Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Tommmysun

    senior tag

    De nem várom ezt a fajta jövőt :S. Szerintem vezetni jó, még ha néha agyf...szt is kap az ember. Ha ennyi mindent kiveszünk a saját kezünkből, akkor szép lassan tényleg egy fotelban vegetáló, szellemileg és fizikailag kb. a nullára leszabályozott lények leszünk, hiszen nem kell majd semmin gondolkodnunk, és semmiért sem kell majd tennünk még egy lépést sem, mert minden automatizálva és a végletekig szabályozva lesz, ez viszont szépen elbutít majd mindenkit (sőt már el is kezdődött sajnos ez a folyamat :U ).

    Ok, automatizálják a tömegközlekedést meg mondjuk az árufuvarozást, de mindent.... :(

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz Ixion77 #11 üzenetére

    Ok ez logikus és igaz, de engem rohadtul bosszantana és azt hiszem sosem tudnám feldolgozni, hogyha én a Google Car v1.3-al elszenvednék egy balesetet, amit lekötözve egy ülésben kellene végignéznem meg elszenvednem és mondjuk maradandó sérülést szenvednék, majd a fejlesztőknek (vagy az öntanuló autóknak) köszönhetően, a Google Car v1.4-ben már kiküszöbölnék ezt a hibát .... rajtam nem igazán segít már, miközben a baleset meg lehet, hogy egyáltalán nem is egy vészhelyzetből adódott, amit mondjuk egy jobb sofőr sem tudott volna elkerülni, hanem pl olyan egyszerű dologból, hogy a rendszer még nem találkozott mondjuk rózsaszín kutyával, és nem tudott mit kezdeni az infóval, így inkább oszlopnak irányít, vagy csak simán egy apró bug van a szoftverben, ami csak két másodpercre akad meg valamiért.

  • Tommmysun

    senior tag

    Huhh ez a sebességhatáros dolog amit itt fejtegetnek páran a másik amitől falra tudok mászni :))

    Ki van pl. találva, hogy lakott területen kívül 90km/h a megengedett sebesség. Van két fő tábor, az egyik, aki itt max 88-al megy, mert neki az a 90 a szentírás és azt hiszi, ha alatta megy semmi baj nem történhet és mindent el tud kerülni. Aztán van, aki meg kicentizi, hogy hol nem méri még be a traffi (vagy még azt sem nézi). Nem tagadom, én is inkább ez a típus vagyok, de azért sok más körülményt is igyekszem figyelembe venni. Persze mindkét tábor a maga igazát védi, de csak költői kérdésként feltenném, hogy pl. miért pont 90 az a 90, miért nem 95 vagy 85, milyen statisztika vagy számítás mutatja ki, hogy MINDEN autónál ez az optimális azon az útszakaszon? Melyik autó fog könnyebben elkerülni egy random adódó hirtelen helyzetet, egy 88-al haladó Suzuki Ignis, vagy egy 100-al haladó A6-os Audi? Persze valahol meg kell húzni egy általános határt, és igen törekedni kell ennek a betartására, de, könyörgöm ne legyen már kapásból közúton rallyzó, biciklis gyilkoló vadállat, aki egy műszakilag alkalmas autóval nem 88-al megy a 90-es táblánál, hanem pl 95-el (ami ha a kilométer óra szerinti sebesség, akkor a valóságban, még mindig simán 90 alatt van ;) ) és könyörgöm a városban 45-el poroszkálok, egyszer próbálják már ki, hogy mi történik, ha véletlenül a mutató az 50-es fölé kúszik egy milliméternyit (segítek, semmi ördögi nem lesz, csupán nem akarják a háta mögött 6-an idegesen megelőzni, ami persze újabb baleseti forrás).

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #82729984 #34 üzenetére

    "Például. Ilyen esetben az emberek többsége gondolkodás nélkül elüti a biciklist."

