Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5877 üzenetére

    Csak azt tudom elképzelni, hogy nagyon réteg igény lehet az egyéni legózás a nagy piacokon, plusz a komponenesek rendelésén a mennyiség miatt biztosan jobb árat kapnak, így még azon is tudnak fogni valamit, ami része az üzleti modellnek.

    Pár kivétel van csak, akiktől frame settet lehet rendelni. Specinél szokott lenni villanyosra is, és mivel ők annyira drágán mérik az alkatrészeket, talán ők az egyetlenek, akiknél nem érdemes kész felső kategóriás bringát venni, mert külön összerakva olcsóbb. Bárhol máshol az egyben bringa a jobb érték.
    Propain-től is lehet vázszettet venni. Egyik srác pont idén vett tőlük azt, nagyjából az volt a tapasztalat, hogy a csak váz vásárlást valószínű a gyártó hátra sorolta a komplett bringát rendelőkkel szemben, így hónapokkal később (parkszezon végén talán 1-2 alkalmat tudott vele menni) kapta meg a vázszettet, mintha kész bringát rendel, de a custom alkatrészek miatt még jó drága is lett.

    A fenti bringákból csak pusztán geo és optika alapján a Simplon a legszimpibb nekem, abban látok fantáziát, az persze a gyártó oldalán nem derül ki milyen a felfüggesztés kinematika. Geóra, az Ibis jó, de fura a többitől rövidebb hátsó rugóút, meg valahogy a design terén a gyártónak nem sikerül tetszetős formákat összehoznia, vagy nem akar, a híres ripmo-k is bűn rondák, igaz az trail bike nem enduro.
    Moondrakereket egyre kevésbé értem a forward geóval. Nem elég, hogy baromi hosszú az eleje mindnek, de ahhoz képest a nyeregcső szög is elég lapos, ami miatt ülve elég nyújtózkodós lehet, vagy lefelé kell méretezni náluk. Ezen túl mindnek nagyon hosszú a hátulja. Kinézetre persze gyögyörűek, nagyon tetszik a design, de a vevőnek el kell fogadnia, hogy a moondraker gépek nem a legjátékosabbk, se nem fordulékonyak. Mára talán a forward geometry-t és annak képességeit túlhaladta a piac innovatívabb fele.
    Crestilne: hmmm... erősen Santa véle VPP koppintás, de hát a jobbtól sose szégyen... idézni :DD
    Pole egy igazi külön utas gyártó, kicsit nehezebb a többitől, egy igazi dh romboló lehet szimpla vállas villával.

    Összességében örömteli, hogy egyre több gép közül lehet válogatni és még egyedi igények szerint finnyáskodva is van, ami fent marad a rostán.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5878 üzenetére

    Arra hivatkoznak, hogy a nem kivehető akksival úgy tud elég merev lenni a váz, hogy könnyebb és ezért fér be a gép 21 kg alá. Meg így szép vékony lehet az alsó vázcső, ennek a koncepciónak ez az ára.
    A mesétől függetlenül pedig van olyan gyártó, aki alul kivehető akksival is tud ilyen, vagy közel ilyen könnyű vázat készíteni.

    A fék az tényleg fura választás, egy belépő kategóriás 4 dugós fék, ráadásul a sram részéről az első ásványi olajos rendszerű fék. Ezzel a szememben elismerték, hogy alsóbb kategóriában az ásványi olaj előny lehet a kisebb karbantartási igénnyel, míg feljebb és verseny célnál továbbra is ragaszkodnak a dot fékfolyadékhoz. Hogy ez megnnyira tartós jó kérdés. Egy ebike pedig ha könnyű is, akkor is nehéz, tehát valóban valami erősebbet is rakhattak volna rá. Másrészt amikor egy rendszert nem ismersz és úgy szólod le, az inkább a pálya széléről érzelmi bekiabálás, mint megalapozott vélemény. Ezt kérlek ne vedd sértésnek!

    A két említett bringának, amik téged érdekelnek nem konkurenciája az Orbea wild, mivel azok trail gépek, a wild pedig enduro. Ha neked trail gépre van szükséged a felhasználásodhoz, akkor számodra a wild max egy technikai érdekesség lehet, semmiképpen se valós vételi opció.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz baluka #5887 üzenetére

    Vajon a “limited edition” kifejezéssel a darabszám korlátozására utalnak a race motornál? Esetleg a gyártóknak nem engedik akármilyen bringába beépíteni, csak EWS-E ready verseny gépekbe?
    A bosch zárt rendszer, így ki tudja milyen megkötésekkel él a gyártók felé.
    Akár mi is van Runnernek egyik se lenne jó hír, az első az elérhetőség ideje, a második meg az árban lejjebb csorgás kizárása miatt.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz baluka #5903 üzenetére

    Unno mindig egy butique brand volt, ahhoz illő árral. Aki megveszi azért veszi, hogy bekerül a kevés Unno tulaj klubba.
    Geo kapcsán számomra érthetetlen az S1-es geója. A 435mm reach nagyon rövid már ma, ehhez képest a 440-es nyeregcső hossz, egy ilyen alacsony felső vázcső mellett különösen fölöslegesen hosszú. A vázhoz ajánlott testmagasság esetén, ha értelmes hosszú droppert (mondjuk min 150mm) szeretnénk használni, akkor 380-410mm közötti cső hossz lenne ideális. Így meg anyaghasználat és minden szempontjából fölöslegesen hosszú és hátrányos is. De ez igaz az S2 és S3 méretekre is, hogy fölöslegesen hosszú a váz nyeregcső. :F

    Illetve mivel elég egyedi márka, akkor igazány lehetne a hátsó háromszög is arányosítva a méret növekedéséhez. Mert mondjuk a 470-es reach-hez jó a 450-es láncvilla, de már az S3-nál lehet rövid, míg az S1-nél a 435 reach-hez a 450-es láncvilla meg baromi hosszú, ami kiegyensúlyozatlan súlyelosztáysú bringát eredményez, mondhatni kis méretben nem lehet jól manőverezni vele. Lényegében az S2-es méretben jó a bringa, de akkor is le lehetne 30-40mm-t fűrészelni a nyeregvázcsőből. :D

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5907 üzenetére

    Csatalkozva Runner-hez ebben az árkategóriában kotorászva már jóval modernebb geometriás gépeket is el lehet elérni mint az Ekano és szerencsére folyamatosan bővül a választék. Inkább az a szűk keresztmetszet, hogy mikor miből van elérhető modell, bár ez a piaci nyomás valószínűleg hamarosan a keresleti oldalon a helyére fog kerülni.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5914 üzenetére

    Válogatni bőven van miből az ízlésed és felhasználásod tükrében

    Hazai piacon is elérhető a Gian Reign e+ (még az E0 full verzió is belefér a keretedbe),
    nemrég jelentették be az új Orbea Wild-ot, amiből nem kötelező a csúcs változatot venni, a geója parádés
    Kintről ott van Norco Range VLT széria, vagy a Nukeproof Megawatt, Simplon Rapcom Pmax, Pivot Shuttle, Scor 4060 Z LT
    A budgeted felett picivel pedig ilyenet tanyáznak mint aTransition Repeater, Yeti 160e, Santa Cruz Bullit és az Evil Ecopalypse.

    Ezeken túl is vannak Moondraker level rr, Haibike, Husqvarna, az új Kellys (nekem annak túl hosszú a hátulja) cuccok és még jó néhány modell, amikről kevesebbet olvastam, vagy nehezebben elérhető, esetleg a geo-ja miatt nálam hamar lekerült a radarról.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5917 üzenetére

    Méretezés szempontjából az egyes gyártók nem egységesek. Tehát ahogy tapasztaltad is simán lehet, hogy egyikből L-es más márkánál XL a méreted (jellemzően azoknál, ahol még van XXL vázmeret is).

