Új hozzászólás Aktív témák

  • vandor01

    őstag

    válasz fater0 #70950 üzenetére

    ha ezzel szeretnel jatszani monjduk az elkovetkezo par honapban?
    akkor kezd el oket 1-enkent rendelni kb plus 3db-ot.... hetente 1-et!
    lesz mindenbol tarcsi vaz motor aksi etc etc
    22ejro alatt van juniusig nincs rajta ado meg
    lehet 2db is belefer a kb 41dollaros hatarba!
    ez a legjobb alkatresz vasarlas...... de te tudod.....

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • Schaf

    tag

    válasz cd334 #70949 üzenetére

    Az "átolvasta" barokkos csúsztatás...

    Egy laikusnak, vagy akinek nincs legalább minimális repülési alapismerete, annak azért ez több lesz, mint átolvasás. 😎

    A majdani nyilt kategória vizsga alapfeltétele KTI-nél ennek a papírnak a megszerzése. Egy jópár oldalas, sok helyen talán kicsit túl szakmai (értsd pl mi a faxnak kell tudnia egy nyilt kategória pilótának, hogy mi az a TMA és milyen szabályok szerint lehet benne repülni?? vagy hogy a repülőgépek esetében mire jó a fekszárny? 🤣🤣) anyagrészekből sikeres vizsgát kell tenni.

    A poén az, hogy ha csak egyetlen sort nem néztél végig, vagy egyetlen kattintást kihagysz az interaktív magyarázatoknál a tananyagban, akkor nem enged vizsgázni a rendszer... nekem a légijog résznél vagy 30 percbe telt, mire rájöttem melyik q... va ikonra nem kattintottam rá olvasás közben...

    Kb olyan a dolog, mint a jelenleg már németül végezhető osztrák tananyag és vizsga, amit itthon páran már okosba 15e körül hirdetnek. (bashassuk, mert lajstrom nélkül úgyse repülhetsz semmilyen papírral).

    Összességében azt gondolom annak aki repülni akar ezek nagy részét azért nem árt tudni.
    Jelen állás szerint lesznek más cégek is akik oktathatnak majd a KTI anyaga alapján, de vizsgázni a KTI-nél (is?) kell belőle.

    Az UAS papírt majd az ezen anyag alapján letett, várhatóan ugyancsak online vizsga alapján kapod.

    Megjegyzem az viszont megdöbbentett, hogy a gyakorlati készségeket semmilyen formában nem fogjok ellenőrizni. Ha azt mondod tudsz repülni, akkor elfogadják a bemondásod...

    Megjegyzem a felelősség úgyis a tied...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz vandor01 #70948 üzenetére

    Ha gondolod... van ilyenem is osztrákiából. (Ma kb 10 perc alatt a magyar tananyag alapján megcsináltam... a magyarhoz képest egy vicc volt..)

    Egyébként az osztrák anyag kevésbé részletes (értsd kevesebb "hülyeség" van benne) és az ingyenes csak A1 kategóriára érvényes a nyílt kategóriában. Az A2 kategóriához (900 gr felett pl) már szükséges kint is a vizsga ami jelenleg 14,40 EUR és gyakorlati részt is tartalmaz, de a COVID miatt Ausztriában sem tehető le ilyen vizsga jelenleg.

    Nekem úgy tűnik a két vizsga kérdései alapján, hogy a KTI vizsga mintha az A2 tananyag egy részét is tartalmazná, bár ennek ellenére ez is csak az A1 jogosítást adja valószínűsíthetően.

    Ezel együtt szerintem a KTI nem fog QR kódot meg egyebeket rakni a cuccra. A nyilvántartási számod alapján és a lajstromodból tudni fog a magyar hatóság is azonosítani. Az egy jó kérdés, hogy a magyar papírral hogy repülsz majd pl. Ausztrában, de amint látható a fenti papír QR kódostul sem egy "pilóta jogosítás", csupán a tanfolyam elvégzését és a sikeres vizsgát jelenti. Minden másra ott lesz az Appod meg a MasterCard-od. :D :D

    Ami pedig a legnagyobb poén.... hiába megy itt a sok szakértő hülyítése, hogy az EU papír majd így meg úgy jó lesz mindenhol... hát nem.... Az irányelv alapján sokmindenben eltérhetnek a nemzeti szabályok, ezért pl az Austrocontrol is FELHÍVJA A FIGYELMET, hogy az osztrák papírral nem lehet azonnal egy másik országban tevékenykedni, a helyi szabályoknak megfelelően "meg kell feleltetni" a jogosítást (bármit is jelentsen ez a megfeleltetés).

    AMi a magyar jelenlegi szabályozást illeti elég bonyolult lett a dolog, megérteni is épp elég, hogy akkor te most milyen jogosítvánnyal, hol milyen UAS-t reptethetsz....

    A „nyílt” kategóriában pl. az UAS-műveleteknek három alkategóriáját különböztetjük meg: A1, A2 és A3 alkategória. Az UAS-művelet az üzemeltetési korlátozásoktól, a távpilótára vonatkozó követelményektől és az UAS műszaki követelményeitől függően tartozik valamely alkategóriába. Lakott terület feletti UAS-művelet esetén (függetlenül attól, hogy az adott művelet egyébként az A1 vagy A2 alkategóriába tartozik), a pilóta nélküli játék légi járművekkel végzett műveletek kivételével, eseti légtér kijelölése szükséges.
    Az A1 alkategóriába tartozó UAS-műveletek végrehajtása esetén az UA alapvetően nem repülhet át embertömeg felett. Egyes esetekben azonban az UA átrepülhet külső személyek felett, de különbséget kell tenni az UAS-ok között aszerint, hogy azok milyen osztályba tartoznak. meg kell különböztetnünk az UAS-ok besorolását, amelyek paramétereik alapján a nyílt műveleti kategóriában üzemeltethető C0, C1, C2, C3, C4 osztályokba, valamint az ún. standard forgatókönyveknek (STS) megfelelő műveletek valamelyikében üzemeltethető C5 és C6 osztályokba tartoznak vagy saját építésű UAS-nak tekintendők. (Saját építésű UAS-nak kell tekinteni azt az UAS-t, amely az összeszerelője által saját használatra gyártott vagy összeállított alkatrészekből készült, kivéve azt az UAS-t, amelyet egyetlen összeszerelési készletként hoztak forgalomba.)

    ....és ez a fenti példa csak egy alap. Millió egyéb dolog is van, amit pl egy A2-es kategóriás vizsgával C2-es UAS-sal be kell tartani. Arról nem is beszélve, ha egy modellező pl "saját építésű cuccot reptetne... az maga a rémálom... ugyanis, attól, ha te 1 kg-os trainer géppel vitorláznál, még nem biztos, hogy az A2 vizsgáddal ezt majd megteheted....

    Az osztrák ingyenes vizsga nem, a fizetős magyar azonban TARTALMAZOTT erre vonatkozó anyagot és tesztkérdéseket is.

    De ahogy te is írtad, ebben az országban az sem 100% ami már megtörtént. :D :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • kriszbon

    őstag

    válasz Schaf #70953 üzenetére

    Én olvastam valamelyik oldalon az EU-s szabályokról, és ott valami olyan is volt írva, hogy a saját építésű gépekre 2023-ig nem kell/nincs C besorolás???
    A Labanc vizsgaanyagot kicsit átugrottam csak, viszont a tesztkérdések bizony eltérőek és kevertek, mint autó vizsgánál.
    Azért tudom, mert nem működött a fordító a vizsga kérdéseknél a gépemen, mire másik Ringyózon letettem ahol működött, az már a 3. volt, de mind különböző.
    Na meg tartalmaztak olyan kérdéseket, amik nem igazán tartoznak az open kategóriához, és fingom sem volt hogy miért kérdezték azt, mit is akartak vele.

