Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Cifu

    nagyúr

    A SES-10 Falcon 9 FT (R) indítás utáni nyilatkozatok alapján:

    -Idén még több hasonló (már repült 'core' fokozattal való) indítás várható, számszerűleg most olyan 6 látható előre, jövőre akár 12.
    -Az első fokozat képezi az indítási ár cirka háromnegyedét, újrafelhasználása nagyon nagy mértékben csökkentheti az indítási árakat.
    -Az első Falcon Heavy indítás nyár végére várható.
    -A Falcon Heavy két oldalsó 'core' fokozatát fogják visszahozni, a középsőt nem, legalábbis az első útnál.
    -Egy-egy 'core' fokozat esetén az a terv, hogy ne legyen egyáltalán komolyabb javításra szükség 10 indításig, és 10 indításonként egy közepes szintű javításra legyen csak szükség.
    -Ehhez tartozik, hogy a kormányfelületeket le akarják cserélni alumíniumról titánra, mivel az alu konkrétan kigyullad a visszatéréskor:

    -A két áramvonalazó kúpot sikerült visszahozni, a stabilizáláshoz gázfúvókákat használtak, a végső fázisban irányítható ejtőernyőket.
    -A Falcon 9 Block 5 további mintegy 10%-al nagyobb tolóerőt fog leadni.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz -Skylake- #2 üzenetére

    Zseniális üzletember, de igazi Kamikaze. Olvasd el ezt, ha még nem tetted meg.

    Én személy szerint egy kissé túlságosan is harsány, nagyot mondó embernek tartom, aki szeret szerepelni. Jeff Bezos sokkal szimpatikusabb, szerényebb nála...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz tothmaxy182 #11 üzenetére

    vagy ami jellemzőbb: sportkocsikra, jachtokra, drogra és kurvákra költi a pénzét.

    Musk sportkocsikra és magánrepülőre költötte az első millióit, az első feleségétől (aki 6 gyermeket szült neki) való váláskor azt állította, hogy a barátai tartják el (miközben magángépén járt lobbizni a Tesla érdekében Washingtonba), a második feleségétől eddig kétszer vált el, az első váláskor 4,5 millió, a másodiknál 16 millió dollárt vitt az asszonyka.

    A Tesla még egy dollár nyereséget nem termelt, de 2013-ban 78 millió dolláros fizetést kapott onnan (abban az évben ő volt a legjobban fizetett CEO...), amiből többek között egy 17 milliós vityillót vásárolt.

    Drogokról nem tudunk. Még. :DDD

    Szóval miközben elektromos autókat és rakétákat gyártó céget épített, azért az életet is nagy kanállal eszi...

    @Rick1111: +1

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz -Skylake- #15 üzenetére

    Az eredményeit nem vitatom el.

    De én valahol zavarbaejtőnek találom, hogy Musk végül is egy élő, két lábon járó bizonyítéka annak, hogy a sikerhez mindenek előtt gátlástalanság és buldog mentalás kell. Félelmetes belegondolni, hogy egy Thomas Mueller (a SpaceX hajtóműtervező-zsenije) ma simán valami senior engineer lenne csak a NorthropGrumman-nál (ahol a legnagyobb folyékony hajtóanyagú hajtóművük per pillanat 500 N tolóerejű, és műholdak pályakorrekciós hajtóműveként szerepel...), ha nincs Musk, és nem hívja a SpaceX-hez....

    [ Szerkesztve ]

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #30 üzenetére

    Félreértés a részemről. Az FH két boostere olyan core lesz, ami már repült (a reflownt értettem félre). Tehát igen, mindhármat visszahozzák.

    Azt írta nemrég, hogy a második (harmadik? :) ) fokozatot is megpróbálják visszahozni az FH indításnál nyáron.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz Abysmal #43 üzenetére

    Az utóbbi időben alig van/volt társadalmi támogatottsága az űrkutatásnak, ami meg is látszott, stagnált már jó ideje az egész...

    Volt társadalmi támogatottsága. Nézz utána a Mars Society történetének. Rá fogsz ébredni, hogy az, amit Musk mantráz, bizonyos részt Robert Zubrin munkájára építkezik (eleve Zurbin volt az, aki a Marson való metán-üzemanyag gyártást kidolgozta, amit aztán szépen átemelt Musk az ITS tervezetbe...).

    Az űrkutatással a fő probléma nem a társadalmi támogatottság volt, az STS indításoknál évtizedeken át több ezer ember vándorolt el Floridába, hogy élőben nézhesse meg az indítást. De nem kell messzire menni, itthon volt egy komoly fellángolás Farkas Bertalan űrrepülése kapcsán.

    Nézz meg olyan programokat, mint a SETI@Home. Kell még sorolni?

    Nem a társadalmi, hanem a pénzügyi támogatottság hiányzik az űrkutatásnak...

    de a SpaceX ezen a helyzeten talán változtat, mert újra menővé teszi azt.

    A saját meglátásom az, hogy a SpaceX nagyon jó marketingkönyvből dolgozik, és tény, hogy a NASA, ESA és a Roszkozmosz kevésbé jóból. De én nem látom olyan fekete-fehér a témát, mint ahogy te lefested...

