Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • #82729984

    törölt tag

    válasz t72killer #2 üzenetére

    Vicces vagy. Pont az a baj az emberi vezetéssel amit leírtál hogy milyen f@sza gyerek vagy hogy túlléped a sebességet ezért meg azért.

    Ugyanis mindenki igy gondolkozik, az egyik egy "kicsit" gyorsabban megy a másik egy "kicsit" kisebb követési távolságot tart, a harmadik még "épp" átfér a piroson, a negyedik meg még "pont" belemegy a bedugult kereszteződésbe mert hátha elfér. És ennek a viselkedésnek a vége általában oltári nagy dugó és baleset.

    [ Szerkesztve ]

  • #82729984

    törölt tag

    válasz macman507 #28 üzenetére

    Vélhetően. De inkább mást kérdeznék: emberi vezetővel hogy müködik a dolog? Mert lehet az miatt aggódni hogy mit fog csinálni a robotsőför valami szélsőséges helyzetben, de egészen addig felesleges, amig teljesen normál szituációkban is elcsapkodják a kerékpárosokat az emberi sofőrök.

    Szerintem csak budapesten elcsapnak naponta egy tucat biciklis az autósok (amiből 1-2 ami súlyos/halálos) igy nyáron, szóval felesleges ezen rugózni, a gépek valószinüleg ennek töredékét fogják csap produkálni

  • #82729984

    törölt tag

    válasz floatr #31 üzenetére

    Például. Ilyen esetben az emberek többsége gondolkodás nélkül elüti a biciklist. Szerintem ehhez képest nem lehet rosszabb egy automata sem, maximum az is elüti. Tehát ezen felesleges aggódni.

    Ezen felül egy robotautóban simán lehet kamera oldalt és hátul is, amit folyamatosan tud figyelni, ezáltal simán észreveheti azokat a problémaforrásokat amiket az ember nem, mert neki nincs szeme hátul és oldalt, a tükör holtteréről nem is beszélve. Sőt hőkamera is lehet, amivel rossz látási viszonyok között is észleli az akadályt, sőt akár a bokor takarásában érkező biciklist is amit az ember nem is láthat a saját szemével.

    Etc, az automata autó minden szempontból jobb lesz mint egy ember, az erről való vitatkozás kb. annyira értelmes mintha arról vitatkoznánk hogy ki tud jobban sakkozni egy számítógépes program vagy egy ember.

    Ugye a '90-es években ott is parttalan viták folytak hogy egy gép sosem lehet olyan "okos" mint egy ember és sosem fog nyerni az ember ellen sakkban, ma meg már gyakorlatilag egy pár száz kilobájtos sakkprogram is szarrá veri az emberek 99%-át sakkban és a világbajnoknak sincs esélye.

    Itt is ugyanez a helyzet, persze ez nem lesz igaz az első önállóan vezető autókra, de 10-20 év fejlődés után olyan szintre fognak érni hogy embert nem is fognak engedni vezetni mert annyira balesetveszélyesen csináljuk.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Tommmysun #38 üzenetére

    Miért szerinted mi fog történni ha az történik amit irtál?
    észlelési határon kivülről (mondjuk takarásból egy sövény mögül) a kresz ismerete nélkül (vagy leszarásával) lassítás nélkül kvázi "kirobban" egy biciklis a járdáról a főutra ahol autók közlekednek mondjuk épp 70-el? (pesten elég gyakori szitu).

    Nagyon egyszerü, ha féktávon belül teszi ezt akkor az ott jövő autó, kamion, busz (válaszd ki a nyertest) úgy elüti mint a huzat. Ha féktávon kivül (vagy kikerülhető), akkor megúszhatja. Ennél többet a robotautótol sem várhatsz.
    Leszámítva azt hogy a robotautónak lehetnek olyan szenzorai amivel képes észlelni előre ezt a szituációt is (pl. hőkamera minden irányban, igy ő érzékelheti a takarásban érkező biciklist, sőt kiszámíthatja a tempójából az ütközés valószinüségét és már előre lassíthat) és igy megmenti a biciklis életét. Sőt azonnal vészjelzést adhat le a vészfékezésről amire a mögötte lévő is egyből lassíthat igy még az ezt követő egymásra futást és tömegbalesetet is elkerülheti.

