Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BiP

    nagyúr

    válasz bkercso #16 üzenetére

    Szerintem a ködben a gép jobban lát, mint az ember. Legalábbis merem remélni, hogy a radar/LIdar "átlát" a ködön. Csak úgy lenne értelme.

    "Én inkább az assisted driving-ban látom a jövőt: az ember vezet, de segíti őt a gép. "
    A Tesla AutoPilotja elvileg ilyen. Aztán mégis mindenki azt szeretné, hogy magától menjen a kocsi.
    Amúgy rengeteg kényelmi szolgáltatás, ami ma már tök megszokott, ugyanerre való. (lásd ABS, kipörgésgátló). Ott is a kocsi felülvezérel téged, hogy ne csússzon meg a kerék, mert mondjuk túl erősen nyomod a féket. Ez is egyfajta assist.

    szerk: látom, közben Ti is erről beszélgettetek már, sorry.

    [ Szerkesztve ]

  • BiP

    nagyúr

    válasz bkercso #56 üzenetére

    Valamennyire muszáj lesz szabványosítani.
    Olyat nem lehet, hogy mondjuk felbontják az aszfaltot, tesznek alá valami mágneses érzékelőket, vagy jelkibocsátó táblákat mondjuk, de csak Ford-dal menne, Opellal meg nem. Tehát az autógyártók kénytelenek lesznek (ezen a téren legalábbis) egységes megoldásokat követni.
    Meg úgyis nagy autókonszernek vannak már, az azon belüli márkák biztos kompatibilisek lesznek.
    A kresz meg európán belül elég hasonló, (és biztos egyben is kezelik az egészet) tehát azon nem aggódnék, hogy átmegyek a határon, aztán meggajdul a kocsi.

  • BiP

    nagyúr

    válasz #06658560 #62 üzenetére

    Ez sajnos nem így van. Táblákra utána is szükség lesz. (bár el tudom képzelni, hogy kevesebbre).
    Ill. a forgalomban nem csak autók vesznek részt.

    [ Szerkesztve ]

  • BiP

    nagyúr

    válasz speed471 #64 üzenetére

    A manuális felülbírálás lehetősége még egy ideig velünk lesz szerintem. Sok-sok tapasztalat és fejben való paradigmaváltásnak kell történnie, hogy elhagyható legyen a kormány, pedálok, stb.
    De nem azért, mert szar lenne, hanem csak lehetőségnek, biztosítéknak.
    Látható módon fejlődnek az önjáró autók, vezetéssegítők, robotpilóták. Ez bőven több annál, mint hogy szar lenne, csak nem akarják veszni. (még az elektromos autóra is előbb mondanám ezt a jelzőt, pedig arra sem igaz).

    "Elég annyi hogy egy adot forgalmi helyzetbe a kis számítógép elszámolja magát."
    Nyilván mindig van az a váratlan, ritka forgalmi helyzet, amire nincs felkészítve. De már most, ma is jobban kezeli, mint maga az ember. Szóval erős túlzás zsákutcának nevezni.

    A drónokban és a légtér megtöltésében én pl. sokkal több veszélyt érzek.
    (persze idővel meg fog valósulni az is, de az sokkal inkább gyerekcipőben jár).

  • BiP

    nagyúr

    válasz DithenS #76 üzenetére

    "nem fogja rángatni a kormányt jobbra balra egy baleset láttán."

    Ez egyébként nagy előny lesz. Pl. autópályán a nem indexelő, másokat veszélyeztető, sávok között cikázó gázpedálhuszárokra az átlagember megijed, és adott esetben balesetet okozhat a hirtelen reakciójával.
    Egy gépi sofőr ezt le tudná kezelni.

    És ami még nagy előny lenne, hogy baleset láttán nem lassít le bámészkodni, mint a sok marha kataszrófaturista.

  • BiP

    nagyúr

    válasz speed471 #82 üzenetére

    Ritka forgalmi helyzet: neked zöld van, keresztbe jön át a piroson egy platós kamion a piroson át a sávját elhagyva, letarolva a fél útkereszteződést.
    Emberi sofőr nem veszi észre, a radar már fél km-ről látja, hogy gáz lesz, inkább megáll, hiába van zöld.

    Ritka forgalmi helyzet kettő: szemből paraszt előz, te az e lőtted haladó kocsi miatt nem látod, utolsó pillanatban megijedsz, elrántod a kormányt. Pont emiatt pördülsz ki.
    Radar látja 5 autóval előre, csökkenti a sebességet (hogy csökkentse a kockázatot), és lehúzodik a sáv szélére, hogy a paraszt elférjen.

    [ Szerkesztve ]

  • BiP

    nagyúr

    válasz speed471 #101 üzenetére

    Nem tudom, egyben cáfoljam-e vagy témánként.