    Egy alap tanácsot, elvet ha megengedsz akkor mondanék a válaszáshoz: amikor bringát választasz akkor alapvetően vázat választasz. Ne ess a felszereltség bűvöletébe. Egy jól megtervezett váz geó, egy jó kinematikával rendelkező hátsó futómű olyat tud nyújtani, amit egy kisebb tudású váz a full factory felfüggesztéssel se fog tudni soha megközelíteni. A futómű hangolása (váz oldalról) a geó mellett a legfontosabb, abban van az igazi varázslat elrejtve és az igazán drága bringák (váz) kipróbálásakor mindig ki szokott derülni, hogy olyat tudnak, ami miatt egy jó technikai tudású bringás rögtön megérti mi van a gép mögött.

    Még egy javaslat: szép a factory felfüggesztés meg a kashima, de... mennyire tudsz bringázni? versenyző vagy? mennyire értesz a futómű beállításhoz akár mérnöki szinten? hány napot tudsz rászánni, hogy ugyanazon pályán egymás utáni kontroll köröket teszel meg fel le és finomhangolod a tag és villa paramétereit és persze egy körben egyszerre csak egy paramétert változtatsz?
    Ha ezeket tudod vállalni, akkor neked való a factory felfüggesztés, de ha nem, akkor mindegyik felfüggesztés elemen (tagon és villán) pont 3-al több tekerő van mint amivel tudsz mit kezdeni és pont 3 paraméter, amivel nagyon el lehet rontani a bringa hangolását. Néha a kevesebb több! Ettől még nem belépő felfüggesztés kell, de vannak a fox38 és zeb-ből is kevesebb tekerentyűs verziók a gyári felszereltségben.
    Ha profi vagy, akkor persze sorry, nyilván tudod mi merre meddig.

    Modern geók: mivel elég magas vagy a mostani geókban nálad már a 490-510mm reach az ahol érdemes nézelődnöd (a 470 ma már kb M és L közötti mérethatár 170-180 cm környékére való). Csak példaképpen az én 173 cm-emmel az M-es Santa Cruz bullit-ot vettem, aminek a reach értéke 450mm és a vázméret felső határán vagyok közel a méret határhoz. Lefelé méreteztem a játékosság és fordulékonyság kedvéért.
    Egy mai hosszú rugóutas gépen a nyeregvázcső 77-78 fokos. Minél rövidebb a váz nyeregcső, annál jobb, mert nagyobb ejtésű dropper fér be alád akár 200mm is játszhat nálad egy kellően lapos vázzal.
    A magasságod miatt neked nem szempont, hogy a hátsó háromszög a lehető legrövidebb legyen (nekem az kell, mert alacsony vagyok), de 460mm láncvillánál hosszabbat a te magasságoddal se választanék, mivel amelyik hátul rövidebb az fordulékonyabb és játékosabb lesz. A túl rövid neked már gond lehet (kiegyensúlyozatlan), bár ebike-oknál a cél rugóúttal még nem láttam olyat, amire azt mondtam volna, hogy már túl rövid a hátulja, inkább a túl hosszúakat kell gyakrabban kerülgetni.
    Ezek a geó számok akkor igazak, ha még mindig a 160-170 mm hátsú rugóút és ez az erős enduro vonal (akár bikepark szint) a cél kategória és akkor a régi 470mm és hasonló beidegződéseket ideje eleresztened.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5927 üzenetére

    Az a 2017-es spectral nagyon más kéváház a most megcélzott kategóriádhoz képest. A spectral egy trail bike (akkor még 140mm rugóúttal hátul) most pedig keményen az enduro/superenduro vonalon nézelődsz, amik sokkal aggresszívebbek. Meg persze még pluszba eltelt 5 év. Ma 67 fokos fejcsöve az XC bringáknak van. Enduroban 64 fok körül járjálunk, ami 63-64,5 fok közötti szórást jelent és pont úgy befolyásolja a reach érték érzetét, ahogy Runner írja és a mászáshoz meg nagyon jó a meredek 77-78 fokos nyeregcső.
    Ma egy 480-as nyeregcső már elképzelhetetlenül hosszú és irreális (ami a spectralodon van). Ezért ez a méreted ott, mert a nyeregcső - lábhossz vonalon limitált a váz, hogy nem tudtál hosszabbat venni. A mai igazán up to date vázaknál az L méreteknél 420-440 mm a váz nyeregcső és XL-nél is max 460.
    Irányítás miatt ne aggódj, meg fogsz lepődni. Gyorsabbak, stabilabbak a mostani gépek és elől a 29-es kereket meg egyenesen imádni fogod a spectral 27,5-eséhez képest. A pályán is ezek a gépek nagyon kitolják az ingerküszöböt.
    Arról nem is beszélve, hogy ebike-on olyan jó helyen van a plusz súly, hogy még jobban lehet vele kanyarban dönteni.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz trialboj #5931 üzenetére

    A kérdés jó egyébként.
    Vajon milyen önrésszel biztosítanak egy több milliós ebike-ot, amit utcáról csak hetek/hónapok kérdése, hogy ellopjanak? Tehát a kár be fog következni, ha valaki otthagyja valahol az egészen biztos.
    De teszem azt ki is fizetik, utána ott vagy a pénzzel bringa nélkül. Hány hónapot kell várni rá mire egy ugyan olyan gépet veszel, vagy mást ami megfelel? Utána pedig akinek egyedi igényei vannak és alkatrész cseréket is végrehajt, akkor az is nullázódik.

    Előttem szólók szerint otthonról indulni és haza érkezni lehet ezekkel, ha meg ottalvós a buli, akkor elzárható tárolós szállás kell.
    Mondjuk én már voltam munkában párszor az ebike-al párszor, amikor az volt praktikus, de ott is az irodámba felvittem a bringát és ott állt egész nap, a ház bringatárolójában se voltam hajlandó otthagyni. Ellenben aki aznap hozzám jött, mindenkivel egy jó beszélgetést indító téma volt a szokatlan tárgy jelenléte. :)

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5935 üzenetére

    Ezt eddig teljesen kiesett a képből, mert nem felel meg a 160-170mm rugóút elvárásodnak. Elől lehet hogy beletesznek a csúcsverzióba 170-et mozgó teleszkópot (a többi mint 160-at mozog elől) de hátul mindegyik kiszerelésben "csak" 150mm-t mozog, tehát egy felpumpált trail bike-nak tekinthető, vagy max trail-duro-nak, de semmiképpen se enduro, és végképp nem super enduro.
    Ezt persze neked kell tudnod, hogy változtatsz-e az igényeiden.
    Mondjuk, ha rövidebb 150mm-t hátul mozgó gép is belefér (elől 160mm-el), akkor viszont kategóriákkal jobb gépnek tartom a rail-től a Speci turbo levo 3. generációt, aminek a geója brutál jól állítható, nagyon jó a hangolása, modern geo és az elektromos rendszer vázba integrálása is példás, ráadásul akár itthon is kapható hazai garival.

