Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • MaCS_70

    félisten

    válasz orion1025 #3 üzenetére

    Attól, hogy Számodra nem jelentős, szerintem nagyonis van hírértéke.

    Kis hazánkban ugyanis szinte nemzeti sport a Facebook és hasonló fiókokba, illetve eleve számítógépekbe belépegetés -- más nevében.

    Nem baj az, ha végre a köztudatban is elterjed végre, hogy ez bűncselekmény.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz orion1025 #6 üzenetére

    Tudod, a világnak van egy Rajtad kívüli része is...

    MaCS

    [ Szerkesztve ]

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #12 üzenetére

    Ez gyakran nem a munkavállalókon múlik. Rengeteg munkahelyen és még több iskolában (általánostól a doktori iskolákig) a Facebook az hivatalos és kizárólagos kommunikációs csatorna. Nem lehet választani: vagy megszokik vagy megszökik.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz orion1025 #15 üzenetére

    Ha ennyire nem vagy érintett Facebook-ügyben, és nem is érdekel, akkor, ha szabadna kérdeznem, miért érzed szükségesnek a megnyilvánulást egy Facebook-témában?

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz orion1025 #17 üzenetére

    Bármilyen vélemény szóba jöhet, akár egy emberölési ügy esetén is, nemi erőszaknál meg rendszerint meg is jelennek a kárörvendő erkölcscsőszök.

    Csakhogy Te itt most már nem az ügy lényegét érintve érvelsz, hanem simán a Facebook-használókat ekézed (beleértve a párodat is), holott szemmel láthatóan nem sok fogalmad van arról, hogy mire is lehet használni a Facebookot. (vö.: "Engem nem érdekel más fake élete és illúziói, ennyire lehet komolyan venni az ottani ténykedést.")

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #19 üzenetére

    Őszintén, milyen egyéb, létező, használható megoldást javasolnál egy közösség kapcsolattartására, különösen, ha még tétje is van a dolognak?
    Az iskolák nagy részében szerintem nem feltétel a Facebook használata, de elképesztően hasznos. Mi lenne jobb helyette?

    A Facebook egy eszköz, amit végtelenül sok módon lehet használni. Az okosok okosan, a hülyék meg idióta módon használják, számtalan módon és célra.

    Legfőképpen összekapcsolja az embereket, amiből nagyon sokat ki lehet hozni. Nekem éppen vizsgaidőszakom van, és felbecsülhetetlenül nagy segítség, hogy jönnek-mennek a jegyzetek, friss tapasztalatok, tanácsok, működik az on-line közös készülés. 25 év 11 éve is voltak vizsgaidőszakaim, pontosan látom, hogy egy Facebook-szerű lehetőség milyen hatalmas nagy pluszt jelent -- és ez csak egyetlen pici példa.

    Várom az ötleteket, hogy mi lenne jobb?

    MaCS

    UI: Az iWIW a maga idejében speciel jobb volt... :)

    És nem, nem a Facebook vezetőségét és módszereit védem, mert felháborítónak tartom, amit művelnek. De maga a Facebook fantasztikus lehetőségeket biztosít, aminek egyenes következménye az, hogy igenis hozzá tartozik az intim szféránkhoz. Nekem ugyan semmilyen olyan adatom nincs ott, ami kellemetlenséget okozna, ha nyilvánosságra kerülne, ráadásul jellemzően én vagyok az, aki a vitákban túllihegettnek tartja a jelenlegi adatvédelmi hisztériát, mégis fontosnak és védendőnek tartom a belső világunk ezen szegmensének a védelmét is.

    [ Szerkesztve ]

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Depression #20 üzenetére

    Én nem loptam, csak elvettem, amit ott hagytak...

    :W :W :W

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #24 üzenetére

    "Egy jó öreg phpbb fórum? Egy RSS feed? Egy levelezőlista? Egy Google Drive tárhely, ami alapból támogatja a csoportmunkát? Ja, igen, ezekhez az egységsugarú IT balf@szoknak olyan bonyolult dolgokat kellene tenniük, mint létrehozni egy email címet, és azzal meg egy jelszóval belépni egy oldalra. Sok esetben még ennyit sem. Bezzeg a facse, az már ott van a telefonon, és csak egy gombnyomás, és máris regisztrált a telefonszámmal, aztán mehet a lájk meg a pityergő kiskutya szmájli."

    De mégis mi a fenéért fektessen bele az ember egy csomó energiát és pénzt abba, hogy a meglevő, működő, egyszerű, és mindenki által használt Facebooknál gyengébb, kevesebb szolgáltatást nyújtó megoldást alkalmazzon??? :Y :Y :F :F

    A Facebook ott van, mindenki használja, kész szolgáltatásokat nyújt, amelyek ráadásul pont megfelelnek az igényeinknek (még ha nyilván nem is tökéletesek).

    Sok esetben valóságos megváltás volt levelezőlistáról Facebookra váltani, mivel sokkal többet nyújt és egyszerűbb használni.