    Mindörökké az első tökösebb gépem 4S akkuval: https://www.youtube.com/watch?v=ryVAamO5QpI (a többit már magam építettem kicsit jobbra) Netuddki, valahol a térben és időben! Vazze eltévedtem! Valaki?? Segitsééééééég!!

  • vandor01

    őstag

    válasz Schaf #70953 üzenetére

    most ugy vagyok vele.....

    5 eve illegalba repulunk itt mindnyajan.... egy egy embert/esetet kiveve foleg aki talan melora is hasznalja a cuccot de az nem a 50-100-200-300grammos hobbygép! a jatekainkkal nem a csajok bugyijat akarjuk megnezni es nem is a szomszedno csocseit mikor napozik etc...
    az esetek nagyon nagy reszeben olyan helyen reptetunk ahol minnel kevesebb embert zavarunk.... ez lehet varos tablan kivul es belul is vmi nagyobb platz jatszoter park hajogyari sziget etc... ahol a bokorugras nevu sportot uzzuk a jatekainkkal.... max a fak felett 50-100meterre...
    az 5 ev alatt nem igazan tudok barkit aki problemat csinalt? a legnagyobb problemak voltak hogy fara akadt foldbe allt azt szarra tort... de ez egyeni szoc prob... ha vki-t megis zavar? kutyasok egyebek akkor nem repulunk megvarjuk mig arebbmennek vagy esetleg szol? akkor osszecsomagulunk es arrebbmegyunk mi parszazmeterrel..... ennyi...

    Szoval erre akarmilyen engedelyert FIZETNI es kerni es kivaltani BAROMSAG

    DE

    ami ingyen van esetleg nagyon occco es esszeru betarthato etc...
    azt megszerzem beszerzem betartom
    VISZONT
    ha sok sok kondiciobol amibol van minimum 5 es az 50grammos whoopra ugyanugy "szukseges" mint az 500grammos epitett racerra!....
    es hogy legalis legyel ha az egyik nem ALL a tobbi ervenytelen.....

    ha lakott terulten belul pl egy kulkeruleti focipalyan hiaba nyomkodom az App-ot es beint hogy ott pedig nincs reptetes az 50grammo whooppal mert lakotterulet van vagy 10 km-rel arrebb vki befoglalta 15km-es tavon egyedi legterrel az egesz teruletet 0-1000m magasagig?
    ilyen esetekben osszecsomizunk es hazamegyunk? lofaszt_mama!! hanem repulunk.....
    es a legkozelebbi alkalommal mar nem is treningeztetjuk magunkat az Appal.... minden mas cucc a jogsi a bizti a regisztralas csak szemfenyvesztes lesz....

    ugyanugy repulunk illegálban 2021 Jan1 utan mint elotte!
    es ha nem kis hulyegyerek modjara basztatunk masokat a jovoben ugyanugy nem fogunk problemat csinalni masoknak es magunknak sem....

    aki meg dolgozni akar vele varosban vagy "menozni" az fizetni vagy szopni fog.....
    de nem is a hobbykategorias gepe van......

    [ Szerkesztve ]

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • kriszbon

    őstag

    válasz kriszbon #70954 üzenetére

    Apropó jut eszembe, mikor indult ez a mizéria hogy bevezetik nálunk is(folyik a törvényalkotás), mert az Unioban már van rá bevezetett törvény, akkor írtam én valamit.
    Mégpedig, hogy amire itt nálunk zöldágra vergődnek a törvénnyel, meg be is vezetik, addigra épp annyira vagy közel annyira elavult lesz mint a régi volt a mai eszközökhöz.
    Valami olyant írtam hogy addigra már lehet szitakötő méretűek lesznek a dronok.
    Nos vagy 2-3 napja láttam egy doku filmet valamelyik csatornán(ami már nem is mostanában készült) hogy újabban már mini dronoknak kémkedéshez stb, rovarokat, bogarakat használnak.
    Melyik mekkora mennyit bír el, annyi cuccal szerelvényezik fel.
    Mutogattak rövid bejátszásokat is, volt ott csótány, szarvasbogár, meg ki tudja milyenek.
    Egész furán néztek ki a rájuk pakolt kamera, adó, antenna, stb. cuccokkal. :-)
    Na de mivel a bogár arra repül amerre akar, így csak azt láthatnák/rögzíthetnék amerre önállóan repül.
    Így az idegdúcaikba elektródákat vezettek, és ha te közbeléptél vezérléssel, akkor oda repült be/el ahova te akartad, és ott is szállt le, majd ugye továbbította az adást.

    Úgy látszik nem tévedtem nagyot amikor szitakötőt írtam, mert a nagyobbakra elég sok minden rápakolható.

    Tehát vigyázzatok ha nagyobb bogár berepül hozzátok, vagy követ, mert előfordulhat hogy kémbogár. :DDD

    Tényleg azokra kell pilóta engedély vagy sem, és minek minősül, mert autonóm repülésre is képes, és csak egy bogár, amíg bele nem nyúlsz hogy irányítsd? :F :DD

    [ Szerkesztve ]

    Mindörökké az első tökösebb gépem 4S akkuval: https://www.youtube.com/watch?v=ryVAamO5QpI (a többit már magam építettem kicsit jobbra) Netuddki, valahol a térben és időben! Vazze eltévedtem! Valaki?? Segitsééééééég!!

  • vandor01

    őstag

    válasz kriszbon #70956 üzenetére

    szoval aki tetves?
    annak kell drone jogsi regisztracio biztositas legterengedely+ApP?
    Mert kulonben 100 millas bunti?
    :DD :DD :DD :DD

    [ Szerkesztve ]

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • vandor01

    őstag

    válasz Schaf #70953 üzenetére

    es ugye itt jon a kepbe az hogyha a paraszt az Appba legterbejelentest tenne?
    akkor ne kelljen bepotyogni a pilota azonositot a regisztracio azonositot? mert kezeben az eszkoz csak egy QR olvasas es mehet az ApP-al a legterbejelentes!
    vagyis en igy tudom ezt elkepzelni!
    remelem igy is mukodik?

    De ha meg nem majd elobb utobb fog es majd finomodik a hasznalata!
    nem kell betelefonalni is hogy megkezdtem es befejeztem etc...

    a QR kodos technika mar 2008 ban mindennapos hasznalatban volt pl Japanban csak a fejlett es eloremutato EU ban kellett 10 ev mire raeszmeltek hogy jee ilyen is van!
    valszeg a keleti reszhez kell meg 10 ev?

    [ Szerkesztve ]

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • Schaf

    tag

    válasz kriszbon #70954 üzenetére

    Tessék már megérteni, hogy NINCS EU "szabály". Direkítíva van,aminek MINIMUM meg kell felelni, de a tagállamok szigorúbbak is lehetnek.

    Az, hogy a magyar szabályozás jó vagy nem, szerintem az idő meghozza.

    egyelőre a két vizsga után azt gondolom, hogy 5e Ft körüli összeg azért, hogy utána bárhol lakott területen kívü reptethessem a drónom egy 1 perces procedúra után légtérigénylés nélkül, az haladás. Az is érthető és szerintem jogs is, hogy ne lehessen csak úgy repkedni, mint az ökörhugyozás... meglehet nézni pl. Budapesten mi lett a sok kerékpáros után...

    A biztosítás is tök jogos... errő mindenki csak addig gondol mást, amíg neki nem okoz egy biztosítás nélküli tetemesebb kárt...