    Ezeket a rutóút és kategória kritériumok miatt eleve nem ajánlottuk.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5941 üzenetére

    Specinél 170-es rugóúttal van a Kenevo SL, ami egy light assisted ebike. Lényegében az enduro váz egy 35nm-es motorral és kis akksival. A full power ebike-ból a Turbo kenevo az ami 170mm rugóút és rendes akksi van benne. Ennek baja, hogy valamiért még vonakodik a speci kiadni belőle egy frissítést, ami már nagyon időszerű lenn, a jelenlegi verzió nagyon elavult konstrukció, értsd: 27,5 kerék elől hátul, ráadásul elől dög nehéz dupla vállas dh teleszkóp van, ami kocsiban nem szállítható, mert nem tudod a kormányt elfordítani csak, ha leveszed a kormányt.

    Lehet furán hangzik, de igen az az 1-2 cm rugóút hátul számít, igaz nem csak abszolút értékben. Attól függően, hogy a gyártó trail vagy eleve enduro bringának tervez. Máshogy és más felhasználásra hangolják a futóművet, a geóban is lesznek különbségek az enduro garesszívebb és még lejtő orientáltabb hangolású (a trail meg általános felhasználásra jobb, kisebb feature-ök is már élvezetet nyújtanak), illetve az igazi enduro gépek váza is erősebb, nehezebb, hogy bírják a DH és bike park szintű terheléseket üzemszerűen. Egy kemény vonalas enduro (super enduro) gép az bike category 5-ös szintre vannak tesztelve, tehát a DH gépekkel azonos. A trail bike-ok category 4 (illetve egyes könnyebb enduro gépek is), amik szintén nagyon sokat kibírnak, ezek alkalom szerű parkozást és dh-t elviselnek, nem lesz velük baj, de nem az az üzemi felhasználásuk.
    Megjegyzem nem nincs szüksége mindenkinek bike category 5-ös gépre. Ahhoz olyan helyre érdemes járni ahol azt ki tudja a rider használni, meg persze tud annyira birngázni, hogy tudja annyira terhelni. Idővel meg változhat a felhasználási igény, a tudás, ami kiválthatja a váltást, amikor már valóban a bringa a szűk keresztmetszet, de ez egyáltalán nem törvényszerű igény.

    Egy jó trail bike-ot egyáltalán nem szabad lenézni, nagyon jó gépek, nagyon sok midenre alkalmasak és élvezetesek.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Runner_fxr #5945 üzenetére

    Egyetértek. Gyakori, hogy "túl sok" bringát vesznek.
    Csak analóg vonalon nézve, aki nem versenyző és nem jár külföldre parkozni itthon a dh gépeknek sincs sok értelme. E-bike-nál talán annyiból egyszerűbb a helyzet, ha túl sok a bringa a motor szerencsére azt is felsegíti a hegy tetejére, nem büntet meg tolással.
    Néha egyébként az itthoni "menők"-et lesve gyakran leesik az állam, hogy akár mennyivel kisebb gépekkel mennek brutál vadul. :Y

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Atos23 #5975 üzenetére

    A linkelt Giant Stance és a Levo elég más kategória, ami a felhasználást illeti. A speci aggresszívabb terepre született és mint váz valószínűleg jobb (geó). A Brose 1.3 motor viszont nem túl jó hír, majd Runner megmondja miért, illetve a hajtás (11-es gx rendszer lényegében halott, minden 12 sebis) láthatóan nem mai. A 27,5+ kerékméret is lényegében kihalt, nem vált be a piacon, bár ez csak gumi kérdése, ezekbe elvileg a normál 29-es kerék befé, vagy normál méretű gumikkal is lehet használni, akkor jó sok a sárférő hely.
    A Giant ebben a gépben még szintén a régebbi motor generációt használja (ezért bumfordi alul és 70nm, az aktuális motor kisebb és erősebb, lást 2022-es Giant Reign E+ modelleket, nagyon máshogy néz ki, az egy up to date gép, viszont az enduro, nem ilyen rugóút sávban nézelődsz.

    Gari: motorra, vázra járnia kell a 3 év garinak, vázra legtöbb gyártó eleve 5 év meg élettartam garikat vállal. Az akksira viszont az 1 év az általános.

    Nem tudom mi a felhasználási célod, mennyi szintet/távot akarsz tekerni, az 500-as akksi ma már kevésnek számít, inkább a light és a közepes rásegítéses bringákon tartunk itt.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Atos23 #5985 üzenetére

    Valószínű a súly nagyon sokat számít, vagy nagyon magas rásegítési fokozatban mentél.
    A Margit híd (kb 102 m magasan van) - HHH kilátó (kb 490m), tehát kb 390m szintet másztál, ami a teljes akksira vetítve kb 800m körüli lehetőséget jelent.
    A mai bringák igaz 625 és 630-as akksikkal 1500-1700m szintet simán hoznak (nem boost-ban, de traktor maxxgrip keverék, nehéz dh mintés gumikkal). Ezt az 500-as akksira arányosítva kb 1150-1350m szintre jön ki, amihez képest nálad 4-500m elmaradás van.

    Ennyivel pedig nem lehet rosszabb se az akksi, se a motor hatásfoka. Marad a súly, a túlzott rásegítés, esetleg hőmérséklet, bár a 6C azért nem vesz ki annyit belőle mint 0C vagy alatta.

    Használd minél többet az új gépet és sok örömet hozzá!

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Atos23 #5988 üzenetére

    Érdemes játszani a rásegítés testre szabásával. Az előző tulaj is elállítgathatta, de nem is ez a lényeg, nem kell a gyári ajánlásokat követni. Ha van elég profil és mód, akkor azokat tudod optimalizálni hatótáv, illetve a saját erőléted szerint. Ezért sincs általánosan mindenkinek jó beállítás, mert neked kell jól működjön, amit te bírsz. Ahogy pedig majd változik az állóképességed és erőd, bátran hozzá lehet nyúlni újra.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5992 üzenetére

    Megértem, hogy a nagy turbo levo felé hajlasz. A 3 gép közül az a legjobb geo-val rendelkező.

    A moondraker ugyan nagyot gurított annak idején a forward geo-val, de már a többi szereplő meghaladta már ezt. Azon kívül, hogy a reach és az egész bringa nagyon hosszú, minden méretben igaz rá amit éreztél, hogy mivel nagyon hosszú, (a hátulja is) nehezebben fordul, és ma már az általuk használt fejcsőszögek is inkább konzervatívnak hatnak mint a trendet diktálónak. Moondraker-nek nagyon ráférne a teljes modellpalettájára egy geo frissítés. Azt megadom, hogy kinézetre gyönyörűek.
    Trek Rail: ennek a geóját is csak a hosszabb villákkal pimpelték az elmúlt években. Radwelt-et sem értem, hogy szinte csak Trek, és KTM van náluk, miközben a KTM kimondottan generáció hátrányban van a geo-kkal és a felfüggesztés kinematikája is a kezdőknek való, visszatérő vevőnek már nem érdekes.

    A lényeg, hogy szigorúan csak szerintem a Speci a legjobb a 3 gépből (ez a 700-as friss verzió).

    A +1 tippnek a Redwelttől pedig ez: [link]
    Ez felveszi a versenyt a Specivel, sőt egy még játékosabb és könnyű gép.

