Hirdetés

2017. november 18., szombat

Gyorskeresés

Hozzászólások

(#1) Cathfaern


Cathfaern
(PH! nagyúr)

Jöhetnek a "20 éven belül nem lesz sofőr nélküli autó" kommentek :)

Please note that "oh, It works" it is not always the same as "it will always work" - From IT Support

(#2) andrisbandi


andrisbandi
(senior tag)

Pár napja olvastam egy érdekes blogot; nyakunkon a technológiai szingularitás.

Kétkedve, de nagy érdeklődéssel ízlelgettem a lehetséges jövőnket.
"három év múlva a teljesen autonóm, vagyis az emberi irányítást teljesen nélkülöző autók fognak közlekedni"
- Eléggé hihetetlenül hangzott.... erre most kiderül, h de bizony :DDD

[ Szerkesztve ]

▓▒░ Új X i a o m i ™ M i b a n d 2 ░░▒▓►7.000 Ft ░▒░ http://hardverapro.hu/tag/andrisbandi

(#3) DraXoN


DraXoN
(őstag)

na ha ezt az itteni taxisofőrök megtudják...

ide ugyan nem jönnek, mert vérben forgó szemekkel, nyáltól fröcsögő üvöltéssel, rozsdás vasvillákat és fáklyákat markolva vonulnának a lánchídra hídlezárós tüntetést tartani...

The human head cannot turn 360 degrees... || Siemens A35 -> Siemens C55 -> Alcatel OT556 -> Flying F996 -> Nokia 5230 -> Sony Xperia P -> Sony Xperia Z1 Compact -> Lenovo K3 Note -> LG v20 || FX6200; R9 280; 16GB; 240GB; 2x1TB

(#4) MongolZ


MongolZ
(PH! addikt)
LOGOUT blog

0:17-nél miért rázkódik a kormány???

(#5) Snoop-y válasza DraXoN (#3) üzenetére


Snoop-y
(PH! addikt)

Mo-i forgalomban a kugli autok meghalnak majd ne aggodj. Allandoan veszfekezni fognak az oket leszaro human vezerelt roncsderbi resztvevok miatt :D

New level... Advertising has us chasing cars and clothes, working jobs we hate so we can buy shit we don’t need

(#6) TomMusic válasza DraXoN (#3) üzenetére


TomMusic
(senior tag)

Szerintem inkább az bolondítaná meg a kocsikat, hogy a végtelenségig kéne újratervezni az útvonalat az alábbiak miatt: útlezárás, dugó, felújítás, egyirányú utak... stb. Az elkövetkezendő 8700 évben biztosan nem lesz a technológia olyan szinten, hogy ezekre fel legyen készülve. ;]
Egyébként szerintem az egész téma túl van hypeolva. Főleg ez az AI téma.. Valaki csinál egy weblapot, ami kiírja hogy "hello world!", akkor már "úú, ez milyen intelligens, köszön nekünk, felismeri az embereket..".. stb. Nem azt mondom, hogy nem fejlődik a technológia, mert tényleg brutál, én is mindig ámulatba esek, hogy meddig eljutottunk, de azért ez a pár éve tartó "láz" kissé too much..
andrisbandi által linkelt cikket/blogot is elolvastam. Teljes tiszteletem a blogíróé, nagy igazságokat írt le, de ő is túlhypeolta szerintem.
Persze nem zárom ki fullra a Terminator, meg egyéb filmek szürreális mondanivalóját, csak nem adok rá sok esélyt. Legalábbis egy jópár száz (vagy ezer) évig.

Állítólag az egyetemen töltött évek a legszebbek. Ezért a képzési időt próbálom a lehető leghosszabbra nyújtani.

(#7) KAMI911


KAMI911
(fanatikus tag)

Tökéletes fényviszonyok, tökéletes utak, tökéletesen viselkedő további forgalomban részt vevők, tökéletesen mosolygós emberek. Szerintem az élet nem ennyire tökéletes. Legalábbis errefelé biztos nem. Kíváncsi vagyok itthon, egy ilyen szürke napon a belvárosban hogyan teljesítene.

