- Információbiztonság, kiberbiztonság, adatvédelem
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- DIGI kábel TV
- Programozás topic
- Kodi és kiegészítői magyar nyelvű online tartalmakhoz (Linux, Windows)
- Bittorrent topik
- Telekom otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- OpenWRT topic
- Aliexpress tapasztalatok
- Milyen routert?
Új hozzászólás Aktív témák
-
Pipó
őstag
Ezt a robotaxit magyarországon nem fogják engedélyezni, mert nem lehet sem gyorshajtásért, sem ittas vezetésért büntetni.
"Vannak győzelmek, amiktől jobban alszik az ember. És olyanok is, amik ébren tartanak." Broadchurch - Kis fekete szir-szar rózsaszín biszbasszal a tetején? - Az is vaaan!
-
dokanin
aktív tag
Most már csak L5-ös szoftver kell akkor. Kb 2040-re szerintem meg is lesz.
-
Én az ilyeneknél mindig arra gondolok, hogy vajon mennyire lesz tartós? Itt is lesz vajon csodálatos RoHS forraszanyag? Egy hasonló kaliberű GPU-val szerelt kártya manapság csoda, ha megéri a garanciaidő végét, de 5 évesen már szinte garantáltan megpusztul, pedig nem is kell az autókban jellemző rázkódással és hőhatásokkal szembesülnie. Egy autónak viszont illenék 15-20 évet kiszolgálni, főleg, mivel az elektromos autókkal kapcsolatban az az egyik fő beetető szöveg, hogy a jóval kevesebb mozgó alkatrész miatt tartósabbak lesznek a benzineseknél. Igen ám, de ha ennyire komplex elektronikát kapnak, aminek a megbízhatósága erősen kérdéses (gondoljunk csak a már manapság is reális problémaként jelentkező Tesla-féle SSD halálra, ami természetesen csak a komplett elektronikával együtt cserélhető hivatalosan), akkor a végeredmény az lesz, hogy a bontókban tömegével fognak állni a tökéletes állapotú autók BGA hibás elektronikával
[ Szerkesztve ]
-
flashpointer
őstag
800 Watt az egy elektromos autoban eleg jelentos igeny, vagy minusz hatotav vagy cserebe par tiz kilot le kell izzadni a sulyabol...
-
aginor
addikt
Igazából szerintem nem a szoftver a fő gátja a dolognak, hanem jogi szabályozás és a társadalmi elfogadottság hiánya. Ehhez kelhet még pár generáció, mire természetessé válnak az önvezető autók, és az azokkal kapcsolatos kísérő jelenségek.
Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/
-
válasz #32839680 #11 üzenetére
Kérdés, hogy az autó feladata-e egyáltalán elemezni, hogy kinek az élete ér többet? Ha féktávon kilépnek elé, baleset lesz. Ez az élő emberrel is így van, nem hiszem hogy bárki azt mérlegeli tizedmásodpercek alatt, hogy most kisgyerek vagy nyugger lépett-e ki elém, és ha nyugger, akkor elüthetem, de ha kisgyerek, akkor inkább behúzom a kocsit a szembejövő kamion elé és én halok meg...
Másik meg, hogy ki venne olyan autót, aminek bármelyik algoritmusában szerepel egy olyan ág, hogy nem a saját vezetőjét védi bármilyen szituációban?
Pedig egyébként nem különösebben szeretek vezetni, szóval én kifejezetten várom az önvezető autók korát, de nem nagyon hiszem, hogy az én életemben elérhetőek lesznek...
[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
válasz #32839680 #11 üzenetére
Szerintem ezek kb feloldhatatlan kérdések. Még ha el is készülhetne egy olyan szoftver, ami lát esőben, hóban, felismer egy szélben szálló nejlonzacsit, képes különbséget tenni a tereléseknél a felfestett és az ideiglenes jelek között, akkor sem lesz megoldás az elkerülhetetlen helyzetekre.
Márpedig a legtöbb ember csak magában bízik, még akkor is ha a gép statisztikailag sokkal kevesebbet hibázik.
Mindenesetre nekem nagyon kéne egy ilyen. A kocsimba 450 000 km-t tettem eddig. Kiszámoltam, hogy több mint két évet ültem benne napi 24 órát számolva. Ennyi elvesztegetett idő.[ Szerkesztve ]
-
válasz #32839680 #14 üzenetére
Akkor a megoldás: paraméterezhetővé kell tenni mindent, és a szalonban az extralista mellett egy végtelen hosszúságú usecase-listán kell eldöntenie a vevőnek, hogy hogy viselkedjen az autó bizonyos esetekben És akkor ő döntött, nem a feje fölött a software. Bár még akkor is fennáll a kérdés, hogy mi legyen a második ...sokadik tulaj esetén?