    "de engem sokkal jobban zavar, az a gondolat, hogy egy majdnem tökéletes gép hibájából szenvedek balesetet"

    Hallottál már a biztonsági övről? Ez az az eszköz, amit ha használsz, akkor 100 ezerből 1x meghalsz miatta, mert ha nem lettél volna bekötve, kirepültél volna az ablakon és túléled a balesetet. Igaz hogy a másik 99999 esetben viszont meghalsz (vagy súlyosan sérülsz) ha nem használod.

    Na most te gyakorlatilag azt mondod, hogy inkább nem kötöd be magad, mert téged jobban zavar az a 100 ezerből 1, mint a 100 ezerből 99.99 ezer....

  • #82729984

    törölt tag

    válasz floatr #41 üzenetére

    "Ez még mindig nem elég meggyőző, mert egy észlelést segítő rendszer akár HUD formájában is elég az emberi kezelés támogatásához."

    És ez mit old meg? Csak a mai nap folyamán két majdnem baleset szemtanúja voltam. Reggel a szerémi úton (2x2 sávos út) befelé telizöldnél megyünk 70-el amikor is balról egy keresztező útról egy nemnormális nő megpróbált átvágni a szerémin keresztbe... Majdnem tömegbaleset lett és azóta sem jöttem rá honnan a f@szból került oda, mert az egyedüli magyarázat hogy a keresztező útról full piroson próbált átmenni (értds: nekünk már vagy 10 másodperce zöld volt tehát neki már a kereszteződésbe érkezéskor is rég piros kellet hogy legyen).

    Aztán délután aldi parkolóból gurul ki előttem szintén egy nő, aki fagyit nyalogatott, mégpedig szétnézésnél nélkül a keresztező felsőbbrangú útra. Ahol is a balról érkező szabályos autó majdnem belerohant 50-el csak centikkel kerülte el a csattanást.

    Na ezeket fogja megoldani a robotautó, mert az nem megy át a piroson, nem vág ki a 70-el menő autók elé keresztbe, és nem fog kifordulni "szétnézés" nélkül a felsőbbrangú útra. És akkor még sorolhatnám az elalvás, elbambulás, részeg vezetés stb stb mint vezető baleseti ok.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz floatr #81 üzenetére

    "Megkérdeztem pár embert az ismeretségi körömben az automatákról, és mindenki kivétel nélkül irtózik még a gondolatától is, hogy egy gépnek adja át az irányítást. "

    Kivéve amikor okostelefont nyomkod, amikor facebookozik, amikor internet bankol, amikor online foglal jegyet a moziba, amikor online vásárol és igy tovább, akkor persze nem zavarja...
    Mennyivel jobb lenne ha kézzel papiron irnánk levelet, amit a postás kézbesítene ki, ha pénzt csak ügyfélszolgálaton személyesen lehetne kivenni Gizikétől, ahol naponta 8 tonna papir keletkezne és igy tovább.
    Már réges rég gépek irányitanak, emberi beavatkozás nélkül. Amikor fizetsz a bankkártyáddal nem ül a bankba 10000 indiai vendégmunkás akik ellenörzik a folyamatot, hanem mindent gépek csinálnak meg helyetted.

    Sőt autózás helyett is mennyivel jobb lenne a lovaskocsi, mert most gondolj bele hogy az a rohadt abs képes magától változtatni a fékezést, kivéve a kezedből az iránytást, pedig te azért taposod ezerrel mert jobban szeretsz csúszni a gumin. Arról a piszok automata váltóról már nem is beszélve, hát milyen dolog már hogy egy gép helyetted vált sebességet...

    Az én sommás vélemény hogy az emberek többségére egy kutyát nem biznék, nem hogy egy olyan veszélyes üzemet mint az autóvezetés.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Tommmysun #85 üzenetére

    Akkor tisztázzuk:
    lehet hogy extrém helyzeteket a gép sem fog jól megoldani, de erről felesleges vitatkozni amig az ember sem jobb sőt!

    Rendkivül naiv vagy, az autósok ilyen helyzetekben simán elütik a másikat. Nem azért mert el akarja, hanem mert észre sem veszi a szitut, fel sem fogja már átgyalogolt rajta a kocsival... Szivesen mutatok Bp-en pár ilyen kereszteződést ahol napi szinten ütik el a bicikliseket az autósok...