    Innen már ízlés kérdése, hogy a kettőből melyik nagy Trail gépet választod.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5995 üzenetére

    A 2022-bes Heckler geo-ja olyan szinten up to date, hogy hasonlóan átgondoltat csak a legjobbak tudnak (pl a Speci). Fejcsőszög, reach, nyeregvázcső, stack, láncvilla, stb... a mai bringák esszenciáját adja.
    A hátsó futómű a már jól ismert VPP platform, ami miatt van egy teljesen merev hátsó háromszög, ami egy dupla forgásponton át kapcsolódik az első háromszöghöz. Ez funkticóban lényegében olyan konfigurálhatóságot tesz lehetővé mint a horst link (speci), csak itt nem a láncvillát törik meg mindkét oldalon egy-egy kis csapággyal. A fő forgáspontok csapágyai mind a központi link-ben vannak benne, a karbon vázban egyáltalán nincs csapágy, így azt sose kell feszegetni a karbont. A csapágyakat tartó alu link pedig tartalmaz egy zsírzó szemet, amin keresztül a fő forgáspont csapágyak belülrő zsírozhatók bármilyen hagyományos zsírzóisztollyal. Így a csapágy élettartam annyira kitolódik, hogy a gyártó a fő forgáspont csapágyakra élettartam garit vállal. A VPP-ket nagyon könnyű magas anti squat-ra hangolni, amit a Santa Cruz ebike-ok esetében visszább vesz a jobb tapadás érdekében, miközben egy erős progresszió is van az áttételezésben, ami miatt kevésbé nyeli el az erőt pumpálásnál, szeret ugrani stb...
    Na ennyit a technikai háttérről, csak úgy érdekesség képpen.

    Ha optikailag nem tetszik nem akarlak rábeszélni, ez szubjektív faktor.
    A speci szintén egy rendkívüli gép, nem fogod megbánni annak a beszerzését. Mondhatni kellemes a helyzeted, hogy ilyen gépek között válogathatsz, kedved szerint, a kialkudott ár pedig parádésan kedvező :K

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #5998 üzenetére

    Bírom ezeke a huck to flat teszteket, hogy még mindig csinálják.

    Annak idején, amikor először láttam ilyet, ami feltűnt, hogy a bringa összecsukásakor mennyire nyeklenek nyaklanak a villák (ennek mértéke jobb gyártóknál tervezett a túl merev se jó), a lánc gyakran a földet veri és amikor tényleg összeül a gép a középcsapágy nagyon közel kerül a földhöz, ha nincs vizszintesen a pedál...
    Kerekekről és a ugmikról nem is beszéltünk.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #6006 üzenetére

    Gratulálok! :C
    Ha teszel rá sárvédőt akkor legább a szemedbe nem jut, de a gép akkor is sáros lesz, egyébként meg erre való.
    Használd egészséggel és legyen sok örömed benne!

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz jilian #6008 üzenetére

    Sárvédő: ez erősen subjektív és ízlés kérdése.
    Azt vedd figyelembe, hogy most tél van és minden sárosabb, nyáron vagy egyáltalán nem kell sárvédő, max elől egy pici, hogy por ne menjen szemedbe/szádba.
    Az alsó vázcsövet valamivel lejjebbről, de az xl-es sárvédővel is össze fogja fosni, ahogy ak özépcsapágy és a motor környékét is. Izlésed szerint előre veheted a nagyobb vagy kisebbet, illetve ha szempont a szállítás, akkor érdemes meggondolni melyik nincs útban a bringa autós szállításánál.
    Hátul: télen szintén olyan a gatya mintha... Sárvődőben hátul 3 út van:
    a, a felfüggesztés csapágyakat akarod védeni és arra fókuszálsz. Általában nehéz megoldani, és bringa függő, hogy mihez tudod rögzíteni hátul és a motor mögött mennyi hely van és ott marad-e a sárvédő. Ezek szállításnál és nyáron sincsenek útban.
    b, óriás sárvédő: "segg" védelemre tökéletes a városi bringákon van, valami mindig fel fog jutni, de jóval kevesebb. Ezeknél alul a motornál és az alsó forgáspont védelme nem mindig jön össze.
    c, nem raksz fel semmit, a bringázás szabadsága mint nyáron. Télen a montis nadrág mindig koszos, a java lepereg róla, foltot majd kiviszi a mosógép tavasszal, vagy amikor amúgy is mosnád. Forgáspont környékén sarazás után érdemes mosni, kefélni stb...

    Rásegítés: érdemes rászánni némi időt és több alkalmat és a telefonos appal nyugodtan szabd egyénire és az erőlétednek megfeleőre a rásegítés intenziztását minden egyes módban. Megéri főleg a te erődhöz illő tartomány közvetlen közelébe hangolni minden módot kisebb különbségekkel és a szélsőségesen nagy, vagy kis rásegítést hagyagolni, amit úgyse használsz. Ezzel jóval használhatóbb és természetesebb lesz a bringa.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6042 üzenetére

    Ne sirasd. Az egy light assisted bike rendkívül kis akksival és ahhoz illesztett kis teljesítményű motorral. Ahhoz képest a 20kg súly elég soknak számít főleg felfüggesztés nélküli létére, ekkora súlyból ma már 3x ekkora akksival szerelt és összteleszkópos erős gépek is vannak.
    A Mercitől autókat veszünk bringát nem (nem értenek hozzá, de nem is kell, elég jók másban), max szobadísznek és életérzésnek.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Maximum1 #6048 üzenetére

    Ez első sorban a részedről bringázási technikai tudás hiánya, hogy nem kezeled a súlypontodat, amit tovább erősíthet, hogy ebike-ról van szó.
    Ahogy jilian is írja a 12% emelkedő egyáltlalán nem meredek, ebike-al egy jól képzett rider még a 90-100%-os emelkedőt is meg tudja mászni.

    Amire figyelj oda, egyrészt ne tedd annyira könnyű fokozatba a gépet (hátul 51), mert úgy hirtelen még nagyobb nyomatékot tudsz a hátsó kerékre vinni, ami miatt akár kis többlet pedálerőre is meg tud ugrani a bringa és kerékre áll még emelkedő és kő nélkül is.
    Részedről meg kéne tanulnod jobban adagolni a bringa erejét, valamint ilyen enyhe emelkedőn ne válts vissza ennyire, menj gyorsabban és tekerj minél egyenletesebb erővel (teljes kör irányban) és egyenletes sebességgel.
    Amikor gyökérre/sziklára mész fel ne legyél merev a bringán, mozogj vele. Amikor az ütést kapja az első kerék a karjaidat mint egy teleszkóp használva, engedd magadhoz közelebb a bringát és hajolj rá a kormányra (pontos ütemben, majdnem hozzá is érhet a mellkasod) és csak akkor egyenesedj vissza, amikor már a hátsó kerék is feljött az akadályon.
    A súlypontod minél alacsonyabban tartásával csökken a hátsó kerék túlzott terhelése. Ha van dropper a bingán, akkor technikásabb részeken pár cm-el lejjebb eresztve az ülést még lejjebb lehet vinni a súlypontot.
    Igazán technikás akadály esetén pedig azt a nyeregből kiállva lehet teljesíteni a bringával együtt mozogva, akár az első kereket az ütés elviselése helyett felkapni, majd csípőt előrevinni, kormányra ráhajolni, a hátsó kereket ebből a pózból felrántva vissza lehet térni az alap tartáshoz.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6058 üzenetére

    Ha meghatározod, hogy milyen felhasználási célra keresel bringát és egy tól - ig budget-et, akkor szerintem itt a csoportban valamit ki tudunk hozni.
    Mondjuk én inkább a MTB vonalhoz értek.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Somatom #6060 üzenetére

    Az emelkedés %-ban kifejezve nem azonos az emelkedés szögével. A %-os emelkedés az lényegében annyi, hogy adott távolság alatt (méterben kifejezve) hány métert emelkedik a szint, tehát a 100m-en 100m az 1:1 arány a 100% emelkedő, ami 45 fok. Ez tényleg elég durva.
    Itt játszanak a témával mit tudnak megmászni [link]

    A mászás nehézségét nagyon jól látod, az elkaparás, hanyattesés, egyenletes tempó, elindulni már nem lehet. Ezek egyáltalán nem olyan evidens dolgok, mint sokan hinnék, erő és tudás is kell hozzá még elektromossal is, amit linkeltem ott is profi emberkék játéka.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Maximum1 #6065 üzenetére

    25%-on még halmozottabban igaz, amit írtam, hogy bringás technikai tudás kell hozzá. A bringa nem fogja tudni helyetted megoldani. Figyelj oda azokra, amiket írtam és persze gyakorlás, gyakorlás és gyakorlás. Egyre jobban fog menni.
    A hézagoló kivétele is segít és a dropper lejjebb eresztése is.

