Új hozzászólás Aktív témák
-
-
nagyúr
Az emberi test alkalmazkodik, de eddig csak súlytalansággal kapcsolatos tapasztalataink vannak, tehát "1G" alatt mi történik az emberrel. A mostani tudásunk szerint akár 2-3 év folyamatos súlytalanság után sem probléma visszatérni a Földre, noha nyilván idő kell, amíg visszaszokik a szervezet a gravitációhoz.
Pozitív nehézkedés terén az eddigi tapasztalatok hozzávetőlegesen:
~50G lassulás századmásodperces ideig
~25G pár másodpercig
~10G max. két percig
~6G max. 10 percig
~4G max. 3 óráig
~1,5G max. 12 óráigElvben 1,2-1,3G-s gyorsulást huzamos ideig, ha hozzászoktatjuk a szervezetet, elviselhető, de kétségkívül megterhelő.
@Schawo: A The Expanse-ban is megoldották - ugyebár speciális drogokkal tömik a testet.
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Cathulhu
addikt
-
titán
A sok üzemanyag miatti nagy tömeg gyorsításához nagy tolóerő kell, amihez még több üzemanyag, amihez még több tolóerő, és így tovább. Marsra eljutni toronyiránt a nap teljes tömege sem lenne elég üzemanyagban (hasraütéssel).
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nagyúr
Érdekes egyébként, hogy per pillanat sem az aktuális NASA Mars reference mission, se a SpaceX ITS-e nem számol mesterséges gravitációval. Mivel nincs tapasztalat vele (folyamatosan voltak elképzelések, akár az ISS-en is végrehajtott kísérleti forgó modulos megoldásokra), így mindenki kerülni kezdte, mert drága és/vagy körülményes a kivitelezése.
Olyan hajtómű, amely folyamatos 1G-s gyorsítást tudna akár csak egy Föld-Mars úton, kb. kivitelezhetetlen nem csak a mostani, de a horizonton lévő hajtómű-megoldásokkal. A NERVA és hasonló nukleáris meghajtásokkal elvben lehetséges lenne akár az 1G is (de ennél jellemzően jóval kisebb, cirka 0,3-0,4G-s gyorsítással számoltak), de az sem működhet reális tömeg-üzemanyag arány mellett tovább cirka egy óránál. Így pedig az út még a legjobb esetben is 90 nap. Vagyis a hátralévő időben súlytalanság vagyon a fedélzeten.
Amelyik hajtómű meg folyamatos működésre képes (Hall-effect, VASIMR, stb.), azok annyira gyér tolóerőt adnak le, hogy kb. egy ezred nagyságrendű G erő lenne a gyorsítás.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Cathulhu
addikt
A forgo megoldas sem a legjobb, inkabb csak a kenyszermegoldasok kozul talan ez a legelerhetobb. Nagyon furcsa dolgokat tud am az muvelni, en lehet hamarabb lennek rosszul az ilyen "gravitacioban" mint a 0G-ben.
Ashy Slashy, hatchet and saw, Takes your head and skins you raw, Ashy Slashy, heaven and hell, Cuts out your tongue so you can't yell
-
nagyúr
Egy jó nagy átmérőjű gyűrű a hajótestre, amit csak egyszer kell meglökni és forogni fog (a hajóval együtt, de a hajótesten belül kvázi mindegy).
Annyiból azért nem, hogy a tartályokat ennek megfelelően kell kialakítani, hiszen a tartályok palástjára "kenődik fel" az üzemanyag.
Jobban járnak, ha kísérleteznek vele, mert a jó esetben 90 nap is sok szerintem teljes súlytalanságban,
Fél éveket vannak fent mostanság átlagban az ISS személyzetek, és teljesen jól elvannak visszatérés után is.
"képzetlen embereknek" (ISS-en képzett űrhajósok vannak tudtommal, nem űrturik) meg pláne.
Képzettek, de fizikálisan csak az átlagnál valamivel jobb erőlét adott, fent is kell folyamatosan sportolni (futógép, szobabicikli, stb.), de semmi olyasmit nem várnak el, amit egy átlagember ne tudna megcsinálni.
Továbbá a a centrifugális erő megadja a "szilárd talajt", jobb hatással lenne az utasokra: a súlytalanság biztos jópofa dolog, de kétlem, hogy hónapokon át 0-24 is az lenne. Jobban pihennének az emberek, esetelges rosszullét esetén kizárható az "űrbetegség", kevésbé technikás mosdók kellenének, stb.
Igen, a mesterséges gravitáció jó dolog, de komoly problémái is vannak.
1.: Ahogy Andrew említette már, bizonyos rosszullétet okozhat az, hogy eltérő oldalirányú sebesség van a lábad és a fejed között. Na az ilyenek miatt kellenének a kísérletek, hogy vajon huzamos időn át hogy tolerálja ezt az emberi szervezet.
A "Komfort zóna", függően attól, hogy hány fordulat/percel pörög a modul és mekkora a rádiuszaAz elméleti számítások szerint viszont több száz méteres forgó szekció, és percenkénti 1-2 fordulat lenne az a határ, aminél feltehetően nem lépne fel komolyabb hatás (2 RPM és 1G esetén 223.49m rádiusz lenne ez).
Tessék, itt egy kalkulátor, ahol tudsz játszani az értékekkel...
2.: A fentiből következik, hogy nagy méretű járművet kell építeni. A fent említett, 447 méteres forgó modul nagyobb, mint bármi, amit a világűrben létrehoztunk vagy építettünk. Az ISS 72x108x20 méteres, viszonyítás képen.
3.: Számolni kell a Coriolis-erővel, ez persze megszokás kérdése, de ezért is zseniális az The Expanse TV-sorozat, ahol megmutatják ezt (sajnos csak egy jelenetben, később már tojnak rá... )
Így néz ki
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.