára – mások szerint épp miatta tart ott a cég, ahol. Az elmúlt időszakban mindenesetre jelentősen megszaporodott a Teslát (és sokszor Muskot) érő kritikák és vizsgálatok száma. Így az már csak csepp volt a tengerben, amikor Elon Musk egyik levele kiszivárgott: ebben azt írta, hogy a Raptor hajtóművek gyártási gondjai miatt tényleg a teljes csőd szélére kerülhet a SpaceX.

A Teslával kapcsolatban az NHTSA, vagyis az amerikai Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal már így is több ügyben vizsgálódott. Az Autopilot módban hatósági járművekbe csapódó Teslák miatt formális vizsgálat kezdődött augusztusban, vélhetően a további bonyodalmakat kerülendően hívott vissza majd 12 ezer járművet a gyártó november elején, amikor az FSD béta hibás szoftverfrissítése miatt technikai hibák adódtak: az autók téves ütközési figyelmeztetést jelenítettek meg, esetleg vészfékezésbe kezdtek. A cég azóta is a médiafigyelem középpontjában van.


[+]

Nemrég például kiderült, hogy a Teslák sofőrjei már menet közben is videojátékozhatnak az autók központi kijelzőjén, vezetés közben. Egy frissítés óta ugyanis a játékhoz nem feltétel, hogy az autó egy helyben álljon, elegendő megnyomni a kijelzőn, hogy „Én egy utas vagyok.”. A lehetőséggel bárki visszaélhet vezetés közben, ez pedig többek között az NHTSA-t is aggasztja, amely rengeteg panaszt kapott ez ügyben. Hivatalos közleményükben megerősítették, hogy már egyeztetnek a funkcióról a gyártóval.

Az NHTSA egyeztet továbbá a Teslával arról is, hogy miért cserél a gyártó több száz amerikai modelljén első kamerákat (a sárhányóknál), miközben nem kezdeményez visszahívást a hibás áramköri lapkák miatt. A hatóság közölte: folyamatosan figyelik a fogyasztói panaszokat, várják a bejelentéseket a biztonsági hibákról. Fogyasztói csoportok szerint ellenőrizni kell, igényelnek-e nagyobb visszahívást a hibás első kamerák, amelyek kulcsfontosságúak a vezetéssegítő rendszer működéséhez.


[+]

Ezzel párhuzamosan a Tesla Energy ellen pert indított a SolarCity egyik korábbi alkalmazottja, aki azt állítja, hogy tudatos gondatlanságot követett el a cég azzal, hogy hibásan telepítette a napelemes rendszereket, mindez pedig lakossági és üzleti ügyfeleknek is tűzeseteket okozott. Az amerikai tőzsdefelügyelet (SEC) mellett a CPSC is vizsgálja az ügyet, amelyben a felperes azt állítja: a Tesla vezetése nem vette komolyan a tűzesetekről szóló figyelmeztetéseit.

Musk hatalmas átverése az Autopilot?

Nagy vihart kavart továbbá az is, hogy a The New York Timesnak megszólalt (a megtorlásoktól tartva, név nélkül) 19 olyan ember, aki korábban évekig dolgozott az Autopilot funkción. Nyílt titok, hogy Elon Musk radarok helyett csak kamerákat akart az önvezető rendszerekhez, továbbá az is, hogy az átlag kritikusok mellett amerikai szenátoroknak sem tetszik az Autopilot és a Full Self-Driving elnevezés és kapcsolódó reklámkampányok.


[+]

A The New York Times jelentése azt írja, az Autopilot fejlesztésén dolgozó mérnökök szerint Musk félrevezette a nyilvánosságot, a mérnökök pedig nem értettek vele egyet a projekttel kapcsolatban. Példaként említik, hogy egy ideig a Tesla saját radartechnológiával egészítette volna ki az Autopilotot, de Musk közölte a mérnökökkel: az emberek két szemmel látva vezetnek, így az autóknak kamerákkal is meg kell oldaniuk ezt a feladatot, emberi segítség nélkül. A lapnak nyilatkozó mérnökök nagyja nem értett egyet a Musk által képviselt irányvonallal, egyesek távoztak, mások végül követték Musk utasításait. Elmondásuk szerint Musk költségtakarékossági, esztétikai okokból és a külső beszállítók mellőzése érdekében kampányolt a kizárólagos kamerás technológia mellett (és májusban be is jelentette az új irányt).