    Én napi szinten vezetek Budapesten, és napi szinten látok olyan embereket akikről süt hogy fingja sincs hol van, hogy jönnek-e mögötte, mellette vagy hogy úgy egyáltalán mi van a forgalomban körülötte.
    És csak azért nincs "annyi" baleset, mert a mellette, mögötte haladó stb vészfékezik, félrerántja a kormányt, amikor a paraszt a belsőből három sávon átvágva megpróbál jobbra befordulni...
    És a legjobb hogy csávókam észre sem veszi hogy majdnem tömegbalesetet okozott mert ő elvan a maga kis világában, amiből maximum néha a dudaszó meg k.rvaanyázás ébreszti fel, bár akkor sem érti hogy mi baja a többieknek...

    Megjegyzem, semmi értelme erről vitázni amig csak magyarországon évente 15 ezer (!) közlekedési baleset van, mert az emberek olyan hüde f@szán tudnak ám vezetni bezzeg egy gép... És ez csak a bejelentett balesetek száma (tehát ahol komolyabb személyi vagy vagyoni kár/sérülés keletkezett)

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #92 üzenetére

    "az ember meg gondolkodik. lehet, hogy több hibával, de nagyobb területet lefedve. "

    Ez igaz, de az autózás egy szük terület. Az autót vezető gép nem fog azon elmélkedni hogy vajon ki megy el a beteg gyerekért az oviba délután, mindezt hátrahajtott fejjel a lecsöpögő fagyit nyaldosva.

    Következésképp sokkal megbizhatóbb lesz az embernél autó vezetés terén, már csak azért is mert az autót vezető szoftver már gyári új kocsiba is úgy fog érkezni hogy kvázi több millió/millárd km van a háta mögött és az abból származó összes tapasztalat benne van.

    Mig az embernél minden 17 évesnél nulláról kell kezdeni az egészet és kell 15-20 év mire rendes tapasztalata lesz.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #99 üzenetére

    Jaj most komolyan erről kell veled vitázni?

    Tudod mit: a sakkprogramok sem fogják soha megverni az embert. Mert a sakk egy nagyon bonyolult és komplex játék, több millió kombinációval és ki a franc tudhatná hogy 30 lépés múlva mi fog történni. Meg különben is, a sakk észjáték a gép meg nem tud gondolkozni... (és még sorolhatnám a lózungokat).

    20 évvel ezelőtt a '90-es években kb. ezt a vitát folytathattuk volna le.
    A végeredmény ismert, ma már nem versenyeznek az emberek sakkprogramok ellen (maximum edzésnek), mert oda-vissza keresztbe kasul bármikor megeszik reggelire az emberi játékosokat. Az emberek 99%-át megveri egy néhány MB-os sakkprogram is... Sakkprogram ellen versenyezni olyan mint súlyemelésben kihivni a targoncát...

    Szóval aki az mellett érvel hogy egy szoftver nem tud autót vezetni, az képzeletben érezze magát egy szinten azokkal akik 20 éve nem tudták elképzelni hogy egy sakkprogram megveri még a világbajnokot is.

    Csak egy kis érdekes idevágó:
    "a Deep Fritz sakkprogram például egy kétprocesszoros Intel Core 2 Duo pécén futott, és másodpercenként mindössze nyolcmillió lépést tudott kiszámolni, amikor 2006-ban legyőzte a világbajnok Vlagyimir Kramnyikot. A fejlettebb algoritmusoknak hála viszont 16-17 lépésre tudott előre gondolkodni (igaz, erre nem volt mindig szüksége, a döntő meccset ugyanis úgy nyerte meg, hogy Kramnyik egyszerűen nem vett észre egy egyértelmű sakk-matt helyzetet)"

    Ennyi. Ugyanez ez lesz az autózásban is, és a gépnek nem is lesz szüksége annyira előregondolni az emberhez képest, mert az ember annyira ostoba hogy képes az autópályára fordítva felhajtani majd ott 50-100 km-ert forgalomban szemben menni...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #104 üzenetére

    "a sakk is jó példa, nem iq-ból, hanem nyers erőből verték meg az embert"

    Miért szerinted az emberi agy mit csinál? Remélem nem élsz abban a tévképzetben hogy az emberi agy az valami különleges valami és csak úgy a semmiből egyszer csak kidobja a végeredményt. Ugyanúgy nyers erőből számol mint a gép, csak nem vagy tudatában.

