Új hozzászólás Aktív témák
-
dokanin
aktív tag
Most már csak L5-ös szoftver kell akkor. Kb 2040-re szerintem meg is lesz.
-
dokanin
aktív tag
válasz #32839680 #11 üzenetére
Szerintem ezek kb feloldhatatlan kérdések. Még ha el is készülhetne egy olyan szoftver, ami lát esőben, hóban, felismer egy szélben szálló nejlonzacsit, képes különbséget tenni a tereléseknél a felfestett és az ideiglenes jelek között, akkor sem lesz megoldás az elkerülhetetlen helyzetekre.
Márpedig a legtöbb ember csak magában bízik, még akkor is ha a gép statisztikailag sokkal kevesebbet hibázik.
Mindenesetre nekem nagyon kéne egy ilyen. A kocsimba 450 000 km-t tettem eddig. Kiszámoltam, hogy több mint két évet ültem benne napi 24 órát számolva. Ennyi elvesztegetett idő.[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
Mondjuk az is érdekes lesz, ha az önvezető autók minden szabályt betartanak. Pl, sokszor csak akkor tudsz kifordulni egy főútra, ha tényleg pofátlanul furakodsz, mert senki nem enged be a dugóban. Az önvezető autó megvárja a dugó végét? Vagy majd felismeri, ha a másik sofőr integet, hogy gyere? De majd észreveszi azt is, ha az anyós integet neked a másik kocsiban és nem a sofőr? Vagy ha a söfőr épp fityiszt mutatneked?
Aztán ezentúl tényleg 30 km/óra lesz a főúton kirakott ideiglenes korlátozás, ami jellemzően kb 60-at jelent, ha szabályos autósok vannak az úton. Mert 30-al menni szinte nagyobb veszélyt jelent, mint 60-al, mert rengeteg autóst előzésre ingerelne. Az meg nyilván mindig veszélyesebb.
Vagy pl, most egy biciklist záróvonal mellett is mindenki úgy kerül ki, hogy inkább átlépi kicsit a záróvonalat, mert az biztonságosabb. Mit csinál ilyenkor az AI?
Ezek szerintem teljesen megoldhatatlan kérdések.[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
válasz #32839680 #22 üzenetére
Budakeszi előtt van egy ilyen záróvonal, ráadásul dombon, ahol néha még biciklis is előfordul. Na ő pont 10 km/órával próbál felmászni a forgalom meg a csúcson. Gyakorlatilag ha egy autós megvárná míg felér, bizton számíthatna egy kis lincselésre.
Az önvezető szoftver is csak szoftver. Nyilván szabályoknak kell megfelelnie, de amíg a normál életben alapnak vesszük, hogy minden sofőr néha szabályt kell, hogy sértsen, addig egy önvezető autóba tuti nem lesz olyan gyártó aki ezt programozottan engedni, hiszen ez óriási rizikó lenne a részükről, amit nem vállalhatnak.
Ha meg az utast kérdezné a kocsi, akkor felmerül, hogy jogsi is kell egy önvezető autóhoz? Vagy csak jogsival rendelkező utas ülhetne be egy önvezető taxiba? -
dokanin
aktív tag
Szép gondolat ez a teljesen önvezető autó, de szerintem ez utópia.
Bőven elég lenne olyanokat csinálni, ami a zárt autópályákon elmegy biztonsággal. A kijárt előtt meg visszaadja a kontrolt. Ezt még kb el tudom képzelni, hogy meg lehetne csinálni.
És ez is baromi nagy segítség lenne, pláne hosszú utakon. -
dokanin
aktív tag
17 éve vettem egy full extrás kangoo 1.5 dci-t. 450 000 km-t tettem bele, de még mindig 4.8-5l litert fogyaszt. Gondolkodtam, hogy lecserélem, bementem megnézni mit tud az új. Hát lett + 30 lóerő, fogyasztás egy kicsit sem jobb, vagy talán még rosszabb is, néhány ilyen-olyan asszisztens, biztonsági fejlesztések. Semmi átütő. Hogy őszinte legyek, nagyobb fejlődésre számítottam.
[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
-
dokanin
aktív tag
Abban biztos lehetsz, hogy nem lesz egyetlen önvezető szoftver sem, amiben benne lenne olyan lehetőség, hogy bárkit megölhet. Ez nonsense lenne.
Ettől függetlenül nyilván előfordulhatnak elkerülhetetlen esetek, de hogy szoftveresen nem lesz ilyen az tuti.
Ebben az esetben "Goto Satufék" lesz a default oszt jónapot. -
dokanin
aktív tag
válasz #90088192 #64 üzenetére
2018 februárjában a parlament elé került egy kresz módosítási javaslat, (amivel nem tudom mi lett végül), pont a te példádra, mivel a kresz alapján semmilyen körülmény között nem érintheti jármű a záróvonalat. Még lerobbant jármű esetén sem. A kresz szerint várni kéne, amíg elviszik. Gyakorlatban mindenki kikerüli, ami szabálytalan és ha esetleg baleset történik miközben kerüli valaki az akadályt egyértelműen ő lesz a felelős.
Na most egy önvezető autó szoftverébe nyilvánvalóan nem kerülhet bele olyan eset, amikor kockázatot vállalna. Ezt egy gyártó sem fogja bevállalni.
Valószínűleg nagyon sokáig még az lesz, hogy ugyanúgy kelleni fog sofőr, aki ilyen helyzeteben beavatkozik. Mondjuk szerintem már ez is nagy előrelépés lenne, ha idáig eljutnánk.[ Szerkesztve ]
-
dokanin
aktív tag
"Vegyünk egy extrém esetet: gyerek az úton, gázolás csak másik baleset árán kerülhető el, oly módon, hogy a "vezető" élete ugyanolyan mértékben lesz veszélyben, mint gázolás esetén a gyereké. Itt szerinted mit kellene tennie a robotnak?"
Szerintem ez elég egyértelmű helyzet. Nyilván nem ütközhet neki egy vétlen autónak (amiben vélhetően 1 vagy több ember utazhat) szándékosan, nem vonhat be másokat egy balesetbe, akik, amúgy nem vettek volna részt benne, még akkor sem, ha gyerek van az úton.
Gondolj csak bele! Lenne értelme perelni az autót gyártó céget, hogy de miért nem rántotta el a kormányt és ment bele a szembe lévő autóba, amikor érzékelte a gyereket az úton?
Nyilván nem, ahogy most sem azt nézik egy ilyen esetben, hogy elkerülhető lett volna-e a baleset, ha a sofőr nekiment volna a másiknak inkább.
Ha féktávon belül lép a gyerek az autó elé és nem zebráról van szó, a sofőr nem hibás, ha szabályosan vezetett és nem rántotta el a kormányt, hogy egy másik autóval ütközzön. Természetesen, ha fékezett.