    Miért használnánk a gyengébbet, kevesebbet, körülményesebbet egy csomó extra erőfeszítés árán?

    MaCS az egységsugarú IT balf@sz

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz orion1025 #30 üzenetére

    A facebookozás egy "betegség", a legtöbb ottani lakos függő, ezt nem kell szépíteni.

    Azt mégis honnan veszed?
    Lehet, hogy én forgok rossz körökben, de 30-40 Facebook-használóból eddig csak egyetlen egy függő idiótával találkoztam.

    Igaz a fénykora már lecsengett, de akkor is egy káros szenvedély, semmi több.

    Ha ez gondolod, akkor biztosan így is van. Jó tudni, hogy van egy káros szenvedélyem...

    Az meg ne az én problémám legyen, hogy általános iskolás osztályoknak van egy zárt csoportja, ahol tudnak kommunikálni egymással, tanárokkal, egyebekkel, de itt a feltörés/majomkodás lehetősége szinte nulla.

    Miért lenne ez bárkinek a gondja, a használóknak jó az a csoport. Egyébként ezeket is próbálgatják feltörögetni, ami persze bűncselekmény.

    A "felnőtt" ember meg semmi másra nem tudja használni azt a szart, csak a munkahelyi idő elütésére, plusz az elképzelt világának kibontakoztatására, kis emberi százalék meg arra használja amire kitalálták, de ők vannak ultra kevés számban.

    Ez a logikád szerint eleve a számítógépre is igaz. Sokan használják hülyeségre, az arányokat meg ugye úgyis Te határozod meg.
    De ismétlem: én alig ismerek Facebook-idiótát, bár sokat hallok róluk. Azt viszont nagyon tisztán látom, hogy "felnőtt" emberek és gyerekek milyen baromi hasznos, nagyszerű dolgokra használják a Facebookot.

    De akkor áruld el mégis mire tudja kötelezően használni egy 20-99 év közötti ember.

    Már elárultam, olvass vissza! De segítek: baromi hasznos az egyetemen -- nem kötelező, de brutálisan nehéz lenne nélküle boldogulni. Sok munkahelyen pedig de facto kötelező.

    Az egyik munkahelyemen mindenkinek volt céges szifonja, azon ment a kommunikáció, azt sem lehetett megkerülni sajnos, ezért léptem is onnan, mert nem vagyok senki bohóca munkaidőn kívül. Tehát értelmes érveket várok, mi olyan fontosra lehet használni azt a közösségi csodát.

    Kaptál értelmes érveket, és meg sem próbáltad értelmesen megcáfolni őket.
    Egyébként megsúgom: Rajtad kívül is van világ! Sokan nem tudnak lelépni olyan munkahelyekről, ahol jogellenes dolgokat követelnek meg. Te megtehetted, mert olyanok voltak a körülmények, örülj neki. A többség kiszolgáltatott helyzetben van és nem engedheti meg magának, hogy akkora hős legyen, mint Te.

    De áruld már el, hogy mi bajod van azzal, hogy létezik egy közösségi platform, amin keresztül emberek kapcsolatot tarthatnak egymással! Még akkor is, ha valóban sok a függő idióta!!!

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Lord Myn #41 üzenetére

    Ehhez hasonló történet nálunk is volt, iskolában és ismerősi körben is -- pár éves történetek:

    1. Posztgraduáli képzés: Amikor meghirdették az évfolyamcsoportot a Facebookon, az egyik évfolyamtárs közölte, hogy, ő elvből nem Facebookozik. Semmi gond, majd beszerzed az anyagokat máshonnan... Egy idő után a többieknek elege lett abból, hogy neki külön küldözgessenek anyagokat, őt külön értesítsék az eseményekről. Miután lemaradt két konzultációról, lett Facebook-profilja.

    2. Ugyanez gimnáziumban, friss történet. A kedves szülő az első szülői értekezleten bejelentette, hogy a családban tabu a mobiltelefon és a Facebook. Az osztályfőnök erre megmondta, hogy ő generál egy levelezőlistát az osztálynak, és ő azon fog hirdetni, de hogy a gyerekek mit csinálnak, abba ő nem szól bele. A gyerekek Facebookoztak -- tanulásra és szabadidőre is. Szegény gyerek meg egy csomó dologból kimaradt -- próbálták nem kihagyni, de óhatatlanul is előfordult, hogy kifelejtették, vagy egyszerűen nem érte utol időben az információ. Volt pár elszalasztott mozi, közös tanulás, és meg nem kapott dolgozati segítség -- és főként az, hogy szegény gyerkőc egyszerűen nem volt képben az osztályban körülötte folyó témákban, ami komoly hátrányt jelentett a közösségben, teljesen a perifériára került és elesett egy csomó tanulást segítő lehetőségtől is.
    A kedve szülő balhézott, a helyi újságot is megkereste, de finoman felhívták a figyelmét arra, hogy amikor 25 gyerekre akarja ráerőltetni a saját mániáját, akkor nem a többi 25 a hülye.

