Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • aginor

    addikt

    válasz dokanin #4 üzenetére

    Igazából szerintem nem a szoftver a fő gátja a dolognak, hanem jogi szabályozás és a társadalmi elfogadottság hiánya. Ehhez kelhet még pár generáció, mire természetessé válnak az önvezető autók, és az azokkal kapcsolatos kísérő jelenségek.

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz #32839680 #11 üzenetére

    Pontosan ezekre gondolok én is. Most látszik egy olyan tendencia, hogy az autó vásárlásakor elfogadsz egy "licensz szerződést" amiben elfogadod, hogy az önvezető funkcióval kapcsolatos mindennemű jövőbeli követelésedről lemondasz, és ha bármi gebasz van, akkor téged, mint az autó tulajdonosát terhel minden felelősség. Ezzel az a bajom, hogy borzasztó inkorrekt szartolásnak tartom, és én biztosan nem vennék ilyen feltételekkel autót, ha van más választásom. Ugyanakkor az is komoly problémát jelenthet, hogy az autó a használóját/tulajdonosát megölheti, ha úgy ítéli meg, hogy ez kisebb a kár (pl felnőtt felhasználó 1db vs. elgázolandó kisgyermekes család). Saját akaratából lényegében senki nem fizet egy olyan eszközért, ami, ha úgy dönt, akkor következmények nélkül megölheti (még akkor sem, ha matematikailag ez a kisebb veszteség). Az emberiség még nem tart itt -és szerintem soha nem is fog. Persze az megint más kérdés, hogy mi lesz akkor ha ez előlép egyfajta állami vagy iparági kényszerré és nem lesz választás. Ha ember vezeti az autót és hibázik, akkor azt a társadalom elfogadja, hogy adott esetben vállalnia kell érte a felelősséget, de nem szeretnék börtönbe menni, meghalni, vagy megnyomorodni, mert egy programozó -vagy a jövőben még inkább egy MI- rossz helyre tett egy tizedes jegyet, vagy ami még rosszabb, úgy döntött hivatalosan, hogy az életem feláldozható másokéval szemben. Azt el tudom fogadni, hogy teljesen pártatlan alapon az én életem a kisebbik rossz, de itt be fog jönni a képbe, hogy a drágább autó jobban fogja „védeni” a tulajdonosát, a mágnás, a politikus, rendőr, hivatalos személy kivételt képez, stb. Borzasztó ingoványos talajnak gondolom, ami szerintem az emberiség jelenlegi erkölcsi szintjén nem oldható meg kielégítően. Ezeket az önvezető megoldásokat egyelőre elég speciális helyzetekben tartom életképesnek, mint pl. bizonyos zárt és kötött pályás eszközök, bizonyos drónok, ipari létesítmények, felügyelet mellett katonai eszközök, stb.

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz dokanin #60 üzenetére

    Biztos vagy benne, hogy pl: baleset elkerülése céllal sem lehet? ;)

    61# Abban biztos lehetsz, hogy benne lesz. Benne kell lennie. Lehetnek olyan szituációk, amikor nem kerülhető el a baj, de befolyásolható. Hogy értsd mire gondolok: mész az úton és kilép eléd valaki féktávon belül, mondjuk egy gyerek, vagy egy kismama. Az elütése elkerülhető egy kikerülő manőverrel, de akkor jó eséllyel nekicsapódsz egy villanyoszlopnak. Szerinted itt hogyan kellene döntenie a szoftvernek? Mi a morálisan helyes megoldás?

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz #06658560 #67 üzenetére

    Jelenleg a Tesla az egyetlen aki élesben komolyabban nyomja közúton, ilyen szempontból amit csinál az a trend, de amúgy már több helyről is hallottam, hogy ez az iparági igény, pont ezért hogy a számtalan pert elkerüljék.

    "Ugyan miért kéne benne legyen bármilyen morális mérlegelés?" - ha logikusan végi gondolod, megnézve a példámat is, akkor láthatod (beláthatod), hogy kell (bár nyilván nem a gép fog moralizálni, hanem a programozást végző -jobb esetben- ember). Vegyünk egy extrém esetet: gyerek az úton, gázolás csak másik baleset árán kerülhető el, oly módon, hogy a "vezető" élete ugyanolyan mértékben lesz veszélyben, mint gázolás esetén a gyereké. Itt szerinted mit kellene tennie a robotnak?

