Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #06658560

    törölt tag

    válasz #32839680 #43 üzenetére

    Nem kell feltétlen betáplálni, de egy térkép POI dobhatja neki, hogy x méteren belül van iskola, nyugdíjas otthon stb. És akkor átválthat egy óvatosabb üzemmódba, a olyan van a közelben.
    Korábban említetted a mi van ha morális döntést kell hozni teljesen népszerű, amúgy rohadtul nem erre a területre való esetet: Az autónak azért is legyen a rakat szenzora, hogy jóval hamarabb érzékelje az objektumok mozgását, és ami ütközőpályán van, azzal foglalkozzon, arra reagáljon. Vagyis legyen akkora az érzékelési rádiusza, hogy ne tudjon csak úgy belépni elé valaki.
    Felhoztad a felelősség kérdését is: a Volvo már évekkel ezelőtt közölte, ha önvezető autóik lesznek, akkor minden felelősséget vállalnak érte. Na ezért sem csinálnak úgy, mint a Tesla.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz GAI #6 üzenetére

    Mivel az autonóm, megosztott autók élettartama nem tíz év lesz, hanem négy, így pont elég lesz az öt évig bírja elektronika, sőt, túl is lesz méretezve.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz GAI #47 üzenetére

    Nem lesz vicces. Mivel nem fogja megvenni senki. Hanem csak előfizet rá. És vígan meglesz a négy év alatt a mostani futásmennyisége az autónak. A környezettudatosságba úgy fér bele, hogy a négy év alatt folyamatosan 4-5 használót szolgál ki, nem egyet, és áll a nap 24 órájából 23-at. Vagyis kevesebbet kell legyártani azonos mobilitási igény kielégítéséhez.

  • #06658560

    törölt tag

    1) Lényegesen olcsóbb lehet egy ilyen. https://www.volvocars.com/de/care-by-volvo/ Nézd meg, mennyiből lehet már autót mint szolgáltatást igényelni a Volvotól, ami a jelenlegi megoldásra alapszik. Ebben benne van a tankoláson kívül minden egyéb költség. Vesd össze azzal, mennyi idő alatt fizetnéd ki így az autó árát, és vajon használnál-e annyi ideig egy autót. Tedd mellé azt, hogy ha önjáró lesz az autó és így ki tud szolgálni több embert, akkor kijöhet mindennel együtt teszem azt 200€-ból. Ahol jelenleg a közösségi közlekedés havi bérleti díja 100€, ott már hirtelen megérheti annyiért benevezni rá, mert háztól házig visz, nem késik, nincs tömeg stb.
    2) Az emberiség egyre inkább városokban lakik. Vagy az agglomerációban, és onnan ingázik. Ingázás esetén GOTO1 a költségek tekintetében, figyelembe véve, hogy oda a bérlet még drágább. És általában nem kell mindenkinek mindig a családi nagy autó, reggel esetleg amikor kirakja a gyereket is az oviban, iskolában, de este már eltérő időben járnak haza. Olyankor elég kisebb gépet igényelnie.
    3) Ha a tömegek ezirányba mennek, akkor vidéken sem lesz másféle autó. Vagy mert annyira drága lesz maguknak megvenni, fenntartani, vagy mert szimplán nem lehet olyat kapni.
    4) Egy jövőkép: https://www.youtube.com/watch?v=y916mxoio0E
    5) Az autógyáraknak is ez az érdekük, hogy szolgáltatásként kezeljék az autót, nem tárgyként: kevesebb modellvariáció fog kelleni, és egy kézben lesz a gyártás, üzemeltetés. Olcsóbb lesz a végösszeg.
    6) Nem biztos, hogy csúcskategóriában fog megjelenni először, mert a kezdeti célpiac a flottaüzemeltetés: taxi, fuvarozás stb. Ott meg meg kell tudni fizetni. Nagy része amúgy már most benne van az autókban, nem csak csúcskategóriában: táblafelismerő rendszer, adaptív tempomat, sávelhagyás figyelő stb. A LIDAR is egyre olcsóbb, egyre kisebb egység. A Ford ezerrel fejleszt, 2025 körülre tervezték pár éve a saját megoldásukat, már kormánykerék nélkül, nekik meg nincs csúcskategóriában semmi. Ha megosztott erőforrásként kezeled az autót, akkor amint megjelenik, azonnal harmadolhatod az árát, vagyis még a csúcskategória sem lesz csúcskategória. Profitálhat mindenki.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz GAI #51 üzenetére

    Csakhogy 1) az autógyáraknak kerekítési hiba se a magyar piac, 2) amint elindul ez a vonal, onnantól kezdve azonnal nem lesz használtpiac se. Mert egyrészt annyira bezuhannak az árak, másrészt elapad az utánpótlás egycsapásra.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz GAI #54 üzenetére

    " itthon az önvezető autók elterjedését, mert özönleni fognak be külföldről a használt hagyományos autók fillérekért."
    És rövid időn belül elapadnak a források, vagyis nem lesz mivel pótolni, csak önvezető autóval. Ahogy kikopik hozzá minden karbantartási vonal is.

