Bezárt iskolák, távoktatásra váltott Magyarország

KRÉTA, Neptun

IT café:

Főváros, nagyváros, kisváros, község, falu, digitális szakadék… hogy látod ezt?

K.Cs.:

Én azt gondolom, hogy most itt elsősorban a pedagógusok, a szülők és a diákok összefogásán van a hangsúly, és az internetes fórumokban is azt látom, hogy a digitális átállásra való sikeresség elsősorban azon múlott, hogy a pedagógusközösség az adott iskolában milyen kreativitásról tett tanúbizonyságot. Mennyire tudták együtt, egymást segítve jól megoldani azt, hogy áttérjenek egy egész más módszerre. Teljesen mindegy, hogy faluról vagy a fővárosról van szó, mindenhol vannak nagyon-nagyon jó példák, és remélem, hogy ezek hamarosan mintaértékűként tudnak szolgálni a többi iskola számára is. Egyébként az Otthon Tanulás Facebook-csoportban rengeteg pedagógus van, és meg is osztják egymás között a jó gyakorlatokat, tehát van arra remény, hogy ott, ahol az első egy-két hét döcögősen indult, idővel fölveszik a tempót, és tanulnak ezekből a tapasztalatokból.

IT café:

Miért nem alkalmas az államilag hivatalos KRÉTA jelenleg távoktatási célokra, milyen irányba kellene vinni a fejlesztést, hogy mondjuk a következő tanévben már egy használható nemzeti közoktatási platformunk lehessen? A Neptun jelent-e valamilyen iránymutatást a KRÉTA fejlesztéséhez?

K.Cs.:

A Krétát alapvetően, egy kis túlzással közoktatási könyvelőrendszernek fejlesztették ki. Gyakorlatilag az E-napló szerepét vette át, és nem arra találták ki, hogy távoktatást lehessen megvalósítani rajta. Nagytestvére a Neptun a felsőoktatásban, az egyetemeken nagyon régóta használatban van, itt már egyébként van valamilyen távoktatási modul, támogatás, de a Neptunt sem használják még távoktatásra az egyetemek, sokkal inkább a Moodle nevű rendszer mellett használjuk a Neptunt. Összefoglalva: a két rendszer tehát arra jó, hogy könyveljük, tájékoztassuk, figyeljük a hallgatók, tanulók mindennapjait, illetve rögzítsük az eredményeiket, lekönyveljük a jegyeket, a tanórákon való részvételüket, egyirányú információátadással tudjunk feléjük kommunikálni, de a klasszikus távoktatás ezen a platformon alapvetően nem működtethető. Persze nem kell túlságosan sok idő és energia ahhoz, hogy ez a funkció megvalósításra kerüljön: figyelembe kell venni, hogy mit tud a Classroom vagy mit tud a Moodle, és ha ezeket a képességeket és nyilván a mögötte levő háttérinfrastruktúrát fölfejlesztik, akkor akár egy nemzeti platformunk is lehet belőle.

A cikk még nem ért véget, kérlek, lapozz!

Azóta történt

Előzmények