Bezárt iskolák, távoktatásra váltott Magyarország

A jövő, a tapasztalatok, a lehetőségek, a GDPR

IT café:

Nézzünk kicsit előre! A mostani tanév így vagy úgy elketyeg az egy hét alatt beállított rendszereken az ad hoc kiválasztott digitális tananyagokkal és appokkal, aztán egyszer csak vége lesz a koronavírus járványnak és a tanévnek is. Lesz mögöttünk egy értékelhető tesztidőszak, amit érdemes lesz a magyar digitális közoktatásba integrálni.

K.Cs.:

Ezzel maximálisan egyetértek, és mindenképpen arra kell törekedni, hogy az itt megszerzett tudásból a következő 5-10 évben profitáljon a magyar közoktatás.

IT café:

Hogy működhet a digitális oktatásnál a számonkérés, felelés? Milyen jellegű szoftverek alkalmasak ilyen célra?

K.Cs.:

A legfontosabb talán az, hogy a mostani körülmények között el kell felejteni azokat a számonkéréseket, amelyek tényszerűen kérnek vissza lexikális tudásanyagot, hiszen itt semmi nem akadályozza a diákot abban, hogy puskázzon, külső információt vegyen igénybe. Éppen ezért nem véletlen, hogy a NAT, és egyébként a tantárgyakhoz kapcsolódóan – az első osztálytól az egyetem végéig mindenhol – alapvetően képességeket és tudást kérünk számon. Magyarul: lehetőségünk van számos olyan egyedi megoldásra, mint például online feleltetni, mondjuk egy videóalkalmazásra tenni az időszakos számonkérést. Lehetőségünk van arra is, hogy például a Kahoot nevű rendszerrel időkorlátos kihívásokat, felületválasztós kihívásokat adjunk meg, lehetőségünk van esszéket íratni egy modulszerű rendszerben, de akár egy sima World-dokumentum is jó lehet erre a célra. Számos olyan megoldás van, ahol egészen konkrétan tudást, képességet kérhetünk számon, és nem a lexikalitásra megyünk rá. Kezeljük úgy ezt oktatóként, hogy a lexikális tudásban a hallgató, a diák bármilyen segítséget használni tud és használni is fog, ezért inkább próbáljuk őket arra motiválni, hogy ezt a lexikális, interneten rendelkezésre álló tudást beépítsük azokba a képességekbe, amiket fölhasználhatunk az oktatási folyamatokban.

IT café:

Személyes kontaktus, tanár-diák kapcsolat a virtuális térben, kép, hang, írásbeliség digitálisan… hogy működhet ez a közeljövőben?

K.Cs.:

Számos példát tudnék erre mondani tapasztalatból és hallottam is néhányat: itt a nagycsoportos diszkóban történő oktatástól kezdve (ez egyébként működik, Microsoft Teamsben is működik, Zoomon működik, nagyon sok egyéb platformon biztosított), amikor van egy tanár és van hozzá harminc diák, ezeket meg lehet gond nélkül oldani. Vannak kiscsoportos foglalkozások is, ugyanezek a videóplatformok itt is jók tudnak lenni. Vannak még időben eltolt aszinkron megoldások, amikre a tanár felveszi a mondanivalóját, majd ezt a videót valamilyen videómegosztón, például YouTube-on keresztül megosztja a diákokkal. Ezt vissza is tudják nézni, tehát rengeteg ilyen megoldás van. Én mégis azt gondolom, és ebben a témában ezt emelném ki, hogy a mostani helyzetben abszolút van lehetőség a diákok egyedi képességfejlesztésére: a face to face, az egy az egyben történő videochatek, illetve akár a hangbeszélgetések lehetőséget nyújtanak arra, hogy a lemaradó diákokkal külön is foglalkozzon a tanár, korrepetálja őt adott esetben, míg azokat, akik jobban teljesítenek, olyan extra feladatokkal lássa el, melyeket akár egyedül is képesek megoldani. Itt a tanárnak a tananyagot nem is feltétlenül kell fölmondania, hisz az extra tananyagok YouTube-on, különböző oktatási portálokon gond nélkül elérhetőek lesznek.

IT café:

Mi a helyzet a GDPR-ral, az adatvédelemmel?

K.Cs.:

Hát igen, ez egy nagyon fontos kérdés, hiszen sok intézmény most azzal, hogy nem az általa működtetett zárt platformot használja, kilép a GDPR által meghatározott adatvédelmi keretekből, és minimum kérdéses, hogy az adatkezelés mennyire jogszerű a tanár és a diák viszonylatában. Éppen ezért a lehető leghamarabb mindenképpen legalizálni kell ezeket a helyzeteket, és vissza kell térni a közoktatási törvény által megszabott keretek közé. Az iskola által kezelt és az iskola által felelősséggel vállalt platformon keresztül kell a távoktatást megoldani! Az én javaslatom az lenne, hogy ahol nem az iskola által nyújtott informatikai rendszeren történik jelen pillanatban az oktatás, ott legalább a háttérben kezdjenek el gondolkodni azon, hogy hogyan tudnak minél előbb áttérni egy olyan platformra, egyfajta iskola által menedzselt megoldásra, amivel legalizálni tudják a jelenlegi helyzetet.

Azóta történt

Előzmények