    Amúgy a félautonóm rendszerek szerintem életképtelenek (amikor alapvetően az autó vezet, de a sofőr felügyeli azt), és remélem soha nem fogják őket az utakra engedni. Amíg csak arról kell dönteni, hogy egy manőverben -amúgy biztonságosan- átléped-e a záróvonalat (pl.: a fenti lerobban teherautós példa), vagy, hogy melyik helyre szeretnél parkolni, addig nincs gond. Viszont az ember sajnos alkalmatlan arra, hogy egy autó vezetését eredményesen átvegye egy esetleges baleseti szituációban. Aki nem hisz próbálja ki maga. Ülj be az anyósra és kezdj el olvasni egy újságot, majd egy tetszőleges kereszteződésben pillants fel és figyeld csak meg, hogy mennyi időbe telik, míg átlátod a helyzetet (3-6másodperc, addigra meg úgyis mindegy).

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz dokanin #69 üzenetére

    Szerintem nincs igazad, több tényezőt is nem veszel figyelembe, de legyen, csak annyit tennék hozzá, hogy már most is vizsgálják egy esetleges balesetben a "vétkesség" mértékét, és azt a tényt is, hogy lett volna-e lehetősége a sofőrnek elkerülni a balesetet, vagy csökkenteni a kárt/sérülést. Nyilván ez egy ember esetén könnyen kimagyarázható (pl: bepánikoltam), és akkor van értelme, ha valaki felróható mértékben hibázott, de egy gép esetében nem lesz ennyire rugalmasan értelmezhető. Elvileg az egész önvezető macerának az lenne az értelme, hogy óvja az emberi életet/életeket. Ehhez szerintem elfogadhatóak, olyan megoldások is, amik adott esetben az anyagi kárt választják a halál helyett, és sokak szint az is, ha differenciál a lehetséges áldozatok tekintetében (ezzel mondjuk nem tudok teljesen egyetérteni). Amúgy ezt a kérdést még lehetne mélyebben is tovább fejtegetni, bevonva az anyagi felelősség körét is..

    atok666: Természetesen nem kell elütni és a gyerek is csak úgy megjelenhet az úton, ahogy manapság is teszi. A rendszernek alapvetően az emberi életet kell védenie a vagyoni érdekkel szemben, és amennyiben muszáj választani két élet között, arra kell valami algoritmus. Olyan algoritmus ami a társadalom széles köre szerint is elfogadható döntéseket hoz, és amit jogi oldalról is megfelelően körbebástyáztak.

    Kopi31415: Amíg nincs követendő jogszabály a kérdésben, addig a programozónak (vagy a menedzsmentnek) kell meghoznia az ilyen döntéseket is, tekintettel arra, hogy más nem tudja ill. nem "kivitelezhető", hogy tudhassa. Itt nem arról van szó, hogy a rendszernek tudnia kell, hogy te pl. gyógyíthatatlan beteg vagy, ezért téged válasszon, itt arról van szó, hogy a rendelkezésre álló adatok alapján kell döntést hoznia (ez logikusan ami elsőre látszik és jól megkülönböztethető, egyfelől a forgalmi szituáció, másfelől az adott helyzet résztvevői, pl: egy gyerek, egy idős ember, egy terhes anyuka, egy nő, egy férfi, stb.). Kár volt idekeverni az egyes tudományágakkal szembeni ellenszenvedet, mivel egy: annak semmi köze a kérdéshez, kettő: ha a döntéshozók majd úgy gondolják, hogy ezekre az elvekre is szeretnének hallgatni, akkor sem tudsz majd ellene tenni.

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz atok666 #77 üzenetére

    Akkor neked röntgen szemed lehet.. ;)
    Elém már lépett ki gyalogos autó takarásából, ahogy robogós is busz mögül, stb. Szabálytalanok voltak? Igen. Ettől még elüthetők? Nem.
    Az önvezető autótól nem csak azt várjuk el, hogy úgy vezessen, mint egy ember, hanem azt, hogy jobban vezessen (biztonságosabban), mint egy ember. Amíg ezt nem tudjuk megoldani, addig csak egy kényelmi extra és nem pedig egy kielégítő közlekedésbiztonsági újítás. Jelenleg nincs olyan technika a kezünkben (és a közeljövőben sem lesz), ami lehetővé tenné, hogy az AI olyan mértékben és módon lássa át a környezetét, hogy 100%-ban megelőzhetők legyenek a balesetek. El tudok képzelni, olyan rendszert, ami a járdát is figyeli (praktikusan a többi autó szenzorával IS) és így valóban nem fordulhat elő olyan, hogy egy biciklis vagy gyalogos meglepi a rendszert, de ez feltételezi, hogy a forgalom elégséges résztvevője van ellátva hasonló rendszerrel/szenzorokkal. Ez az utópisztikus állapot nem 1-2, de még csak nem is 10év, inkább olyan 20-30, és akkor még mindig csak a világ fejlettebb részéről beszélünk. Mondjuk kínában, Japánban valószínűleg hamarabb, de ezek elég sajátos piacok, nem mérvadók.