    Jelenleg az osztrák papírral egyébként ugyanúgy repülhetnék itthon, mint a magarral, 900gr-os súlyhatárig, kamera nélkül... csakhogy a magyarchatóságnál van még egy dolog amit meg kell ugrani és az pedig a lajstromozás, ami jelenleg nem elérhető. :(

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • sunone

    aktív tag

    Ez a lakott területen belüli para honnan ered?
    Eddig sem fényképezgethettél idegeneket, és ha bármivel kárt okoztál, meg kellett térítened, ez az alap.
    Miért lesz valaki bűnöző, ha egy parkban 8dkg-os Telloval csinál egy családi fényképet?
    Olvasom az osztrák anyagot, és sehol nincs ekkora rettegés, hogy valakit lefényképezel, vagy házak közelében felemeled a géped.

  • Danielo

    csendes tag

    válasz sunone #70960 üzenetére

    Hát a 80 grammos whooppal megnézném, hogy mekkora kárt lehet okozni, viszont a biztosítása 20k Ft/év....Meg kérjél hozzá légteret....lehetőleg 45 nappal korábban....ami max 7 napra adnak meg. És senki nem beszélt még a természetvédelmi területekről, valamint a hatalmas területű magánerdőkről, ahol megint speciális szabályok vannak...ja és már most is piros az egész az app-ban...

  • zspalfi

    újonc

    Sziasztok!
    Abban tudnátok segíteni, hogy tananyagot hol lehet találni? Valaki be tudná linkelni. Megcsináltam az AustroControll vizsgáját, de megnézném a hazai anyagot is.
    Illetve azt tudjátok hol lehet a gépet regisztrálni, vagy hogy kell ezt?
    :R :R :R
    Köszönöm

  • Szancsó

    aktív tag

    válasz zspalfi #70962 üzenetére

    Tudtommal még nem jöttek ki a magyar részletes szabályozások, a KTI -nél már nem lehet regisztrálni a tanfolyamra: így szerintem max. az tudna adni valamit iránymutatásként, akinek sikerült az elején feliratkozni rá és kimentette valahogy a tananyagot.
    Azon kívül viszton egyelőre csak az eredeti EU-s rendeletet lehet böngészni, plusz a tervezetet.
    Gép regisztrációhoz elvileg itt vannak a doksik (Drone Hungary -s videó alapján találtam), csak pl. épített gépnél kérdéses, hogy kell kitölteni úgy, hogy el is fogadják. (Próbaképp én is beküldtem valamit emailben, de 10 napja semmi válasz. Mondjuk DOE-nak is írtam előtte -lassan 2 hete-, ők se reagáltak semmit :F )

    My story is one of many thousands, and the world will not suffer if it ends too soon.

  • Schaf

    tag

    válasz Szancsó #70963 üzenetére

    Nem lehet "kimenteni" a tananyagot.

    Április 20.-ig hozzáférek még, de mivel egy Java alapú programban tudod végezni a tanfolyamot és a vizsgát, ezért külsős nem tudja megnyitni. Csinálhatnék screenshotokat, de sok értelme nincs és szerzői jogi kérdéseket is felvetne.

    Az AustroControl anyag nagyvonalakban hasonló (aki ért németül megnézheti), viszont ahogy már írtam a magyar tananyag részletesebb és olyan dolgokat is kérdez a vizsga, amiket az osztrák nem.

    Az osztrák papírral kb semmire se megy egyébként az ember. Van és kész, ennyi... ugyanis az is csak egy A1 viizsga, az A2-re pl ott is különbözeti vizsgát kell majd tenni (15 EUR környéke) ha a Covid helyzet engedi.

    A trükk abban van, hogy az osztrák papíroddal sem vagy sokkal előbbre (nem repülhetsz Ausztriában sem), mert az UAS-t ott is regisztrálni kell, amihez kell biztosítás is.... és itt meg is feneklett a dolog, ugyanis Ausztriában CSAk olyan személy regisztrálhat UAS-t akinek van osztrák állandó lakcíme, életvítel szerűen ott él, vagy bejegyzett vállalkozása van amit ott működtet.

    Egyetlen dologra lehet jó az osztrák papír... Az EU rendelete szerint, a atagállami vizsgákat el kell fogadják, illetve honosítania kell a tagállami szeveknek. Ha a magyar A1 vizsgáért pénzt akar kérni a KTI (kért is 5e Ft körül) akkor ez kiváltható elviekben az osztrák papírral.
    Nem tudom ezt hogy fogják lekezelni a magyar hatóságok, de törvényileg kénytelenek lesznek lenyelni, ha te nem fizetsz az A1 vizsgáért egy petákot sem. (mi sokan kifizettük, mert nem egy hatalmas összeg és a tananyag megér ennyit, anélkül az A2 esélytelen lesz).

    Ami jelenleg érdekes, az az UAS regisztráció itthon.... ugyanis a törvény ezt a részét nem módosította, csak az UAS-ok körét bővítette és kategorizálta. Ennek eredménye, hogy a hatóság honlapján most is elérhető az UAS regisztrációhoz szükséges nyomtatvány, bár az új szabályozás szerint kíváncsi lennék hogyan fogják kategorizálni az eszközöket... lévén arra vonatkozó adat a regisztrációs űrlapon JELENLEG nincs. Én azért szabályosan beküldtem két eszközömet.

    Újabb adalék, hogy kavarhassunk még a dolgokon, az a kiegészítés, ami felett sokan elsiklanak. 2021. január 01.-től ugye kötelező a "C" megjelőlés a forgalomba hozott eszközök esetén. Na de mi van a régi eszközökkel? :)

    Bizony erre is van direktíva és ez sokakat megszivat majd.

    Az A1 nyílt kategória C1-es UAS kategóriája sokaknak elég lehet, hiszen 900gr-ban maximálja az UAS felszálló tömegét. Ebből sokan azt szűrték le, hogy a 850gr-os DJI drónjukhoz elég lesz mondjuk az osztrák ingyenes papír mellé, a magyar szintén ingyenes UAS regisztráció és a biztosítás... HÁT NEM....

    A törvény ugyanis azon UAS-ok esetében, amelyeken nincs "C" megjelölés a 900gr helyett 500gr-ot határoz meg (Az AustrContrloll oldalán is ott van ez), tehát a megjelölés nélküli drónok esetében egy 500gr feletti felszálló súlyú cucc már A2 kategóriás vizsgát igényel.

    Ennek alapján pedig a drónt és merev szárnyú RC modellt reptetők döntő többségének szüksége lesz az A2 vizsgára.

    Ami a poén, mielőtt a magyar szabályozást szidnánk, hogy az osztrákok az A2-höz a 15 EUR mellé, KÖTELEZŐ gyakorlati vizsgát is előírnak, míg a magyar szabályozás "bemondás"-ra elhiszi, hogy tudsz repülni, nem kér gyakolati vizsgát.

    Összességében az osztrák papír a magyar A1 vizsgát és fizetős tanfolyamot kiválthatja, azonban lévén sanszos, hogy A2 vizsgát kell majd itthon is tenni, maximum arra jó, hogy 5e Ft-ot spóroljon a drónpilóta. Kérdés megér-e valakinek ennyit, hogy magyarul is megkapja az alaptanfolyam anyagát... szerintem egyébként igen.

    Emellett technikai értelemben, akinek regisztrált UAS-a vam jelenleg (van ilyen) és élő biztosítása is, az az osztrák papírral a kezében simán igényelhet légteret a magyar appban A1 nyílt kategóriában C0 és C1 drónokra (más kérdés, hogy eddig senkinek nem kellett ezeket a cuccokat regisztrálni, így nem sok ilyen ember lesz).