(#8) DraXoN válasza Snoop-y (#5) üzenetére


DraXoN
(őstag)

Ugyan.. a sávot se találják majd felfestés hiányában, és a kátyúk száma azonnali kék halált okoz a szoftverben mert "kikerülhetetlen" lesz manőverek szempontjából :D

#4:
Biztos izgatott az első út miatt.. de nekem is feltűnt, szóvá is akartam tenni, de elfelejtettem... :)

The human head cannot turn 360 degrees... || Siemens A35 -> Siemens C55 -> Alcatel OT556 -> Flying F996 -> Nokia 5230 -> Sony Xperia P -> Sony Xperia Z1 Compact -> Lenovo K3 Note -> LG v20 || FX6200; R9 280; 16GB; 240GB; 2x1TB

(#9) MongolZ válasza TomMusic (#6) üzenetére


MongolZ
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Egy kisvárosban, ahol gyér a forgalom, jók a felfestések, egyértelműek a forgalmi szituációk, jó az időjárás (nincs sűrű eső, hó, jég, stb.), teljesen megfelelő. De még a Waymo is "elismeri", hogy "gyenge esőben képes a jármű önállóan haladni". Azért ez sejtet néhány dolgot...

(#10) MongolZ válasza andrisbandi (#2) üzenetére


MongolZ
(PH! addikt)
LOGOUT blog

Kérdés az, hogy hol???
Egy elzárt pályán? Nagyvárosban? Faluhelyen? Hol???

(#11) Cathfaern válasza Cathfaern (#1) üzenetére


Cathfaern
(PH! nagyúr)

Poénnak szántam, nem felhívásnak :U

Please note that "oh, It works" it is not always the same as "it will always work" - From IT Support

(#12) Tigerclaw válasza MongolZ (#4) üzenetére


Tigerclaw
(PH! kedvence)

Türelmetlen az AI, mert a hülye utasok már megint késnek. :P

Amúgy lehet hogy valami self test induláskor még a sofőrös vezetésre felkészítve.

Ha már sofőr nélküli megoldás, nem lenne ideálisabb ha már kihagynák az autóból a sofőrnek szükséges vezérlő és jelző eszközöket, mint a kormány, pedálok, műszerfal, pilótaülés, stb.?

A kormánymozdulatok alapján mintha túl finomra lenne állítva a vezérlés. Sok apró mozdulatot tesz néha.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#13) dajkopali válasza Tigerclaw (#12) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

vannak ilyen fejlesztések, mi is írtunk róla, de - bár azonos a cél - egyelőre még nagyon sok fejlesztési koncepció létezik, emellett a tesztautók megvalósításánál igen fontos szempont, hogy azokat hogyan küldhetik a közutakra béta változatban, és a legtöbb helyen megkövetelik a teszt során az emberi jelenlétet és a manuális beavatkozás lehetőségét, ez nagyon fontos tényező
egyébként a fölösleges eszközöket kivenni nem nagy truváj

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#14) Tüzi


Tüzi
(PH! addikt)

Popcorn mode ON

Deee... 1,6 millió dollárért, mi is lehetünk hősök. Három napig.

(#15) flexxx2 válasza MongolZ (#9) üzenetére


flexxx2
(senior tag)

Akkor mi lenne ha ónos eső esik?

(#16) ncc1701 válasza Tüzi (#14) üzenetére


ncc1701
(PH! addikt)

Az ilyesmit tudják ám előre jelezni.

(#17) dajkopali


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

aki rendszeresen hallgat, néz, olvas közlekedésbiztonsággal foglalkozó anyagokat, ahol a profik magyarázzák el sok évtizedes tapasztalataik alapján, hogy milyen katasztrofális az átlagautós tudása az esőben, hóban, ködben, csúszós úton, váratlan forgalmi szituációban való viselkedésről, azok számára szerintem világos, hogy a jelenleg fejlesztett autonóm rendszereknél még a 0.5-ös változat is jobban vezet, mint a jogosítványt szerzők többsége

[ Szerkesztve ]

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#18) Tigerclaw válasza flexxx2 (#15) üzenetére


Tigerclaw
(PH! kedvence)

Az tényleg egy jó kérdés, hogy mondjuk egy vezetéstechnikai tesztpályán vagy egy behavazott, félig lefagyott alpesi szerpentinen lefelé hogy tud vezetni. Felismeri a vízátfolyásokat, jégfoltokat, esetleg tud-e reagálni, számítani erős oldalszélben arra, ha hirtelen szélárnyékba kerül egy kamion miatt?

