Új hozzászólás Aktív témák
-
dajkopali
addikt
ez csak idő kérdése, nem is oly hosszú távon: nem fog lehalni semmi, és ha pár évtizeden belül elérünk oda, hogy a közutakon nem emberek vezetnek, akkor nem kell évente több százezer családnak amiatt tönkremennie, hogy autóbalesetben meghaltak a hozzátartozói - ha a nyilvánvalóan időnként bekövetkező incidensekben mégis tönkremennek a gépek, elvesznek a szállítmányok - na és?
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
dajkopali
addikt
ami a feltörést illeti, teljesen igazad van: amit egy új rendszer biztonságban hoz egyfelől, azt a másik oldalon elveszíti
nem tudok mást mondani, csak azt, hogy e szempontból optimista vagyok: ha nem is lesz tökéletes egy önvezető autókon alapuló rendszer, abban reménykedem, hogy radikálisan lecsökkenti a balesetek számát"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
Foglalt név
addikt
Ezekkel a kétségbeesett kapaszkodásokkal mindig az a bajom, hogy nem két valós dolgot próbálnak összevetni, hanem egy is létező ideát állítanak szembe egy létező megoldással.
Az ember is egész összetett rendszer, van is benne hiba rendesen. Ha úgy teszed fel a kérdést, hogy egy ilyen szintű számítógépes rendszert avagy a 80-as IQ-val büszkélkedő diszpécseres Marit próbálom meg eltéríteni, IT háttér ide vagy oda, az utóbbinak esnék neki. A dolog sikerességéről egyébként "Social engineering" címszó alatt lehet tájékozódni. -
dabadab
titán
"Jelenleg még nagyon messze van az olyan szituk megoldásától, ami egy jó sofőrnek egyáltalán nem okoz nehézséget."
Mindeközben a valóságban: [link]
"Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát."
Ja, a hiányzó táblákat azt nagyon le bírják kezelni: [link]
[ Szerkesztve ]
DRM is theft
-
Tigerclaw
nagyúr
El tudom képzelni azt is, hogy lenne egy online adatbázis az összes tábláról, és az AI azt hasonlítaná össze folyamatosan azzal amit "lát". Azt kétlem, hogy olyan útra hajtana az AI, ami nincs az adatbázisában, de tényleg lehet elég sok olyan szituáció a nagyon hosszú 30-50 éves átmeneti időszakban, amihez talán a döntési jogot át kell adni az utasnak.
Pl. vegyünk egy önvezető taxit, ami balesethez dugóhoz ér. Több alternatíva jöhet szóba:
- Az utas inkább kiszáll és gyalog megy tovább.
- Várakoznak a dugónál / balesetnél, hogy hátha átjutnak időben.
- Alternatív útvonalat választanak, ami hosszabb.Ezek között az AI nem tud dönteni, mert kiesik a hatásköréből. Ekkor megkérdezi az utast, hogy mi legyen. Rengeteg szituáció van, amire fel kell készíteni az AI-t és vicces módon a többsége azzal függ össze, hogy emberek által vezetett járművek között kell boldogulnia. Az ideális egy "zárt pályás" megoldás lenne, ahol csak önvezető autók mászkálnak. A motorosok és biciklisek meg külön úton mozognak.
Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.
-
#06658560
törölt tag
"Beszélgessünk erről akkor, amikor már jobban vezet."
Akkor épp itt az ideje, ugyanis a tömegek képességeinél már most jobban vezet tán a Tesla is!
"Aztán jöhet a következő lépcső, amikor a másik sofőr hibáját, vagy szabálytalanságát is képes lesz kezelni."
A Google évek óta nem csapja el az össze-vissza kacsázó, szabálytalan kerékpárosokat, szóval check.
"Egy humán sofőr pillanatok alatt képes feldolgozni azt, hogy kidöntötték a stop táblát."
Ezzel szemben az esetek java részében a humán sofőr az álló stop táblát sem képes feldolgozni! A kidöntött esetben megváltozó forgalmi rendet meg pláne, ahogy egy Tesco parkol´ban a jobbkéz szabállyal is mindig gondjai akadnak.
"A gépet jelenleg még egy rajzolt kresztáblával is át lehet verni. Mondjuk, a 12 éves Vérpistike egy rajzolt terelőút táblával benavigálja a 40 tonnás robotkamiont a szomszéd Mari néni konyhakertjébe. Stb., stb."
Mutasd, mikor és hol történt ilyen!
"Kérdem én, ki engedte, hogy ennek jogsija legyen? Vajon a vizsgán símán ment neki, csak közben elfelejtette?"
A jogsi megszerzése hol és mikor volt garancia arra, hogy az adott ember jó sofőr?
#98 Tigerclaw: Mégis miért kéne az önvezető taxinak behajtania a dugóba, balesetbe, illetve mit kell azon lekezelni, hogy ott a fuvar vége, ami olyan rendkívül bonyolult?
#91 btprg: Repülőre, metróra, vonatra stb. szoktál ülni? Ott ugyanis sok esetben nem 90km/h sebesség mellett bízod az életed pár programozóra, hanem annak többszörösénél. Apropó, autót használsz? Van benne ABS, ESP, elektromos rásegítésű szervó?Ha igen, hogy vagy képes az életed pár programozóra bízni, akár 90km/h felett?
[ Szerkesztve ]
-
dabadab
titán
""az utas dönt". Mi alapján? Bármilyen, közlekedéssel kapcsolatos döntéshez az utasnak képesítéssel kell rendelkeznie. Vagyis, jogosítvánnyal."
Egy kicsit túltolod azt, hogy meg akarod magyarázni, hogy miért lesz a munkádra mindig szükség.
A taxik utasának is kell jogosítvány?... Nem. Hát akkor egy önvezető autó utasának miért kellene?
DRM is theft
-
MongolZ
addikt
-
Cathfaern
nagyúr
Ha minden autó önjáró (és ugye én innen indultam ki), akkor tök egyszerű a helyzet, ki se alakul a dugó, szépen elengedik egymást az autók.
Ha csak az autók egy része önjáró, akkor vagy előbb-utóbb jön egy nem önjáró aki el fogja engedni, vagy jön egy önjáró és az elengedi.
Probléma megoldva -
dabadab
titán
"ha én nem használhatok ilyen célra kamerát, továbbá bizonyítéknak sem hsználható az ilyen kamerával rögzített felvétel, akkor az önvezető autó sem használhat ilyet."
Ez ilyen erősen pistikés megközelítés, a konkrét jogi szabályzás ennél jóval differenciáltabb szokott lenni.
DRM is theft