-
-
dokanin
aktív tag
Mondjuk az is érdekes lesz, ha az önvezető autók minden szabályt betartanak. Pl, sokszor csak akkor tudsz kifordulni egy főútra, ha tényleg pofátlanul furakodsz, mert senki nem enged be a dugóban. Az önvezető autó megvárja a dugó végét? Vagy majd felismeri, ha a másik sofőr integet, hogy gyere? De majd észreveszi azt is, ha az anyós integet neked a másik kocsiban és nem a sofőr? Vagy ha a söfőr épp fityiszt mutatneked?
Aztán ezentúl tényleg 30 km/óra lesz a főúton kirakott ideiglenes korlátozás, ami jellemzően kb 60-at jelent, ha szabályos autósok vannak az úton. Mert 30-al menni szinte nagyobb veszélyt jelent, mint 60-al, mert rengeteg autóst előzésre ingerelne. Az meg nyilván mindig veszélyesebb.
Vagy pl, most egy biciklist záróvonal mellett is mindenki úgy kerül ki, hogy inkább átlépi kicsit a záróvonalat, mert az biztonságosabb. Mit csinál ilyenkor az AI?
Ezek szerintem teljesen megoldhatatlan kérdések.[ Szerkesztve ]
-
válasz Busterftw #21 üzenetére
Csak lesz jelentős átfedés, főleg itthon. Talán 14 év az autópark átlagéletkora, szóval minimum ennyi idő lesz, mire többségbe kerülnek az önvezető autók, attól a pillanattól fogva, hogy az átlagos modellekben is szériafelszerelés lesz a funkció. Mert kezdetben majd néhány vadonatúj S Merci szaladjál vele, az csepp a tengerben És szívni is fognak rendesen az early adopterek, a dokanin által említett okokból.
Vegyünk egy példát: az ESP-t (ami azért egy önvezető rendszerhez képest elenyésző bonyolultságú) 1995-ben mutatták be az akkor aktuális S Merciben, és 2014-től kötelező a beépítése, vagyis a megjelenésétől számítva 19 év telt el addig a pillanatig, hogy már Dacia Logant sem vehetsz nélküle. Namost ehhez a 19 éhez kell hozzáadni a 14 évet, ami az autópark átlagos életkora, azaz leghamarabb 33 év múlva lennének többségben az önvezető autók abban az esetben, ha most azonnal bemutatnának vele egy S Mercit
[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
válasz #32839680 #22 üzenetére
Budakeszi előtt van egy ilyen záróvonal, ráadásul dombon, ahol néha még biciklis is előfordul. Na ő pont 10 km/órával próbál felmászni a forgalom meg a csúcson. Gyakorlatilag ha egy autós megvárná míg felér, bizton számíthatna egy kis lincselésre.
Az önvezető szoftver is csak szoftver. Nyilván szabályoknak kell megfelelnie, de amíg a normál életben alapnak vesszük, hogy minden sofőr néha szabályt kell, hogy sértsen, addig egy önvezető autóba tuti nem lesz olyan gyártó aki ezt programozottan engedni, hiszen ez óriási rizikó lenne a részükről, amit nem vállalhatnak.
Ha meg az utast kérdezné a kocsi, akkor felmerül, hogy jogsi is kell egy önvezető autóhoz? Vagy csak jogsival rendelkező utas ülhetne be egy önvezető taxiba? -
dokanin
aktív tag
Szép gondolat ez a teljesen önvezető autó, de szerintem ez utópia.
Bőven elég lenne olyanokat csinálni, ami a zárt autópályákon elmegy biztonsággal. A kijárt előtt meg visszaadja a kontrolt. Ezt még kb el tudom képzelni, hogy meg lehetne csinálni.
És ez is baromi nagy segítség lenne, pláne hosszú utakon. -
Shing
őstag
Eljöhet az idő amikor bannolják a manuális vezetést és minden full AI lesz. 1 ember is óriási káosz egy full automatizált rendszerbe. Ha minden gépi, akkor az autók tökéletes és folyamatos szinkronban lehetnek egymással, automatikusan megtervezhetik a forgalmat úgy hogy ne alakulhasson ki dugó, mert eloszlatják az utakon való terhelést. Ennek köszönhetően akár gyorsabban is mehetnek mint az emberek és lehetne még sorolni előnyöket.
