A Facebook tulajdonosa, a Meta azt szeretné, ha az emberek a jövőben VR-headsetet viselve, a Horizon World nevű metaverzumban dolgoznának, játszanának, szórakoznának, ismerkednének, és itt vásárolnának, fogyasztanának digitális termékeket.
Hirdetés
A metaverzum felépítése állítólag egy évtized is lehet, de a tech szektoron és a befektetőkön biztosan nem múlik a dolog: mindenki újabb bevételi forrásokat keres, legyen szó az Epic Games és a LEGO párosáról, a gazdag befektetőkről, a virtuális földterületek vásárlásáról vagy a virtuális sörről, a Disney-ről vagy korábbi vezéréről, a 3D-s reklámokról, az NVIDIA-ról és a Microsoftról, a YouTube-ról, az SAP-ról, a Unityről, a luxusmárkákról, a Hyundairól, a Z-generációs befektetőkről vagy akár az Intelről, az Apple-ről.
A metaverzum (a Meta metaverzuma, hiszen alapvetően végtelen számú ilyen platform készülhet) építésének elengedhetetlen része persze a Meta saját kriptopénze, amely tényleg valóság lesz a jelek szerint. Az építés másik elengedhetetlen része a Facebook tulajdonosa szerint az, hogy most olyan eszközök tesztelésébe kezdenek, amelyek segítségével digitális eszközöket és élményeket lehet eladni a metaverzumos platformban.
Első körben csak néhányan férnek hozzá ezekhez, hogy virtuális foglalkozásokat, virtuális játékokat, virtuális divattermékeket értékesítsenek a Meta platformján. Persze nem csak eladni lehet a virtuális dolgokat, fizetős hozzáférés mögé zárni is, így hosszú távon nem kizárt az előfizetéses virtuális szolgáltatás sem, vagy bármi más.
Az USA-ban egy bónuszprogramot is tesztelnek továbbá, aminek keretében a tartalomgyártóknak havonta fizetnek, ha használják a Meta új funkcióit. Mark Zuckerberg hangsúlyozta: tonnányi lenyűgöző világot akarnak, ehhez pedig rengeteg tartalomgyártó kell, aki minderre a munkájaként tekint. Mindezt Zuckerberg egyébként a metaverzumban, avatarok beszélgetésekor mondta el.
Mindennek persze szerves része a blockchain és az NFT-világ is, a virtuális ingatlanokért, épületekért, avatarokért vagy nevekért nem ritkán már most több százezer dollárt fizetnek az emberek.
A bevételek majdnem felét kéri a Meta
Ha pedig valakinek kétsége lett volna azzal kapcsolatban, hogy hatalmas bevételeket akar elérni a Meta, akkor a vállalat közölte: a tartalomgyártók digitális eszközökre és élményekre vonatkozó, metaverzumon belüli eladásaiból 47,5 százalékos jutalékot von majd le.
Ebből 30 százalék a hardverplatform-díj a Meta Quest Store-on keresztüli eladások után, további 17,5 százalék pedig a Horizon platformdíj.
Mindez különösen érdekes annak fényében, hogy Mark Zuckerberg egyike azon kritikusoknak, akik nagyon sérelmezik az Apple alkalmazásboltjának 30 százalékos jutalékrendszerét. Feltehetően nem vált ki túl nagy szimpátiát a Meta mögött álló tartalomgyártókból, hogy Zuckerbergék a bevételek közel felét vonják le tőlük.