    3. Sima tágabb baráti társaság, felnőttekből. A nem facebookozó tag lemaradt egy komoly utazásról, mert nem jutott el hozzá egy utolsó pillanatos információ. Lett is balhé, de eztán tisztázták: ha mindenki más képes arra, hogy másfél perc alatt létrehozzon egy profilt, akkor ő ne várja el azt másik tíz embertől, hogy rá külön figyeljenek és ennek az időnek havi szinten a többszörösét áldozzák rá. Nem azért, mert ne lenne bárkinek ennyi ideje, hanem azért, mert még ennyi időt is rohadt nagy önzés a többiektől elvenni, gyakorlatilag nulla erőfeszítés megspórolásáért.

    Tetszik, nem tetszik, a Facebook része lett az életünknek, és egyre többször konkrétan hátrány ér minket, vagy alkalmasint az akaratunk alá kényszerített gyerekünket a mellőzése miatt.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Lord Myn #49 üzenetére

    "Az olyan baráti társaság amelyik meg azért hagyna ki minket egy kirándulásból/buliból, mert nincs FB profilunk, arra meg nekünk nincs szükségünk, hiszen szerencsére még mindig megvannak a "kőkorszaki" eszközök (telefon, SMS, email), amin lehet."

    Na,ez fontos! Te milyen alapon várod el a baráti társaságtól, hogy Veled külön foglalkozzanak. Ez én történetemben egyébként megtették, az illetőt nem hagyták ki semmiből, csak becsúszott egy hiba.

    Történetesen ennek az egy embernek a tájékoztatása, bevonása sokkal több erőfeszítést igényelt, mint a többieké összesen. Mindenki egy felületen érintkezett a többiekkel, nála külön kellett nézni az emailt, átlinkelgetni -- holott ő ezt az egészet egyszeri pár perc alatt megoldhatta volna. Ehelyett elvárta a többiektől, hogy az ő hisztije miatt rá folyamatosan külön figyeljenek.

    Ha informatikus vagy, pontosan tudhatod, hogy egy izolált, csak egy zárt csoportba tartozó, beállított Facebook-fiók azért nem egy nagy tragédia.

    A gyerekeknél is azt tartom a legfájóbb pontnak, hogy a gyerkőc kimaradt egy csomó lehetőségből. Ő a baráti kommunikáció nagy részét csak hiányosan ismerte, mindig lemaradásban volt a többiekhez képest. Még a mindennapos iskolai meneteket is úgy kezdte, hogy reggelenként nem értette, hogy miről beszélgetnek az osztálytársai, és akkor a tanulmányi dolgokról még nem is beszéltem.
    Szünidő alatt mindez napról napra hatványozottan érvényesül. Nem akarta őt senki sem kiközösíteni, de az ő Facebook-mentessége olyan erőfeszítést igényelt a többiek részéről, amit egyrészt nem volt joga elvárni, másrészt pedig teljesíthetetlen. Egy 10-14 éves gyerek éppen kezdi élvezni a közösség élményét, nem várható el tőle, hogy külön figyeljen oda, áldozzon idő, figyelmet, élményt valakire, akinek nincs különösebb oka arra, hogy ezt elvárja.
    Az osztályban egyébként volt (van?) egy sérül gyerek is. Ő más fronton igényel külön figyelmet, amit viszont maradéktalanul meg is kap, baromi jó fej vele az osztály. Neki erre ugyanis önhibáján kívül van szüksége, megérdemli (és meg is hálálja) a segítséget.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #51 üzenetére

    A közösségi oldal az iskolától függetlenül is megvan, szinte minden gyerek használja.

    Az iskola, pedagógus részéről ez úgy néz ki, hogy van egy tényleg jól használható, a gyerekek által használt és szeretett megoldás, ami készen van -- mégis miért ne használja azt ős is?
    Az iskolák a kötelező kapcsolattartást általában szerintem teljesítik. A Facebook ehhez képest egy plusz, de mivel a nagyon nagy többség használja, a kimaradóknak automatikusan hátrányt jelent. Tulajdonképpen megemeli az igényszintet.

    Sok iskolában van egészen profi belső rendszer, amit egy-egy lelkes pedagógus vagy szülő összedobott, ezek nagy része helyett mégis a Facebookot használják a gyerekek -- teljesen érthető módon.
    Miért szórakozzon az iskolai közösségi oldallal, ha egyszer ott a Facebook, amivel az iskolán kívüli barátaival is kapcsolatban lehet?

    Általában nem erőszakosan nyomják a Facebookot, hanem egészen egyszerűen az tör utat magának, mert a gyerekek és a tanárok számára is többet nyújt, minimális erőfeszítés árán, ráadásul sokkal többre is jó.

    Tudomásul kell venni, hogy egy kommunikációs eszköz egyik legfőbb értéke az, hogy hányan használják. Ha mindeni használja, az brutális előny. Hiába jobb a kisebb. A kicsiknek specializált esetben van létjogosultságuk, ami akár az iskola is lehetne, de erre csak nagyon szűk körben alkalmas.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #55 üzenetére

    A MS esete más, mivel ők valóban bevásárolták magukat az oktatásba, őket nem alulról választották.