Remélem a válasz mindenre pozitív, mert ezek is a közlekedés részei.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#19) Porthoszx válasza dajkopali (#17) üzenetére


Porthoszx
(senior tag)

Már amennyiben megtalálja a sávot :)

Jelenleg úgy tudom hogy sávfelfestés hiányában egyik önvezető autó sem képes közlekedni (egész pontosan átmegy arcade stilusba), de nem követem napi szinten az eseményeket hogy ez változott-e.

(#20) dabadab válasza Tigerclaw (#18) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

"Az tényleg egy jó kérdés, hogy mondjuk egy vezetéstechnikai tesztpályán vagy egy behavazott, félig lefagyott alpesi szerpentinen lefelé hogy tud vezetni. Felismeri a vízátfolyásokat, jégfoltokat, esetleg tud-e reagálni, számítani erős oldalszélben arra, ha hirtelen szélárnyékba kerül egy kamion miatt?"

Szerintem egyáltalán nem tudnak.

Ja, vagy nem az embereket kérdezted?

DRM is theft

(#21) Tigerclaw válasza dabadab (#20) üzenetére


Tigerclaw
(PH! kedvence)

Az emberekről már tudjuk, hogy vegyesek az eredmények, és lehet hogy a jogsi megszerzéséhez tényleg nem ártana egy vezetéstechnikai vizsga sem.

Az önvezető autók vajon hogy vizsgáznak? Esetleg megtagadják a szállítást az extrém időjárásra hivatkozva?

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#22) dabadab válasza Tigerclaw (#21) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

A mai modern autókban ilyen helyzetekben már amúgy is nagyrészt az elektronika (ABS, ESP meg a többiek) kezelik az autót, a sofőr csak a szándékait közli a kormánnyal meg a pedálokkal, szóval itt egyáltalán nem megugorhatatlan feladatról van szó. A Waymonál most úgy áll a dolog, hogy ezen a tél viszik az autóikat Michiganbe, mert ott szokott rendes hó meg jég lenni, de a Ford már két évvel ezelőtt csinált havas teszteket (és ott ugye az útfelfestések sem látszanak és ezt is tudták kezelni).

DRM is theft

(#23) Cathfaern válasza Porthoszx (#19) üzenetére


Cathfaern
(PH! nagyúr)

Pont annyi esélye van megtalálni a sávot, mint az embernek.

Please note that "oh, It works" it is not always the same as "it will always work" - From IT Support

(#24) dajkopali válasza Cathfaern (#23) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

mint több százezer kilométert levezetett hajdani sofőr, csak megerősíteni tudom: rengeteg esetben vagy bizonytalan: nem látod a felfestést, nincsenek táblák, szar az idő, és ilyenkor csak a rutin segít ki - és ezt a rutint, vagyis azokat az attribútumokat, amelyeket egy emberi sofőr ilyen helyzetekben figyelembe vesz, amik alapján dönt, a mai szoftverek már most is kiválóan tudják, sőt (hogy az átlagos autósról, akinek nincs ekkora tapasztalata, ne is beszéljek)

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#25) Somatom válasza dajkopali (#24) üzenetére


Somatom
(senior tag)

Én meg most vezetek olyan autót, amiben van önálló vészfék, sávérzékelő, követési távolság tartó, stb automatika. Na, ezek az első komolyabb havazásban lehalnak, és közli a számítógép, hogy innentől magamra vagyok utalva. Mi lenne, ha nem a kormánynál ülnék?

"A mamádtól még azt hallottad: nincsenek már angyalok. Ördögökről nem mesélt. Nézz rám! Én az vagyok." (Dance)

(#26) dajkopali válasza Somatom (#25) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

ez csak idő kérdése, nem is oly hosszú távon: nem fog lehalni semmi, és ha pár évtizeden belül elérünk oda, hogy a közutakon nem emberek vezetnek, akkor nem kell évente több százezer családnak amiatt tönkremennie, hogy autóbalesetben meghaltak a hozzátartozói - ha a nyilvánvalóan időnként bekövetkező incidensekben mégis tönkremennek a gépek, elvesznek a szállítmányok - na és?

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#27) Somatom válasza dajkopali (#26) üzenetére


Somatom
(senior tag)

Minél összetettebb egy rendszer, annál több hibaforrást tartalmaz, és ami elromolhat, az el is romlik. És akkor még nem is említettem a szándékosság lehetőségét. Egy 100 autót irányító rendszer befolyásolása nem kecsegtet nagy haszonnal. De 100 ezer autónál egészen más a szitu. Tudsz olyan rendszert mondani, amit még sohasem törtek fel? Miért pont ez lenne a kivétel, amikor az okozható kár, és ezáltal a remélt haszon hatalmas? Párszáz önvezető kamion megfelelő "elhelyezésével" pár óra alatt megbénítható lenne Magyarország közlekedése. Csak a Waberer`s -nek többezer kamionja van. Számolj!