    Másfelől, senkit nem érdekel hogy hogyan csinálja a gép, amig gyorsabb és jobb mint az ember. Téged érdekel hogy a számológéped hogyan ad össze két számot? Vagy csak az érdekel hogy kiadja a helyes számot, nagyságrendekkel gyorsabban mint ahogy te ki tudnád számolni.

    "ezekben a helyzetekben mit lép az automata? lefagy?" Na mit csinál? Először balesetet majd utána már fel lehet készíteni erre a helyzetre is. És ezzel egyúttal a világ másik 3 milliárd autója is ismerni fogja a megoldást (pl. egy szoftver update után)

    Ezzel szemben mit csinál a 17 éves hülyegyerek ugyanebben a helyzetben? Szintén balesetet. És ezt még el fogja követni az összes utánna jövő hülyegyerek is ugyanebben a helyzetben szemben a géppel, minden egyes emberi vezetővel egyesével kell megtanitattni ezeket, évről évre, generációról generációra... A gépet elég egyszer megtanitani és utánna már mind tudni fogja...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Rickazoid #106 üzenetére

    Jaj ugyan már ez a van sapka nincs sapka esete. A sakkos példám mindent lefed, kezdetben a sakk volt "Az észjáték" ami annyira bonyolult hogy egy gép sosem fogja megverni az embert (haha).

    Most hogy ezt röhögve megcsinálja bármelyik gép, keresel egy másik terület majd ráfogod hogy ott a gép nem lehet jobb mert az annyira "bonyolult". Dehogynem.
    És nem kell tökéletes algoritmust irni, legalábbis addig amig egy tiz milliós országban évi 15 ezer bejelentett közlekedési baleset történik amit emberek okoznak. Elég ha a gépek csak évi 500-at okoznak.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz floatr #110 üzenetére

    "Az a baj ezzel az egész felvetéssel, hogy idealizálják a gépi megoldást elhanyagolva rengeteg tényezőt, mint pl a sokszor kihagyott karbantartást, elöregedést, a hibás megoldásokat meg sok minden mást."

    Nem idealizálják. Csak nem szeretném ezeket idekeverni, mert akkor ide kéne keverni azt is amikor 70 éves nagypapi vezet akinek jogsija se lehetne mert se nem lát se nem hall, de 30 éve ismeri a körzeti orvost. És hány de hány ilyen van... Meg amikor valaki a volán mögött lesz rosszul, kap szivrohamot és ott nincs tartalék rendszer, duplikáció meg vészmegoldások...

    Szóval beszélhetünk a müszaki rendszerek elöregedéséről, de akkor beszéljünk arról is amikor valaki vezetés közben kap szivrohamot és pusztán a vakszerencsén múlik hogy felszalad-e a járdára és halálra gázol egy ovodáscsoportot vagy nem...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz floatr #121 üzenetére

    Olvass már vissza, ti kezdték az extrém eseteket hogy de mit csinál a gép akkor ha egy biciklis a semmiből feltünik féktávon belül meg hasonlók... Jó hogy már nem azzal jöttetek hogy mit csinál egy gép ha egy meteor becsapódik előtte az úton...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz horvathkrisz #120 üzenetére

    "Ebben oriasit tevedsz, ugyanis:
    Ha ember koveti el a balesetet, van kit felelossegre vonni. Viszont ha gep, akkor nincs. Emiatt fog legfokepp huzodni ez a dolog"

    Pedig ez ennél sokkal egyszerübb dolog. Van felelőségbiztosításod, majd az fizet. Ha tudod igazolni hogy az autód minden előirt és szükséges müszaki vizsgán részt vett és átment és az autó fekete dobozának adatait elemezve kiderül hogy az autó hibázott akkor a biztosítod fizet. Ha a fekete dobozból az derül ki hogy a másik fél volt a hibás akkor ő fizet. Még egyszerübb is lesz mint most, mert most ha baleset van akkor mindenki elkezdi a hazudgálást és ha nincs kamera a kocsidban/szemtanúk nagyon könnyen megütöd a bokádat ártatlanul is.