    "Radart lehet zavarni! a gps baszik sok helyen jól működni! "
    Többnyire offline a kocsi, de az is tuti le van kezelve, ha bizonyos ideig nem lát GPS-t. Nem fog emiatt a híd közepén megállni.

    "Életképtelen ilyen autó mert a utak nagy %-ban nincs helyesen kiépítve a közlekedés."
    Nem életképtelen, csak ez a nehezebben megoldható feladatok közé tartozik. Nyilván képben vannak az autógyártók is, hogy nem csak tesztpályán, hanem a való életben is helyt kell állnia a kocsinak.

    "Ember ember marad igen mi is hibázunk. De sokkal kevesebbet mint egy gép"
    Ez szimplán nem igaz, érdemes az eddigi statisztikákat átböngészni. Már most félkészen jobb a vezetési statisztikájuk, mint az átlagembernek.

    "100meg 100 hibája lehet, és egy relé miatt a elektronikában mert épp beragad, vagy elmegy egy ellenállás vagy adott esetben pl a nagy hidegekben minden számítógép be fagy mint a valagam és későn reagál. "
    Biztos sincs semmilyen hibatűrése ezeknek a rendszereknek, semmi ilyenre nem készültek fel.
    Nagy hidegben a dízel is pöccre indul,a motorolaj sem sűrűbb, a mechanikus motor sosem szarik be, csak amit a gép vezérel. Értem.

    "Mellesleg én nem rántom félre a kormányt és ezért kéne gyakorolni a vezetést. "
    Te nem, de 100-ból 99 sofőr igen. 99-en nem járnak el gyakorolni, nem tudnak tudatosan, rendesen megoldani egy váratlan vészhelyzetet, erősen a mázlifaktor dominál. Ennél 100x jobb a gépi sofőr. Már most.

    "Szerintem nem életszerű maga a technika sem itt sem máshol."
    Eeehr, wrong!

    "Ha beülök egy autóba akkor hagy döntsem el én és ítélkezzek mi a jó és mi a rossz."
    Alap, hogy felülbírálhatod a rendszert, ha úgy kívánja kedved. Csak hogy hadd döntsd el. (No meg azért, mert alap, hogy az első generációs megoldások mindenképp hibrid megoldások lesznek. Ott a manuális vezérlés lehetősége.
    De Te megoldhatod úgy is, hogy alapból nem is veszel ilyen autót még vagy 30 évig.

    "Ezek a önvezetős járműveket kizárólag zárt pályán engedném használni ahol nincs 300 méterenként lámpa kereszteződés gyalogátkelő, biciglis."
    Ennél már most jobban vezetnek.

    "Jah tényleg ez a drága autó mi a jó büdös fenét csinálna a melletted közlekedő motorossal biciglisel? "
    A forgalom több résztvevőjét _együtt_ kezeli. Csak azért, mert más is ott van, nem fogja letolni sem a motorost, sem a biciKlist nem fogja elütni.

    "Meg szabályoztatni kéne hogy nincs átsunyulás a vizsgán, nincs lefizetés lehetősége hanem igen is meg kellene tanulni vezetni és addig járni oktatásra amíg jól kezeli a ember a autót."
    Felébredsz, hogy belelóg a kezed a bilibe. Ezt ma sem tudják megoldani, emberi vezetőkkel, ember vizsgáztatók mellett sem. Gépek esetén legalább a sunyiskodás kockázata kisebb.

    "Számomra nem életszerű..."
    Lásd korábbi példa. Nehezebben megoldható feladatok, de nem lehetetlen. Nyilván nem életszerű Lada Niva helyett Lamborghinit venni az erdőre, ahogy önjáró autó sem hegyet járni való.
    Mellesleg kiugró őzet előbb lát a gép, mint Te magad.
    A múltkor itt a PH-n is volt linkelve egy videó, hogy a gép előbb érzékelte a _majd_ zebrán átsuhanó kerékpárost, mint az fizikailag látható lett volna az emberi sofőr által. (értsd: messziről, takarásból, nagy sebességgel jött a kerékpáros) Így nem is csapta el, pedig a kocsinak lett volna zöld, de megvárta még.

    "Csak még egy példa:"
    A Te kocsid lehet, hogy nem jelez a többi felé, de ők észlelik, hogy áll egy kocsi az út szélén (akár nem belátható kanyarban), és aszerint közelíti meg, nem rongyol bele csak azért, mert az ott áll.

    "Visszatérve motorosra, aki kielőz bevág eléd, vajon beijed a autó és félre áll?"
    Le lehet kezelni, hogyan reagáljon. Legjobb, ha óvatosan kezeli a közeledő (vagy közel haladó) motorost, és felkészül a manőverre. Amennyiben nincs veszélyhelyzet (értsd: úgy vág be eléd, hogy te megijedsz, de önmagában nem okoz veszélyt), akkor az autó nem ijed meg, megy tovább. Léteznek prediktív rendszerek. (megjósolja, mi a többi jármű "várható" útvonala.)