[ Szerkesztve ]

"A mamádtól még azt hallottad: nincsenek már angyalok. Ördögökről nem mesélt. Nézz rám! Én az vagyok." (Dance)

(#28) dajkopali válasza Somatom (#27) üzenetére


dajkopali
(HÁZIGAZDA)

ami a feltörést illeti, teljesen igazad van: amit egy új rendszer biztonságban hoz egyfelől, azt a másik oldalon elveszíti
nem tudok mást mondani, csak azt, hogy e szempontból optimista vagyok: ha nem is lesz tökéletes egy önvezető autókon alapuló rendszer, abban reménykedem, hogy radikálisan lecsökkenti a balesetek számát

"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter

(#29) dabadab válasza Somatom (#25) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

"Én meg most vezetek olyan autót, amiben van önálló vészfék, sávérzékelő, követési távolság tartó, stb automatika"

Igen, és legalább fél-, de inkább egy egész évtizednyi lemaradásban van az önvezető autók jelenlegi fejlettségétől.

DRM is theft

(#30) -=RelakS=- válasza Cathfaern (#1) üzenetére


-=RelakS=-
(PH! addikt)

Én csak annyit teszek hozzá, hogy kérem. Most! :D

A felhasználói felület olyan, mint egy vicc. Ha el kell magyarázni, akkor rossz!

(#31) Foglalt név válasza Somatom (#27) üzenetére


Foglalt név
(őstag)

Ezekkel a kétségbeesett kapaszkodásokkal mindig az a bajom, hogy nem két valós dolgot próbálnak összevetni, hanem egy is létező ideát állítanak szembe egy létező megoldással.
Az ember is egész összetett rendszer, van is benne hiba rendesen. Ha úgy teszed fel a kérdést, hogy egy ilyen szintű számítógépes rendszert avagy a 80-as IQ-val büszkélkedő diszpécseres Marit próbálom meg eltéríteni, IT háttér ide vagy oda, az utóbbinak esnék neki. A dolog sikerességéről egyébként "Social engineering" címszó alatt lehet tájékozódni.

(#32) devast válasza KAMI911 (#7) üzenetére


devast
(PH! addikt)

Ha ez a belvárosban menne egy kört, a kör végére kb minden lelógó elemet lelopnának róla...

(#33) Somatom válasza Foglalt név (#31) üzenetére


Somatom
(senior tag)

Ha a diszpécseres Marit eltéríted, attól még nem áll meg 100 kamion, mert a sofőrök egyszerűen felülbírálják a diszpécsert. A számítógép viszont engedelmeskedik a vezérlő utasításnak.

"A mamádtól még azt hallottad: nincsenek már angyalok. Ördögökről nem mesélt. Nézz rám! Én az vagyok." (Dance)

(#34) Tüzi válasza dajkopali (#28) üzenetére


Tüzi
(PH! addikt)

A balesetek számát nem úgy kell csökkenteni, hogy az emberiséget még kiszolgáltatottabbá tesszük, hanem úgy, hogy értelmezzük a "jogosítvány" szó jelentését, és vaknak, debilnek, térben dezorientáltnak, stb nem adunk jogosítványt.
Pilóta-jogsit sem osztogatják boldog-boldogtalannak, akkor az autóst miért?!

Aki pedig tényleg jogosult a jogsi megszerzésére, annak vezetés-technikai tréning kötelezően.

Voila

Deee... 1,6 millió dollárért, mi is lehetünk hősök. Három napig.

(#35) dabadab válasza Tüzi (#34) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

Tehát a technikai haladás és a gazdasági nyomás miatt szinte elkerülhetetlenül bekövetkező változás helyett egy olyat javasolsz, amit az előző száz évben egyáltalán nem sikerült megvalósítani és nincs semmi olyan releváns gazdasági, társadalmi vagy technikai változás, ami belátható időn belül reálissá tenné a megvalósíthatóságát.

Nekem nem tűnik túl jó tervnek.