    Huh, azért, nemár ... ez azért szerintem igen beszűkült értékrend az autósokkal szemben.

    "az automata autó minden szempontból jobb lesz mint egy ember"

    Idővel egészen biztos, de addig is élő tesztbábuk leszünk? És amikor már nálunk jobbak lesznek, akkor sem lesznek tökéletesek és lehet csak az én felfogásom ilyen, de engem sokkal jobban zavar, az a gondolat, hogy egy majdnem tökéletes gép hibájából szenvedek balesetet, ahol én semmit nem tehettek ellene, tehát random módon bármikor bekövetkezhet, mint ha saját hibámból történne valami, ahol tudásomhoz mérten mindent megteszek az elkerülésének érdekében.
    Szóval statisztikailag idővel egyértelműen jobbak tudnak lenni a gépi sofőrök, de engem ez nem tudna megnyugtatni, mivel nekem kell a kontrollálhatóság és az irányítás fenntartásának az érzete (persze lehet orvoshoz kéne fordulnom ezzel :D ).

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz bambano #39 üzenetére

    Ez világos, és én is írtam, hogy persze meg kell határozni egy bizonyos sebességhatárt, hiszen ha nem lenne, akkor nagy baj lenne (igaz ez sem egyértelmű, mert létezik olyan kisváros tőlünk nyugatabbra, ahol eltöröltek minden sebességhatárt és ezzel csak javultak a baleseti statisztikák ... persze tisztában vagyok vele, hogy ez nálunk nagyon nem működne, itt nincs meg a közlekedőknek a kellő intelligenciája egy ilyenhez). Én csak arra próbáltam rávilágítani, hogy ezek a sebességhatárok egy általánosan kialakított határok és nem attól lesz valaki közveszélyes őrült, mert mondjuk 50 helyett 55-el megy egy adott szituációban.

    Shinjike87 Látom sikerült kiragadnod a mondanivalóm lényegét. Ez egy tipikus reakció sajnos ilyenkor a legtöbb 50-nél 45-el közlekedő reakciója pont ez, hogy "Majd kíváncsi leszek, mi lesz a véleményed, ha pont egy gyorshajtásért szenved balesetet egy családtagod." Nos remélem, hogy sosem tapasztalom ezt meg és egyébként én ezt kívánom azoknak is akik ilyen kérdéseket tesznek fel másoknak. És azt is remélem, hogy olyan autós miatt sem szenved semelyik hozzátartozóm balesetet, aki esetleg indokolatlanul akadályozza a forgalmat (még ha csak közvetetten járul hozzá a balesethez).

    Szerintem én sem a többszörös sebességhatár túllépésről írtam, ha figyelmesebben is elolvasod a kommentemet és továbbra is tartom, hogy egy jól megválasztott sebesség, ami adott esetben esetleg minimálisan több mint a megengedett, nem járul jobban hozzá egy baleset kialakulásához, mint megannyi más tényező (pl bagózás vezetés közben, irányjelző hiánya, jobbra tartás figyelmen kívül hagyása, stb, stb.).

    [ Szerkesztve ]