    Remélem nem volt túl bonyolult... (pedig az) :D :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • cd334

    tag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    Annyi kiegészítést tennék, hogy az osztrák vizsga nem csak A1-s hanem A3-s nyílt kategóriára is érvényes. Tehát emberektől, épületektől mindentől távol(min. 150m) C3, C4 és saját építésű drónokkal is lehet repülni 25kg alatt. Természetesen ide is kell biztosítás, regisztráció.

    Eladó drónos cuccaim: https://www.kwadmarket.hu/author/danielczigany/

  • vandor01

    őstag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    itt a forumon legtobbunk csak whoopozik meg kis fosokkal bokorugrik
    szoval nalunk az osztrak papir alibinek boven eleg! nem adunk erte 10e piizt
    felesleges etetni a burokraciat mikor ingyen is van a tananyag meg?
    a sikeres vizsga a lenyeg.......

    ha lesz majd regisztralas? es korrektul mukodik!
    akkor TALAN?? majd egy 120gramm+aksi sum 240grammos sajat epitesu CE nelkuli kinai gepet regelek rakok ra biztit..... HA epeszu keretek kozott lehet erte fizetni meg regelni!!!
    Azzal reptetem az osszeset..... nem fogok minden kis szarra kulon kotni!
    De lehet hogy nem is kell majd? Van ahol a pilota reg van csak a kis fosokhoz!
    Van ahol a lakas biztositas fedezi a kis dronok 250g alatti gepeket!
    Szoval akarmenyi gepet lehet vele regelni ingyen! (belgium)
    Az automra 30e ft az eves bizti! a gyerekjatekra havi 1000 a budget azaz olyan 10e/ev.....
    de ekkor mar kurva tulfizettem oket!
    Ha ezeket nem megvalosithatoak?
    Akkor marad minden a regiben mint 2021 elott...
    illegalban repul az ember valahol a pusztaban....

    akinek vmi spec es nehez gepe van vagy munkara is hasznalna es lakott terulet felett?? azok kenytelenek a 100%-os legalt csinalni... persze nem mindenki fogja szopatni magat mert ha csak a pusztaban reptet ahol senkit nem zavar.... baszogatni se fogja senki... most meg! ....

    [ Szerkesztve ]

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • bacus

    őstag

    válasz vandor01 #70966 üzenetére

    Az itthoni regisztráció azért is zűrös, mert "bekerülsz" a rendszerbe, ahonnan -tartok tőle- kikerülni lehetetlen. Így, hogy külföldön is kérik (ráadásnak a saját lakhelyed szerint), így muszáj lesz megcsinálni, de amíg nem megyek külföldre, meg ilyen bizonytalan állapotok vannak, addig nem is próbálok regisztrálni, meg biztosítást kötni, stb., inkább nem reptetek.

    Én azért vettem (mini2-t), hogy a videókhoz vágóképeket tudjak csinálni, pl kis forgalmú parkolókban, ahol a 2 perces reptetést követően tovább állunk. Szeretném legálisan, de ha ezt nem lehet, akkor is lesz vágókép :)

    Kössünk egyezséget, megegyezős egyezséget... https://www.paypal.me/engiman/30

  • Szancsó

    aktív tag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    Na, csak címszavakban:
    - igen, a screenshot lehetőségre gondoltam és nem úgy, hogy bedobni ide mindenkinek :)
    - osztrák megvan nekem is, az A1/A3 egyébként. (Ha lesz itthon is akkor A2 -t is megcsinálom - feltéve, hogy nem egy ökör ára és nem csak Pesten lesz. Szóval kicsi az esélye.)
    - C besorolás nem érint, mert egyedi építésű cuccokat használok és egyébként is regisztrálósak. Regisztrálni mindenképp csak a saját légügyi hatóságodnál lehet, de ennek nem előfeltétele a biztosítás, inkább fordítva. (Ahhoz, hogy biztosításod legyen kell a gép regisztrációs száma. Utóbbi miatt lenne jó, ha a regisztráció már lefutott volna, mert onnantól a biztosítás viszont lehet, hogy külföldön is köthető és ott jóval normálisabb árakat láttam azokhoz képest, amiket az itthoniakkal kapcsolatban rebesgetnek. 40e -t nyilván nem fogok kifizetni biztosításra (pláne gépenként) azért, hogy a határban repkedhessek, vagy a saját udvarunkon a whoop -al.)
    - C0-C1 esetében azért van sebességkorlát is (19m/s) - de ezt úgyis a gyártók kategorizálják majd, max. csökkentik a szoftveres limitet.
    De mivel én még nem láttam a magyar anyagot, így inkább nem pörgök rajta. (A tervezetet átfutottam, de nem olvasmányos és majd akkor tanulom meg, ha lesz rendes tananyag hozzá. Kár, hogy nem volt idejük még megalkotni, kellett az erőforrás, hogy feb. 15 -én ki lehessen plakátolni, hogy legyőztük a vírust.)

    Ahhoz képest persze könnyítés lenne, hogy hivatalosan eddig is mindenhová mindenre kellett volna esetit kérni, de most pont ezt cseszik el, ahogy láttam: kérd meg 30+ nappal előtte és 7 napra vonatkozik? Szóval hetente kéregesd (és fizesd is persze), hogy 1.5 hónap múlva ha épp nincs monszun akkor heti egyszer ki tudj menni a határba? :W

    [ Szerkesztve ]

    My story is one of many thousands, and the world will not suffer if it ends too soon.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    "Az A1 nyílt kategória C1-es UAS kategóriája sokaknak elég lehet, hiszen 900gr-ban maximálja az UAS felszálló tömegét. Ebből sokan azt szűrték le, hogy a 850gr-os DJI drónjukhoz elég lesz mondjuk az osztrák ingyenes papír mellé, a magyar szintén ingyenes UAS regisztráció és a biztosítás... HÁT NEM....

    A törvény ugyanis azon UAS-ok esetében, amelyeken nincs "C" megjelölés a 900gr helyett 500gr-ot határoz meg (Az AustrContrloll oldalán is ott van ez), tehát a megjelölés nélküli drónok esetében egy 500gr feletti felszálló súlyú cucc már A2 kategóriás vizsgát igényel."

    Irtó zavaros amit leírsz és vsz. hibás is. Viszonylag jó eredménnyel abszolváltam fordító nélkül az Osztrák vizsgát, de olyanra mint "C" megjelölés nem emlékszem. Ami van az a CE ami a European Conformity (ami ugye a francia "Conformité Européen" jön ezért van abban a sorrendben a rövidítés).

    Mivel ilyet eddig nem osztogattak csak tartozékokra (vsz. nem volt lehetséges szabályozás hiányában) van egy két éves átmeneti időszak ami 2023 jan 1.-én jár le.

    Addig (meg azután is) A3 kategóriában tudod használni a nem CE cuccokat ami pl. 1 picit szigorúbb, hogy mennyire lehet közel menni emberekhez, mindenféle épületekhez ill. területhez ahol kárt tudsz tenni (ökölszabály: min. 150m távol kell lenni de vannak finomítások (engedmények) is pl. absz. min. 30m, de úgy hogy 2s repülési időn kívül ill. távolság mindig nagyobb legyen mint a magasság), de nem igényel A2-t.
    A2-be akkor kerülnél, ha közelebb akarnál menni mint A3-ban, de még mindig nem közelebb mint 30m (lassú repülésben 5m), de ha tartod azt a távot amit fent leírtam (a nem résztvevőktől ill. dolgoktól amiben kárt okozhatsz stb.) akkor A3-ban vagy.