    Amikor új volt az emtb-m nekem is sok bajom volt a mászással, kimondottan béna voltam vele fölfelé a nagyon köves szakaszokon. Elkapartam, emelkedett az eleje, levertem a pedált, rosszul egyensúlyoztam és megtört a lendület stb... most se vagyok profi mászó, de már sokkal ügyesebb vagyok és még van bőven amit tanulhatok a többiektől. A gyakorláshoz pedig tudni kell mit kéne másként csinálnom, mi a hatékony technika. A fölfelé menetek meglepő módon sokat fejlesztették az egyensúly érzékemet, ami bringás mértékben pár éve még a béka segge alatt volt :DDD és ma se vagyok egy nagymester.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz gbors #6061 üzenetére

    pl az új canyon spectral: ON
    900Wh akksival és elől hátul 150mm rugóút, igazi terepre való gép, mindene sokkal strapabíróbb kerekek, gumi stb...
    Felhasználásban nagyon más cél és más világ mint a kontrasztba állított merci bringa.
    Kisebb akksi és motor vonalon pedig kis és közepes rásegítésű gépek 17-19kg tartományban mozognak a jobb összteleszkópos hegyi gépek.

    Viszont én tényleg a montikat ismerem, így nem biztos, hogy neked releváns, ha én eMtb-ket ajánlgatok.
    Túrázós ebike-nak lehet más is venni, ellenben ott a súly jóval nagyobb, egyúttal annyira nem is számít, lehet nehezebb, olcsóbb anyagokból, nagy akksival, nagy hatótávval.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6076 üzenetére

    Azt jól értem, hogy inkább aszfalt és max földút a túra útvonala, technikai kihívást jelentő terep nincs a repertoárban.
    Ez esetben hátsó felfüggesztésre nincsen szükség, hogy növelje az árat, elől azért jó ha van. A használt megoldásokat nem zárnám ki, mert volt sok covid-os bringa vásárlás, amik kevés km-el most kerülnek a másod piacra. Az elektromos rendszer és annak javítása az a felhasználó részére nem elérhető dolog, ellenben rendszeres karbantartást se igényel. Maga a hajtás többi része azonos az analóg bringákkal, csak mivel többet mész, és több a nyomaték ezért a lánc, fogsor stb... gyorsabban kopik, és persze a lánc tisztítás és kenés kritikusan fontos a részedről.

    Még konkrté típusok nélkül, amit gondolj végig milyen elvárásaid vannak a hajtással szemben:
    A legtermészetesebb és kerékpárszerű érzést a középmotoros és nyomatékszenzoros rendszerek tudnak. Ezeknél ahogy tekersz teljesen intuitív módon adagolod és szabályozod a motor erejét azzal, hogy te milyen erősen tekersz. Ezek a rendszerek drágábbak mint a pedál szenzorosok, amik olcsóságért cserébe teljesen más érzetet keltenek és a fokozat kapcsolón kívül más ráhatásod nincs a rásegítés mértékére. Ebből az is adódik, hogy az agymotoros gépek között nem nagyon van nyomaték szenzoros.
    Másik lényegi különbség a láncváltó kontra agyváltó. Agyváltós rendszert lehet szíjhajtással kombinálni, ami egy jóval gondozás mentesebb hajtást tesz lehetővé. Ezek viszont nem alkalmasak terepre, míg közlekedési vagy akár túra célra (ahol nem rázkódik nagyon) egy gondozásmentesebb rendszer lehet. Terep felhasználásra viszont csak láncváltó és középmotor, amire neked nem biztos hogy szükséged van.

    Az élmény miatt én a középmotor meglétét javasolnám, míg az agyváltó + szíj kontra láncváltó témában a felhasználásod alapján nézheted az irányt.
    Olcsóbb új gépeknél még gyakori csapda, hogy nem aktuális, hanem korábbi generációs motor és elektromos rendszer van a gépben. Az újak előnye mindenképpen az erőn és funkciókon túl a kiforrottság és a kisebb hibalehetőség, kisebb méret/súly, jobb paraméterezhetőség.

    Ezeket gondold végig, ha esetleg mutatsz néhány gépet, ami a kérdések megválaszolása nyomán neked megfelel és tetszik (ár függetlenül), akkor mi is jobban el tudjuk képzelni a mezőny melyik részéről ajánljunk típust.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz gbors #6078 üzenetére

    Egy trekking meg egy trail, vagy enduro eMTB azért nagyon más kávéház. A jól felszerelt eMTB-k jó súllyal igen komoly áron érhető el és olyan alkatrészek vannak rajta, amik egy túra felhasználáshoz fölöslegesen sok vonalat képviselnek: drágák, könnyűek és ha nincs terep, akkor fölöslegesen erősek.
    Egy trekking gépnél az se gond, ha 27 kg, mert a hajtás megoldja a többit, nem érzed a súlyát (max pakolásnál), ott nem kell a legmodernebb karbon technológias váz se. Az emtb-k geometriája is terepre van kitalálva, már egy trail gép is úgy van kitalálva, hogy az ülő póz mászás közben kényelmes és lefelé meg a nyeregből kiállva mész egész végig. Nem arra valók, és nem arra optimalizálták őket, hogy órákat a nyeregben ülve vízszintesen tekerj, arra nem lesz kényelmes.

    A lényeg, hogy a jó bringa nem egyetemes igazság, a felhasználás tekintetében az adott személy számára kell jónak lennie. Hiába mondanám, hogy nekem milyen 22,5 kg-os 170mm rugóutas enduro emtb-m van, ami nekem a legjobbjáték, de neked lehet csak egy szép tárgy.

    Persze vannak rövidebb rugóutas kevesbé aggresszív geometriájú emtb-k is, akár hátul merev verziók. Ezektől se várd el a 20-23kg súlyt, mert ebben a kategóriában senki se fizetne meg egy 4-5 millás gépet, ezért ésszerűen a cél felhasználás szükségleteihez olcsósítják a gyártók.
    Ha nem tetszenek a trekking gépek a rövidebb rugóutas, akár merev emtb-k még érdekesek lehetnek neked. A súlyt viszont tényleg ne misztifikáld túl.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6079 üzenetére

    A használt cube sokkal jobb felszereltségű és abban egy aktuális jó méretű akksi és a teljes tudású bosch gen4 rendszer van (625Wh), míg a haibike-ban egy régebbi gen3 motor kisebb akksival (400Wh). Ettől olcsó a haibike.
    A cube esetében ami kockázat, hogy volt-e már rajta (és mikor) hajtás cserélve (fogsor, lánc, lánctányér), mert ha az az első teendő, akkor az vétel után rögtön 100 ezres azonnali kiadás lehet. Lánckopás és ha az nem volt időben cserélve a hátsó fogsor cseréje is szükséges lehet. Ez a kritikus mindig. Ha az a válasz, hogy nem volt cserélve, akkor 4000km után az egész már rég odavan. Ennyi km-nél már 3-4 akár 5 láncot le lehet rúgni egy emtb-vel.
    Motornak a 4000km nem vészes, ami kérdés hogyan tárolták, töltötték az akksit.