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #82729984 #49 üzenetére

    Nem azért, de szerintem a hülye biciklissel egy gép sem tud majd mit kezdeni! Tegyük fel amit írsz, hogy takarásból egy sövény mögül vág ki egy biciklis. Ok amíg a sövény mögött van, addig én nem látom, a gép, meg mondjuk egy hőkamerával igen. De csak azért mert ő egy sövény mögött bringázgat, az még nem jelenti azt, hogy a következő pillanatba elém rántja a biciklit. Tehát két verzió van a gép számára, vagy úgy állítják be, hogy ha csak megközelíti egy kerékpáros, már akkor minimum lassít, és ezzel rengeteg fölösleges fékezést, megállást fognak kreálni, vagy úgy kalibrálják, hogy csak akkor vészfékez, amikor biztos a kocsi elé fog fordulni, de itt meg már valószínűleg egy gép sem fog tudni minden esetben megállni.
    DE ettől függetlenül én nem arra céloztam, hogy az ember ügyesebben elkerülne egy kerékpárost mint egy gép, hanem arra, hogy a kijelentésed, miszerint a legtöbb ember gondolkodás nélkül elüti a biciklist, azért elég sarkos, mert én úgy gondolom, hogy az autósok nagyobbik része azért mindent megtenne, hogy elkerüljön egy ilyen ütközést!!!
    A biztonsági öves példád meg őszintén szólva szerintem elég nyakatekert, nem is igazán értem, hogy jön ez ide. Mindig bekötöm magam egyébként, de a biztonsági öv nem egy intelligens(?) program, és a biztonsági öv nem fogja egy szoftverhiba miatt elrántani a kormányt, plusz az öv már csak a bekövetkezett balesetek során lép működésbe és igen, jó esetben életet ment. Bár már sajnos erre is van ellenpélda, mert volt már olyan pirotechnikai öv, ami hibás szenzor működés miatt magától beindult és ez okozta a balesetet. Na már szerintem ez is gáz, de ettől függetlenül még egy ilyen autóban is bekötném magam, mert a legrosszabb esetben is jól belepasszíroz az ülésbe egy ilyen, de a kormányzásba, vagy a gázadásba, stb. nem szól bele, így jó eséllyel elkerülhető egy baleset, míg egy olyan autóban ami teljesen nélkülözi az emberi beavatkozás lehetőségét csak ülsz bambán, miközben kinyír a program.

    (#46) DigitXT Szerintem mi nagyjából egy dologról beszélünk, csak mégis egymás mellett elbeszélve :D. Én sem azt mondtam, hogy nem kell meghúzni egy határt, csak arra célzok, hogy ha ezt valaki minimálisan átlépi, attól még nem feltétlen tekinthető veszélyesebbnek a környezetére, mint egy másik autós, aki mondjuk betartja (csak mondjuk kopottabb a gumija, lassabb a reakció ideje, mert pl fáradt, stb.). Azt sem mondtam, hogy meg kell emelni a limitet, csak simán nem kell itt sem meg máshol sem lehurrogni azt, aki olyasmit ír, hogy az 50-es táblánál mondjuk 50-60-at megy.

    (#48) Shinjike87 Én ezt láttam, hogy kiemelted a + - 5 km/h-t, de a kommented többi részét meg úgy fogalmaztad meg felém, mintha én a sokszoros sebességtúllépést szorgalmaztam volna. Pedig nem!

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #82729984 #88 üzenetére

    Az a baj, hogy még mindig tök másról beszélsz te mint én. Egyszer nem állítottam, hogy egy ember bármikor jobban fog tudni vezetni, mint majd egyszer egy nagyon okos gép, te meg folyton ide kanyarodsz vissza.
    Csak azt mondom, hogy én ennek tudatában sem szívesen adnám át 100%-ig a vezetés jogát egy gépnek. Nem bánom legyenek vezetést segítő eszközök, amiket ha úgy érzem, hogy szükséges, akkor bekapcsolom, vagy ha én úgy érzem fáradt vagyok, akkor legyen lehetőségem abban az adott esetben jobban megbízni egy gépben, mint saját magamban, és mondjuk akkor átadom teljesen az irányítást, DE CSAK AKKOR! Viszont az, amit a Google akar, hogy 100%-osan elveszi az irányítás lehetőségét, az nekem egyáltalán nem ok! És ennyi!

    A kommented második felével nagyrészt egyet is tudok érteni, sajna egyre több a felelőtlen és/vagy bunkó autós, de akkor sem gondolnám, hogy az emberek többsége viselkedne így (bár tény, hogy ez az arány egyre romlik). Ahogy te is írod, ezek körül az autósok körül, azért (még remélhetőleg többségben) ott vannak azok az autósok, akikről én is beszélek és figyelnek, hogy a hülyék helyett is elkerüljék a baleseteket és ezek az autósok a biciklist sem csapják el, csak úgy alapból.