    "Jók ezek a autók zárt pályán irányítottan, mint a metró."
    Ez is egy fázisa a fejlesztésnek, viszont ezen már pár éve túl vagyunk. Millió km-eket róttak már le ilyen kocsik valós forgalomban, egyelőre jó statisztikákkal.

    [ Szerkesztve ]

  • BiP

    nagyúr

    válasz csongi #103 üzenetére

    Na igen. Sokan annyira fogalmatlanok vezetés közben (mármint nem tudja, mit akar), hogy nem egyszerű betippelni külső vezetőként, hogy néha mi a f*szt akar(t) csinálni.
    Az említett kanyarodás: Legjobb, amikor előtted valaki fékez, nem tudod miért, közben sejted, hogy talán kanyarodni fog, majd kormánytekerés közben rájön, hogy van ott egy index is, amit nagy kegyesen bekapcsol a végén. Kösz.
    Emberek: ha kanyarodsz, először indexelsz (értsd: jelzed irányváltási szándékod, jééé, pont erre való az index), majd UTÁNA fékezel.

    (#104) speed471: Nem vagyok a híve, csak nem zárkózom el tőle, és pozitívan látom a jövőjét. Mert van benne ráció és lehetőség.
    Nem jövőre fogják elárasztani az utakat, nem fognak mindenkinek a fejéhez pisztolyt szegezni, hogy cserélje le a kocsiját, (főleg a megrögzött maradiaknak) de már most látszik a fejlődés. Nem 1 éven belül lesz piacképes (értsd: olcsó és széleskörűen biztonságos), de a nem túl távoli jövőben mindenképp.

    Érdi példa alagút van sokkal gyorsabb a közlekedés: Na, az pont egy szar alagút :)
    Na jó, nem az alagút szar, ez igaz. Sőt, maga az alagút jó, én is szeretem. De hogy pont a legszarabb körforgalomba torkollik, és emiatt állandóan dugó van, az nonszensz.

    Tényleg nem kötekedni akartam, mert én is annak vagyok a híve, hogy lehetőleg ne keresztezzék egymást a különböző forgalmi résztvevők, pláne vonat vs. autó.
    Eggyel arrébb ott a dupla átkelő, az meg az állandó sorompózás miatt torlódik fel.
    Szóval jó lenne elválasztani, de olyan anyagi ráfordítást, helyet, és szemléletváltást igényelne, ami nem megvalósíthatóvá teszi. 1-1 helyen max.

    "furgon sávot vált és ramtolja a kormányt majd elmegy."
    Itt nem a mocissal volt a baj, hanem a furgonosok többsége f*szkalap. Bocs az általánosítással, de a legtöbb letolásos sávváltást tőlük láttam. Szerintem a fedett oldallap miatt nagy a kocsi holttere, vagy egyszerűen leszarják, mert ők a királyok, mert egész nap az utat járja, nem tudom.

    Egyébként az a vicces, hogy olyan dolgokat szeretnél, ami nem megvalósítható, (teljes szétválasztás, egyedi gyorssávok, stb), ellenben az automata közlekedéssel nagyban lehetne könnyíteni a problémán.
    Minden azon múlik, mennyire gyorsan terjed majd el. Minél több az automata résztvevő, annál jobban javul a forgalom dinamikája.

    "Igen hiszek abba hogy minden ember jobban tud teljesíteni, és a gép többet hibázik."
    Ki kell, hogy ábrándítsalak. Sajnos nem így van.
    Az életnek rengeteg olyan területe van, ahol jobb az ember. A vezetésben már most jobb a gép.
    Van, létezik olyan ember, aki jobban vezet, mint a gép. De a nagy átlag, 100-ból 99 ember szarabbul vezet.
    Egy szituációt számtalan módon meg tud oldani egy ember, ezt mondod Te is. Viszont a baj az, hogy ebből a legtöbbször rosszat választanak.

    "levegőben gyorsabb"
    Összességében nem gyorsabb. Nehezebben kezelhető, nehezebben kontrollálható a légiforgalom. Ha erre rászabadítod a milliárd közepes képességű sofőrt, káosz lenne.
    Parkolni nem tudnak az emberek, szerinted drónnal felszállni, leszállni menni fog?

    "Amit itt istenítenek azokat a gépeket emberek hozták létre. Emberek javítják ki és fejlesztik."
    Ja, csak átlagon felüli képességű szakember hozza létre, hogy egy jobbal helyettesítse az átlagember képességeit. Nem megugorhatatlan.

    "Nem minden szituációba álja meg a helyét a gép. Szerintem ebbe megyegyeuhetünk."
    Ebben meg. De a statisztika mégis azt mutatja, hogy már most kevesebb szituációban marad alul, mint az (átlag)ember.

    [ Szerkesztve ]

Új hozzászólás Aktív témák