Új hozzászólás Aktív témák
-
és akkor elővesszük az értve olvasás képességét:
amikor megállok tankolni, nem azt számolom, hogy mennyi MJ megy bele a tankba percenként. nulla értelmű információ. azt számolom, hogy az autópályáról való letéréstől az autópályára való visszagurulásig mennyi idő telik el, és közben mekkora hatótávra tankoltam. vagyis nem, hanem hogy elég legyen hazáig minden. és a mindenbe a hólyagom szabad kapacitása is beletartozik.tehát ha egy bmw i3-at fel tudok tölteni annyi idő alatt egy Pest-Debrecen távra, amennyi idő alatt megtankolom a mostani autómat ÉS KIMEGYEK A BUDIBA (ezt a kitételt nem sikerült észrevenni), akkor nekem az elektromos autó már jó lesz. A porsche 350 kilowattos töltője 10%-ról 80% fölé 3 perc alatt tudja feltölteni a bmw i3-at, plusz még jut neki nagyjából 10 perc, amennyi idő alatt én leengedem a saját hűtővizemet (ismét csak szót emelek a funkcionális analfabétizmus ellen). Tehát nagyjából 15 percnyi időt kap a töltésre, mert nagyjából ennyit tartózkodom a benzinkúton is. ennyi idő alatt pedig tol bele annyi töltést, hogy hazaérek.
tehát a töltés para ma kísérleti jelleggel, nemsokára kommerciális szinten is megoldhatónak tekinthető. a villanyautózás egyéb paramétereiről ebben és az előző hsz-emben nem nyilatkoztam.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
nagyúr
-
oké, nézheted úgy is, hogy durva különbségek vannak a sebességben. meg nézheted úgy is, hogy rá tudsz szánni x percet, abba belefér vagy nem. ha nekem 10 perc fér bele, akkor mindegy, hogy 3 perc vagy 9 perc 50 másodperc, az nem mindegy, hogy 10 perc vagy 50 perc. a jelenlegi technológia azért halott országúti utazásra, mert ha van is töltő, akkor is sokáig tart, ha rögtön rá tudsz akadni, ha pedig várni kell még egy-két kocsira előtted, akkor bukta.
(#24) Ghoosty: ha nem egy töltőfejet akarsz, akkor nem látok más megoldást, mint nagyobb feszültségű betápot. szerintem a rendes töltés nem fér össze a 230 volttal, de ez az én magánvéleményem.
Egy átlagos héten négy hétfő és egy péntek van (C) Diabolis
-
llax
senior tag
"hogyha holnaptól kis hazánkban mindenki dízel/benzin helyet elektromos áramot használna"
Holnaptól biztosan nem lesz ilyen.
Ha minden autógyártó úgy döntene holnap, hogy kifuttatja a jelenleg gyártásban levő vagy még csak bemutatott, belsőégésű motorral szerelt autóit (benne: hibridek is) és végleg átáll elektromosra, akkor 4-5 év múlva már csak tisztán elektromos autókat kapnál, ha új autót szeretnél vásárolni. Ebben az esetben kellene kb. 20 év a min. 90%-os átállásra. Ez idő alatt folyamatosan és talán lekövethetően növekedne az elektromos teljesítmény igény. A valóságban ennél lassúbb átmenet várható, jelentősebb mennyiségű plug in hibrid (kisebb áramigény) mellett. Ha ebben a játékban valami végcél lenne az akkuról táplált tisztán elektromos autó, még akkor is 30++ évről lehet beszélgetni a 90+%-ig...
Ennyi idő alatt nagyon sok minden megváltozhat. Nem csak a rendelkezésre álló elektromos teljesítmény növekedhet (+terhelhetőbb hálózat kialakítása*), hanem akár a felhasználók igényei is változhatnak.* A megújulóra épülő kiserőművek most is terjedőben vannak (hazánkban is). Ha nem áll le a terjedésük, a hálózat szerepe az egyirányú átvitel helyett egyre nagyobb részben a balanszírozás lesz. Már csak emiatt is alakítani kell folyamatosan a hálózatot, így olyan sem lesz, hogy csak és kizárólag az elektromos autók miatt kell az utolsó utáni pillanatban, csillagászati összegeket elköltve átalakítani a hálózatot. Lehet folyamatosan, nagyobb karbantartásokkal, egyéb átalakításokkal egybekötve, "elaprózva" is egyre alkalmasabbá tenni.
-
Reggie0
félisten
Meg annyi sincs, a bicikliakkumulatoros i3 akksijanak elmeleti kapacitasa 22.5kWh, de abbol csak 17.8kWh kihasznalhato, es ennek a 70%-at tudja tolteni 3 perc alatt.