    Nem hiszem, hogy ellentmondásba kerültem volna önmagammal, szerintem teljesen konzisztens az álláspontom, bár a helyzet nyilvánvalóan komplex.

    A monopóliumok ritkán jók, de vannak legalábbis részleges kivételek. A kommunikáció tipikusan ilyen. Gyakran nem a legjobb a legjobb, hanem az, amelyiken a legtöbb embert el tudom érni.

    A Facebook ilyen, ráadásul senki sem akarta bevezetni, alulról került bele a rendszerbe.

    Szeretni én sem szeretem, gyűlölöm a felületét és számos működési elvét, meg persze azt, hogy kiszolgáltatott helyzetben vagyok vele szemben -- viszont durván az élvezője vagyok. Akkor is az lennék, ha nem kényszerülnék rá a használatára. Oktatásban. Olyan helyzetben, amikor van egy céleszköz, ami elvben pont a tanulmányaim támogatására szolgál, a hasznos információcsere 95%-a mégis a Facebookon történik -- felnőtt emberek között.

    "De addig nem zavar(na), ameddig van helyette alternatíva legalább az iskolák és egyéb közintézmények részéről. Ha nincs (márpedig nincs, ebben Te magad is ellentmondásba keveredsz önmagaddal, hiszen állítólag van, de már nem használják, tehát a gyakorlatban az már nincs)."
    Nincs itt semmilyen ellentmondás. VAN saját oktatásban használt rendszer, csak éppen nem versenyképes a Facebookal szemben. Még úgy sem, hogy hivatalosan ezt kell használni. Amire kell, használják is, de a Facebook hozzá képest jelent a diákok számára olyan versenyelőnyt és élvezeti értéket, ami tulajdonképpen nélkülözhetetlenné teszi.

    De hamarosan végez egy tanár ismerősöm, megkérdezem, hogy hogyan fest ez ma a gyakorlatban.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz MaCS_70 #56 üzenetére

    "De hamarosan végez egy tanár ismerősöm, megkérdezem, hogy hogyan fest ez ma a gyakorlatban."

    Beszéltem vele, bár elég röviden.

    A lényeg:

    A "központi" rendszer a hivatalos kapcsolattartó közeg, de elég gyenge mind minőségben, mind funkciókban.

    Az iskolának van egy saját fejlesztésű rendszere, ami megfelelően működik is. A tanárok ezen keresztül küldik ki az információt a tanulóknak, és bár elvben tökéletesen alkalmas az iskolán belüli kapcsolattartásra, a tapasztalat az, hogy a diákok nem használják, ha ide felkerül valami anyag vagy információ, azonnal viszik át a Faceookra és az érdemi tevékenység már ott folyik. Vagy az Instagramon, Twitteren...

    Az osztályoknak jellemzően több zárt csoportjuk van, ha egy tanár nem akarja magát szívatni, részt vesz abban, amibe beengedik, illetve eleve azzal indít, hogy létrehoz egyet.

    Mindig van pár szülő, aki ellenzi, nem engedi a Facebookot (Twittert, sít.), amiből származnak is súrlódások, mert azt azért megkövetelik, hogy a gyerekük ezek nélkül is kapjon meg minden olyan információt, amit a többiek ezeken keresztül küldözgetnek.

    Két éve állítólag volt valami nagy felbuzdulás egy iskolákra kialakított közösségi rendszerre, de országosan pár száz diák csatlakozott csak hozzá.

    Hát, ennyit tudtam meg öt percben.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #57 üzenetére

    De hát pont eere milyen jó a Facebook!

    Azt nem tudom, hogy a Krétának van-e erre megoldása, de hogy ha van is, nem használják.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #60 üzenetére

    Nem kényszerít senki senki mást semmire. Mindenki maga dönt a saját ügyeiben, azt is, hogy milyen adatokat tüntet fel magáról nyilvánosan.
    Amikor valaki a gyerekét szívatja, az már más kérdés.

    Egyébként én voltam olyan helyzetben, hogy felhagytam a kapcsolattartással, amikor az a többség döntése alapján átkerült a Facebookra. Én döntöttem így, nem is nyavalyogtam miatta.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #66 üzenetére

    De mégis mit kellene tennie az adott iskolának?

    A jelen esetben éppen van is használható saját rendszer, de a diákok helyette inkább a Facebookot használják, ami mellékesen vélhetően azért jobb is. Hol itt a burkolt kényszerítés?

    Ettől függetlenül, pont a diákok választása alapján nélkülözhetetlen a Facebook. Ha húsz gyerek a Facebookot használná, a maradék öt nem sokra menne kizárólag az iskolaival.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #39 üzenetére

    Van azért egy nagy különbség: ha a Facebook szűnne meg egyik napról a másikra, az kellemetlen lenne a használóinak, de nagyon gyorsan találnának másik megoldást. Ha maga az internet múlna el, az már érdekesebb kérdés.

