Gondolkodjunk el a Facebookról!

A vállalat legújabb lépésének megítélése várhatóan nem kevés kemény megnyilatkozást vált majd ki. A kérdés az: tényleg ekkora ereje van a közösségi oldalnak?

A Facebook Inc. tegnap közölte a Reuters hírügynökség tudósítóival, hogy mivel a világ több részén a következő hónapokban fontos választási időszakok kezdődnek meg, az eddig csak az USA-ban és néhány más országban alkalmazott politikaireklám-szabályozását kiterjeszti, többek között Indiában, Nigériában, Ukrajnában, illetve a kifejezetten kritikus választás elé néző Európai Unióban is alkalmazni fogják.

A döntés háttere igen komplex, tényeket és feltételezéseket egyaránt tartalmaz. Mivel a Facebook aktív felhasználóinak száma globálisan már 2017-ben átlépte a kétmilliárdot, így jelentős véleménybefolyásolónak számítanak az oldalon megjelent tartalmak és hirdetések. Ezzel párhuzamosan egyre erőteljesebb a tudatos politikai kampányterjesztés is a közösségi oldalon, melyet a Facebook nem tud vagy nem akar kontrollálni. Ez önmagában nem lenne olyan nagy baj – egy újabb médiafelület -, ám a technológiai lehetőségeket és a közösségi megjelenés sajátosságait kihasználva rengeteg hamis hír, „fake news” terjesztésére is felhasználható a felület, a platform. Ebből – és nem csak a Facebook esetében, hanem más közösségi oldalaknál is – nem kevés konfliktus származott. Ezek lényege, hogy a platformot biztosító felelős-e, és ha igen, akkor milyen módon a kamu hírekért, milyen szerepe van fontos döntések előkészítésében, a közvélemény befolyásolásában, mi a vállalati policy és a pénz viszonya stb.

A közelmúltban egyre erősebb nyomás alá került a Facebook, hogy a mellbimbók megjelenése mellett kontrollálja a politikai kampányokat is, így a vállalat tavaly több szigorítást is bevezetett e téren.

Az új kezdeményezés értelmében pl. Nigériában a tavaly már Írországban kipróbált módszert másolva mától ellenőrzik, hogy politikai hirdetést csak olyan megrendelők helyezzenek el az oldalon, akiknek Nigériában van a székhelyük – ezt nyilatkozta Katie Harbath, a vállalat globális politikai ügyekért felelős vezetője, aki hozzátette, hogy Ukrajnában is így fognak eljárni a következő hetekben. Indiában pedig korábbi nyugati mintákat követve a politikai hirdetéseknek külön szekciót hoznak létre a jövő hónapban, felkészülve a tavaszi választásokra. Különösen kényes helyzet lesz majd a Facebookot gyakran támadó európai országok esetében az EP-választások kampányidőszakában és a választások idején.

Azt a Facebook felelős vezetői is elismerték, hogy megoldásuk nem tökéletes, de közölték, hogy arra törekednek: megfeleljenek a helyi törvényeknek, és a lehető legnagyobb átláthatóságot és kontrollt biztosítsák. Globális megoldásuk még nincs, de a fentebb említett intézkedések tapasztalatai alapján ki fognak kidolgozni egy ilyen szabályozást.

Azóta történt

Előzmények