(#34) Sinesol: Pedig sok elorelepes van, csak nem olyan hangzatos. Pl. kepbe kerult a litium lecserelese natriumra, igy a litium banyaszatbol adodo problemak csokkennek. Emellett a szerves akkumulatorok is egyre jobban fejlodnek. Amugy a nagy fejleszteseket sosem az akkugyartok csinaljak, ok csak a gyarthatosagon dolgoznak igazan, ezekkel fuggetlen kutatolaborok foglalkoznak.
[ Szerkesztve ]
-
llax
senior tag
Ha a car sharing téma nagyberuházásait ugyanúgy az állam (önkormányzat) fizetné (nagy részben), mint a jelenlegi (és több évtizede folyamatosan) hazai tömegközlekedésnél, akkor mindjárt más lenne a helyzet. De meg is lehet fordítani: mennyire biztos az, hogy hosszútávon is működik a tömegközlekedés ilyen mértékű állami támogatása (amikor eddig kicsit is alábbhagyott ez a támogatás, akkor azonnal évente egy évet nőtt a járműállomány átlagéletkora).
Ez megint olyan, hogy egy pillanatnyi hazai helyzetet próbálunk kivetíteni valamely lehetséges jövőbeni irányzatra. Ráadásul az az irányzatot sem Magyarország fogja alakítani, legfeljebb itt-ott lekövetni.
-
llax
senior tag
Már megint a mai árak...
Ezen túl:
Nagyon-nagyon-nagyon sok dolgot kihagysz a képletből (vaszleg még én is...).1. "Kényszerautósok" helyzete - aki menne tömegközlekedéssel, de az valamiért problémás (sok gyaloglás, sok átszállás). Sokan vannak...
2. Autó fenntartási költségek. Eléggé mellélőttél - egy kezdőbb sofőrnek (városban) a kgfb több, mint amit fenntartásra számoltál (ami sok év alatt faluban lemegy majd 35-40e/évre, városban több) - korosabb járműnél egy fél, fiatalabbnál egy harmad szervizelést hozzáadni (nem csak a km - de az eltelt idő is fontos), de a korosabbnál már egyéb költségek is gyülekeznek. Gépjárműadó kisebb használt-nagyobb új 5-20e (a szélsőségeket kihagyva). Hitelből vett autónál a casco, a tőketörlesztés nem (eggyel lentebb), de a kamatok hozzáadhatók, ahogy az értékvesztés is.
Egy főfalusi, 20 éves, első autós számára, egy 4-5 éves 1,6-os Astrára a kgfb 130-200e/év a casco (hitelnél ált. kell!) 150-200e/évről indul. Nagyon sokan nem kalkulálnak ilyen költségekkel, amikor beleugranak sz első autójuk megvásárlásába...
3. A használat ideje alatti értékvesztés is beszámítandó - az évekkel elosztva - a fenntartási költségbe. Ez újként vett autónál lesz nagyon magas. Gyakran (3...5év) újra cseréve az autót 300...500e/év körül indul, idősebb autónál lehet sokkal kevesebb is.
Az évi 5000km valahol 200e-nél kezdődik (ebből sok országút egy kicsi dízellel, vidéki üzembentartóval kevesebb is lehet - minden más esetben több). 200e alá egy vidéki ember egy 30 éves Ladával be tud menni (ha nem kezdő vezető)...
Kicsit többet akarsz: 4-5 éves autó, 90-100LE motorral 10 évnél régebbi jogsival és legalább ennyi idejű korábbi autó birtoklással, önerőből véve (casco elkerülhető), 200e elejében lesz. Budapesti vagy, kezdő jogsi, első autó, egy kis casco (mert hitelre vetted) is: mindjárt 500e felett. Ezekben az értékveszés ott sincs (egy 4-5 évesen vett használt átlagosat 5 évig használva további 150-200e/év).
Mindez azért az 5000km-ért...[ Szerkesztve ]
-
Ghoosty
őstag
Az a baj ezekkel az egzotikus energiaforrásokkal, hogy prototípus szintjén sem léteznek. Casimir-effektust még mikroméretben sem sikerült megcsapolni. Álmodtak már radioaktivitással működő autót is, csak ott meg baleset esetén nagyon nagy gáz lenne. Multidimenzió létezése egyelőre csak matematika szintjén létezik. Szóval az a véleményem, hogy ha esetleg megoldható egy ilyen energiaforrás, akkor azt én nem fogom megélni, hogy el is terjedjen. Még egy egyértelműen létező energiaforrást a fúziót sem sikerült 'megszelidíteni', akkor olyan nagyon nem számítok arra, hogy a semmiből előkerül egy teljesen új és könnyen hozzáférhető másik. Persze ne legyen igazam.