    De a nagy kérdés most nem az, hogy kell-e Facebook, legyen vagy ne legyen. Arról van szó, hogy van, és a nem használata milyen hátrányt jelent, szabad-e a választás.

    De arról nincs szó, hogy normális ember erre alapozná az életét.

    MaCS

    [ Szerkesztve ]

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #70 üzenetére

    De hát pont azt írtam le, hogy maga a tanár mondta, hogy nem így van!

    Ő kommunikál a saját rendszeren, a diákok meg áttérnek ezzel a Facebookra. Persze lehet, hogy megy a kommunikáció visszafele a hivatalos csatornán is, mégis, az a diák, aki nem facebookozik, kimarad a lényegből, a valódi közösségi együttműködésből.

    Persze, megvannak a tanáros csoportok is, de az igazi élet a privát diákcsoportban megy, amiből viszont komoly gáz kimaradni.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Lord Myn #77 üzenetére

    Valóban nem kötelezhet rá, csak éppen könnyen jelenthet hátrányt a hiánya.

    Ez a kapcsolattartási lehetőség egy extra, nem része a kötelező oktatási szolgáltatásnak.

    Azt hiszem, erről már eleget írtam.

    Az pedig, hogy a világ felgyorsult, tény. Ha meg tudod oldani az életedet, illetve meg tudod oldani, hogy a gyerekeid életét ne cseszd el az elején, úgy, hogy nem tartasz lépést, ügyes és szerencsés vagy.

    Az a srác is így gondolkozott, aki lemaradt az utazásról.

    Csak ami nagyon fontos: ha ezt vállaltad, akkor utólag nincs alapod arra, hogy panaszkodj, ha hátrány ér miatta!
    Anno a csoporttárs először nálunk is úgy döntött, hogy nem facebookozik. Megszívta. Vernyogott egy sort, aztán feliratkozott.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #83 üzenetére

    Tisztán gondolatkísérletként:

    Szerinted mekkora botrány lenne abból, ha egy iskola bejelentené, hogy a diákjainak, sőt, a szülőknek is tilos az iskolai felületen kívül tartaniuk a kapcsolatot iskolai ügyekben?

    Az autós/gyalogos példa meg szerintem elvi hibás, bár Csömörön volt rá egy érdekes kísérlet... :)

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    És hogy valami durvát is írjak, egy éppen futó történet, most mesélték:

    Általános iskola, ahol a szülők (!!!) tartják a kapcsolatot Facebookon. Az egyik anyukának elég sok szabadideje lehet, meg a hírek szerint szereti a saját elképzeléseit ráerőltetni a környezetére, meg van benne némi rendészhajlam is. Szóval a kedves anyuka gyanúsan jól informált, nyilvánvalóan nézegeti a többiek Facebookfiókját. Ily módon el is jutott odáig, hogy az egyik osztálytárs családja szerinte a jó erkölccsel összeegyeztethetetlen életmódot él. Ehhez egyébként alaposabban kellett kutakodnia, mert ismerős ismerősének a profilján jutott vissza az adott család egy másik, álneves fiókjáig, szóval mélységi felderítést végzett.

    Most éppen áll a balhé, a kedves anyuka nagy csinnadrattával tiltakozik, és bár érthetetlen, hogy pontosan mit is akar, már a felderített család több gyereke is reflektorfénybe került, továbbá a kedves anyuka azt is követeli, hogy a felderített szülőtől az iskola többé ne fogadjon el támogatást, mert ha igen, akkor ő szünteti be az iskolának nyújtott segítséget.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #19482368 #91 üzenetére

    A :D ugye az off-line módszerekre vonatkozott?

    Saját tapasztalat, bár szerencsére nem iskolai:

    Van egy egyesületem, amiben kb. 25/25 aktív/passzív kapcsolat van.

    Majdnem húsz évig levelezőlistáztunk, mielőtt végre belement a társaság a Facebookba. Szűk két év alatt beállt egy olyan egyensúly, hogy a kommunikáció 90-95%-a megy a Facebookon, a maradék (általában az, amit én kiemelten fontosnak és/vagy bizalmasnak tartok) mailen.
    Drasztikusan javult a működésünk! Sokkal több hasznos információt osztanak meg egymással a tagok, és a személyes kapcsolatok is sokkal intenzívebbek lettek. Azonnal több lett a személyes találkozás, gyakorlatilag így lett valódi értelme az egésznek.

    Azt sajnálom, hogy ehhez a Facebook kellett (mert utálom, és sokan voltak ezzel így), de más megoldás egyszerűen nem működött.

    Egy karácsonyi összejövetelen mondta az egyik idős tagunk, hogy ha eleve így kezdtünk volna (mármint multifunkciós közösségi oldallal), tizenöt éve tartottunk volna ott, mint most. És ebben egyet kell vele értenem.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #95590400 #93 üzenetére

    Egy kis érdekesség: lassan 8 éve, hogy 8-10 éves gyerekektől tudtam meg idetelepített brit-amerikai iskolában, hogy az email már elavult, ciki, azt csak a felnőttek használják... (vö. szikratávíró... :) )

    Mondjuk a karórára is hallottam ilyet, hasonló iskolában -- mert single function device...

