Elindult Musk és Zuckerberg nagy párharca, mindent felboríthat a Meta Threads

Miközben sorozatos kritikák zúdulnak a Twitterre (amely szerint Musk jól döntött a korlátozások kapcsán), a Meta elindította a rivális Threads platformot. Kiakadtak a Twitterre a hollandok is, a Meta hírháborúja pedig folytatódik Kanadában.

A korábbi írásunkban taglalt okok miatt a Twitter népszerűsége amúgy is a padlón volt, ezt azonban Mark Zuckerberg igyekszik még ki is használni. Így ha nem is a médiában sokat emlegetett ketrecharc formájában, de Elon Musk és Mark Zuckerberg valóban összecsapnak. Itt a Meta Threads, a Twitter riválisa a Metától.

Az Instagramot kiegészítő szolgáltatás az első órákban 5 millió felhasználót szerzett, rövid szöveges bejegyzések közzétételére összpontosít, amelyek újraposztolhatóak, válaszolhatóak. Közvetlen üzenetek még nincsenek. Egy bejegyzés 500 karakter hosszú lehet, linkekkel, képekkel, 5 perc videókkal.

A Threads több mint 100 országban érhető el az Apple és a Google alkalmazásboltjából, de a hatósági aggályok miatt az EU-ban még nem indul el.

A Threads szakértők szerint sokat profitálhat az Instagramhoz kötődésből, a felhasználói tábor és a hirdetők kapcsán is. A Twittertől pedig további reklámbevételeket szívhat el a Meta, akkor, amikor egyébként is sorra fordulnak el a platformtól az ágazatban.

A Threadsre Instagram-fiókkal lehet bejelentkezni, követi ugyanazon fiókokat, így a bő 2 billió felhasználó könnyen használatba veheti az újdonságot. A befektetők szerint a Meta valóban egy Twitter-gyilkost rakhatott most össze.

Ha nem lett volna nyilvánvaló, hogy Zuckerberg személyes hadjáratot folytat Musk és a Twitter ellen, akkor ezt nagyjából ki is mondta: egy Threads-bejegyzésben közölte, szerinte egy 1 milliárdnál több embert számláló app kapcsán nyilvános beszédnek kell lennie, a Twitternek pedig megvolt erre a lehetősége, de elszalasztotta.

Sok nagy cég és híresség az indulás után azonnal regisztrált, kitűzőt is kap mindenki a neve mellé, de ez elrejthető. Értelemszerűen most is influenszerekkel együtt építenék a szolgáltatást. A Threads ezzel letarolhatja a kisebb riválisokat is, mint a Mastodon, Post, Truth Social vagy T2, Bluesky, Nostr.

A múlt persze a Meta ellen dolgozik, rengeteg platform- és appmásolatuk a kukában végezte, a TikTok ellen indított Lasso is kudarcba fulladt. Szintén nehézség, hogy a média nagyban épít a Twitterre, bár Musk mostani intézkedései itt is felfordulásokat okoztak. A Meta pedig folyamatosan hangoztatja a hatósági vizsgálatok során, hogy a híreknek nincs értéke (és a kiadóknak sem fizetne) – igyekszik is elfordulni a hírektől és politikától a Reels-videók felé. Azonban elég az Instagram-felhasználók negyedét meggyőzni, és a Twitter máris bajban lehet. Zuckerberg azért óvatos, ennek kapcsán megjegyezte, még csak most indult a platform.

A Twitter szerint hiába a sok kritika, Musk jól döntött – Hollandia és Kanada pedig kiakadt

Elon Musk újabb botrányokat kavaró intézkedéseinek kritikáira reagálva Linda Yaccarino, a Twitter vezérigazgatója elmondta: megvédi az intézkedéseket, jól döntöttek, a hirdetői ágazat pedig stabil. Szerinte a platform erősítéséhez nagy lépésekre van szükség.

Ezzel párhuzamosan egy nagy vihar után Hollandiában a Twitterre irányították a lakosságot a frissítésekért, a holland politikusok pedig felháborodtak, szerintük nem a Twitter a megoldás az információ elérésére vészhelyzetben. Elfogadhatatlannak látják, hogy a kormány a Twittertől függjön kritikus információk megosztásában. Megbízhatóság, hozzáférhetőség és elszámoltathatóság kapcsán is.

A Meta is dugig van persze vizsgálatokkal, kritikákkal, Olaszország megadóztatná a Facebook-regisztrációt (a szolgáltatásért cserébe tranzakciónak vélik a felhasználói adatok átadását), az EU is számos vizsgálatot folytat, Kanadában pedig tart a hírháború: ausztrál mintára megfizettetnék a nagy platformok hírhasználatát a kiadók számára, de a Meta és a Google is közölték, eltüntetik a platformjaikról a híreket, amint életbe lép az új törvény. A kanadai kormány és több amerikai vezető politikus is fel van háborodva (nem kizárt, hogy az USA-ban is hasonló helyzetbe kerül a Meta), előbbi többé hirdetéseket sem vesz a Metától.

Azóta történt

Előzmények