Bicikli, gyalogosnak saját utak kellenek. Ami kb. meg is van most. Igazából idővel mindenben jobb lesz a "szoftver" mint az ember, ez nem utópia, nagyon sok téren ez a váltás fog lezajlani.
-
Akkor lehet bannolni, amikor a legszegényebb népréteg számára is elérhető áron lesz (persze használtan) az önvezető autó. Tehát a mai 1-200k-s Suzukik meg F Astrák szintje. Na, az hány év, ha még a technológia bemutatásától is év(tized)ekre vagyunk? Márpedig amíg ez nem adott, addig nincs az a politikus, aki azt mondja, hogy a minimálbéren tengődő, de vidéken az életét autó nélkül megoldani nem tudó emberek hirtelen nem ülhetnek autóba, mert elsöpri a népharag.
-
Huntszy
tag
Korai lenne még azt mondani, hogy ha megjelenik a technológia akkor egyáltalán kell-e az elérhetetlenebb településen lévő embereknek új verda.
Mi van ha a saját tulajdonú autó csak a tehetősebbek kiváltsága lesz, aki meg nem teheti meg az nyugodtan vehet havi robotaxi bérletet 20 ezerért amiben van annyi km ami elég neki.
Ez a megoldás vet fel problémákat természetesen. Nem is mondom, hogy ez lesz. De egy lehetséges irány. Az igazság pedig az, hogy a jelenlegi helyzet is elég sok problémát visel. Például milyen állapotban vannak azok a 15-25 éves levedlett Suzukik és társaik. Persze műszakit kapnak mert csurrant cseppent egy-két Deák a biztosnak de amúgy meg elüt egy biciklist és meghal a söfőr. Csak idő kérdése, hogy mikor fordul ki a korhadó, rohadó autó alól a felfüggesztés. Remélhetőleg nem menet közben. Arról nem is beszélve, hogy a régebbi autókra nem vonatkoznak a mai környezetvédelmi szabályok szóval nyugodtan pöföghetik ki a pirosnál indulásnál a fél kiló kormot.
Ha ehelyett fokozatosan de azért rövid idő alatt kivezetik ezeket a piacról és középréteg és attól lefelé mindenki veheti a mobilján X ezerért a havi kilóméter előfizetést. Nem kell jogsit szereznie, nem kell törődnie a vezetéssel, felszabadul a verdában töltött ideje, biztonságosabb hiszen az nem egy több évtizedes roncs lesz, és még a környezeti normáknak is jobban meg fog felelni. Számos problémát megoldhat azon felül, hogy a kizárólag önvezető közlekedés gyorsabb (dugómentes) tud lenni úgy, hogy biztonságosabb is.
Megfelelő marketingel és egy tényleg életképes rendszerrel meg szerintem kajálhatja is a nép.
Mit ne mondjak én is kajálnám.
Persze az embernek van egyféle birtoklási vágya de ezen azért túl lehet lépni. Pl ha nekem választani kéne, hogy ha nem engedhetem meg magamnak az új verdát akkor veszek egy öreg régit ami környezetszennyező, nem olyan biztonságos (sem aktív, sem passzív tekintetben) és még vezetnem is nekem kell, karban tartás is nekem kell intéznem. Vagy ehelyett elengedem, hogy van egy az idő 98%ban parkoló sajátom és előfizetek egy bérletes önvezető rendszerre én már most a másodikat választanám.[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
17 éve vettem egy full extrás kangoo 1.5 dci-t. 450 000 km-t tettem bele, de még mindig 4.8-5l litert fogyaszt. Gondolkodtam, hogy lecserélem, bementem megnézni mit tud az új. Hát lett + 30 lóerő, fogyasztás egy kicsit sem jobb, vagy talán még rosszabb is, néhány ilyen-olyan asszisztens, biztonsági fejlesztések. Semmi átütő. Hogy őszinte legyek, nagyobb fejlődésre számítottam.
[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
-
Tetsuo
aktív tag
válasz flashpointer #7 üzenetére
Reméljük L5-ös benzinesbe is beépítik majd.
-
Tetsuo
aktív tag
válasz #32839680 #11 üzenetére
Tesztvezetések ma is vannak. Ha a statisztika igazolja, természetesen engedik az embernél biztonságosabb vezetést. A felelősségre vonás nem probléma, meg lehet határozni, illetve ez nem lehet akadálya egy biztonságosabb környezetnek.
Az általad felvázolt szituációk csak mesében (ún. sci-fi) vannak. Az ABS sem figyeli a környező élőlényeket, automatán működik és kész. Ha a használatával nem nulla, de kevesebb a halott, már használandó - ennyi. Később lehet finomítani.
