Az EU trösztellenes hatósága hétfőn azzal vádolta meg a Metát, hogy nem tett eleget a helyi technológiai törvényeknek, konkrétan a DMA-nak. A gond a tavaly novemberben bemutatott, reklámmentes előfizetési szolgáltatással van, amelynél havi díj ellenében eltüntetik a reklámokat a Facebookról és az Instagramról. Aki nem él a lehetőséggel, annak az ingyenes szolgáltatást reklámbevételekből biztosítják.
Hirdetés
A modell nem csak az adatvédelmi hatóságoknál verte ki a biztosítékot, de különféle aktivisták is próbálják elérni a fellépést ellene.
Az EB, amely az EU versenyhatóságaként jár el, azt mondja: ez a két lehetőséget biztosító választás sérti a DMA-t az előzetes vizsgálatuk eredménye szerint. Mindezt a Metával is közölték.
Az EB szerint ez a modell nem biztosít kevésbé személyre szabott, de egyenlő verziót a Meta közösségi hálózataiból. Margrethe Vestager szerint ők azt szeretnék, ha az állampolgárok rendelkeznének irányítással az adataik fölött, és választhatnának kevésbé személyre szabott reklámélményt.
A Meta azt mondja, a modellje megfelel mindennek, amit Európa legfelsőbb bírósága megkövetelt. Szerintük az előfizetés nem csak a bíróság által kérteknek felel meg, de a DMA-nak is. Így konstruktív egyeztetést folytatnának az EB-vel a vizsgálat lezárása érdekében.
Az EB jövő márciusig zárja le a vizsgálatot, de a Metát a globális, éves árbevételük akár 10 százalékára is büntethetik, ha nem lesznek változások, és valóban bűnösnek találják őket a DMA megszegésében.
Egy hete a DMA miatt már az Apple-t is elővette az EU.