    Élettartam: inkább az elektromos élettartama a limitáló a többi sokáig elmegy. Egy ebike motor a gyártó szerint 40-50 ezer km élettartamra van tervezve, az akksik is kb 10 évig elvannak, ha 500 töltési ciklussal heti 1x teljes kapacitás kihasználást számolunk.

    Vásárlásnál én egyébként új bringa párti vagyok (meg tudom venni) és akkor nem kell aggódni megvezettek-e, van-e buktató és persze van egy rakat garancia az elektromos rendszerre, a vázra stb…
    Használtan jó szívvel talán a pár 100 km-es szinte új gépek, amik még jók lehetnek (civid vásárlások), ki lehet fogni.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz JoinR #6081 üzenetére

    A magic mary és a smart sem nagyon más kávéház. A bringád csak így gyors ránézésre alkalmas a terep használatra. Kérdés az, hogy ténylegesen hova akarsz vele menni, mire akarod használni. Ami érdekes, hogy én pont kimondottan sokat járok bikeparkba, de pont eszem ágában sincs bikepark gumikeveréket használni egyik gyártótól sem.
    A park gumi azért tudnak olcsóbbak lenni, mert egyszerűbb keverékből vannak, akár nehezebb is lehet, inkább a tartósságra vannak kihegyezve az adott mintával és talán jobban bírják a keményebb felületeket és blokkoló kerekeket. Maximális terep tapadást viszont sose ezek fognak adni, ahhoz jóval puhább és többféle keveréket használó , spécibb oldalfalú gumik jelentik. Igen annak ára van, azok a verziók, amik maximális terep teljesítményre vannak kihegyezve minimum duplájába kerülnek mint amit linkeltél park gumi, vagy akár még többe. Ebből is látszik a létjogosultsága a park guminak, aki gyorsan koptatja annak egy pénztárca barátabb megoldás. A drága csúcs gumik 1-1,5 szezont mennek el max, ha használva is vannak, amit egy defekt (kivágás) akár azonnali cserére is késztethet.

    De visszatérve az origóhoz, hol és hogyan szeretnél menni a bringával, amihez gumit keresel?

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6088 üzenetére

    Azért nem akartunk elijeszteni az ebike-októl.
    Mi is magunkból indulunk, mi az ami nekünk megfelel, vagy minimum szint. Egy jó eMTB kb 5000€ ártól jó és nincs benne fájó kompromisszum, de mi kemény terepes szemmel nézzük a gépeket, ami egyáltalán nem átlagos felhasználás. Én úgy használom a gépet mint egy verseny technikát és annyit is kap, ebből adódóan minden üzemórás jelleggel használódik és annak megfelelően szervizelem és tartom karban, hogy mindig a tudása maximumát tudja hozni. Nálam nincs olyan, hogy “szinte tökéletes”, vagy “egész jó”, “elmegy még”.

    Érdekességképpen, ami JoinR linkelt bringát mint fully emtb, egész baráti áron van. Persze bele lehet abba is kötni (váltásba főleg), de villany rendszere up to date, a fékkel is meg fog állni a legmeredekebb lejtőn is, simán jól tudja vele érezni magát terepen. Neked pedig nem is feltétlen terep bringa kell.

    Járj nyitott szemmel jönnek itt még akciók és készlet kisöprések.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz gbors #6092 üzenetére

    A bérlés és kipróbálás egy remek ötlet. Egyre több helyen van rá lehetőség, ráadásul így lehetőséged van arra, hogy különböző stílust és felhasználásra alkalmas gépeket kipróbálhass anélkül, hogy milliókat tolnál bele. Itthon is egyre több a lehetőség, Ausztriában meg…. egészen hétköznapi.
    Ha már akciók. Kirándulós, túrázós merev emtb: [link] 2500 € alatt, 625 Wh-s akksi, bosch és 22,5 kg. A márkát meg ismerjük. Szórják ki a 2022-es modelleket.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz JoinR #6093 üzenetére

    Ebike-nál a gumi súlya kevésbé fáj, mint analóg gépnél, miközben ha tényleg terep akkor a bringa nagyobb súlya miatt könnyebb erősebben terhelni a gumikat és nem árt egy erősebb oldalfal.
    A magic mary egyébként egy nagyon jó minta.
    Ha ez tetszik, akkor azt ajánlanám, hogy előre magic mary és hátra pedig a big betty-t tedd fel, ez a schwalbe hivatalos és kedvelt párosítása.
    Magic mary-ből neked elég a soft keverék, míg ebikera a trail casing-et nem ajánlom inkább a ground-tól indul a móka. Ha súlyt spórolsz azt is csinálhatod, hogy hátulra erősebb és nehezebb gumit teszel, az több büntetést kap, oda ground, vagy gravity casing, de ha spórolsz, akkor egy big betty bikepark gumi is mehet hátra, előre meg egy könnyebb oldalfalú magic mary jobban tapadós soft keverékkel.
    Ultra soft-ot hanyagolhatod nyugodtan.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ixion77 #6097 üzenetére

    Jól látod.
    A felszreltség mindig olyan, hogy adott gép különböző felszerelétségű verzióiban szokott lenni egy pont, ameddig nagyon megéri a felárat és az egyel drágább kivitelt venni.
    Amíg az olcsóbb gép azon fájó spórolásait cserélik jobbra, amelyeket az ember szíve szerint rögtön már használat előtt dobna és jobbra cserélne, addig mindig megéri egyel feljebb menni a termékpalettán. Ilyenkor az a pár száz EUR sokkal kisebb kiadás mint mondjuk egy tök új és komolyabb villa, hajtás vásárlása lenne.

    Én azt a vonalat képviselem, akik azt mondják, hogy azt a bringát érdemes venni, amelyiken a felfüggesztést (se elől se hátul) nem kell lecserélni.
    Az enduro vonalon egy másik teleszkóp 900-1500€ és egy hátsó tag se olcsó, tehát a cserével pénzügyi személettel már nem lehet jól járni. Arról nem is beszélve, hogy a hátsó tag egy komoly bringa gyártó esetében az adott gyártó adott modelljéhez igazítottan van hangolva (már eleve úgy szállítja a fox, vagy rockshox). Egy cserével pedig ez a hangolás elvész.
    Ezzel szemben gyakori, hogy a belépő modellek pont itt spórolnak és vásárlás után pár hónappal egy felfüggesztés cserére több pénzt locsol rá a vevő, mintha eleve az egyel jobban felszerelt gép felárát kifizette volna és akkor ráadásul másból is jobbat kap.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #6121 üzenetére

    Belegondolva ez egy elég nehéz piac és nehéz belőle üzletet realizálni.
    Valljuk be Magyarországon és a világban minden nagyvárosban a kerékpár egy eléggé magas kockázatot jelentő céltárgy a biztosítási oldalról, lévén igazán hatékony vagyonvédelmi megoldás nincs, miközben a lopás kockázata rendkívül magas, ha utcai lekötés is szóba jön az otthoni tároláson túl.
    Annak az esélye, hogy egy akár 2-5 milliós gépet 1 éven belül az utcáról ellopjanak simán lehet 80% a valószínűséggel (akár 100% is), akkor nem tud létrejönni a közös kárközösség rendszere. Ahhoz, hogy a biztosító ne csak jótékonykodjon, olyan magas díjat fog tudni meghatározni az extrém magas kockázatra, amit a biztosítási díjat fizető nem fog megfizetni, mert a vagyonbiztosítás értékével vetekedne.
    Ha létezne érdemi védelmet nyújtó rendszer, akkor talán, közben egy bringát jól lekötözve is könnyű megrongálni, vagy akár egyes alkatrészeit róla leszerelni, amik külön külön is igen drága tételek.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz gbors #6135 üzenetére

