Új hozzászólás Aktív témák
-
bambano
titán
bármikor leprogramozok egy "játékot", ami az én álláspontomat bizonyítja. semmi újdonság nincs ebben.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
nem az a probléma a poszttal, hogy az automata vezet-e jobban vagy sem. hanem az, hogy egy teljesen ismeretlen alapokon megírt program semmit sem bizonyít.
tehát az, hogy egy jópofa animációban kattogtathatok, semmiféle valódi választ nem ad az alapkérdésre.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
"erősen kérdés még, mit kezd az önvezetésű csoda a hirtelen megváltozott útviszonyokkal?"
ad1: ugyanazt, amit az ember
ad2: pont a connected car-nál nincs hirtelen megváltozó útviszony, az előtted menő szól, hogy mi a helyzet.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz Tommmysun #36 üzenetére
azért 90, mert régen 100 volt, majd megijedtek a növekvő baleseti statisztikáktól, akkor levitték 80-ra, és amikor a statisztikák megjavultak, kísérletképpen felvitték 90-re. eldöntik, hogy mennyi balesetet tolerál a "közvélemény", illetve a lassítás mekkora közfelháborodást okoz és megpróbálnak közötte lavírozni.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz VaniliásRönk #66 üzenetére
"Lehet hogy a gép megbízhatóbb az emberek többségénél": ezen a gondolaton is lehetne agyalni kicsit...
mi az, hogy megbízhatóbb? egy gép megbízhatóbban ismétli a beleprogramozott utasítások végrehajtását.
ennyi.
az ember meg gondolkodik. lehet, hogy több hibával, de nagyobb területet lefedve. az ember mindig is jobb lesz előre nem látható helyzetek kezelésében, ez a gépeknek soha nem fog menni.Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #87 üzenetére
amikor például emailt küldök, akkor ott semmi komoly döntést nem hoz meg a számítógép, így ott nincs mesterséges intelligencia, meg semmi hasonló. a levelezőszerverek zöme faék egyszerűségű cucc.
tehát ezeket összehasonlítani egy életről döntő szoftverrel nem helyes.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #95 üzenetére
autózás szűk terület??? ott kezdődik, hogy látás-alakfelismerés. puff, itt meg is bukott az egész.
az összes vezető nélküli autó pótlékot használ erre, mert látni még nem tud."már csak azért is mert az autót vezető szoftver már gyári új kocsiba is úgy fog érkezni hogy kvázi több millió/millárd km van a háta mögött és az abból származó összes tapasztalat benne van.": ja, több milliárd kilométeren át ismételgette ugyanazokat a dolgokat, amiket eddig beleprogramoztak. pont az automata autónak lesz felesleges a próbaút, mivel teljesen mindegy, hányszor ismétli a programot.
a próbaút csak arra jó, hogy az emberek által beleprogramozott hibákat megtalálják.
"Megjegyzem, semmi értelme erről vitázni amig csak magyarországon évente 15 ezer (!) közlekedési baleset van": és mennyi lesz, ha egy ócska szoftver fog vezetni?
"Arról a piszok automata váltóról már nem is beszélve": az automata váltó nagyon jó példa, a közhiedelemmel ellentétben NEM tudunk jól működő automata váltót csinálni. már egy ilyen egyszerű dolgot sem tudunk rendesen megcsinálni, nyilván az ennél nagyságrendekkel bonyolultabb dolog majd jól sikerül. ahha...
(#93) Polllen "A közlekedést minden további nélkül át lehet alakítani olyanná, ahol egy gép hatékonyabb lehet.": ahhoz, hogy a közlekedés átalakuljon, az embereket kellene átalakítani. az meg, jól láthatóan, nem sikerül. mert lehet, hogy az autót át tudod alakítani, de nem csak autó közlekedik, hanem pl. gyalogos is. a gyalogost meg úgy tudnád átalakítani, hogy lesz mellette egy robot, amelyik kézen fogja?
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
egyébként ebben a vitában az egyik alapvető probléma, hogy nem ugyanarról vitatkozunk/vitatkoztok.
az egyik fél azon az állásponton van, hogy elvileg milyen megbízhatóságig lehetne eljutni az automata rendszerrel, a másik meg azon, hogy a programokat is emberek írják és ebből mi valósul meg.akár el is hihetném, hogy elvben jobb lesz az automata autó, de biztosan tudom, hogy gyakorlatban nem lesz az.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #101 üzenetére
a sakk is jó példa, nem iq-ból, hanem nyers erőből verték meg az embert. addig tolták a lóerőt a prociba, amíg végül nyertek. ráadásul ott van az a kérdés is, amit feszegetni kezdtem: mi van a programozói hibákkal? a sakkprogramok is csak több évtized alatt jutottak el odáig, hogy megverték az embert. egyébként a sakk közel sem bonyolult játék, csak a sok lehetőség miatt tűnik annak.