    " Nekem (nekünk), akik itt élünk, viszont csak ez számít. Engem legalábbis egyáltalán nem érdekel, hogy külföldön milyen jól megy az embereknek, és ott milyen hamar el fog terjedni."
    Ez addig igaz, amíg egy zárt piac, nem pedig importáló. Namármost az autópiac az pont nulla magyar termék, ha a fejlesztések helyét nézzük, így muszáj nézni a nemzetközi piaci trendeket. Amint az autógyáraknak nem lesz érdeke a hagyományos autót gyártani, azonnal kukázni fogják. És onnantól minden olyan piac, amelyik nem azt a terméket akarja venni, megszívja alternatíva híján.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz aginor #56 üzenetére

    "Most látszik egy olyan tendencia, hogy az autó vásárlásakor elfogadsz egy "licensz szerződést" amiben elfogadod, hogy az önvezető funkcióval kapcsolatos mindennemű jövőbeli követelésedről lemondasz, és ha bármi gebasz van, akkor téged, mint az autó tulajdonosát terhel minden felelősség."

    Hol látsz ilyen tendenciát? Mert Musk az egyetlen, aki szerint mindig a júzer a hülye, a Volvo már kijelentette, ha piacra lépnek önvezető autóval, akkor minden jogi felelősséget vállalnak vele, a Ford is a vitás esetek és az egyéb balesetveszélyes helyzetek miatt döntött úgy, hogy vagy teljesen autonóm, vagy semmi, ergo náluk nem lesz kormánykerék a kereskedelmi termékekben. És nem véletlenül nem tolják a nagy gyárak Musk tempójában ki a saját cuccaikat, nem engedik a vevőket bétateszterkedni. Az AUDI Lvl 4. önvezető rendszere is azét nem aktív, mert jogilag nem engedélyezett, így nagy eséllyel jelenleg gyűjti csak az adatokat és tanul minden autóban, amelyben benne van.

    "Ugyanakkor az is komoly problémát jelenthet, hogy az autó a használóját/tulajdonosát megölheti, ha úgy ítéli meg, hogy ez kisebb a kár (pl felnőtt felhasználó 1db vs. elgázolandó kisgyermekes család)."
    Melyik rendszer csinál ilyet, a korábbi Tesla elcseszett óriásplakát ignoráláson kívül?

    #62: Ugyan miért kéne benne legyen bármilyen morális mérlegelés? Baleset elkerülésére kell kifejleszteni, vagyis ütközőpályákat kell néznie csupán és azokra reagálni. Nem kell néznie, hogy az kisgyerek, kutya, vagy mi. És mérlegelni sem, hogy mi a kisebb rossz.

    #63 Tetsuo: a Boeing nem tudta, nem nem tesztelte rendesen, így direkt, hanem egyszerűen teljesen kicsúszott a rendes kockázatelemzés és FMEA a fejlesztés során az adott rendszerre, amelynek minden beavatkozási paraméterét megváltoztatták menet közben. Vagyis ott a túl nagy, túl bonyolult fejlesztés, a projekt során lecserélt emberek voltak az okai a hibás, nem eléggé biztonságos rendszer beépítésének.

    #64 Agyturbina: Én elvárom, hogy balesetmentesen üzemeljen, ugyanis nem simán ki akarom váltani az embert, hanem lényegesen jobbra akarom kiváltani az adott feladatban. És nem bonyolultabb a közel hibátlannál a hibátlan.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz aginor #68 üzenetére

    Nem csak a Tesla nyomja közúton, csak ők bétatesztelnek a júzerrel. A Waymo taxikkal tolja legálisan. Amit a Tesla csinál az semmilyen formában nem trend. Pont azért sem, mert a többiek nem használják a vevőiket teszternek.
    Nem, az embernek sem kell moralizálni, aki kódol. Kerülje el a balesetet. Érzékeljen akkora zónát maga körül, hogy ne lehessen belőle gond. És az összes ilyen kretén moralizáló agymenés, amit valami pszichológus irány pattintott ki sok évvel ezelőtt onnantól értelmetlen, hogy senkire nincs ráírva az utcán, hogy rákos nyugdíjas, akinek fél éve van hátra, pedofil, sorozatgyilkos, vagy épp a szülő feleségéhez rohanó ember. Imádom, amikor valami magukat tudósnak képzelők rá akarnak erőltetni a világra valami faszságot, hogy ezzel igazolják a létezésük, munkájuk. Nem, ez a dilemma még az eredeti villamosos verziójában is komplett baromság volt jó száz éve.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz aginor #76 üzenetére