    Amit tudunk az a bringás pedálfordulata és jól látod az nem 1:1 áttétellel egyezik a motor valós furdulatszámával.
    Sajnos a motor valós fordulatszámát nem ismerjük csak a gyártók, vagy aki valós technikai specifikációt ismer, mert belül mind áttételezve van és a gyártó ilyen adatot nem ad ki.
    Magának a hajtásnak (lánc és a külső hajtás) az 50-es pedálfordulat nagyon nem tesz jót és persze a bringás térdének sem. A megjelölt 70-80 közötti tartomány a pedál fordulatra vonatkozik és a motorok teljesítmény görbéi is úgy vannak hangolva, hogy erejük legjavát ebben a 70-80-as pedálfordulati tartományban adják, akármilyen motor fordulat is áll az egész hátterében.
    Abban viszont nagyon eltérnek a motorok, hogy milyen széles tartományban képesek a névleges legnagyobb nyomatékot, vagy teljesítményt leadni és ezt érezni is, amikor tartományra kívül kerül a rider (túl alacsony, vagy túl magas pedálfordulattal), akkor bizony a motor nem lesz olyan lehengerlő.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz gbors #6145 üzenetére

    Teljesítmény = fordulat x nyomaték.
    Tehát alacsony pedálfordulattal egy adott teljesítmény leadásához nagyobb nyomatékra van szükség mint magasabb pedálforuldat esetében. Ezért alacsony fordulaton jóval nagyobb terhelést kap a lánc, a hátsó kazetta és az első lánctányér is, amitől ezek mind gyorsabban kopnak. Ez ugyanúgy igaz a térdre is, térdfájdalomhoz vezet, ha nagyobb nyomatékkal tekerés, b verzóként a nagyobb izomerő kifejtés nyomán hamarabb elkezd a comb savasodni szemben azzal, ha pörgeti az ember és a teste kardio rendszerét használja.
    A vidéki triálozó nénik nem számítanak, ők nem adnak le érdemi Wattokat.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz LZs?! #6144 üzenetére

    Az, hogy teljesen lemerült fél év alatt az nem normális, viszont ennek elkerülése érdekében te is tehetsz bőven.
    Ha hosszú ideig nem használod a bringát, akkor az akksit 60%-ra töltöd és úgy tárolod le, semmiképpen sem 100%-on.
    A letárolás szónak pedig szintén jelentősége van, ilyenkor az akkut érdemes kivenni a bringából (így a bringa bitzosan nem tudja szívogatni belőle a töltsét) és szoba hőmérsékleten tárold. Télen egy garázsban, fűtetlen tárolóban, ha lehal az akksi ne csodálkozz, azt nem szeretik. A nyári hőséget szintén nem szereti.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz gbors #6161 üzenetére

    Ez edzettség kérdése is, hogy kinek hol működik jól a szervezete, izomzata, hol teker és milyen teljesítményt kell leadnia.
    Sima matek szerint mondjuk egy síkon tekerés 100W-al 50-es pedálfordulaton 19Nm nyomatékot igényel a hajtástól és a lábadtól, míg 80-as pedálfordulattal csupán 11,9Nm. Egy emelkedőn ha 300W a cél (átlag ember számára is elérhető teljesítményeket írod direkt), akkor egyre jobban számít, hogy 57Nm vagy 36Nm nyomaték kell és ahogy nő a teljesítmény egy versenyzőnél ezek egyre erősebb különbségek.
    Aki nem tud pörgetni (országútisok 90 rpm-ig is felmennek) annak a gyengébb, edzettlen keringési rendszer az oka, amit kompenzálni lehet izomerővel egy bizonyos ideig. Viszont egy jelentősebb teljesítmény leadásnál már nem fog működni.
    Alacsony teljesítmény leadás mellett (sík úton könnyed gurulászó túrázás) ennek a pörgetésnek már nincs jelentősége, ahogy Digit is írja.
    Valószínűleg ekkor érzed, hogy kényelmesebb hosszabb távon.

    Viszont ez egy ebike topic, tehát számoljuk hozzá, hogy a saját teljesítményedet a motor megszorozza még 2-3x-al és máris nagyobb Wattok és nyomaték jön ki. A te térdednek nem fog fájni, neked kényelmes és érzésre fenntartható lesz. Viszont ezzel együtt észrevételnül jobban megterheled a hajtást és annak nyomán a pénztárcádnak.
    Ha ezzel tisztában vagy és elfogadod onnantól már egy tudatos döntésről van szó.

    [ Szerkesztve ]

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz DigitXT #6178 üzenetére

    Van itt még egy fogalom zavar. Az 5-10km-re fagyizni járás nem nem hobbi bringázás. Amit te leírsz azt úgy hívják alkalmi, vagy eseti bringzás.
    A hobbi bringás az szeret biciklizni és a hobbisták annak ellenére, hogy nagyon messze vannak a versenyzők teljesítményétől, jó kondiban vannak, örömből, vagy akár a saját határaik feszegetése céljából tekernek és nem okoz nekik gondot egy hosszabb idő, vagy távolság leküzdése.
    Megnyugodhatsz nem vagy még öreg, akkor mi minek számítunk? :DDD

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz DigitXT #6196 üzenetére

    Persze, hogy van létjogosultsága az alkalmi bringázásnak, semmi kifogásom ellene. A kategóriák pontosabb szétválasztására hívtam fel a figyelmet, mivel a fórum jelentős része hobbi intenzitással nyomja és mivel te is ezt a nevet említetted, kialakult egy éles különbség a pedálfordulat témában, ami egy hobbistát érdekel. A megfelelő kategóriában nézve viszont könnyebb mindenkinek elengedni ennek a témának az erőltetését.

    Az alkalmi bringázással tényleg semmi gond, sokkal jobb mint kocsival menni fagyizni, mind egészség, mind fenntarthatósági szempontokból. Szóval ne hagyjátok abba! ;)

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Somatom #6200 üzenetére

    Az autó költségeknél gondolom beleszámoltad az üzemanyagon kívül a vételár (amortizáció), az adók, biztosítás, szerviz költségeket, és fenntarthatósági oldalon a mindehhez kapcsolódó teljes gyártási, szerviz, töltőhálózat infrastruktúra CO2 kibocsátást is ugye? ;)

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz StLui #6213 üzenetére

    Jó hogy behoztad a terep felhasználást!
    Amikor komolyan terepezünk onnantól a bringa minden egyes alkatrésze üzemórássá válik a nagy intenzitású igénybevétel és kopás miatt.
    Ennek az autós megfelelője nem a polgári közlekedés, hanem az autó versenyzés, mondjuk a rally. Na annak az éves versenyeztetése sok százmilliós, akár milliárdos budget-et emészt fel, hogy működjön az autó és a csapat. Ott egy lengéscsillapító nem hogy 100 óra, hanem egy saras verseny alatt 1 hétvégén 2x csere és persze versenyautóra nincs casco, ott minden törés saját zseb.
    Ehhez képest egy enduro ebike bekerülési értéke és éves üzemeltetése szotyi. :D
    Adrenalinban pedig nagyon ott van.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ijk #6322 üzenetére