DRM is theft

(#36) Tüzi válasza dabadab (#35) üzenetére


Tüzi
(PH! addikt)

Nem hinném, hogy a közlekedés teljes automatizálása, majd végső soron AI-ra bízása jelentené a balesetmentes közlekedés jövőjét. A sebezhetőségről, szoftverhibákról, hardvermeghibásodásról nem beszélve.
Ez most egy jó buli, lehet technikát fejleszteni, és PíÁr-kodni a hírekkel. De szerintem ennek a folyamatnak hamarosan vége szakad, és az egész megragad néhány metropolisz jópofa turistacsalogatós önvezető taxi képében.

Ahogy azt sem hiszem, hogy az elektromos autó (napjainkban tapasztalható módon történő alkalmazása) mentené meg az emberiséget a saját maga kreálta, hamarosan bekövetkező és hirtelen lezajló drasztikus egyedszámcsökkenésétől. Mert aki kicsit is tisztában van a globális közlekedéssel az tudja, hogy a teljes co2 kibocsájtásnak kb 6%-a írható a személyautók számlájára.

Viszont abban hiszek, hogy soha nem lesz olyan gép/robot/ai/akármi, ami az emberi érzékszervek által gyűjtött, majd agyi sebességgel feldolgozott információk alapján, ugyanilyen gyorsasággal racionális döntést hozzon a környezeti változások függvényében az előzetes tapasztalatokat is beleszámítva.
Ezt abból gondolom, hogy az ember is hibázik, a szoftvert/hardvert az ember tervezi, és ezek sem lesznek tökéletesek sose.

Azt pedig pontosan tudod Te is, hogy miért adnak minden agyhalottnak (is) jogosítványt.
És azt is tudod, hogy a jelenlegi "korlát" a jogsihoz jutáshoz alacsonyabb mint a fű, amin azon embertömegek állnak akik ma iratkoznak be jogsira.
Aki alkalmatlan a forgalomban történő részvételhez, az buszozzon, meg vonatozzon.

Deee... 1,6 millió dollárért, mi is lehetünk hősök. Három napig.

(#37) dabadab válasza Tüzi (#36) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

"Viszont abban hiszek, hogy soha nem lesz olyan gép/robot/ai/akármi, ami az emberi érzékszervek által gyűjtött, majd agyi sebességgel feldolgozott információk alapján, ugyanilyen gyorsasággal racionális döntést hozzon a környezeti változások függvényében az előzetes tapasztalatokat is beleszámítva."

Ez mondjuk nálad inkább szemészeti kérdés lesz, mint hité, ugyanis egy csomó területen már most is megvalósult az, ami szerinted lehetetlen.

DRM is theft

(#38) Tüzi válasza dabadab (#37) üzenetére


Tüzi
(PH! addikt)

Nem vagyok egy Walter Röhl, se Stig, de muti nekem egy robotot, ami úgy vezet mint én.
10 év múlva is visszatérhetünk a kérdésre, de akár 20 év múlva is.
Azt leszámítva, hogy ennem kell, meg biológiai szükségleteket kielégíteni.

De érdeklődve néznék bármiről infót azzal kapcsolatban amit írsz.

Deee... 1,6 millió dollárért, mi is lehetünk hősök. Három napig.

(#39) gog


gog
(PH! addikt)

kíváncsi lennék hogy Budapesten hogy szerepelnének :DDD

[ Szerkesztve ]

a pszihé és a test, vagy a test és a pszihé?

(#40) Tigerclaw válasza Tüzi (#34) üzenetére


Tigerclaw
(PH! kedvence)

Lehetne némileg ezzel is csökkenteni a balesetek számát és kellene is, de sok baleseti helyzet nem a mérhető tudás , vagy képességek hiányából fakad, hanem hanyagságból, nemtörődömségből, és rengeteg olyan dologból amire nem lehet szűrni.

Szintén fontos lenne, hogy szigorúan vegyék a súlyos szabálytalanságokat és pl. ne az legyen a cél, hogy a büntetésekből növeljük az adóbevételeket, hanem hogy aki súlyosan vét attól vegyék el a jogosítványát, esetleg az autóját is. Ha jogosítvány nélkül vezet akkor szintén komoly pénzbüntetés/börtön várjon rá. Nálunk pl. kifejezetten megengedő a törvény. Annyival száguldozhatsz szó szerint amennyivel akarsz, ha nem okozol balesetet...maximum fizetned kell. De ugye akinek telik mondjuk egy drága autóra, amivel száguldozhat, annak telik büntetésre is.