Ja, lehetne egy szoftver, ami kiértékeli, hogy a kisgyermek az emlékei alapján az egyik nagyszülőt véli felfedezni a hasonló ruházatból a színek, formák és éppen ráeső fények miatt, a pszichológiai elemzés alapján pedig valószínű, hogy nem rohan oda, csak megáll figyelni, amit az AI 2 másodpercre becsül, így ez alapján próbálja kikerülni, miközben körben mind a száz embert hasonlóan megvizsgálja, előre becsülve a komplex szituációkat... néhány évtized fejlesztés után ez akár több hétre előre becsüli egy város működését molkeula szinten.
[ Szerkesztve ]
-
Tetsuo
aktív tag
válasz #32839680 #41 üzenetére
Az idézett mondat nem azt jelenti, amire valóban válaszoltál.
"Azért a Startrekből ha megnézed mi valósult meg mára, azt mondani hogy azért mert a sci-fiben van most nem lesz a jövőben..."
Qrvára nem erre utalt az általad idézett mondat.Nem látok esélyt komoly AI-fejlődésre, de ha lesz is, abból csak kárunk lesz (bár ez utóbbiról most nem nyitnék vitát, eléggé off).
Mit hívsz AI-nak? Tárgy- és személyfelismerést? Ez valamelyest fejlődik, igen, de egy komlex szituációelemző rendszer, pláne olyan, amelyek emberek gondolatait becsüli, arra reagál...
Élőlénymodellezésben (funkciók, környezeti interakciók) már 30 éve a csótányszinten, esetleg a legprimitívebb hal szintjén vannak a modellek.
A processzorok architektúrája, az integrált tranzisztorok és a bitalapú számítás mind olyan korlátok, amikkel nem igen lehet előbbrelépni már.[ Szerkesztve ]
-
Tetsuo
aktív tag
válasz #32839680 #43 üzenetére
Szerintem a Google-nek nem kell megmondani, mert nem valószínű, hogy a "szellem a gépben" koncepciót fejlesztik. Mellesleg a Google keresője és maga az internet közelebb áll egy valódi (sci-fi-be illő) AI-hez, mint amit fejlesztenek.
A tanulóalgoritmusok többsége egyszerű scriptekből áll, valójában soha nem önfejlesztőek, legalábbis nem úgy, ahogy abból egy AI-re asszociálnánk.
A kátyúra való emlékezés (pontosabban GPS-alapú helymeghatározás összekötve az adott futómű-beállításokkal vagy az adaptív rugózás) pedig ma is létezik, semmi köze az AI-hez, iszonyú primitív, csak gyors hardver és adatbázis kell hozzá. -
#06658560
törölt tag
válasz #32839680 #43 üzenetére
Nem kell feltétlen betáplálni, de egy térkép POI dobhatja neki, hogy x méteren belül van iskola, nyugdíjas otthon stb. És akkor átválthat egy óvatosabb üzemmódba, a olyan van a közelben.
Korábban említetted a mi van ha morális döntést kell hozni teljesen népszerű, amúgy rohadtul nem erre a területre való esetet: Az autónak azért is legyen a rakat szenzora, hogy jóval hamarabb érzékelje az objektumok mozgását, és ami ütközőpályán van, azzal foglalkozzon, arra reagáljon. Vagyis legyen akkora az érzékelési rádiusza, hogy ne tudjon csak úgy belépni elé valaki.
Felhoztad a felelősség kérdését is: a Volvo már évekkel ezelőtt közölte, ha önvezető autóik lesznek, akkor minden felelősséget vállalnak érte. Na ezért sem csinálnak úgy, mint a Tesla. -
-
#06658560
törölt tag
Nem lesz vicces. Mivel nem fogja megvenni senki. Hanem csak előfizet rá. És vígan meglesz a négy év alatt a mostani futásmennyisége az autónak. A környezettudatosságba úgy fér bele, hogy a négy év alatt folyamatosan 4-5 használót szolgál ki, nem egyet, és áll a nap 24 órájából 23-at. Vagyis kevesebbet kell legyártani azonos mobilitási igény kielégítéséhez.