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #19482368 #94 üzenetére

    Esetemben nem éppen programorientált szervezetről van szó, tehát nem a közös tevékenység lenne a lényeg. Azt valóban nem pótolja a Facebook, nálunk viszont tényleg összehozta azokat az embereket, akik az ország-világ különböző pontjairól jelentkeznek be.

    Az elv szerintem jó, az emberek különbözőek, a Facebook vezetői politikája, gyakorlata vérlázító. Megtehetik, mert nincs általános konkurenciája, és tulajdonképpen mi, a felhasználók akartuk így...

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #98 üzenetére

    De könyörgöm, ha emberek egy csoportja egymással akar kommunikálni, akkor ehhez közös platform kell. Igen, ez azzal járhat, hogy a kisebbség kimaradhat a többség megoldásából, ha azt elutasítja. Sajnos vannak ilyen demokratikus problémák.

    Nagyobb csoportok esetén a többség dönt, egyébként meg nyugodtan ki lehet maradni. Ez sajnos egy igen-nem kérdés, nem lehet kicsit részt venni a kommunikációban.

    És nem, az email nem ilyen közös platform. Több embernek már strukturált, áttekinthető, szálak szerint kezelhető megoldás kell, amihez a Facebook sokkal közelebb áll, mit az email, ami erre alkalmatlan.

    Tényleg nem értem, hogy hol a tényleges kényszerítés.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #19482368 #99 üzenetére

    "Tudod a mértékkel van baj. És az emberek digitális viselkedési kultúrájukról. És alapvetően ez a probléma.
    Talán ezért is döntöttem úgy, hogy ki iktatom az életemből. És nagyon nem bántam meg."

    Az első mondataiddal tökéletesen egyetértek. Jellemzően nem az eszközök a rosszak, hanem a használóik. Okos emberek kezében a Facebook csodálatos eszköz lehet.
    Ha megteheted, hogy nem használod, akkor ez lehet egy racionális döntés. Én sem vagyok klasszikus Facebook-használó, szinte kizárólag célirányosan, zárt csoportok kommunikációjára használom -- amire viszont nincs alternatíva.

    "Hogy nem várhajuk el az iskolától a fejlesztéseket? Lassan olyan szintre megy ez az igénytelen, kapitalista pöcegödör gondolkodás,"

    A mai magyar közoktatás problémája szerintem pont nem a kapitalista gondolkodás, hanem helyette éppen a túlzottan szocialista. A kapitalista gondolkodás pont hogy úgy tekintene az oktatásra, mint befektetésre, ami profitot fog hozni, az értelmetlen spórolás viszont hosszú távú veszteséget.
    Ehhez képest van egy túlbürokratizált, kontraszelektált rendszerünk, ahol a döntéshozatal látótávolságban sincs a tevékenységgel.

    MaCS

    [ Szerkesztve ]

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #95590400 #100 üzenetére

    Sajnos értem a problémát, bár nem minden mondatot...

    Nekem még volt levél a felvételimben, amiben a helyes címzés és megszólítás hiánya pontlevonással járt -- volt, aki ezen bukta az egyetemi felvételét.

    Aztán nyolc évvel később volt titkárnőm, aki postán, borítékban, bélyeggel küldözgette az emaileket, a másik oldalról meg így is válaszoltak rá. :K

    Nagyon durván megy az elsilányosodás.

    Én kifejezetten kínosan ügyelek arra, hogy megtiszteljem a levelező partneremet azzal, hogy udvarias, kerek, strukturált, nyelvtanilag korrekt leveleket küldök -- erre a minap egy ügyfelem jól lecseszett, hogy ne fárasszam a külsőségekkel, úgyis látja, hogy én írtam neki, nem kell sem megszólítás, sem aláírás, meg előzékenység.

    Ma már sajnos a jelek szerint nem tanítanak ilyesmit, pedig szerintem az új csatornákon is lenne helye némi minimális formaiságnak.
    Amint írtad, ma sok gyereknek arról nincs fogalma, hogy más egy csetelés gyors üzenetváltásokkal a haverokkal, és más az, amikor valami kerek tartalmat kell összehozni.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #95590400 #105 üzenetére

    Pont olyan ez a Facebook-tiltás, mint amit a szexuális felvilágosítással művelnek:

    Egyszerűbb tiltani, mint tanítani -- és ebből lesznek az igazán nagy bajok.

    A Facebookot tiltani ma már szerintem értelmetlen, viszont akinek nem tanítják meg időben a helyes, körültekintő használatát, az durva veszélyeknek lesz kitéve, amikor mégis utoléri.

    Pontosan ilyen témáknak kellene előkerülniük idejekorán, a valós életre nevelés keretében, mivel ezek a mindennapok részét képezik, a maguk veszélyeivel. KRESZ, Facebook, alapvető pénzügyek, egyéb veszélyes üzemek, kommunikáció, hasznos praktikák, stb.