    És egyébként nem gondolom, hogy az ilyen hülyék kiküszöbölésére az egyetlen járható út a teljes automatizálás, inkább több ellenőrzés, stb. ami viszont semmiképpen nem abban merül ki, hogy elfekszik a rendőr a traffis autóban, hanem kezdetnek pl. abból állhatna, hogy legalább akkor számon kéri az autóst ha az orra előtt is orbitális hibákat vét, mert nem egyszer látom, hogy a rendőrautó előtt csinálnak súlyos szabálytalanságokat és a rendőr meg le sem sz@rja, mert csak a gond van az ilyen ügyekkel.

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz bambano #107 üzenetére

    "ez jó ötlet, kizárjuk az embereket a közlekedésből, de teljesen. akkor már közlekedni se kell."

    És akkor el is érkeztünk ahhoz a víziómhoz, amit az elején írtam. Egy fotelban (vagy üvegbúrában, zselében, kapszulában, stb. kinek mi tetszik) vegetáló haszontalan lények leszünk, akik infúzión keresztül lesznek táplálva és semmin nem kell majd még csak gondolkodnunk, sem.... csak akkor minek is leszünk :F

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz Ixion77 #109 üzenetére

    Hmmm ez egy csuda szép világ lesz ... naphosszat azon kell agyalnom, hogy miért vagyok a világon ... ojjjjé. Ezt meghagynám a filozófusoknak és társaiknak, szerintem ez az ő dolguk ;)

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #82729984 #116 üzenetére

    Tényleg költői kérdés, mert látom te teljes mértékben letetted a voksod a totális gépi uralom mellett.

    Te nyugodtabb lennél egy olyan autóban tehetetlenül ülve, ahol nem tudod, hogy belekerülsz-e a következő másodpercben abba az 500-ba, mint egy olyanba, ahol tudod, hogy ha nem hibázol, jó eséllyel nem kerülsz bele a 15 ezerbe? Értem én, hogy statisztikailag ellentmondásos, de én nem statisztikák alapján élném az életem!

    Hülye példa amúgy, de mégis ide vág: A párom pl. imádja a hullámvasutat és az olyan "játékokat" ahol teljesen el van véve tőle a kontroll. Én viszont meg akarok halni az ilyeneken. Viszont én meg azokat a "játékokat" szeretem, ahol legalább az érzetét meghagyják annak, hogy bármikor be tudok avatkozni, vagy mondjuk teljesen én irányíthatom a történéseket. Ezeket viszont ő utálja. Hiába, máshogy működünk :) . Ebből kiindulva simán lehet, hogy ő neked adna igazat, de attól még nem feltétlen lenne neki igaza :))

    [ Szerkesztve ]

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz Polllen #126 üzenetére

    Meg is van, hogyan kell a jövőben következmények nélkül kiiktatni valakit :)

    Nem kell más csak egy hackelt autó és ennyi. Bocsánat a gép nem hibázhatott, nem vonható felelősségre, nyilvánvalóan a gyalogos hibázott. Pont, ügy lezárva, a gyilkosság pedig rejtve marad.

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #35193216 #130 üzenetére

    És ez nem is mindig jó szerintem, de semmiképpen nem 100%-ban veszi el a kontrollt, míg a Google autói a tervek szerint igen.

    Egyébként igen, ha én nem hibázok, akkor is érhet baleset, ezért is írtam azt, hogy jó eséllyel nem ér baleset, mert úgy gondolom, ha én igyekszem nem olyan hülyén közlekedni, mint azok az autósok, akik azokat a bizonyos statisztikákat erősen rontják, akkor az én esélyeim azért jelentősen javulhatnak. Plusz még mindig lehet némi esélyem más hibáját is korrigálni, ami persze vagy sikerül vagy nem.