    Az 500g alatti nem CE kategória az nemzeti hatáskörben engedmény alá eshet és ezért kerülhet be az A1 kategóriába az átmeneti időszakban. Vsz. az Osztrákok nem akarták ezzel bonyolítani és vsz. ezért nem is olvastam róla (vagy átsiklottam, lévén olyan sok időm nem volt erre).

    Egyébként rém gyenge lehetett az a tananyag amit néztél, hogy még mindig nem esett le, hogy
    1) vannak műszaki kategória korlátok amit elsősorban a súly határoz meg de ott szerepelnek még extrák mint sebesség ill. pl. geo koordináták használatának képessége
    2) vannak területi korlátok, hogy mennyire mehetsz közel emberekhez/dolgokhoz amiben kárt tudsz tenni
    Minél nehezebb a cucc és minél közelebb akarsz menni az emberekhez/dolgokhoz amiben kárt tehetsz annál komolyabb jogosítványra van szükséged. Viszont ha nem akarsz közel menni (erről szól az A3) akkor még a CE jelölés sem kell.
    Egyébként ha tudsz angolul és úgy könnyebb megjegyezni C category, A area korlát.

    Mivel a CE megfelelés DJI esetben nem igényel módosítást, pont a DJI cuccok azok amik jó eséllyel visszamenőleg (retroactively) meg fogják kapni a CE jelölést (nem érint, de ha már felhoztad).
    A modellező cuccok esetében viszont hiába használsz CE jelölésű komponenseket nem tudsz az egészre CE jelölést kapni szóval marad az A3 kategória, azaz jó távol mindentől ahol kárt okozhatsz.

    Szomorú, hogy ezt a viszonylag jól átgondolt dolgot ennyire rosszúl értelmezhetően adják elő és több a félremagyarázat mint a tényleges.

    [ Szerkesztve ]

  • vandor01

    őstag

    válasz ecaddsell #70969 üzenetére

    szóval marad az A3 kategória, azaz jó távol mindentől ahol kárt okozhatsz.

    Eddig is igy repultunk az elmult evekben sok karokozasrol nem hallottam kb 0-at!
    Es mivel a szabalyozas szerint ide kell hogy tartozunk szoval mindentol messze kell repulnunk szoval az ilyen epitett bokorugrokkal valo repkedesre felesleges barmi nemu regisztracio es biztositas fizetes.... mert ahol kart tehetnenk ott ugyis illegal leszunk es a biztositas ervenytelen..... arrol mar nem is beszelve ha FPV-zni akarunk akkor kell meg egy kukkolo is...... szoval esetek 90% ban akar papirokkal biztivel egyutt is illegalok maradunk :)

    persze aki komolyabb gepet vett 250 grammbol mar akad 4K kameras Dji cucc is a nagyobbakrol mar nem is beszelve amivel harciszekeres dacsakat lehet megfigyelni :) .... annak nem a lakatlan teruleteken a bokrok kerulgetese a coool.... nos azok kenytelenek a legalis vonal fele orientalodni.....

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • Schaf

    tag

    Megpróbálok egszerre válaszolni, ezért nem címzem külön külön mindenkinek.

    Hogy valaki levizsgázott az osztrák jogsira és nem találkozott a C0-C1 kifejezésekkel??? Hajjaj.. akkor ott valami nagyon komoly stikli van... én is vizsgáztam mások helyett A1-re, de ha elolvastad a német nyelvű tananyagot is, ott bizony pontosan le van írva mi is az az UAS osztály. Sőt a német anyagban van kifejezett leírás arra is, hogy mi van a régebben vásárolt moellek besoroloásával. (érdekes módon a magyarban erre utalás sincs)

    Sajna a magyar tananyag linkje külső megosztásként nem működik, de itt egy link, amiről lehet tájékozódni a dolgok többségéről:
    [link]

    Ugyanitt az is látható, hogy az épített modellekhez, FÜGGETLENÜL a méretüktől A3 jogsi kell majd, plusz az építőnek kötelező lesz üzemeltetési eljárást csinálni hozzá. De ez az ÉPÍTETT modellekre vonatkozik..
    Ez egy elég érdekes rész, mivel ez alapján a "kit"-ben kapható modelleket leszámítva MINDEN olyan eszköz, ami saját építésű, ebbe a kategóriába tartozik majd, függetlenül attól, hogy súly szerint hova tartozna. (kitétel, hogy a nem gyári alkatrészek használata is automatikusan "épített" modell kategóriába sorolja az UAS-t)

    C0-C1 kategóriában SEMMIFÉLE sebességi megkötés NINCS. C2-ben van, ahol különbséget tesz "alacsony sebességű üzemmód"-dal rendelkező eszközök között, de ez is csak akkor értelmezhető, ha az UAS nem merevszárnyú. Ha merevszárnyú, akkor mindegy, mindenképen kell hozzá a képzés... akkor is, ha csak 1 kg. C2-től pedig már A2 vagy A3 jogsi kell.

    Szóval ecaddsell.... légyszíves értelmezd a következő AustroControl mondatokat:

    "...Meine Drohne hat keine CE-Kennzeichnung der erwähnten Klassen C0 bis C4. Kann ich sie trotzdem im europäischen Regulativ weiterhin verwenden bzw. benötige ich dann jedenfalls eine Bewilligung der Austro Control?
    Wenn die Drohne in der Open Kategorie verwendet wird, ist hierfür eine Bewilligung der Austro Control nicht erforderlich. In der Übergangsfrist können auch Drohnen ohne CE-Kennzeichnung in der Open Kategorie verwendet werden, sofern gewisse Gewichtsgrenzen (bis 500 g für den Betrieb in A1, bis 2 kg für den Betrieb in A2, bis 25 kg für den Betrieb in A3) nicht überschritten und die Vorgaben der jeweiligen Kategorie eingehalten werden. Der Betreiber der Drohne muss sich lediglich online registrieren und sicherstellen, dass alle Drohnen-Piloten die notwendige Kompetenz aufweisen...."

    Szóval kicsit még bújd az elérhető anyagokat, hogy megértsd, nem az határozza meg a jogsidat, hogy hány m-re akarsz és honan repülni. Egy halom más dolog is közre játszik. Első körben be kell sorolnod az UAS-t "C" osztályba és onnantól derül ki, hogy milyen jogsival repülhetsz akár csak egy cm-t is vele...
    Az osztrákok pedig azért nem akartak ezzel szőrözni, mert a régi gépeket így is nehéz lesz "C" osztályba sorolni, nekik ahogy írod is egyszerűbb volt azt mondani, hogy a régi gépek 500gr-tól 2kg-ig tartoznak az A1 kategóriába és kész. Ez nem a játék kategória, hanem az, amire most vizsgázhatsz A1/A3 jogsi

    Egyébként ezek szerint, ha jól értelmezem az AustroControll azt mondja, hogy 2 kg-ig a régi CE jelölés nélküli gépek a nyílt A1 jogsival repülhetőek?? :Y :Y

    A magyarok ebben még nem foglaltak állást de szerintem valami hasonlóra kell számítani álunk is.

    De valahogy az az érzésem hamarosan rengeteg eladó repülőeszköz lesz a piacon...

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    válasz bacus #70967 üzenetére

    A külföldön reptetés külön móka lesz. :D

    Ugyancsak az AustroControll hívja fel a figyelmet arra, hogy pl. a biztosítás csak Ausztria területére érvényes, amit ott köt valaki. Ha külföldre mész, az egy másik történet. Ugyancsak itt van róla infó, hogy egy külföldinek KÖTELEZŐ X EUR fedezetet nyujtó biztosítással rendelkeznie, ami a mi pénztárcánkat tekintve nem lesz vicces...