    MaCS

    [ Szerkesztve ]

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #19482368 #108 üzenetére

    Tán 13 év a belépési küszöb, de szülői felügyelettel mintha nem számítana. Nem tudom -- csak azt, hogy általános iskola alsó tagozatában szinte már mindenkinek van...

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #109 üzenetére

    Ha a lőfegyver is annyira elterjed lenne, mint a Facebook, tehát reálisan számítani kellene arra, hogy úgyis a gyerek kezébe kerül, akkor nyilván az első pillanatban elkezdeném oktatni, amint már felfogja ésszel.

    Felügyelettel.

    MaCS

    [ Szerkesztve ]

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #95590400 #112 üzenetére

    Értem én, hogy mit akar Reggie, csak nem értek egyet vele.

    Az én gondolatmenetem három pillére:

    1. A Facebook nem ab ovo rossz, csak intelligencia kell a használatához,
    2. Amit úgysem tudok elkerülni, azt akkor is jobb megismerni, ha veszélyes (vö. 1. pont)
    3. Az 1-2. függvényében inkább azt látom veszélyesnek és hátrányosnak, ha a gyerekeket kirekesztjük a Facebook jelentette előnyök köréből.

    Ha valaki úgy érzi, hogy rákényszerítik, akkor választhat, hogy bizonyos erőfeszítések árán esélye se legyen abból, hogy profitál belőle, meg dönthet úgy is, hogy ha már úgyis kényszerhelyzet van, akkor azt a magam (a gyerekem) előnyére fordítom.

    De én juszt sem érzem a kényszert... :N

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #113 üzenetére

    Eleinte nem ,de amikor már azt látom, hogy megérti és egyre ügyesebben bánik vele, akkor fokozatosan átengedem neki a használatát.

    Szülői felügyelettel ez igencsak könnyedén megoldható, mivel ugye van jelszó...

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #117 üzenetére

    Az alkoholt nem tartom jó példának, de ha tudom, hogy a gyerekem valamiért ki van téve annak, hogy mondjuk az iskolában rászoktatják, akkor inkább én kezdeményezek, mutatom meg neki és magyarázom el, hogy mi ez és hogyan működik.

    Az alkohol egy gyereknek viszont egyértelműen rossz, a Facebook esetén meg ha normális szülő vagyok, akkor valami nagyon jót is kihozhatok belőle.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #19482368 #120 üzenetére

    Alkoholügyben nem vagyok kompetens, életemben szumma kétszer emelkedett a véralkohol-szintem odáig, hogy ne vezethessek.

    Úgyhogy részemről elfogadva az érvelés.

    A lényeg az, hogy a Facebookot nem látom az ördög művének, ha pedig az is lenne, okosan kijátszható.

    Emlékszem, általános iskolában volt egy sulitárs, ahol a család nem tartott tévét, és erre baromi büszke volt. Viszont volt egy-két tanár, aki rendszeresen felhívta a figyelmünket arra, ha valami érdekes műsor ígérkezett, meg aztán voltak kötelező körök, mint Kisfilmek a nagyvilágból, Delta, stb. Szegény ezekről rendszeresen lemaradt, néha sikerült valahova átkéredzkednie tévét nézni, és mindez, azon felül, hogy tényleg kimaradt egy csomó érdekes dologból, iszonyúan rosszul esett neki.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Timer #123 üzenetére

    "Ő nem mondta, hogy NE legyen fent Facebookon semmi tananyag (ugyanis én mondtam), bár személy szerint célszerűnek tartanám ezt is, már csak adatvédelmi szempontból is, de ezt most hagyjuk. Azt mondtuk, hogy NE CSAK ott legyen fent."

    Olyat szerintem senki sem mondott, hogy csak a Facebook legyen az iskolai adatcsere platformja. Senki sem akart kizárólagosságot, csak arról volt szó, hogy oda IS felteheti-e a tanár az anyagot. Tehát azzal, hogy azt mondtátok, hogy NE CSAK ott legyen fent, nyitott kapukat döngettek.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #122 üzenetére

    "Persze ez logikus, ha kikerulhetetlen a dolog. Viszont nem minden kikerulhetetlen joideig, mint pl. a facebook, okostelefon hasznalat, ezeket azert komolyan kordaban lehet tartani vagy akar tiltani is."

    Az a nagy kérdés, hogy hol a határ a "kikerülhetetlen" és aközött, hogy a mellőzése hátrányos helyzetbe hoz. Mennyire kell, hogy hátrányos legyen ez a helyzet ahhoz, hogy valamit kikerülhetetlennek minősítsünk?

    Én azt látom, hogy a Facebook nem használata a gyerekek számára tanulmányi és közösségi szempontból van annyira hátrányos, hogy az már beleérjen a "kikerülhetetlen" kategóriába.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #126 üzenetére

    Úgy, hogy nagyon sok iskolának nincs más lehetősége. Hivatalosan nyilván nem kötelező a használata, hiszen nem lehet az, de amint írtam: "Nem lehet választani: vagy megszokik vagy megszökik." Nem választhat mást a szülő, mert nincs. Van a Kréta, az hivatalos, de tanulmányi és közösségi célokra alkalmatlan.