-
válasz #06658560 #48 üzenetére
Nem nagyon hiszek abban, hogy ez életképes lehet ebben a formában. Esetleg a nagyvárosokban igen, de vidéken semmiképp. Ahol nagyobb távokat mennek, sokat cuccolnak, vagy olyan munkakörben dolgoznak, ahol a nap nagy részét autóban tölti ...stb. Vagy egyszerűen csak aki egy bizonyos szintnél gazdagabb (nem én ) nem fogadja el, hogy más után üljön be egy kocsiba, mert az kvázi tömegközlekedés kategória neki, és mindenképp saját kell, még akkor is, ha 23 órát áll egy nap. Márpedig ez a technológia a luxuskategóriában fog megjelenni először, és majd onnan szivárog le év(tized)ek alatt a halandó emberek számára is megfizethető modellekbe.
-
#06658560
törölt tag
1) Lényegesen olcsóbb lehet egy ilyen. https://www.volvocars.com/de/care-by-volvo/ Nézd meg, mennyiből lehet már autót mint szolgáltatást igényelni a Volvotól, ami a jelenlegi megoldásra alapszik. Ebben benne van a tankoláson kívül minden egyéb költség. Vesd össze azzal, mennyi idő alatt fizetnéd ki így az autó árát, és vajon használnál-e annyi ideig egy autót. Tedd mellé azt, hogy ha önjáró lesz az autó és így ki tud szolgálni több embert, akkor kijöhet mindennel együtt teszem azt 200€-ból. Ahol jelenleg a közösségi közlekedés havi bérleti díja 100€, ott már hirtelen megérheti annyiért benevezni rá, mert háztól házig visz, nem késik, nincs tömeg stb.
2) Az emberiség egyre inkább városokban lakik. Vagy az agglomerációban, és onnan ingázik. Ingázás esetén GOTO1 a költségek tekintetében, figyelembe véve, hogy oda a bérlet még drágább. És általában nem kell mindenkinek mindig a családi nagy autó, reggel esetleg amikor kirakja a gyereket is az oviban, iskolában, de este már eltérő időben járnak haza. Olyankor elég kisebb gépet igényelnie.
3) Ha a tömegek ezirányba mennek, akkor vidéken sem lesz másféle autó. Vagy mert annyira drága lesz maguknak megvenni, fenntartani, vagy mert szimplán nem lehet olyat kapni.
4) Egy jövőkép: https://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
5) Az autógyáraknak is ez az érdekük, hogy szolgáltatásként kezeljék az autót, nem tárgyként: kevesebb modellvariáció fog kelleni, és egy kézben lesz a gyártás, üzemeltetés. Olcsóbb lesz a végösszeg.
6) Nem biztos, hogy csúcskategóriában fog megjelenni először, mert a kezdeti célpiac a flottaüzemeltetés: taxi, fuvarozás stb. Ott meg meg kell tudni fizetni. Nagy része amúgy már most benne van az autókban, nem csak csúcskategóriában: táblafelismerő rendszer, adaptív tempomat, sávelhagyás figyelő stb. A LIDAR is egyre olcsóbb, egyre kisebb egység. A Ford ezerrel fejleszt, 2025 körülre tervezték pár éve a saját megoldásukat, már kormánykerék nélkül, nekik meg nincs csúcskategóriában semmi. Ha megosztott erőforrásként kezeled az autót, akkor amint megjelenik, azonnal harmadolhatod az árát, vagyis még a csúcskategória sem lesz csúcskategória. Profitálhat mindenki.
Új hozzászólás Aktív témák
- Luck Dragon: Asszociációs játék. :)
- Milyen TV-t vegyek?
- Kés topik
- Alig egy nap múlva végre bemutatkozik az Assassin's Creed Shadows
- Filmvilág
- Overwatch 2
- Információbiztonság, kiberbiztonság, adatvédelem
- Milyen egeret válasszak?
- Esik a hóóó!!
- Vodafone otthoni szolgáltatások (TV, internet, telefon)
- További aktív témák...
- AKCIÓ! Szépségápolás, Haj - és Szakállápolási márkás gépek - BOLTI ÁR FELÉÉRT!
- Bomba! HP EliteBook 1040 G7 x360 Érintős Hajtogatós Ultrabook Tab 14" -70% i7-10710U 16/256 FHD LTE
- BONTATLAN Új Iphone 15 és 15 Plus 128-512GB 1év APPLE garancia gyári független Deák AZONNAL Átvehető
- BONTATLAN Új Iphone 13 128-512GB 1év hivatalos Apple garancia gyári független Deák Azonnal Átvehető.
- ÚJ BONTATLAN Apple Watch Series 8 S8 41-45mm Azonnal Átvehető DEÁK TÉRNÉL 1 Év Apple Garanciával.
Állásajánlatok
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen
Cég: Ozeki Kft.
Város: Debrecen