[+]

A lap által megkérdezett, gépi látással foglalkozó specialista, Schuyler Cullen (aki a Samsung önvezetési kutatásait irányította) szerint Musk álláspontja alapvetően hibás: a kamerák nem szemek, a képpontok nem retinán lecsapódó fényhullámok, az FSD számítógépe nem látóideg. A mérnökök tiltakoztak továbbá a marketingcsapat tervei és az Autopilot megnevezés ellen is, ugyanazért, amiért a nyilvánosság és egyes szakértők is kritizálják a céget: olyan képességekre utalnak, amit a technológia nem tesz lehetővé. A mérnökök Copilot, vagyis társpilóta néven jelölték volna a funkciórendszert, és azzal vádolják Muskot, hogy folyamatosan túlbecsüli a vezetéssegítő rendszert, és figyelmen kívül hagyja az ő figyelmeztetéseiket.


[+]

A jelentés kitért a Tesla oldalán megtalálható videóra is, ami azt reklámozza, milyen jól önvezet az Autopilot 2.0. A mérnökök szerint a valóságban speciális, 3D-s szoftverrel térképezték fel a videóhoz használt útvonalat, és még így is nekiment az autó egy szalagkorlátnak a forgatás során.

Kitértek továbbá Musk rendszeres és túlzó ígéreteire is az önvezetéssel kapcsolatban. A mérnökök szerint az önvezetés nem volt valóság, és sem most, sem a közeljövőben nem lesz az. Azt is mondták, hogy szerintük Musk olyan képességeket ígér, amelyek nem lehetségesek. Állítólag meglepte és aggasztotta őket Musk azon kijelentése is, amely szerint már a 2016-os Teslák is rendelkeznek minden alkatrésszel, amely a teljes önvezetéshez kell.


[+]

Különösen aggasztotta őket Musk azon, 2016-os kijelentése is, amely szerint az önvezetés alapvetően egy megoldott probléma, és a Teslák már biztonságosabban vezetnek, mint az emberek – kevesebb mint egy hónappal a kijelentés előtt történt olyan halálos baleset, amelynek kimenetelében az Autopilot is közrejátszott.


[+]

A The New York Times cikke a Mobileye (a Tesla egyik korábbi beszállítója) ügyvezetőjének szavaival zárul: Amnon Shashua szerint a Teslát csak a cégépítés érdekli, az igazság nem feltétlenül célja a vállalatnak, ezért aztán nem is kellene fennakadni azon, amit a cég mond.

A történethez persze hozzátartozik, hogy túlzások és egyet nem értések ide vagy oda, sajnos rengeteg ember van, aki különféle okokból, felelőtlen módon ezekkel a technológiákkal is visszaél, magát és mások életét veszélyeztetve.


[+]

Elon Musk megosztó megjegyzései

Musk maga is folyamatosan tesz azért, hogy olajat öntsön a kritikusai által szított tűzre. A múlt héten kijelentette, hogy a Kongresszusnak nem kellene jóváhagynia az elektromos autós kedvezmények fokozását célzó egyik Biden-tervezetet, szerinte hagyni kellene a kedvezményeket, a kormánynak pedig félre kellene állnia az útból, mert akadályozza a haladást. Erre válaszul sok szakértő megjegyezte, hogy a Tesla számos kormányzati programból profitált: 2019 óta több mint 3 milliárd dolláros bevételt szerzett a hatósági kreditek eladásából, ami segített nyereségessé tenni a céget. A fremonti üzemet is a kormánytól vették meg, továbbá kaptak egy 465 millió dolláros, kedvező kölcsönt, amit hamar visszafizettek. Állítólag egy járművenkénti 7500 dolláros kedvezmény is segített a Teslának 200 ezer jármű értékesítésében.

Musk újfent kritizálta az amerikai demokraták milliárdosok adóztatását célzó terveit: szerinte nincs értelme elvenni a nagy tehetséget mutató emberektől a tőkeelosztás feladatát, és olyan entitásnak adni, ami ilyen téren nagyon gyenge, és kormánynak hívják.

Mondandóját kiegészítette azzal, hogy a Neuralink cége jövőre már embereken végezne agyi chipes kísérleteket, ehhez az FDA jóváhagyására várnak.


[+]

A napokban pedig újfent megragadta a média figyelmét, amikor kiírta a Twitterre, hogy fontolgatja, hogy minden munkahelyét otthagyja, és teljes munkaidős influenszerré válik inkább. Részletekbe nem bocsátkozott, de szakértők szerint ezúttal sem egyértelmű, mennyire gondolta komolyan a közösségi médiában elszórt kijelentését.

  • Kapcsolódó cégek:
  • Tesla

Azóta történt

Előzmények