Új hozzászólás Aktív témák

  • BlacKSouL

    addikt

    válasz gbela #59085 üzenetére

    Alkudozásról olvasd át a már korábban felmerült gondolatokat: [link]

    Azért mérik mondjuk 5.-ben a végsebességet, mert jellemzően a mai 5-6 sebességes autóknál 5.-ben van meg az a fordulatszám, ahol a motor egyensúlyt tud tartani az ellenállásokkal: (légellenállás négyzetesen, gördülési ellenállás, motor belső ellenállása, emelkedő*, stb)
    6.-ban már "túl alacsony" a fordulatszám, így olyan tartományba esik, ahol a teljesítmény-nyomaték arány már nem tud egyensúlyt tartani. Negyedikben is majdnem ugyanez a helyzet, ott meg a nyomatékmaximumtól a teljesítménymaximum felé megy el a "túl magas" fordulat, és a lekonyuló görbék, esetleg a leszabályzás is beleszól a végsebesség elérésébe.

    *emelkedő szemlélteti jól a dolgot: Kis hengerűrtartalmú szívó benzines motorral mész autópályán, és jön egy erős emelkedő: az ellenállás megnő, a motor fordulatszám elkezd esni, és muszáj vagy visszaváltani, hogy a fordulatszám magasabb tartományba kerüljön. Ugyan a sebesség akár kisebb lehet, de az emelkedő által támasztott ellenállást le tudja győzni a motor. (visszaváltás nélkül annyira lelassul, hogy azon a fordulaton már nem lesz se nyomaték, se teljesítmény) A végsebesség nagyjából ugyanígy van: igaz, hogy a motorfordulat alacsonyabb lenne, mint 5-ben, de a végsebességhez közelítő légellenállás annyira megnő (hiszen négyzetesen nő) mintha egy egyre meredekebb emelkedőre menne fel az autó.
    Természetesen ha egy szélcsatornában mérnék vagy ellenállás nélküli mérőpadon, akkor légellenállás nélkül a legmagasabb fokozatban lenne a legmagasabb a végsebesség, de a valóságos körülmények között értelemszerűen nem lehet figyelmen kívül hagyni a légellenállást. Mondjuk nehezen megvalósítható kísérletet lehetne tenni, hogy állandó stabil pl. 100 km/h-s hátszélben mi az eredmény, akkor lehetne 6-ban próbálkozni.

    Aláírás (nem kötelező megadni)

Új hozzászólás Aktív témák