    Ezen felül ilyen esetben nyilván perelhető lesz az autó gyártója/forgalmazója, pont úgy mint amikor veszel egy autót amiről kiderül hogy a légzsák életveszélyes.

    Nem olyan nagy sztori ez, ha lezuhan a repülőgép akkor sincs kit felelőségre vonni.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz floatr #129 üzenetére

    "Ne haragudj, de ehhez a visszaolvasós bohóckodáshoz keress más"

    Ja bocs, tényleg nagy elvárás hogy képben legyen azzal a szállal amihez hozzászólsz. De akkor ird ki hogy write-only módban vagy és fogalmad sincs mihez szólsz hozzá, csak beböfögsz valamit...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Tommmysun #134 üzenetére

    "DE mindkét esetben elmondható, hogy még mindig nincs 100%-ban kivéve a kontroll a kezedből, pl. még mindig tudsz vész-fékezni, amivel a balesetet nagy valószínűséggel már nem tudod elkerülni, de jó esetben csökkentheted annak nagyságát."

    Azt mond már meg nekem légyszives, hogy akkor hogy az úristenben van évente 15 ezer közlekedési baleset magyarországon? Olyankor mi történik ezzel az óriási vezetni tudással, meg a kontrollal? Mi zavarja meg az embereket hogy ennyit baleseteznek, gondolom nem a felpattanó kavics a szenzorra...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Tommmysun #137 üzenetére

    "Csak én azt próbálom egy ideje valahogy leírni, hogy nem mindenkinek a hibák számának az aránya az egyetlen és legfontosabb szempont"

    Akkor van egy rossz hirem. 50 éven belül az ember általi közúti vezetést szimplán be fogják tiltani (legalábbis a fejlett világban). Egyszerüen meg fogják nézni a statisztikákat és az fog kijönni hogy a gépek nagyságrendekkel kevesebb baleset okoznak mint az emberek azonos levezetett km alapján.
    Előre ki merem jelenti hogy 50 év múlva a robotautók által okozott összes balesetek száma kevesebb lesz, mint most _csak_ a halálos kimenetelü balesetek száma. Közúti forgalomban emberi sofőr gyakorlatilag gyilkossági kisérletnek fog számítani.

    Aki meg vezetni akar, az majd kimehet az erre kialakított pályákra és ott kedvére nyomhatja neki.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Rickazoid #141 üzenetére

    Én ezt pontosan értem a sakk kapcsán (ami csak egy példa volt). Az egy zárt rendszer, ez meg egy nyilt, de ez nem jelenti azt hogy csak azért mert egy rendszer nyilt és nem tudjuk az összes lehetséges kimenetet akkor már meg se próbálhatunk egy nyilt rendszerben érvényesülni. Ez esetben még mindig a fa tetején ülnénk, mert hát senki se tudhatja nem-e ott áll lesben egy leopárd a bokorban...

    Szóval a lényeg, egy robotautónak nem kell tudnia az összes lehetséges kombinációt előre. Csak egy limitált halmazt a következő pár másodpercre ami simán számolható a rendelkezésre álló információkból (szenzorok jele, kamerák képe, közlekedési táblák, közlekedési szabályok ismerete, gps térkép). Stimm?
    És természetesen egy vészrendszer, ami arra szolgál hogy bármilyen előre nem látott akadály esetén vészfékezéssel és kikerülő manöverrel megpróbálja elkerülni a balesetet/minimalizálni a sérülést.

    Van erre egy jó angol kifejezés, good enough. Gondolj bele, az időjárás előrejelzés sem egy tiszta és teljesen kiszámítható dolog, mégis utasszállító repülőgépeket több száz fővel a fedélzeten ez alapján engednek fel és le szállni... Vagy akár az űrhajók kilövését és ezektől teszik függővé. Szóval csak azért mert nem tudjuk 100% megjósolni az időjárást, még nem hülyeség az időjárás előrejelzésre hagyatkozni. Persze ott is van aki inkább a megnyalt mutatóujjra esküszik...