    Én pl tutti nem kötök évi 3e EUR-ért biztosítást, ha akarok pár családi felvételt csinálni a drónnal a nyaralás alatt... :(

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • Schaf

    tag

    Összegezve....

    Kicsit mindenki be van fosva, meg a félinfók alapján retteg, azonban a magyar és német tanfolyam után azt kell mondjam, nem lesz ez annyira zűrös.

    A1-et simán megcsinálja mindenki az online anyag alapján, utána pedig az A2-t is hasonlóan, ráadásul utóbbihoz itthon NEM KELL gyakorlati vizsga sem (szemben az osztrákkal)

    A2-es jogsival pedig kvázi majdnem minden reptethető és nem hiszem, hogy a KTI hatalmas összeget kér majd ezért...

    Persze nyilván lesznek, ahogy most is vannak ügyeskedők, akik majd ilyen-olyan tanfolyamokat meg webináriumokat indítanak, így-úgy segítenek levizsgázni jó pénzért... láttam már FB-n erre hirdetést. :D

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #70971 üzenetére

    Szóval ecaddsell.... légyszíves értelmezd a következő AustroControl mondatokat:

    Nocsak CE jelzés (Nem Cx-ként árult) cuccot is lehet az Osztrák A1/A3 papírral használni. Mintha korábban nem ezt írtad volna...
    Azt már korábban írtam, nem kizárt, hogy átsiklottam mi van 500g alatt (vsz. ha volt is akkor ezt nem nagyon emlegették a tananyagban).

    Amit érdemes nézegetni az ez.
    Érdemes a 174. oldal környékén nézelődni, hogy mi tartozik az A3-ba:

    be performed with an unmanned aircraft that:
    (a) has an MTOM, including payload, of less than 25 kg, in the case of a privately built UAS, or
    ...

    Érdekességként meg lehet még nézni, hogy mit kell tartalmazzon az online elmélet vizsga igazolása a 165-166. oldal környékén
    (1) Insert the identifier provided by the authority releasing the proof of completion. The reference should have the following format:
    NNN-RP-xxxxxxxxx
    Where:
    1. NNN is the ISO 3166 Alpha-3 code of the MS releasing the proof of completion;
    2. RP is a fixed field meaning: remote pilot; and
    3. Xxxxxxxxx are 12 alphanumeric characters (lower-case only) defined by the MS releasing the proof of completion.
    As an example: (FIN-RP-123456789abc)
    (2) QR code providing a link to the national database where the information related to the remote pilot is stored. Through the ‘remote pilot identifier’,

    Nekem pont így néz ki az Osztrák igazolásom...

    Nem tudom miért mindig csak az A1-et emlegeted, az osztrák igazolás A1 és A3.

    [ Szerkesztve ]

  • Schaf

    tag

    válasz ecaddsell #70974 üzenetére

    Az AustroControl 23.-án pontosította ezt a témát, addig az 500gr súlyhatár szerepelt csak. Ma, hogy visszanéztem találtam a fent említett "pontosítást" náluk.

    Az osztrák jogsim nekem is ilyen, a magyar vélhetőleg ilyen lesz, hiszen a kérdéskör és a teszt ugyanaz.. sőt.. a magyar komolyabb. Ha akarod adok neked elérést a tananyaghoz, ahol megnézheted mit tett a magyar hatóság az üzemeltetési részbe. Néhol horrror... minek kell pl. egy A1 drónpilótának a TMA-val tisztáan lennie?? :) (Keress meg privátban)

    Ezel együtt az A3 egy érdekes kérdés. Véleményem szerint (és az EU anyag szerint is) a követelmény szigorúbb, mint az A, ergo kizártnak tartom, hogy az osztrák jogsim A3-ra jogosítson... és nem is értem mi az A1/A3 jelölés rajta.

    Ezel együtt az osztrák jogsiddal nem repülhetsz jelenleg Ausztriában sem (itthon sem), mert az UAS regisztráció ott kint lakóhelyhez kötött, itthon pedig még nem működik.
    Ha majd lesz magyar lajstromod, akkor sem világos, hogy hogy a faxba lesz megoldva pl. a biztosítás?

    Szóval az osztrák jogsi szerintem arra lesz jó, hogy itthon ki lehessen hagyni egy lépcsőt, amiért talán pénzt kérnek majd.

    De most, hogy mondod, megtudom mire is vizsgáztunk mi itthon néhányan, akiknek január elején lehetősége volt rá. :D

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz Schaf #70964 üzenetére

    Az osztrák papírral kb semmire se megy egyébként az ember. Van és kész, ennyi... ugyanis az is csak egy A1 viizsga

    Nem, az Osztrák igazolás A1 és A3 vizsga igazolás. Még a példa EASA vizsgaigazolásban is A1-A3 van:

    vandor01
    A biztosítás arról szól, hogy véletlenül mégiscsak történik valami aminek nem láttál esélyét (pl. feltűnik egy gyorsan mozgó emberes eszköz stb). Persze arányos kellene legyen a kockázattal.

  • Schaf

    tag

    válasz ecaddsell #70976 üzenetére

    Igen... fentebb én is berktam a sajátomat. :)

    No beszéltem a KTI-vel. Mint kiderült, a tanfolyam, amiről igazolást küldtek, az csak egy tanfolyam, köszönik szépen, majd lesz vizsga is valamikor.. nem tudják mikor.

    Feltettem a keresztkérdést, hogy vajon miért is fizessen valaki 4600 +4300 Ft-ot egy olyan papírért, amit Ausztriában ingyen megszerezhet és itthon el kell fogadják? Erre nem igazán tudott mit mondani a KTI,, de azt megerősítették, hogy a KAV pontok el kell fogadják majd az osztrák jogosítást is. Közölték, hogy "de hát a magyar rendszer szigorúbb", mire én mondtam, hogy emez meg egy EU-s papír... :D :D

    Ennek alapján, főként, hogy ingyenes mindenkinek javaslom az osztrák vizsgát, aztán ha majd a magyar hatóság kitalálta mi hogyan lesz, akkor kezdhetünk makkolni azon hogyan tovább.

    Ettől függetlenül az UAS regisztráció továbbra is sarkallatos pont és ahogy látom ott se nagyon van semmiféle előrelépés.



    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • vandor01

    őstag

    válasz ecaddsell #70976 üzenetére

    szerintem meg ha gyerekjatekkal bohodszkodsz? 120/250gramm
    amivel lehet ha akarom se birom eltalalni a mozgo valamit?
    persze veletlennul azert osszejohet :)

    szoval a bizti arra lesz jo mint az jogsi!
    ha esetleg a puszta kozepen ahol reptetsz odajon egy okoskodo vagy "jobban" kepzett kekruhas "szagember" akkor van mit lebegtetni!
    szerintem......

    persze minden mas valtozik
    pl ha a lakoparkban terelgetned a kilos Dji-t nagymeretu kameraval!
    akkor vki vagy pofanbaz vagy lelovi a gepet csuzlival vagy radhivjak a "szakertoket"
    :DD :D :DDD

    CSAK az INNOVACIO jegyeben! dr Palkovics: "Továbbá Magyarország, legalább régiós szinten, vezető szerepet kíván betölteni a dróntechnológia elterjesztésében, mivel a technológia térnyerése számos további előnnyel, kedvező hatással jár egyebek mellett a szoftverfejlesztésben és a mezőgazdaságban."

  • kriszbon

    őstag

    Sziasztok!

    Kérdésem, hogy GB oldalán van okos szállítás?
    Igaz csak 2-őt kínál: Expedited shipping és Prioriti Line. :F :R

    Mindörökké az első tökösebb gépem 4S akkuval: https://www.youtube.com/watch?v=ryVAamO5QpI (a többit már magam építettem kicsit jobbra) Netuddki, valahol a térben és időben! Vazze eltévedtem! Valaki?? Segitsééééééég!!