    [ Szerkesztve ]

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz floatr #129 üzenetére

    Plusz ha egy gépről beszélünk nem is biztos, hogy az emberek számára szélsőséges lehetőségeket kell számításba vennünk. Egy kiugró biciklist lehet simán lefog kezelni egy már közepesen fejlett számítógép vezérelt autó is, de mondjuk egy szenzorra felpattanó apró kavicsot, meg brutálisan félreértelmez.
    Lehetne tök más is a példa, ami egész egyszerűen most eszembe se jut, szóval kérem senki se azon rugózzon, hogy ezt is le lehet így meg úgy szoftveresen kezelni ... a lényeg az, hogy egy szoftvernek teljesen más fogja jelenteni a szélsőséges és a váratlan helyzetet, mint egy embernek, és amíg ezek fennállnak, addig nem tudnám nyugodt szívvel 100%-ban átadni a kontrolt.

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #06658560 #132 üzenetére

    Te most miről is beszélsz? Mert Ha esetleg a teljesen elektronikusan, szervomotorral vezérelt kormányzásra, akkor pont ezért is tartom rossz ötletnek (az enyém hál istennek nem is ilyen), ha a műszaki meghibásodásra, akkor az minden autónál fennáll, az ember vezérelte és a számítógép vezérelte típusoknál is, tehát ez nem tényező a két verzió között. további ötleteim nincsenek, hogy mit értesz ez alatt. DE mindkét esetben elmondható, hogy még mindig nincs 100%-ban kivéve a kontroll a kezedből, pl. még mindig tudsz vész-fékezni, amivel a balesetet nagy valószínűséggel már nem tudod elkerülni, de jó esetben csökkentheted annak nagyságát.

    [ Szerkesztve ]

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz Polllen #135 üzenetére

    Ezzel amit írsz én kb. teljes mértékben egyet értek. Csak én azt próbálom egy ideje valahogy leírni, hogy nem mindenkinek a hibák számának az aránya az egyetlen és legfontosabb szempont (hanem pl, a hibák milyensége, mértéke, vagy kezelhetőség, és úgy általában az emberek reakciója és fogadtatása az ilyen rendszerekkel szemben, stb.)

    De megfogadom a tanácsod, most el is indulok végre haza, és számolok ;) ... tuti több szabályt is meg fogok sérteni, ez biztos :). Nem mondtam, hogy én egy követendő, jó példa vagyok (sőt :D ... de ettől még úgy gondolom, hogy annak ellenére is, hogy bizonyos szabályokat nem mindig tartok be sarkosan, igyekszem körültekintően és biztonságos keretek között vezetni és azokra a szabályokra, amik más közlekedőt veszélyeztetnének különösen igyekszem figyelni).

    (#136) Kopi31415 ez is egy meghibásodás amit egy gépi vezérlés sem tud kiküszöbölni. Plusz ez is egy útnak a kezdete, ami a gépi irányításhoz szükséges. És látod már most szerinted is problémás, mi lesz akkor ha a legalsó kategóriás autóban is ténylegesen teljesen elektromos vezérlésű lesz a kormány (már ha lesz kormány, mert minek) és ezt még plusz egy gép vezérli. Szóval ezzel te is csak azt igazolod, hogy már a kezdeti irány sem túl biztató a teljes automatizálás felé, csupán az a szerencse és azért lehet ezt még jobban elfogadni, mert még bőven nem 100%-os a kontroll vesztés.

