Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cathfaern

    nagyúr

    válasz bambano #80 üzenetére

    "mint azt megtudtam a napokban, amit az opelem adaptív tempomatja csinál, azért ott helyben elvehetik a jogsimat"
    Mit tud ilyet csinálni egy tempomat?

    "nézz rá egy windows desktopra. amit abban leműveltek a programozók, az alapján te rábíznál másfél tonnás, akár 130-cal is száguldó vasakat ugyanolyan programozókra, mint akik windowsokat csináltak?"
    Azért kicsit más elvek és metodika mentén fejlesztenek egy operációs rendszert és egy önvezető autó szoftvert. Legalábbis remélem :)

    "kizártnak tartom, hogy ne kapjon el az ideg annak láttán, hogy milyen elemi hibák vannak a rendszerben. ez alapján nem azt kell feltételezni, hogy maradtak apró bugok, amiket majd korrigálnak"
    Nyilván ezt ők is látják, pontosan ezért vagy nincs is semmi hatásuk ezeknek a rendszereknek (pl. táblefelismerők), vagy erősen csak tájékoztató jellegűek. Nyilván nem fogják ezen a szinten átengedni az autóknak a vezérlést. Legalábbis remélem :)
    Mondjuk az mókás volt, amikor a frissen vásárolt Vitarában valami szoftverrendszer hanyatt vágta magát (mint később szervízben kiderült a menetstabilizátor), amire a reakció az volt, hogy minden "okosfunkciót" lekapcsolt, de egy motorleállítás és újraindítás után minden működött újra rendesen :D Azt hiszem valóság lett a régi vicc... De a táblafelismerő rendszere is inkább mutatóba van, táblákat tulajdonképpen elég jól felismeri, de azt már kevésbé, hogy mikor vesztik hatályukat (kivéve ha ki van téve explicit megszüntető tábla).

    "le akarjuk cserélni az embert a sofőrülésben, mert sokat hibázik. de ugyanez az ember fogja megcsinálni azt a programot, ami majd őt leváltja. miből hisszük, hogy csak a sofőrülésben hibázik, a programozószékben nem? nonszensz feltételezés."
    Azért van egy drasztikus különbség: autóvezetés közben egy ember hoz meg minden döntést, és real-time kell cselekednie. Ezzel szemben programozáskor (jó eséllyel) sok ember kezén átmegy ugyanaz a kód, és van lehetőség utólagos ellenőrzésre és többszörös tesztelésre.

    "megkapom a vezetéssegítő/önvezető rendszert "as-is"?"
    Azért drasztikus különbség van a vezetéssegítő és az önvezető rendszer között. Vezetéssegítő esetén tiéd a felelősség, mindenhol leírják, hogy ugyanúgy figyelned kell az útra, mint ha magad vezetnél (az már külön kérdés ezt mennyire tartják be az emberek és ez milyen következményekhez vezet). Önvezető autó esetén nem is lehet tied a felelősség, mivel adott esetben az azt jelenti, hogy nincs, vagy csak korlátozott beavatkozási lehetőséged van. Tehát nem vagy sofőr, csak utas, innentől felelősséged se lehet (kivéve ha buheráltad a rendszert, de az külön sztori). Nem hiszem, hogy valaha forgalomba fognak engedni olyan önvezető autót, ahol a gyártónak nincs felelőssége. Legalábbis nagyon remélem :)

Új hozzászólás Aktív témák