Tehetnének kötelezően fekete-dobozt és menetrögzítő kamerát is az autókba, amit folyamatosan üzemkészen kellene tartani és nagyon komoly büntetéssel járna ha letakarnák. Esetleg a kamera / fekete-doboz funkció automatikusan rögzítene nem csak a balesetek idején, hanem akkor is ha mondjuk az illető a GPS szerint gyorshajtást követ el és erről küldhetne automatikusan jelentést a közlekedési hatóságnak.

Korlátozhatnák gyárilag az autók sebességét egy bizonyos km/h alá, hogy ne lehessen száguldozni.

Mondhatni az önvezető autók előtt, mellett rengeteg dolgot meg lehetne tenni, amivel erősen növekedne a közlekedés biztonsága és csökkenne a balesetek száma. Úgy tudom a zéro toleranciás alkoholos vezetésre vonatkozó szabály bevezetése után mérhetően csökkent a balesetek száma.

Ezek többsége csak jogszabály változással járna, más része meg minimális extra költséggel, főleg hogy egyre több autó már gyárilag beépített hasonló funkciókkal érkezik. GPS van az autokban, tud segítséget hívni, vagyis van 3-4G -s kommunikációs kapcsolata.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#41) Tigerclaw


Tigerclaw
(PH! kedvence)

Egyébként nem csodálom, hogy az önvezetés területén az IT cégek és startupok járnak látványosan az élen, mert anyagilag ez a legtöbb autógyártónak ez nem hogy nem érné meg, de az egész iparágat a "csőd" felé viszi kis túlzással.

Egy önvezető auto méregdrága dolog és nem csak most, hanem több évtized múlva is az lesz, vagyis ha bevezetnék a legvalószínűbb konstrukció valamilyen robot-taxi szolgáltatás lenne és nem magán autó. Ha bejön és megtetszik az embereknek, netán néhány kormány még szorgalmazná is az átállást, akkor egyre kevesebben vennének autót. Az eladások számának csökkenése miatt autós cégek olvadnának össze, mennének csődbe. (nem beszélve a rengeteg munkanélküliről)

Ha ez bejön és működni fog, valószínűleg 50 év múlva az utakon sokkal kevesebb autó fog futni és a többsége taxi lesz, vagy rövid időre bérelt autó.

Szerintem annak van reális esélye, hogy egy vagy túl drága lesz az önvezető autó - a Tesla szerű - luxus autókat kivéve, vagy a politika próbálja elkaszálni, hátráltatni a bevezetését, terjedését.

Előtte ráadásul lezajlik majd hasonló dolog az elektromos autókkal kapcsolatban, ami szintén annyira megdrágítja az autót, hogy sokan le kell hogy mondjanak a saját autóról.

Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel.

(#42) rudi válasza TomMusic (#6) üzenetére


rudi
(HÁZIGAZDA)

Meglepődnél egy-egy AI implementáció hatékonyságán... főleg azokén a tanulókén, amiket elindítanak valami alap infó anyaggal és töredék idő alatt fejlődnek annyit mint a mérnökök által hónapokig finomhangolt alternatíva.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#43) dabadab válasza Tigerclaw (#41) üzenetére


dabadab
(Jómunkásember)

"Egy önvezető auto méregdrága dolog és nem csak most, hanem több évtized múlva is az lesz"

Mitől lenne az? Pluszban kell bele egy marék szenzor, plusz számítókapacitás meg szoftver, vagyis csupa olyan dolog, aminek az ára hosszútávon erősen konvergál a nullához.

"a legvalószínűbb konstrukció valamilyen robot-taxi szolgáltatás lenne és nem magán autó"

Erre az ártól függetlenül is jó esély van, szimplán az alacsony kihasználtság okán, Bob Lutz (autóipari megmondóember, többek közt a GM alelnöke volt) írt erről pont a napokban: [link]

"vagy a politika próbálja elkaszálni, hátráltatni a bevezetését, terjedését."

Erre kevés esélyt látok. Persze, lehet ilyen populáris, luddita indíttatás, de másrészt meg ott az üzleti racionalitás nyomása az önvezetés mellett.