    [ Szerkesztve ]

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #82729984 #139 üzenetére

    A. Komolyan nem érted amit írok (és akkor elgondolkodom, hogy bennem van a hiba)

    B. Egész egyszerűen nem akarod megérteni (és akkor kár folytatni)

    Linkeld már be légyszi ahol konkrétan azt írom, hogy az emberek nem fognak bármikor is többet hibázni, mint egy kiforrott automatika! Ha nem találod ezt, akkor kérlek hagyj már ezzel a baleseti statisztikás hülyeséggel. Ha kedved van azt értelmezd inkább amit írok. Sőt ha nem tévedek óriási vezetési tudásról sem elmélkedtem, maximum sima odafigyelésről, ésszerűbb szabálykövetésről, stb.

    "Akkor van egy rossz hirem. 50 éven belül az ember általi közúti vezetést szimplán be fogják tiltani (legalábbis a fejlett világban)."

    Én csak remélem, hogy nem jön be ez a jóslatod (és szerintem illúzió, hogy ennyire gyorsan fejlődik a világunk), de ha mégis, akkor költözök is egy fejletlenebb egzotikus országba, úgyis az volt az álmom, hogy öreg koromra egy kevésbé sűrűn lakott óceán parti országban tengetem az életem :D . De ha reálisan nézem a dolgokat az még inkább benne van a pakliban, hogy 50 év múlva kb. hamu leszek vagy legalábbis vezetésre alkalmatlan így szerencsére nem kell megélnem ezt a gyötrelmet ;).

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz #06658560 #142 üzenetére

    (#132) Kopi31415: "Az ugye megvan, hogy hiába tekered a kormányt, az autó arra megy, amerre gondolja?"

    (#142) Kopi31415: "Szerintem nem problémás, mivel nincsenek vele gondok. Milliónyi ilyen rohangál az utakon."

    Őőőőőő, izééé, jah értem ..... nem mégsem :D. Szóval az ugye megvan ahogy leírsz egy szerinted létező hibajelenséget a mai autóknál, amivel próbálod igazolni, hogy a mai "egyszerű" autók is kivehetik a kezedből az irányítást, majd leírod, hogy szerinted ez nem is létező dolog, mert "milliónyi ilyen rohangál" probléma nélkül az utakon. Akkor most miről beszélsz?

    Az más kérdés, hogy valóban túlzó az első kommented, mert attól, hogy elromlik egy szervó, az autó még nem arra megy "amerre gondolj", már csak azért sem, mert egyelőre még nem gondolja sehogy, de ebbe nem akartam először ennyire kritikusan belemenni. És a másik kommented is kicsit felületes, mert szerintem nem tudjuk igazán, hogy hány problémás villanyszervós autó van manapság az utakon (én igen szűk rálátásom miatt "csak" egy emberről tudok jelenleg, akinek random módon elnehezül egy kicsit a villanyszervója mostanság), amik persze soha nem fognak öntudatukra ébredni, nem indulnak el arra "amerre gondolják", így mondjuk csak közvetetten fognak egy-egy baleset kialakulásához hozzájárulni.

  • Tommmysun

    senior tag

    válasz VaniliásRönk #149 üzenetére

    "Nem feltétlenül kell tudnia az algoritmusnak, hogy mit kerül ki"

    Üres zacskó, lócitrom, féltégla kiskutya, kamion .... tök hirtelen öt dolog, amit én emberként öt különböző prioritással, öt különböző módon és öt különböző mértékben kerülnék ki. A zacskót pl csak ha senkit nem zavarnék vele és főleg nem idéznék elő nagyobb problémát a kikerülésével. Lócitromba már kevésbé szívesen mennék, de ha a körülmények nem engedik, hogy ésszerűen kikerüljem és mondjuk a sebességem vagy az irányom miatt nem csúsznék meg rajta, hát placcs. A féltégla már semmiképpen nem túl jó választás, de elég ha éppen elmegyek mellett míg a kiskutyát meg a lehető legnagyobb ívben kerülöm el, mert ki tudja ijedtében merre próbál szaladni.... szóval szerintem tök nem mindegy mit kerülünk ki.

    .
    .

    Bammeg a kamiont elfelejtettem .... csattt :D

Új hozzászólás Aktív témák