    Ha jól értem commuter bike-ot keresel, tehát munkába járni. Ahogy a listázásaid látszanak azt vehetjük egy hajlandósági keretnek, hogy annyit tudsz és hajlandó is vagy a témára szánni.
    Azt szerintem jól teszed, hogy szíjhajtás vonalon nézelődsz a munkábajárós vonalon.
    Szintén ilyen munkába járásra mind az agyváltó, mind az agymotor is vállalható mint megoldás.
    Amin érdemes gondolkoznod és kipróbálnod, hogy dönteni tudjál:
    - Próbálj ki egy nyomatékszenzoros középmotoros gépet és egy agymotorosat, hogy legyen elképzelésed róla. Simán lehet, hogy az agymotor érzetét rögtön ki is zárod, a középmotoros nyomatékszenzoros természetesebb érzetéhez képest, de ezt neked kell megítélned mivel tudsz kibékülni és a próbánál nincs jobb módszer, akár mit is tanácsolnánk.
    - akksi: mekkora akksira van ténylegesen szükséged a munka - haza járáshoz, mennyi a táv, mennyi a szint benne és ezt mi az ami télen csökkent akkukapacitással is teljesíteni tudja. Nagy valószínűséggel erre azért nem kellenek a 6-800 Wh-s akksik, mint a nagy szinteket mászó emtb vonalon, ezért jó tisztán látni, hogy ne vegyél fölöslegesen nagy, nehéz és drága akksis bringát, viszont a célodnak feleljen meg. Itt lényegében egy sima matek meg tudja mondani neked mekkora akksi kell neked mennyi tartalékkal.
    - váltó: mondhatnám, hogy azért valahol legyen váltó a gépben, hogy az agyváltó vagy pinion, a commuter vonalon talán mindegy (agyváltók jó sokat elmennek erre a célra jók). Itt talán az lehet a döntő, hogy az első kérdés alapján milyen motorban fogsz gondolkozni és ahhoz milyen váltás párosítható.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Dr.FantastiK #6349 üzenetére

    Gondolod, hogy egy 1,6 millás bringát olyan helyen fog tárolni, ahol bárki hozzáfér?
    Ez itthon nem a lelakatolós bringa kategória, hanem a zárt végpontok közötti közlekedés eszköze, különben túl nagy a lopás kockázata.

    Esetleg tapasztalatból írod az esetet? Ha igen akkor sajnálom.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ijk #6425 üzenetére

    Az itt a furcsaság, hogy kerékpárúton a megengedett legnagyobb sebesség 30 km/h. Így a 25 kmh-s tiltás akár eroller, akár pedelec elég furcsán hat, hogy miért vannak lejjebb korlátozva, mint mindenki más. Ez következetlenségnek tűnik a szabályozásban, vagy csendes csatlakozás a többi európai ország szabályozásához.

    Nekem a saját ebike-ommal (igaz az terep gép) az a tapasztalatom (shimano motor), hogy 25 kmh-nál veszi el az erőt nem kezd el visszafogni 22-nél, tehát konstans 25-el haladás a transzfereken kényelmes folyamatos haladást biztosít.

    A legnagyobb vicc meg az, hogy már 4 éve beszélik, hogy na most jól belekerül a kresz-be az eroller, március végén írták, hogy itt van a végső megoldás az az 1 mondat plusz, amivel a kerékpárokkal azonos kategóriába teszik be a max 25 kmh-s rollereket. Elfogadva persze máig nincs ez a "bonyolult" változtatás, nyilván rendkívül megterhelő szellemi munka egy eddig is gyakorlati alapon evidensnek vett elv 1 mondatát 4 év alatt betenni egy jogszabályba.
    A kötelező kresz tanfolyammal meg senki se foglalkozik, pedig az alap tudás hiánya a legnagyobb veszély a közelkedésben résztvevőktől.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Vitee #6429 üzenetére

    Pont most jöttem haza államokból és nagyon sok ilyen gépet láttam a városokban is, mint amit mutatsz. Szinte az összes futár ilyet használ, meg úgy általában is nagyon elterjedtnek láttam. Tekerni senki se tekerte, motorként használták autó, vagy tömegközlekedés helyett. Mentek a bringa úton meg mindenhol, sisakban, konfliktust nem okoztak mindenki tudta hogyan kell kezelni a talalkozást.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz Ijk #6434 üzenetére

    A 25-30 közötti kitekerés és annak érzete nagyon eltérő lehet. Erősen függ attól, hogy milyen gumi van a bringán, mennyire gördül könnyen, milyen a kerekek súlya, milyen a pót, amiben tekersz (légellenállás). Egy kis gördülési ellenállású gumival önmagában nem gond tovább gyorsítani, az viszont egy más kérdés, hogy neked ez hogyan esik. Amikor 25-ig gyorsan felérsz és nem segít tovább, utána az a maradék 5 kmh többszörös erőfeszítést jelent a már eleve nagyobb légellenállással és a motor segítsége nélkül, ami érzetre a korábbi könnyedség után akár fal érzetet is kelthet, pedig valójában alig nehezebb mint analóggal, de addig a pontig nagyon más volt és úgy fogod érezni nem éri meg gyorsabban menni.
    Ebike-nál a legkönnyebb a gyorsítási élményt megszokni, így utána egy analógra felülve nem is a végsebesség a zavaró, hanem az, hogy még erősen tekerve is alig gyorsul egy ebike-hoz képest.
    Munkába járási időben valószínűleg többet hoznak a sokkal intenzívebb és rövidebb gyorsítások (10-15m-en belül már 25-el mehetsz ebike-al, ha te is hajlandó vagy beletenni - simán legyorsulod vele az e-rollereket is), ami következtében az idő nagyrészében ténylegesen 25-el mész, szemben azt a pár alkalomat és azt a rövid ténylegesen kitartott időt, ameddig a te 5-7 km-es távodon folyamatosan tartani tudod a 30 kmh-t analóg géppel.
    Szóval nem biztos, hogy érdemes ezen az elméleti max sebesség különbségen ennyit pörögni. Mennyire valós igény ez, vagy csak megszokás. Közlekedésnél teljesen éretelmetlen ego harcokat vívni. Mi van akkor, ha néha elmegy melletted 1-1 futár 30+ tempóval? Giro-n vagytok, verseny van? Pénzdíj jár érte? ....
    Tök más a kettő, alma - körte kérdés.

  • sebgutkopf

    őstag

    válasz nagylaci32 #6435 üzenetére

    Csak találgatni tudunk, hogy mi a célja, én a jogharmonizáció és egyeztetés hiányát tartom valószínűbbnek. Bürokrációban gyakran nem tudja a bal kéz mit csinál a jobb, többnyire nem ilyen átgondoltak a szabályok. De akár tévedhetek is és a te elméleted lehet a bufutó, ez nem fog kiderülni.

    Emelkedő: A 250W az közel sem olyan sok mint hinnéd. Enyhébb emelkedőn valóban lehet ezekkel menni 20+ tempót, viszont azt nem 250W-on érik el, a motorok olyankor 5-600W körüli teljesítményt tolnak ki magukból, amit korlátlan ideig nem tartanak. Ez hogy melyik motor meddig mennyit tart ki és hogyan felel meg a hivatalos 250W tartósnak azt valami gyári emberke tudná megmondani, én erre még sehol, senkitől se kaptam kielégítő választ.
    Meredekebb emelkedőkön viszont ezen megnövelt teljeítménnyel nem hogy 30-al, de még 20-as se tudnak menni (vagy 15-el se ha még keményebb a kaptató). Nem véletlen van váltó rajtuk, vissza kell gangolni egy meredek mászásnál, viszont még ígyis látványosan gyorsabb lesz fölfelé mint az, aki csak saját erőből teker.

Új hozzászólás Aktív témák