Teslához csak annyit, hogy talán mindent amit feltaláltak, párhuzamosan feltalálta más is, csak akihez kötjük, az kicsit gyorsabb volt. Tesla halála óta eltelt több mint 70 év és senkinek sem sikerült reprodukálnia. Szóval ez a része beillik az eretnekségbe.[ Szerkesztve ]
-
Ghoosty
őstag
"nem kéne elmeszelni egy találmányt. Jelenleg az ilyen találmányok nem szabadalmaztathatóak, mert kapásból visszadobják, hogy a tankönyvi fizika szerint nem működik és pont."
Működő prototípussal bármikor szabadalmaztathatsz örökmozgót. De valamiért ezek mindig megrekednek tervrajz szintjén.
De még ha nem is engedélyezik, nagyon könnyen lehet belőle pénzt csinálni. Vegyél elektromos kamiont, vegyél ki néhány aksi tömböt belőle, a helyére rakd be az ingyenenergiagépet ami tölti az aksit és már is üzemanyagdíj nélkül fuvaroztathatsz.
De belevághatsz bármibe, ami magas energiaigényű és megspórolod az energia árát, így nyert ügyed van. -
llax
senior tag
Csúcsidőkben mehet a 100 fős busz (több is, egymáshoz közeli időben), azon kívül nagyon sok falusi környezetben a 100 osztását el lehet felejteni. Sok helyen két "csúcsidő" között egy vonalon összesen nem kell ennyi embert mozgatni egy irányba, nemhogy egyszerre.
Az egyik közeli kisvároson átmegy egy vasúti szárnyvonal: ha napközben 3 embert látni a 20-40 km/h között repesztő Bz motorkocsin, akkor már legalább 1 utas is van Ja, és azért nem zárták be, mert "5 várost köt össze". Igaz, hogy busz sokkal sűrűbben jár azon az útvonalon, felénél kevesebb menetidővel, szemre egész jó kihasználtsággal, napközben is sokan járnak vele (+ az a települések közepén megy át). De azért kell az a vasútvonal... (teherforgalom gyakorlatilag nincs rajta, viszont 3 választókerületen megy át... )
Mondjuk úgy, hogy az ilyen a fejlődés számára "nem túl barátságos környezet". -
llax
senior tag
Tudom, hogy más okból írtad, de az a 66kW villannyal durván fals érték, kb. a batár Model X SUV kér ennyit 180km/h környékén (más téma, hogy az induktív töltés valósabb számokkal is ugyanúgy bajos téma).
Évente százezres nagyságrendben gyártott villanyautók ott szaladgálnak az utakon, vannak számok, nem kell számolgatni.
A 2 tonna feletti Tesla Model S egyenletes tempót tartva:
90km/h: 16-17kW
110km/h: 20-21kW
130km/h: 29-30kW
Az egy számmal kisebb (európai mércével: Passat méretű) Model 3 ennek kb.:
90km/h: 12-13kW
110km/h: 16-17kW, itt kell egy Trabantnak ~20kW és 90kW feletti fűtőérték...
130km/h: 24-25kW
A Model 3-hoz hasonló fogyasztása van a nála kisebb e-Golfnak, Leafnak, de nagyobb tempónál ezeké gyorsabban romlik (sokkal rosszabb cw értékek, mint a Tesláknál).[ Szerkesztve ]
-
-
Reggie0
félisten
A "radieszteziológus" egy kamu szakma, azok az 5mW-os villogo LED-tol is sikitofraszt kapnak.
Amikor egy vaslemezen ulsz, miert kapnal 200W-ot? Ez eleve nem igy mukodik. Az egy dolog, hogy a terbol mennyi szorodik esetleg(amugy a vas elegge jol iranyitja), es egy masik kerdes, hogy ebbol az emberi test egyaltalan mennyi energiat kepes felvenni. Az emberi test majdhogynem levegokent viselkedik az ELF magneses ter szempontjabol, szinte nem vesz fel energiat belole, az csak athatol rajta. Az egyes magnesezheto ionokra/molekulakra van hatasa, egy adott tereroseg felett ezert is karos, idegrendszeri/endokrinalis hatasai vannak. Viszont baromi egyszeruen merheto, hogy az utasterben barhol mekkora a magneses tereroseg. Sokkal jobban aggodnek a hajszarito miatt.
Persze, 60-as evekben vizionaltak atombomba meghajtasu ursiklot is.
-
emelhu
aktív tag
"valami tűnhet örökmozgónak azért, mert nem tudjuk, hogy honnan nyeri az energiát."
Az energiamegmaradás törvény így nem igaz, energia+anyagmegmaradás törvényben kell gondolkozni.
Márpedig meglepően kevés anyagból rengeteg energia nyerhető és hihetetlenül sok anyag van a világegyetemben
Csak nincs technologiánk, hogy a Delorean módit meglépjük (a motorba téve némi zöldhulladékot és egy banán héját).
Vagyis kvázi a "semmiből" (szemét, figyelmen kívül hagyott dolgok) lehet annyi energiát nyerni, ami egy autót megmozgat.