    Csak azért mert egy robotautó nem tud 100%-ban jó vagy jobb döntést hozni mint egy ember az összes létező kombinációban, még nem jelenti azt hogy értelmetlen vagy hogy müködésképtelen a dolog.

  • #82729984

    törölt tag

    válasz #06658560 #174 üzenetére

    +1.
    Nem is értem ezt a gyerek odafekszik a kocsi elé kérdést, akkor beszálláskor szépen nem inditom be a kocsit, hanem kiszállok és elzavarom onnan a gyereket, szóval ez még csak nem is technológiai kérdés.

    Ha meg nem látom sem beszálláskor sem az ülésben a gyereket a kocsi előtt, akkor meg egy teljesen hétköznapi autó is el fogja ütni emberi sofőrrel, lévén a sofőr se nem látja és nem is tud róla. De ahogy irtad, egy megfelelő mennyiségü/számosságú szenzorokkal felszerelt autó ilyenkor is jobban teljesíthet mint egy ember.

  • #82729984

    törölt tag

    Más: akik annyira rettegnek hogy kikerül a kezükből az irányítás:
    Buszon, vonaton, repülőn ez nem szokott probléma lenni? Ott sem ti irányítotok.
    Csak mert lehet azon rettegni hogy mi van ha egy gépi robotpilóta téved, csak akkor már azon is tessék rettegni hogy mi van ha a repülőgép emberi pilótája épp aznap találja szimpatikusnak az alpok valamelyik hegycsúcsát...
    Vagy épp a buszsofőr alszik el és sikerül szakadékban vinni a buszt (minden héten van egy ilyen). Amennyire én tudom pl. repülőgépeknél 10-ből 9 balesetet az emberi beavatkozás okoz és az utólagos szimulációk szinte mindig azt hozzák ki hogyha a pilóta nem nyúlt volna semmihez, a robotpilóta simán kihozta volna a gépet a veszélyes szituból. Ehelyett olyanok történnek hogy a egyik pilóta előre nyomja a botkormányt teljes erőből a másik meg hátrafelé húzza mindezt egyidejüleg...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Kékes525 #190 üzenetére

    "Az offline navi honnan tudja, hogy mikor hol van forgalmi dugó, torlódás, baleset, milyenek az útviszonyok, eső hó, jég stb, hol van szabad parkolási hely?"

    Ezeket minek kéne tudnia? Te amikor elindulsz valahová autóval, tudod hogy ott lesz-e szabad parkolóhely? Vagy te amikor beülsz a kocsidba, tudod előre hogy budapesten épp hol van baleset vagy hogy esik a 14. kerületben vagy nem? Stb stb.

    Ezek mind mind csak kényelmi funkciók, de simán el lehet közlekedni egy offline navival is (mint ahogy emberek százmilliói teszik ezt naponta és egy gép is tudná).

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #193 üzenetére

    "buszt, vonatot hozzám hasonló "számítógép" vezeti"

    Ez oké, de akkor sem a te kontrollod alatt van. Ha pl. a sofőr épp öngyilkos akar lenni akkor igy jártál... Vagy épp a vonatvezető akarja facebookra posztolni hogy megdöntötte a sebességhatárt... (csak hogy két mostani példát mondjak).
    Szóval nem aggaszt hogy évi 15 ezer közlekedési balesetet okoznak a hozzád hasonló "számítógépek" és neked ilyenkor egy fikarcnyi esélyed sincs közbeavatkozni?

  • #82729984

    törölt tag

    válasz Kékes525 #219 üzenetére

    Figyelj már, el vagy tévedve, vagy nagyon jó troll vagy.

    Először kitalálod hogy a robotautó szar mert mi van ha leszakad a felhőről. Amire mi megirtuk hogy semmi, nem is kell hozzá semmi online dolog, egy robotautó egy sima gps-el is el fog tudni tájékozodni + a saját szenzorai, nem kell hogy bármiféle külső kapcsolata legyen.

    Erre most jössz azzal hogy milyen dolog már hogy offline, miért nem online, mert akkor honnan fogja tudni hogy van-e a célhelyen szabad parkolóhely (haha)... Van sapka nincs sapka...