  • imis

    senior tag

    válasz ecaddsell #70974 üzenetére

    Nézem a 2019-es Fimin is ott a CE, nem gondolnám, hogy csak a jövőben gyártott drónokra fogadják majd el.

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz imis #70980 üzenetére

    OK, csak mostmár változott a szabályozás (bővült) és ennek megfelelően a CE jelöléshez kell a classmark is, a korábban linkelt dokumentumból:
    The UA class identification label shall be affixed visibly, legibly and indelibly to the UA or, when relevant, to each accessories of a class C5 accessories kit, and its packaging and shall be at least 5 mm high. The affixing to a product of markings, signs or inscriptions which are likely to mislead third parties regarding the meaning or form of the class identification label shall be prohibited.

    Persze érdekes lesz amikor a legtöbb országban C0 classmarkot tesznek rá a 250g alatti cuccra noha az 120g-nál nehezebb. De e-miatt majd fájjon annak az okosnak a feje aki kitalálta ezt a 120g-os dolgot.

    A class C0 UAS shall comply with the following:
    (1) have an MTOM of less than 250 g, including payload;

    vagy pl:
    No minimum age for remote pilots shall be required:
    (a) when they operate in subcategory A1 as specified in Part A of the Annex to this
    Regulation, with a UAS Class C0 defined in Part 1 of the Annex to Delegated Regulation
    (EU) 2019/945 that is a toy within the meaning of Directive 2009/48/EC;
    (b) for privately-built UAS with a maximum take-off mass of less than 250g;

  • imis

    senior tag

    válasz ecaddsell #70981 üzenetére

    Feltételezem, hogy ugyanaz a drón 1 hónappal későbbi vásárlással + C1 jelöléssel nem tekintehető két különböző osztályunak. Ebben az esetben szerintem a hivatalos specifikációkat figyelembe kell venniük. Vagy esetleg a gyártók majd az egyes még forgalomban lévő tipusokat utólag besorolják.

  • Schaf

    tag

    válasz imis #70982 üzenetére

    A legtöbb esetben mindez nem igazán érdekes, ugyanis a cuccok zöme az A1/A3 jogsival repülhető..

    Az A2-es kategóriába eső gépek is üzemeltethetőek az A3-as szabályok szerint, ebben az esetben pedig egy 18kg-os cucc is repülhető A3-as jogsival.

    Azaz ha valaki pl nem akar máshol, csak a semmi közepén repkedni (értsd emberek közelében nem repül) akkor a jelenleg ingyen megszerethető osztrák jogsi doszt elég.

    [ Szerkesztve ]

    "...A fénynél csak a közösségi hálókon terjedő hülyeség a gyorsabb...."

  • baboss

    őstag

    Sziasztok.
    Drónt szeretnék vásárolni, de akkora választék van hogy nehéz dönteni, valamint nincs sokszor minden infó megadva.
    Amire használni szeretném.
    Kimondottan pályamotorozás videó rögzítésére szeretném használni. Kakucs ring
    Ser ring.

    A kis pálya miatt nincs nagyon nagy sebesség.
    Intelligens követési móddal szeretném használni.
    Milyen drónt tudnátok ajánlani.
    50.000-100.000ft keret lenne rá.
    Minimum 3 akkumulátorral rendelném meg.
    GPS kövessen.
    Repülési idő 20-30perc
    Videó felbontás minimum 1080P HD kamera, minimum 25-30 fps, 2 vagy 3 tengelyes Gimbal
    GPS: GPS / GLONASS
    SD kártyára rögzítés.
    Gyro: 6 tengely
    Sok drón 5G WIFI vel van szerelve. A telefonom Ulefone Armor 3W [link] nem tudom, hogy jó e hozzá.
    Kinéztem egy párat, de szerintem kicsi a sebessége az intelligens követéshez.
    Eachine EX3 [link] Max. Repülési sebesség 40km / h
    XLURC L106 Pro [link] Repülési sebesség nincs megadva.
    Köszönöm. :R

  • syler123

    veterán

    válasz baboss #70984 üzenetére

    Szia!

    Youtube videót te is tudsz nézni, de linkelek neked egyet az Eachine Ex3-ról.
    Élvezhetetlen ótvadék videót készít.
    A másik arra sem érdemes a neve alapján, hogy rákeressek.

    A legolcsóbb gép, ami normális videót csinál az a Mavic Mini.
    Ez alatt csak csalódás éri az embert. A gyári szoftverrel ez nem tud követni, de egyik sem arra van, hogy önállóan kövesse a motorost, pláne ekkora ársávban...

    [ Szerkesztve ]

  • baboss

    őstag

    válasz syler123 #70985 üzenetére

    Köszönöm. :R
    Akkor ha nem nézzük a keretet, max még gyűjtök hozzá zsetont) melyik drón lenne nekem a jó ami tudna követni és jó videót készít.
    Linkelnél 2-3 típust.
    Elég a telefont magamnál (motoron) tartani a követéshez, vagy kell hozzá a távirányító is ?
    .

    [ Szerkesztve ]

  • baboss

    őstag

    Építeni lehet olyat amire nekem lenne szükségem FPV
    Van egy SJ6 Legend kamerám amit feltudnék reá rakni.
    Gyors legyen, telefonra csatlakozva tudna követni. Össze lehet építeni, van hozzá alkatrész amiből összetudnám rakni.

  • twine

    addikt

    válasz baboss #70987 üzenetére

    Nincs ma még ilyen technika, ami egy motort le tudna követni 50-60km/h fölött... Sem gyári, sem épített gépben...
    Ehhez "pilóta" kell, aki irányítja a gépet...
    Az, hogy téged kövessen, és figyelje a körülötte(d) lévő tereptargyakat is, számításigenyes feladat, amit processzorbol kell megoldani, és algoritmusok tömegét kell rá szoftveresen megírni, hogy mikor, milyen körülmények között, hogyan reagáljon a gép...
    Ezért tudják ma a gépek max. cca.30-40km/h-ig ezt a dolgot...
    Képzeld el, mi számítási kapacitás, és (számítási)sebesség kell ahhoz hogy "csak" mondjuk 100km/h-nal jön szembe bármi... Azt felfogja hogy mi az, És tudja is mit cselekedjen, és azt a parancsot ki is adja, végre is hajtsa.....(mindezt mondjuk 20-30m-en belül 100km/h-nal) És ugye az életben nem csak egy valami jön általában szembe, hanem egy "komplett világ"....

    Az a technológi amit te keresel, még nincs a piacon.... :(
    Vannak viszont jó gépek, és jó pilóták.... ;)

    [ Szerkesztve ]

  • baboss

    őstag

    50-60km/h pont elég , kispályán kanyarokban még sok is. Zárt pálya, nincs akadály ami a repülési útba esne. Tudnál linket dobni ami tudja ezt a sebességet, és ajánlott gép ami jó is. SD támogatás, jó videóminőség.