    Kopi31415:
    "Nem kell elütnie senkit, pont. És így a programozónak sem kell ilyen döntést meghoznia." - pedig fog, és erre is fel kell készülni. Lehet azt mondani, hogy nem KELL neki, de ez pont olyan, mint azt mondani, hogy mostantól nem eshet az eső. Ugyanakkor a jelenlegi ember tervezte rendszereken (nem önvezető autók) látjuk, hogy azért hibáznak, miből gondolod, hogy majd pont az önvezető autó lesz a kivétel? Erre is készülni kell, ahogy a műszaki meghibásodásra és rossz szándékú manipulálásra is. Sehol sem vagyunk még ezekhez.
    "Olyan algoritmus kell, amelyik érzékeli a környezetét kellően nagy sugárban és amelyik senkit nem üt el." - ebben egyetértünk, de ehhez egy autó kevés. Ezt csak rendszerben lehet megoldani, az pedig még rengeteg fejlesztés, pénz és idő, valamint valahogy át kell ütni a
    népességen az ezekkel járó sajátosságokat is (pl: folyamatos megfigyelés).

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz atok666 #80 üzenetére

    Nem, de volt benne némi szerencse is, viszont nagyobb sebesség estén lehetett volna baj.

    Kopi31415: "erre tervezik a járművek közötti kommunikációt" - Önmagában az sem jelent védelmet, mert ahova egy jármű sem lát be, azt az adatot nem tudja megosztani. Viszont ha a parkoló autók is szolgáltatnak adatokat, akkor az általuk generált holttér egy része is kiszűrhető, bár szerintem még ez sem ad 100% védelmet a véletlen ellen. Tehát itt szükségesek lehetnek olyan telepített szenzorok, amik a gyalogos forgalmat figyelik, és a kapott adatokat átadják a járműveknek, amik ezek alapján már jól fel tudják mérni, hogy mire lehet számítani a járda felől.

    "Már ma erre terveznek a nagy játékosok" - erre van valami hivatalos infód, mert én még nem olvastam róla, hogy agy, a teljes ipart átfogó egyezmény, tervezet, vagy program lenne folyamatban.

    "Mint már többször írtam, nem ok nélkül nem bétatesztel az összes OEM a vevőkkel, csak a Tesla. Az autóipar nem szereti az IT jellegű fejlesztéseket, és projektmenedzsmenteket." - ez ugyan csak egy véleménycikk, de vannak benne konkrétumok is, amik alapján én nem látom ennyire rózsásnak a helyzetet.

    "Nem kevés, ha normálisan tervezik meg a rendszert." - de, kevés. Ahogyan az korábban már lényében magad is elismerted. egyetlen autóban nem lesz elég számú és minőségű szenzor, hogy átfogóan átlássa az úttesten zajló forgalmat, nem hogy még a járdáét is mellé. Valamint kezdetben elég nagy gondot fog okozni, hogy a forgalomban igen kisszámú AI résztvevő lesz, így nem lesz igazából olyan hálózat, amiből adatok nyerhetők ki. Persze ha elképzelünk egy olyan ideális állapotot, ahol a közúti gépesített szereplők mondjuk 90%-a AI vezérelt, rogyásig szenzorokkal, akkor már akár a közelebbi jövőben is megvalósítható lenne a dolog, addig viszont maradnak a zárt környezetek, szerintem.

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

  • aginor

    addikt

    válasz #06658560 #84 üzenetére

    "Lesz elég szenzor és számítási kapacitás egyetlen autóban is" - nem, nem lesz. Nem kell mindent elhinni. Ha leülsz és gondolkodsz egy kicsit, akkor a fizika adottságai alapján te magad is rájöhetsz erre a jelenlegi technikai színvonalat is figyelembe véve..

    Azért vagyunk a világon,hogy valahol vegyünk egy ATI Radeon-t :))) by: LADA VFTS http://www.flickr.com/photos/40852488@N03/

Új hozzászólás Aktív témák