    Úgyhogy akkor elmondom mégegyszer, jó lassan hogy megértsd: el fog tudni jutni "a" pontból "b"-be, tisztán csak a saját érzékelésére, térképeire és gps-re hallgatva. Mindenféle online (értsd: internetes) kommunikáció nélkül. És ilyen üzemmódban elvben nem is lehetséges meghackelni fizikai kontaktus nélkül (nyilván a gyakorlati megvalósításról nem tudok nyilatkozni).

    És ezen felül, nyilván ha bekapcsolod az online dolgokat, akkor bejönnek az említett kényelmi funkciók, miszerint akár azt is tudhatja hogy épp hol van dugó vagy baleset. Bár kétlem hogy azt tudná hogy hol van szabad parkolóhely (hacsak nem egy online parkolóházba akarsz majd parkolni).

    Ilyen egyszerü, offline módban pont úgy fog vezetni mint te és pont annyi infója is lesz. Amivel az elmúlt 50 évben egész jól elboldogultak az emberek, értsd nem nagyon volt olyan hogy valaki nem talált oda a célállomására.

    Az meg hogy te hallgatod a rádiót egy vicc, amikor én azt hallom a rádióban hogy 20 km-es dugó van az m7-esen baleset miatt. Oda akkor vajon hogy került az a 20 km-enyi autós...

  • #82729984

    törölt tag

    válasz gabor7th #231 üzenetére

    Szerintem egy kicsit offtopicba vitted a témát. Az hogy egy online kocsi hackelhető és mennyire biztonsági kockázat, az teljesen független attól hogy ki vezet, Te vagy egy szoftver.

    Épp a napokban prezentálták ezt: 1,4 millió hackelhető autót hív vissza Chrysler

    Ennyi, teljesen normál hétköznapi autó, emberi sofőrrel és erre jön a hacker és azt csinál a kocsiddal amit akar, hiába nyomkodod a féket stb. Csak egy marionett bábu leszel a saját autódban.

    Szóval itt teljesen másodlagos hogy robotautó vagy emberi sofőrös. És azt is elmondanám hogy gyakorlatilag 2000 után gyártott autókat már mind egy központi számítógép vezérel, az újabbakban pedig már szinte minden elektronikus a féktől kezdve a kormányig, azaz semmiféle fizikai kapcsolat nincs a vezérelt eszköz felé. Szóval ez a kérdés már eldőlt, ha nem hackelhető autót akarsz akkor vissza kell térni a jól bevált trabant, wartburg, lada trióhoz :)

  • #82729984

    törölt tag

    válasz bambano #241 üzenetére

    Jó vagy szókiforgatásban. Csak annyit mondtam hogy 2000 után gyártott autókat egy számítógép vezérli. Azt nem hogy minden egyes részüket, de hogy a motort igen abban biztos lehetsz. A linkelt cikkből láthatód, ott már a fékeket is...

    És mivel a rokonom autószerelő elég sok információm van erről, például újabb volkswageneknél kicseréled az ablakemelő(!) motort és amig nem párosítod össze a fedélzeti komputerrel, nem fog elindulni az autó...
    Újabb Mercik, BMW, Audi esetén meg már nem is lehet szinte semmit sem szerelni rajtuk számítógép és megfelelő program nélkül, maximum a kereket cserélheted ki. Minden a központi számítógép felügyelete alatt áll.

    Persze folytathatnám a sor azzal hogy pl. a BMW újabb autóit be lehet inditani távolról, a gyártó is be tudja inditani, vagy hogy okostelefonnal nyitható az ajtó (beépített kényelmi funció...)... Volt is belőle nagy botrány amikor kiderült hogy sorra viszik el a vadiúj kocsikat hackerek akik csak annyit csináltak hogy melléálltak egy mobil átjátszóállomással, igy a kocsiban lévő gprs egység erre a toronyra állt át, onnan meg két mozdulat volt feltörni (a kocsi az alvázszámot kérte azonosítónak, de ha rosszat adtál meg elküldte hogy rossz és mi a jó... És ami persze amúgy is leolvasható a kocsiról pár mozdulattal).

    Szóval ez a szép új jövő, de mondom ez totálisan offtopic itt, mert mint a fenti példáimból látható, tökéletesen indifferens hogy a kocsit egy ember vagy egy robot vezeti-e, a feltörés ettől független.

Új hozzászólás Aktív témák