    [ Szerkesztve ]

  • twine

    addikt

    válasz baboss #70990 üzenetére

    Nincs ilyen... jóindulattal 30-40km/h...
    Az a bicikli sebessége...
    Kakucsot ismerem, dolgoztam már ott Phantommal...
    Te úgy gondolod nincs akadály, a drónos szemszögéből viszont ott a kva sok villanyoszlop közvetlenül a pálya szélén...Kakucs talán annyiból szerencsésebb , hogy nem olyan kva. Pókháló a pálya fölött és mellett a "villanyozás" mint más pályákon...
    Ez a drónnak akadály,mert amikor követ téged ő levagja néhol a kanyarokat, stb.....tehát van hidd el, ez neki akadály...
    A jelenleg kapható "csúcs" ebben a témakörben a skydio 2, ha jól tudom...ennek az akadalykerulo képességeit méltatják mostanság a legjobban....
    Erre keress rá a youtube-on, és meglátod milyen sebességre képes....max. 30mph úgy hogy tényleg semmi nincs körülötte...
    Ugyanebben. Atemakorben a dji mavic pro2 jöhet még szóba, ami relatív ügyesen követ, de a skydio állítólag jobb akadalykerulo... ismétlem gyalog max biciklivel kis sebességnél....

    Hidd el, ha ez a technika amit keresel már létezne, egyrészt tele lenne vele a youtube, másrészt ebben a topicban tudnánk róla...

    CCA.4-500.000.- forintot készülsz kidobni az ablakon, és a végén rájössz, hogy egyelőre nem reális álmokat kergetsz....
    A végén úgyis lesz egy pilotad a drón mellé :))

  • twine

    addikt

    válasz baboss #70990 üzenetére

    Összegezve a kereső szavak, amikkel operálni tudsz a youtube-on:
    Skydio 2 tracking
    Dji mavic pro2 tracking
    Esetleg Phantom 4 tracking ,de ez utóbbi már csak a használt piaci ára miatt ,,,de ez is max gyalogos, vagy lassan guruló autó/motor "cinematic" felvételeihez...

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz twine #70991 üzenetére

    Te úgy gondolod nincs akadály, a drónos szemszögéből viszont ott a kva sok villanyoszlop közvetlenül a pálya szélén...Kakucs talán annyiból szerencsésebb , hogy nem olyan kva. Pókháló a pálya fölött és mellett a "villanyozás" mint más pályákon...
    Ez a drónnak akadály,mert amikor követ téged ő levagja néhol a kanyarokat, stb.....tehát van hidd el, ez neki akadály...

    Az Autel evo 2 (ami talán a legkomolyabb megfizethető cucc ebben a témában) simán bukja ezt (viccesen alacsony "full speed" mellett).

    baboss
    Egyetlen esélyed, hogy valaki (aki komolyan tud) vállalja ezt neked.

  • baboss

    őstag

    válasz twine #70995 üzenetére

    Köszönöm a segítséget. Akkor marad a megszokott akciókamera. Tök jó lett volna ha kivitelezhető lett volna a követő funkció.
    Belépő szintű "pilota" drónból tudnál ajánlani egy párat ?
    Milyet érdemes venni. Még soha nem használtam drónt, meg kellene tanulnom kezelni, irányitani.
    Köszönöm. :R

  • twine

    addikt

    válasz baboss #70996 üzenetére

    Túl nagy (belépő szintű)választék ,ami igazán szóra érdemes, szerintem nincs...:
    Én a DJI mini2-t javasolnám belépő szintű drónnak, ami már egészen vállalható felvételeket készít, és mivel nem wifis, hanem ocusync-es a vezérlő és a gép közötti adatátvitel, ezért nem dobja el a kapcsolatot városi környezetben sem pár10m után...
    Sebessége maximum57km/h
    Ennek az ára cca.160-230.000-ft körül mozog...

    Amennyiben nagyobb sebességre lenne szükség,jobb kamerával, az már nem a belépő kategória....ott a mavic 2pro (max speed 72km/h)
    ennek az ára 450-550.000ft körül mozog...

    Még nagyobb sebességre már sok gyakorlással rengeteg energiával egy épített racer gép ráakasztva egy gopro...(ez már inkább a vicc része...valszeg te nem ezt keresed)

    Szvsz. a mini2 "alatti" kategória, a jelenlegi kontextusban szó legpejoratívabb értelmében játékszernek minősül, nem szabad pálya fölé emelni ott ahol balesetet okozhat...
    Hangsúlyozom a mini2 is "játékszer", de talán már a technologiából adódóan elméletben az előzőeknél megbízhatóbb kategóriába sorolandó...

    Ezeken kívül is van a piacon rengeteg használható gép, amit el lehet vinni nyaralásra, lehet rögzíteni a levegőből velük a családi mindenséget, játszhat velük az ember a mezőn....
    De nem arra való amire te keresed az eszközt...

    mini2 fly more combo-ban szerintem jó lesz neked. cca 230.000 ft-ért...

    Ez nem szent írás csak az én egyéni véleményem...
    Meg kell hallgatni másokat is...

    Van egyébként DJI topic, ott is érdemes kérdezősködni, de ahogy mostanában néha benézek azt látom ott is hetek óta a törvényi szabályozáson és paragrafusokon pörög mindenki...
    De ha kérdezel, biztos válaszolnak ;)

    [ Szerkesztve ]

  • ecaddsell

    aktív tag

    válasz baboss #70996 üzenetére

    Jobban jársz (több okból is) ha most még csak veszel egy olcsó távirányítót aminek van trainer portja és szimulátorral használod, a maradék időben meg jobban utánanézel a dolgoknak.
    Távirányító pl. ez, ehhez kell egy USB konverter és ha már mindezek megvannak és barkácsolós kedvedben vagy akkor meg lehet vezeték nélkülire is csinálni (mert a trainer port egy eléggé elbaltázott helyen van és ugye a trainer port ugyanazt a PPM jelet adja ki amit a vevő is ki tud adni amit meg "ajándékként" adnak az RC-hez).

    Bár a racer gépekre szinte alapból rá lehet tenni GoPro Hero5 Session-t (ennek olcsósított változata a RunCam 5 Orange) ezek üzemideje 5 +- 2 perc.

    Játszani/törni (és javítgatni) az Eachine EX4 talán még nem annyira drága, de az közel sem tudja azt a sebességet amit elvárnál (hasonlóan a többi ilyen kategóriás géphez amik majd maguktól szétesnek annyira anyag spórolósak), a többit kb. nagyvonalakban igen.
    Azt, hogy ezek a mostani szabályozási környezetben milyen feltételekkel (lesznek majd) üzemeltethetőek jó eséllyel senki sem tudja megmondani (szóval itt is számolj némi teherrel/költséggel és nézz utána).

  • sunone

    aktív tag

    Érdekes ez a számítási teljesítmény probléma, egy motorkerékpáron,
    autón elférne egy combosabb célgép, ami a repülési adatokat számítja, a drón csak fogadná a vezérlést és küldené a szenzor adatokat.
    Külön fel is tennék egy iránymérő antenna párt a motorra, a még pontosabb távolság, irány adathoz. A célszoftverbe már eleve felvinném a pálya berepülhető területét, és ebben a csőben/buborákban kellene követnie a versenyzőt.
    A vezérlés Pythonban megírva, nvidián futtatva bírná kapacitással szerintem.

  • baboss

    őstag

    Első nekifutásra meg kell kérdeznem a pálya üzemeltetőt, hogy lehet e egyáltalán drónt reptetni, és ha igen milyen feltételekkel .
    Első körben "Játszani/törni (és javítgatni) az Eachine EX4", vagy hasonló elég lesz. 54 vagyok nem fog úgy menni a reptetés mint a fiataloknak.
    A legelső opció azért volt nekem szimpatikus (intelligens követési mód) mert azt hittem, hogy elég csak párosítani a drónt a telefonnal, megnyomok pár gombot és az magától megcsinál mindent, nem kell irányitanom semmit.
    Ha megy a reptetés és tetszik is, akkor jöhet egy drágább kategória.
    Köszönöm a segítséget és a tanácsokat. :R

Új hozzászólás Aktív témák