DRM is theft

(#44) rudi válasza dajkopali (#24) üzenetére


rudi
(HÁZIGAZDA)

Plusz a szoftverre másodpercek alatt töltenek rá 10-20-30-300-3000 évnyi vezetési tapasztalatot és rendszerbe kötve folyamatosan osztoznak a tapasztalatokon.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#45) -=RelakS=- válasza rudi (#44) üzenetére


-=RelakS=-
(PH! addikt)

Ebben látom az önvezető autók legfőbb előnyét.
Beleraksz valami intelligenciát, hogy akár kezdő sofőrként eligazodjon jól feljelölt terepen, aztán rákötöd a hálóra, és annyi tanult dolgot lehet rátölteni (vagy legalábbis majd annyit lehet), amit csak sok emberöltő alatt tudnál összeszedni.

Nem lennék meglepve, ha pár év múlva már az autó mozgásából ki tudná sakkozni, hogy minek nagyobb a valószínűsége: fáradt a sofőr, vagy műszaki problémája van. Ez persze nem tartozik szigorúan az önirányításhoz, de baleset megelőzésben már segíthet.

Ez az egész mondjuk akkor lesz kiváló, ha nem csak a betonon megy el, hanem közlöd vele, hogy "na, kecske, irány a szőlő", és kivisz földutakon a falu határán kívüli veteményesedhez :D

A felhasználói felület olyan, mint egy vicc. Ha el kell magyarázni, akkor rossz!

(#46) rudi válasza dabadab (#43) üzenetére


rudi
(HÁZIGAZDA)

Jó ez a Bob Lutz anyag, teljesen racionális amit mond. Ugyanaz lesz az autóval mint a lóval is. Miután kitaláltak helyette valami hatékonyabbat, megmarad egy szűkebb réteg hobbijának, szórakozásnak.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#47) Kopi31415 válasza Porthoszx (#19) üzenetére


Kopi31415
(PH! félisten)

Rosszul tudod.
[link]
[link]
[link]

A Ford mutatványa lassan két éves.

És a Merci tanulmányánál se sok sávot vélek felfedezni:[link]

#1 Cathfaern: Vagy az én inkább vezetek, aki hajlandó átadni a kormányt, annak nem szabad autót használni kommentek is.

[ Szerkesztve ]

Part to Part | Status:122% completed | Estimated time remaining:1193hr 2min 30sec

(#48) rudi válasza -=RelakS=- (#45) üzenetére


rudi
(HÁZIGAZDA)

Á, lehet ezt még fokozni. Megmondod neki, hogy oda vigyen, ahol épp a legnagyobb buli van. Tudni fogja a preferenciáidat, imserni fogja a helyeket,a haverjaid helyzetét, kedélyállapotét és megtalálja a tuti megoldást :)

Illetve én megfontolnám az önvezető algoritmus autós oktatásba beiktatását is. Például felraknám a figyelőt a körforgalomba és az ott rendszeresen időrabló csökkent képességüeket kötelezően 10-20 óra önvezető autóban körforgalmazásra ítélném. Hogy lássák, hogy nem csak akkor lehet belemenni, amikor már teljesen üres és hogyan kell viselkedni benne.

Resistance Is Futile. You will be assimilated!

(#49) Tüzi válasza dabadab (#43) üzenetére


Tüzi
(PH! addikt)

Marék szenzor kell bele... Ez addig a pontig oké, amíg a szenzorra fel nem kenődik egy cserebogár. Rosszabb esetben több szenzorra is, persze nem ugyan az a cserebogár, hanem mondjuk egy madárszar, vagy télen egy kis hó amit a szemből jövő nyom rá az autódra, vagy sár, vagy akármi, és hopp, megvakult az autó, ami visszaadja a kormányzást a kezedbe de te épp a WSJ onlájnt olvasod a laptopodon, előtted pedig megállt a kamionsor... rip.

És ne mond azt, hogy majd tesznek rá egy mechanikát ami tisztán fogja tartani a szenzort, mert jelenleg az autóipar arról szól, hogy az olajpumpa meghajtását is műanyagból csinálják, mert az 2 eurocenttel olcsóbb mint a fém. (lásd: fókszvágen motorok)
Az, hogy a műanyag elnyúlik, és elmegy a kenés a motorból, az senkit sem érdekel már, legyen a tulaj baja. (ahogy a fókszvágent sem érdekli a sokezer besült motor)

Tudom, oké, a Tesla autói nagyonsokmilliómérföldet mentek el önvezetésben az első halálos balesetig (amit pont a szenzorok okoztak, vagyishátvégsősoron az emberi hülyeség, a technikában maradéktalanul megbízás hamis illúziója), de közben lehet, hogy a sima autók mondjuk tízszer ennyit tettek meg baleset nélkül, és közben tucatnyi balesetet védtek ki teljesen átlagos képességű sofőrök.

Tigerclaw-al értek egyet, aki hülye, attól el kell venni a jogsit. És pont.
Mert a legtöbb balesetet szerintem nem az emberek vezetési képességei okozzák, hanem a k.rva telefonok simogatása, az elalvás, és hasonló dolgok, amik ugyancsak az emberi hülyeség mintapéldái.

Amit támogatok, és tényleg van értelme, az a sávelhagyásra figyelmeztető, a ráfutást kivédő, és gyalogosfelismerő/fékező rendszerek. Ezek kellenek, mert az ember elbambul, főleg nyáron, főleg strandközelben, de az, hogy a kezemből kivegyék az irányítást egy olyan autóban, amiben a kiccsaládom' ül, na azt köszi, de nem.
Mégpedig azért, mert én nem csak az utat, hanem a környezetet is figyelem, és ha mondjuk látom, hogy egy nyerges a szemből jövő sávban éppen bebicskázni készül, akkor lemegyek az árokba.
Az elképzelhető, sőt biztos, hogy egy gép gyorsabban (jóval gyorsabban) reagál mint én, a kérdés csak az, hogy miként.
A gép is lehúzná-e az árokba az autót, vagy csak simán lesatufékez, és hagyja, hogy a kamion eltoljon szemből, mert mire te a laptopod lcd-jéről felpillantasz, felméred, hogy miért csilingel az összes létező csengettyű az autódban, mire rájössz, hogy jön a kamion, mit tudnál az ellen tenni, hogy ne kenődjél fel rá, stb, addigra rég felkenődtél, és szerintem megijedni sem lesz időd.

Mondom mindezt úgy, hogy simán hétszámjegyű km-t vezettem már le, elalvás miatt törten össze autót, voltam már kevesebb mint 15cm-re attól, hogy péppé váljak, bejártam az UK kivételével kvázi egész nyugat-európát, látom, hogy az emberek mennyire kretének, ostobák, és mekkora részük alkalmatlan a vezetésre _teljes_ mértékben, mennyien nyomkodják a telefont előttem/mellettem, látok nőket vezetni pályán, mögöttük 2-3-4 gyerek, anyuci pedig szemceruzáz, stb.

Mondjuk ebbe most belegondolva, lehet, hogy ezektől elvéve a volánt és egy önvezető autóba rakva őket...szóval lehet, hogy nagyobb biztonságban érezném magamat a cserebogárinvázió közepedte is :DDD

mod:
egye penész, támogatom én is ezt a nagy robotautózást, de csak akkor ha nem lesz kötelező. legalább is számomra ne tegyék azzá, én szeretek vezetni, szeretek gyorsan menni, és szeretek anyázni miután valakinek a balfaszságát kivédve egyben maradt az autóm.

[ Szerkesztve ]

Deee... 1,6 millió dollárért, mi is lehetünk hősök. Három napig.

(#50) Tüzi válasza rudi (#48) üzenetére


Tüzi
(PH! addikt)

"Hogy lássák, hogy nem csak akkor lehet belemenni, amikor már teljesen üres és hogyan kell viselkedni benne."

Ehhez nem kell önvezető autózás, pont ezt mondom, hogy: oktatás.
Ha gondolod, szívesen kiviszlek olaszokhoz az egyik heti körömre, és miközben eldumálunk erről a témáról meglátod, hogy miként megy náluk a körforgózás.
Ja, tényleg, hogy ott van "scoula guida" már általános iskola alsó osztályaiban is? Amikor is a carabinieris (top rendőr) bácsik bicajra pattanva kísérik a lurkókat a városi forgalomban, anyucik pedig minden sarkon (nem úgy :D) és körforgóban mellényben álldogálva figyelmeztetik a többi sofőrt, hogy most éppen "event" van?
Hülyeolaszok.

Tud is közlekedni a hülyeolasz, tud körforgózni, de építeni is, mert nem ilyen magyarféle szűk szarokat csinálnak, hanem olyat amiben rendesen elfér két autó is.

Deee... 1,6 millió dollárért, mi is lehetünk hősök. Három napig.

Copyright © 2000-2017 PROHARDVER Informatikai Kft.