"az ember annyira ostoba hogy ...": pontosan ezen fog elbukni az automata vezetés. fel tudod készíteni (ha fel tudod) mindenre, ami neked eszedbe jut. majd a tisztelt lakosság megtanítja neked, hogy elképzelni se tudod, mennyire hülyék bírnak lenni. ezekben a helyzetekben mit lép az automata? lefagy?
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz Rickazoid #106 üzenetére
ez jó ötlet, kizárjuk az embereket a közlekedésből, de teljesen. akkor már közlekedni se kell.
a google autói meg úgy fognak kinézni, hogy bazira jól és ügyesen állnak a garázsban, és csodaszép baleseti statisztikákat produkálnakEgy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #113 üzenetére
remélem, nem élsz abban a tévképzetben, hogy az emberi agy nem különleges valami...
de, különleges. ennyire masszívan párhuzamosított architektúra sehol máshol nem létezik.
akár a sakkban, akár az ocr-ben, látásban, intuícióban az emberi agy évszázadokkal veri a számítógépet. de lehet, hogy többel.az ember teljesen másképp sakkozik, mint a gép. a gépnél vesznek egy közepesen ócska algoritmust, alátolják a rengeteg lóerőt és kielemezik az egészet. minél kevesebb bábu van a pályán, annál nagyobb eséllyel építik fel a teljes játékfát. és attól kezdve nem stratégia meg intuíció, hanem egyszerű gráfalgoritmus az egész. ezzel szemben egy jó sakkozó látja, hogy merre érdemes kutakodni, és közel sem építi fel a teljes játékfát, csak néhány ígéretes irányt vizsgál meg és az alapján dönt.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #144 üzenetére
egyelőre nincsenek "kamerák képe".
"Gondolj bele, az időjárás előrejelzés sem egy tiszta és teljesen kiszámítható dolog, mégis utasszállító repülőgépeket több száz fővel a fedélzeten ez alapján engednek fel és le szállni...": az utasszállító repülők nem használnak időjárás *előre*jelzést. időjárást előre jelezni konkrétan két napra sem tudunk. az utasszállítóknak pedig elég, ha tudják, hogy a felszálláskor prompt mik az időjárási *konkrétumok*. nem előrejelzés, hanem radarkép, mint aktuális mérés.az űrhajó dettó, addig érdekli őket az időjárás, amíg kiérnek a troposzféra + a sztratoszféra alsó feléből.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz VaniliásRönk #149 üzenetére
""egy gép megbízhatóbban ismétli a beleprogramozott utasítások végrehajtását." Egyrészt ez az egyik oka annak, hogy a végcél a vezetés jogának elvétele": a mondatom lényege az volt, hogy a beleprogramozott utasításokat ismétli, vagyis nem tud feldolgozni semmi váratlant.
"Nem feltétlenül kell tudnia az algoritmusnak, hogy mit kerül ki": azt se tudja, került-e elé valami.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz Tommmysun #155 üzenetére
de te nem üres zacskót meg féltéglát meg kamiont kapsz a kamerától, hanem sárga, piros, meg zöld foltokat, meg nagy bazi szembenövő m.a.n. feliratot. mikor lesz ebből egy fagráf, aminek a levélelemei objektumok, amiknek az attribútumaiban ott van, hogy ez b meg egy nagy ződ vasaló, kerüld ki, mert fogszuvasodást okoz, ha áthajt a fejeden?
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
ez a néhány hozzászólás tökéletesen bemutatja, hogy mi volt a flamewar kifejezés eredeti definíciója. eredetileg akkor mondták, ha valaki nem észérvekkel, hanem a saját hírnevével próbálta bizonyítani az állítását. az, hogy valaki egyetemi tanár vagy ezt tanította, kb. nulla jelentőségű. ehelyett szakmai érveket kellene mondani.
ráadásul az, hogy tanár, pontosan mit is jelent? Anno Tannenbaum azzal erőltette a hülyeségeit Linus ellen a kernellel kapcsolatban, hogy ő egyetemi tanár és megbuktatná Linust, ha nála vizsgázna. Hogy a t. netes userek zöme ezért elküldte a p-ba Tannenbaumot, az már történelem, de az idő Linust igazolta, a világban levő összes számítógép 80%-án az a linux kernel fut, amit Tannenbaum lefikázott. A minix meg megmaradt pár extravagáns hacker játszóterének.
persze az is egy elfogadható állítás, hogy ez a fórum régen túlment azon a ponton, amikor a normális vita szabályait számon lehet kérni. így maradt a kolléga froclizása
szerk: közben átírtad a hsz-ed... na mindegy, már nem törlöm ezt.