    "Kár volt idekeverni az egyes tudományágakkal szembeni ellenszenvedet, mivel egy: annak semmi köze a kérdéshez, kettő: ha a döntéshozók majd úgy gondolják, hogy ezekre az elvekre is szeretnének hallgatni, akkor sem tudsz majd ellene tenni."
    Nem, arról van szó, hogy ez a moralizálás, hogy kit üssön el, rohadtul nem való ide. Nem én keverem ide, magukat tudósnak vallók hozzák a témába, hogy akkor ezt a csoportot, vagy azt üsse el. Nem kell elütnie senkit, pont. És így a programozónak sem kell ilyen döntést meghoznia.

    "Természetesen nem kell elütni és a gyerek is csak úgy megjelenhet az úton, ahogy manapság is teszi. A rendszernek alapvetően az emberi életet kell védenie a vagyoni érdekkel szemben, és amennyiben muszáj választani két élet között, arra kell valami algoritmus. Olyan algoritmus ami a társadalom széles köre szerint is elfogadható döntéseket hoz, és amit jogi oldalról is megfelelően körbebástyáztak."
    Olyan algoritmus kell, amelyik érzékeli a környezetét kellően nagy sugárban és amelyik senkit nem üt el.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz aginor #79 üzenetére

    "Elém már lépett ki gyalogos autó takarásából, ahogy robogós is busz mögül, stb"
    Elvárás, hogy az ilyenekre legyen felkészült a rendszer, érzékelje a gyalogosokat. Plusz erre tervezik a járművek közötti kommunikációt, hogy megosszanak egymással adatokat.

    "Jelenleg nincs olyan technika a kezünkben (és a közeljövőben sem lesz), ami lehetővé tenné, hogy az AI olyan mértékben és módon lássa át a környezetét, hogy 100%-ban megelőzhetők legyenek a balesetek. El tudok képzelni, olyan rendszert, ami a járdát is figyeli (praktikusan a többi autó szenzorával IS) és így valóban nem fordulhat elő olyan, hogy egy biciklis vagy gyalogos meglepi a rendszert, de ez feltételezi, hogy a forgalom elégséges résztvevője van ellátva hasonló rendszerrel/szenzorokkal. Ez az utópisztikus állapot nem 1-2, de még csak nem is 10év, inkább olyan 20-30, és akkor még mindig csak a világ fejlettebb részéről beszélünk. Mondjuk kínában, Japánban valószínűleg hamarabb, de ezek elég sajátos piacok, nem mérvadók."
    Már ma erre terveznek a nagy játékosok.

    "pedig fog, és erre is fel kell készülni. Lehet azt mondani, hogy nem KELL neki, de ez pont olyan, mint azt mondani, hogy mostantól nem eshet az eső. Ugyanakkor a jelenlegi ember tervezte rendszereken (nem önvezető autók) látjuk, hogy azért hibáznak, miből gondolod, hogy majd pont az önvezető autó lesz a kivétel?"
    Miért fog? Pláne akkor, amikor piacra viszik? Mint már többször írtam, nem ok nélkül nem bétatesztel az összes OEM a vevőkkel, csak a Tesla. Az autóipar nem szereti az IT jellegű fejlesztéseket, és projektmenedzsmenteket. Addig nem akarják piacra hozni, amíg nem lesz eléggé megbízható, ráadásul akkor is jogilag is engedélyezni kell. Lásd Audi.

    "ebben egyetértünk, de ehhez egy autó kevés. Ezt csak rendszerben lehet megoldani, az pedig még rengeteg fejlesztés, pénz és idő, valamint valahogy át kell ütni a
    népességen az ezekkel járó sajátosságokat is (pl: folyamatos megfigyelés)."
    Nem kevés, ha normálisan tervezik meg a rendszert. És telepakolják szenzorokkal, nem úgy, mint a Tesla, amelyik csak optikai alapon akar önvezetni.

  • #06658560

    törölt tag

    válasz aginor #82 üzenetére

    5G. Ehhez kell, a járművek egymás és a környezetük közötti kommunikációjához. Rakat helyen írtak már róla. Lámpával, útba épített szenzorral miegymással kommunikáció, az autó me csak fogadja, de terjessze tovább az adatokat stb.
    Lesz elég szenzor és számítási kapacitás egyetlen autóban is, hogy annyira átlássa a forgalmat, amennyire adott sebesség mellett neki szükséges. Az egész csak felfelé skálázás kérdése.

Új hozzászólás Aktív témák