    Egy szóval nem írtam, hogy kötelező lenne.

    A munkahelyek kérdése már egészen más, mivel sok helyen ténylegesen kötelező. Az egy érdekes kérdés, sok altényezővel. Pl. mi van, ha már a munkaszerződés is tartalmazza, hogy a Facebook a munkakapcsolatok platformja, vagy ha utólag rendelik el. Mi a helyzet munkaidőben és/vagy munkáltatói eszköz esetén, illetve ezeken kívül.
    Sajnos rengeteg jogellenes feltételt kénytelenek teljesíteni a munkavállalók, mert féltik az állásukat. :(

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Reggie0 #128 üzenetére

    Oké, kijavítom magam: félhivatalos. Mert elfogadják hivatalos kommunikációra, de hivatalosan valóban nem hivatalos. De sehol nem zárják (zárhatják) ki a papíralapú meg a Kréta-alapú kommunikációt sem.

    De semmiképpen sem kötelező.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz MaCS_70 #129 üzenetére

    Egy újabb érdekes helyzet -- most mesélte a tanár barátom:

    Adott egy osztály, ahol teljesen jól működnek a dolgok. Van Facebook-csoportja az osztálynak és külön a szülőknek is.
    Csakhogy most év elején jött egy új tanuló, akinek szintén nincs facebookozás a családjában. Tegnap volt emiatt rendkívüli szülői értekezlet, kisebb botrányba is fulladt, mert az újonnan érkezett srác szülei bejelentették, hogy nem különösebben érdekli őket a működő rendszer, őket senki nem kötelezheti a Facebookra (ami vitathatatlan), viszont a gyereküket sem érheti semmilyen hátrány ezért, mert nem használja.

    Ennek megfelelően tessék úgy intézni, hogy minden, ami akár a diák-, akár a szülői csoportban elhangzik, arról emailben ők is értesüljenek és tudjanak a csoportok nyilvánossága számára szintén emailben reagálni -- mert semmilyen nyilvános közösségi platformot nem fogadnak el.

    Az osztályfőnök és több szülő is jelezte, hogy ez konkrétan lehetetlen, mivel egy Facebook-oldal funkciói történetesen nem valósíthatóak meg emailben, amire az volt a válasz, hogy akkor azokat ne használják.

    Arra a kérdésre, hogy a gyerekeknek és a többi szülőnek mégis milyen alapon tiltják meg a privát kommunikációt, állítólag az a válaszuk, hogy az oktatási esélyegyenlőség magasabb rendű, mint az, hogy használhassam a Facebook minden szolgáltatását, tehát mindenki arról beszélget, amiről akar, de ha az ő gyerekükhöz csak egyetlen sorral kevesebb anyag jut el, mint a többiekhez, vagy ők, illetve a gyerekük nem értesül bármiről, amiről a többiek, akkor ők bizony el fognak járni.

    Folyt. köv., most kezdődik a rendkívüli következő szülői...

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz elessar #131 üzenetére

    Mert azt érti, ismeri, azt tudja könnyebben ellenőrizni -- és mert arról azt hiszi, hogy lehallgathatatlan... :)

    És mert ő így hisze, és neki igaza van, az abszolút igazság szerint az a jó.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Lord Myn #134 üzenetére

    Azért ügyesen emeled ám ki a Neked tetsző részleteket a teljes szövegből...

    Ha visszaolvasnál, vagy egyszerűen nem csak a saját vélt igazadat akarnád bizonyítottnak látni, akkor látnád, hogy a működő nem hivatalos, szülői és diákcsoportot is meg akarták torpedózni azzal az agyrémmel, hogy ha az ő gyerekük nem élvezi a Facebook szolgáltatásait, akkor a többi se tegye.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Di Natale #133 üzenetére

    Ha Nálad így volt, akkor nyilvánvaló, hogy mindenhol máshol így van.

    Az, hogy én ismerek jól működő osztálycsoportokat, nyilván valami fatális hiba a rendszerben... :W

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz #19482368 #136 üzenetére

    Kéne, kéne...

    A felsőoktatásban ott van a Neptun, a Moodle -- a hallgatók egymás közötti kommunikációja jobb híján mégis a Facebookon zajlik. Mert ez működik és gyakorlatilag mindenki használja.

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

  • MaCS_70

    félisten

    válasz Di Natale #141 üzenetére

    Szerintem elég egyértelműen leírtam a véleményemet a Facebookról -- mégis miből gondolod, hogy a szívemen viselem? :F

    Az, hogy Ti nem használtátok ki a lehetőségeit, viszont történetesen pont nem a Facebook hibája...

    MaCS

    Fán nem lehet motorozni, motoron viszont lehet fázni!

Új hozzászólás Aktív témák