Hatalmasat lépett előre a Google önjáró autója

Még mindig nagyon drága egy autonóm rendszer, de legtöbbe kerülő elem árát folyamatosan szorítják lefelé.

A fejlesztőknek az elmúlt évek során sikerült az autonóm autóvezető rendszer legdrágább elemének, a LiDAR-szenzoroknak költségeit mintegy kilencven százalékkal csökkenteniük, és ez nagy lépés azon az úton, melynek a végén az önjáró autók tömeges elterjedése áll – közölte John Krafcik, a Google anyavállalata, az Alphabet Inc. nemrég Waymo néven létrehozott önálló, egy önjáró autóvezető rendszer kifejlesztését célul kitűző üzletágának vezetője Detroitban egy autós szakmai rendezvényen. A Waymo emellett tegnap a North American International Auto Show kiállításon bemutatta azt a Chrysler Pacifica minibuszt is, melyre már felszerelték a legújabb autonóm rendszert.

Krafcik közölte, hogy a fejlesztések 2009-es indulásakor egyetlen csúcsminőségű LiDAR akár 75 ezer dollárba (mai árfolyamon számolva kb. 21 millió forintba) is belekerült, ma már csak a tizedébe.

A vezető elmondta azt is, hogy a tavalyi kaliforniai tesztelések eredményeképp jelentős mértékben sikerült tökéletesíteni az autonóm rendszert, a szoftveres részek már kiválóak, ezért a tavaly a hardver megbízhatóságának növelésére és skálázhatóságára koncentráltak már. Május óta a tesztautók több mint három millió mérföldet tettek meg, döntő részben városi forgalomban.

A hasonló fejlesztéseket folytató autógyártók (pl. a Tesla, a BMW, a Ford vagy a Volvo) úgy tervezik, hogy az autonóm járműveik öt éven belül megjelennek a közutakon, erre reagálva Krafcik kijelentette, hogy most már világosan látható, hogy mekkora potenciál van ebben a technológiában, és ők egy komplex, szolgáltatásokat és termékeket magában foglaló üzleti modell kialakításán dolgoznak jelenleg.

Arról is beszélt, hogy további partneri megállapodásokat kötnek autógyártókkal, de neveket nem említett. Korábban már több lehetséges partnerrel is tárgyaltak, de ezek a megbeszélések nem végződtek sikerrel, mivel a felek nem tudtak megállapodni abban, hogy az önvezető rendszer által szolgáltatott óriási mennyiségű adat felett ki gyakorolja az ellenőrzést – vagyis hogy ki használhatja fel ezeket üzleti és egyéb célokra. Az biztos, hogy az Alphabet és a Fiat Chrysler már együttműködnek, és egy belső forrás szerint nemrég újabb 100 Pacifica Hybrid minibusszal megduplázták a tesztflotta járműveinek számát. A forrás szerint a Waymo a minibuszokra alapozva idén elindít egy megosztásos alapú szolgáltatást is.

A most bemutatott, továbbfejlesztett Waymo rendszer tesztjei februárban indulnak el Kaliforniában és Arizonában. Krafcik állítása szerint az új rendszer már kiválóan működik olyan körülmények között is (köd, hó, eső), melyekhez való alkalmazkodás a legnagyobb fejlesztői kihívás. Az új rendszer már arra is képes, hogy ne csak detektálja és azonosítsa a kocsi közelében található gyalogosokat, hanem már meg is tudja jósolni azok várható mozgásának irányát, és ezt Krafcik hatalmas előrelépésnek tartja. A vezető azt is elmondta, hogy biztonsági okokból a Waymo nincs folyamatos kapcsolatban a felhővel, csak ideig csatlakozik fel, amennyi feltétlenül szükséges.

Azóta történt

Előzmények