[ Szerkesztve ]
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #06658560 #184 üzenetére
"Már most dugig vannak az autók szenzorokkal, olyanokkal is, amelyek a autonóm közlekedéshez kellenek. És nem nagyon mennek ezek tönkre. Repülésben szintén.": te most jöhettél a fényeddel a k-pax-ról, ha ebben a kijelentésben komolyan hiszel...
a viszonylag korszerű autók hibáinak elsöprő többsége ezeknek az úgynevezett nemnagyonmennektönkre szenzoroknak és a csatlakozóiknak a hibájából van. a sávtartó elektronikák általában nem működnek, ha nem német precizitással frissen felfestett, demo előadásra japán precizitással feltakarított útvonalról van szó. a net tele van olyan filmekkel, ahol a zárókép nullára fékezni képesnek hitt autó roncsait mutatja.
a merci külön projektet indított pár éve, hogy a sok szemetet, amivel telerakták az autót, kiszedjék. na ennyire megbízhatóak azok a nem nagyon mennek tönkre szenzorok. a repülés mást tészta, ott nem ez a minőségbiztosítás van és még így is vannak ott is vicces helyzetek, sok nullával a számla végén. például amikor a grippenben behúzzák a féket és ettől nem old le a tempomat. rotfl. vagy amikor az f22-esek először repültek volna át a dátumválasztó vonalon keresztül Kadenába és majdnem nagy fürdés lett a vége. csak azért nem fürödtek, mert az f22-höz képest kőkori múzeumi kőbalta kategóriás kc-10 extenderek kísérték a rajt és azok nem estek le, így beálltak mögé, mint a kiskacsák és visszarepültek. pedig ott megint nem ennyi számjegyből áll a számla...
utasszállítónál is volt már olyan, hogy a szenzorok téves jelzései miatt kinyomták az üzemanyagot, majd hirtelen gyorsan megtanultak vitorlázni az utasszállítóval, mert nem akartak úszni...
(#181) Porthoszx: "Buszon, vonaton, repülőn ez nem szokott probléma lenni": buszt, vonatot hozzám hasonló "számítógép" vezeti. repülőn még nem ültem és nincs is tervben, szóval az nem gond. mifelénk nem szoktak repkedni se, tehát azt sem várom, hogy rámesik.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #239 üzenetére
" És azt is elmondanám...": persze, nyugodtan mond el, attól még tévedés.
nem igaz, hogy központi számítógép vezérel mindent, egy kosár számítógép van benne.
nem igaz, hogy elektronikusak a cuccok, max. a legfelső kategória csúcsán fordul elő a drive-by-wire. a mai autók zömében még mindig hidraulikus a fék, mechanikus a kormány, max. a rásegítők vezérlése elektronikus.tehát ismétlem: nem állítom, hogy nincs olyan autó, amiben minden elektronikus, de azt állítom, hogy a többség nem ilyen.
a hackelhető autó meg nem egy nagy truváj, egyszerűen szeparálni kell a hálózatokat az autóban. az enyémben (2003-as) például három hálózat van. nem lenne használhatatlan attól, ha a leggyorsabbat nem kötnék össze a többivel. az entertainment lan meg lehet connected, ha meghackelik, nem történik semmi, nagy dolog.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
válasz #82729984 #242 üzenetére
"Csak annyit mondtam hogy 2000 után gyártott autókat egy számítógép vezérli": még mindig nem igaz. nem egy, hanem sok. nehéz ezt megérteni?
"És mivel a rokonom autószerelő": ettől én most tökre hasraestem... ja nemis. beszélgess vele többet, hátha megérted, amit mond.
"újabb volkswageneknél kicseréled az ablakemelő(!) motort és amig nem párosítod össze a fedélzeti komputerrel, nem fog elindulni az autó...": nagyszerű, az újabb fóccvágenek eljutottak oda, ahol a 12 éves opelem tartott 2000 környékén, amikor tervezték? azta, ez iigen, Hofival szólva: emmá valami mi?
súgok neked: a kereket sem cserélheted ki, mert a keréknyomás-ellenőrzővel foglalkozni kell. és mióta egyes gyártók a kerék nyomását a kerék átmérőjéből vezetik le, azóta nagyon nem mindegy, hogy amit felraktál a kocsira, arról az *EGYIK*, az illetékes számítógép tud-e.
"Persze folytathatnám a sor azzal hogy pl. a BMW újabb autóit be lehet inditani távolról": persze, nyugodtan folytasd csak, húúú bmw, ez már nagy dolog, de nem árt ha tudod, hogy a motorindítás távolról nem akkora durranás. az enyémet is be lehetne indítani távolról, ha lenne távoli hozzáférés és üresbe tudná tenni a váltót, hogy ne menjen át a falon, mikor beröffen a motor.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
bambano
titán
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis