Hatalmasat ugrik a Google önjáró autós fejlesztése

Elérték a négyes szintet, indulnak a biztonsági sofőr nélküli tesztek, sőt pár hónap múlva már bárki beszállhat egy ilyen autóba. Innen már csak egy lépés a teljes önállóság.

Igen nagy figyelmet kiváltó bejelentést tett az Alphabet – „Google” – önvezetőautó-fejlesztéssel foglalkozó üzletágának, a felvásárlással a vállalathoz került Waymónak a vezetője, John Krafcik. A valóban fontos továbblépés az, hogy új fázisba lépnek a projektbe bevont Chrysler Pacifica mnivannel: közúton úgy tesztelik a rendszert, hogy már nem lesz benne biztonsági okokból felügyelő mérnök, sofőr, aki probléma esetén manuálisan is be tud avatkozni.

A húzás merész, ugyanis a sok hasonló tesztüzemtől eltérően a Waymo autója nem egy vagy két kijelölt útvonalon fog futni, hanem egy régiót jelöltek ki Chandlerben, Arizona államban, ahol élesben próbálják ki az autonóm autó képességeit. Ez azt jelenti, hogy a Waymo körülbelül tíz éve fejlesztett technológiája elérte az autonóm autóknál használt ötös skálán a négyes szintet – ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy a jármű normál forgalomban közvetlen emberi felügyelet nélkül képes közlekedni (a végső cél az ötös szint, amikor teljesen önálló az autó, távolról sem kell figyelemmel kísérni, de ezt eddig még egyetlen fejlesztő sem érte el).

A teszteken lesznek utasok az autóban, de egyelőre óvatosságból még csak a Waymo alkalmazottai. De Krafcik a Web Summit szakmai találkozón elmondta, hogy mindez csak a kezdet, hamarosan továbblépnek: a teljesen vezető nélküli programot betagozzák a szintén kísérleti célból év elején indított megosztásos szolgáltatásba, vagyis ez azt jelenti, hogy gyakorlatilag bárki rendelhet egy utazásra, vásárlásra, teherszállításra stb. egy olyan autót, melyben nem lesz sofőr (ha elég bátor egy ilyen éles tesztüzemben részt venni) – a távoli felügyelet és a Waymóval való közvetlen kommunikáció lehetősége természetesen biztosított lesz.

Hogy erre mikor kerül sor, azt nem közölte a vezérigazgató, csak annyit mondott, hogy valamikor a következő hónapokban. Krafcik azt is bejelentette, hogy hamarosan a tesztterületet is bővítik, a mostani régió helyett Phoenix teljes területére ki akarják terjeszteni – Phoenix vonzáskörzete jóval nagyobb, mint a hatalmas Nagy-London, bár az is igaz, hogy sokkal kevésbé forgalmas, a népsűrűség is alacsonyabb.

Azóta történt

Előzmények