    Ha ennek az az ára, hogy Musk egy showman legyen, a talán elszállt elképzeléseit olvasgassuk, agresszíven végigverje a terveit a döntéshozókon, stb akkor azt mondom, hogy ám legyen.

    Hol a különbség a között, hogy az ULA a saját lobbyjával elérje azt, hogy túlárazottan adja el az Atlas V. indításokat, illetve a SpaceX lobbyerejével elérje, hogy az Atlas V. első fokozatának a hajtóművét kvázi törvényhozásilag letiltsák?

    Nem azt mondom, hogy az ULA szent, mert egyáltalán nem az. De a SpaceX ugyan azon a módszerekkel gáncsolja el, amit az ULA is használ.

    Jeff Bezos szépen a háttérben dolgozgat, de közben róla szinte semmit nem hall az, aki konkrétan nem követi a témát, míg a SpaceX rakéták kilövésével, majd leszállásaival minden alkalommal tele a net.

    Már Bezos is rájött, hogy változtatnia kell a tervén, de lásd azért a különbséget a mélységekben is.

    Bezos szinte mindent maga fizetett (egyetlen kisebb sikeres támogatást kapott a NASA-tól). Musk alapvetően a NASA-nak köszönheti, hogy a SpaceX még él.

    Ha a SpaceX 2008-ban összeomlik, feltehetően nem történik meg egy-két látványos változás, ezt nem vitatom el tőlük. De szinte biztos vagyok benne, hogy akkor most Bezos borította volna a rá az asztalt a New Glenn-el a "klasszikus" hordozórakéta-gyártókra az újrafelhasználható rakétájával.

    Egy névtelen, a háttérben meghúzódó mérnök csapatot nem fognak a gyerekek kinevezni a hősüknek, mert konkrét egyéneket tudnak példaképüknek tartani.

    Én azért örülnék, ha az emberek nem csak Musk nevét ismernék meg, de Robert Zubrinét, Tom Muellerét, Dava Newman-ét és így tovább...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz VaniliásRönk #46 üzenetére

    Azok a programok amiket felemlegetsz inkább a szovjetekkel folytatott kinek a rakétája hosszabb" verseny része volt, és nem is kizárólag az űrkutatásról szólt.

    Is-is.

    Az embereket az 1960-as években azért mozgatta meg az emberes űrhajózás, mert új dolog volt, veszélyes volt, látványos volt. Aztán mikor az Apollo-1 és a Szojuz-1 / Szojuz-11 baleset megtörtént, kicsit más lett a paripa (érdekes dolog ez, a veszélyes versenyek vonzzák a nézőket (az űrverseny is...), de ha meghal valaki, polkorrektségből megy a felhördülés...)

    Az űrkutatás terén a marketing sokat nyom a latba. A Hubble népszerűségét aligha lehet megkérdőjelezni, de ehhez az kellett, hogy ne csak simán közzé tegyék a képeket (ahogy amúgy a legtöbb programnál megteszik), hanem hogy direkt kiválogassák a leglátványosabbakat, és időről-időre propagálják is őket.

    SETI@Home ugyanaz a kategória, pár kockából nem lesz társadalmi támogatottság. Hol van az akár egy Bitcoin-lázhoz képest?

    Nem hinném, hogy fair összehasonlítás. A Bitcoin-nál anyagi nyeresége van a résztvevőknek. A SETI@Home esetén csak a tudat van, hogy na, segítettem egy tudományos programban....

    Az állami űrügynökségek eleve esélytelenek, minden szinten meg van kötve a kezük, sem a célok meghatározásánál nincs szabadságuk, sem azok kommunikálásánál, de még csak a költségvetés beosztását illetően sem.

    Csak részben adnék igazat. Igenis a mindenkori NASA vezetés dönti el, lobbyzza ki, hogy mi hogyan történjen, olvasd el az amerikai űrhajókról írt Logout bejegyzéseimet. A NASA vezetése volt az, aki elindította az OSP programot, Michael D. Griffin volt az, aki útjára indította a CEV, majd az Ares/Orion programot, meghatározta hogy milyen módszerrel, milyen feltételekkel valósuljon meg.

    Igen, a Szenátusnak/Kongresszusnak komoly ráhatása van a NASA-ra, ez nem vitás (hiszen még Obama se tudta kinyírni az Ares/SLS illetve Orion programot az ő akaratukkal ellentétben - de ott kellett egy gyenge kezű NASA igazgató is Charles Bolden személyéjében, aki nem állt ki határozott elképzelésekkel, hanem mindenkinek meg akart felelni...).

    Biztos hogy a NASA mérnökei is legalább annyira akarnak egy "Mars-rakétát' mint SpaceX-éi, mennyi eredménnyel?

    A NASA-n belül az a csoport, amely a mélyűri emberes kutatást forszírozza, azok hozták össze az SLS-t és az Oriont. Szerintem ilyen szempontból nagyon is eredményesek voltak / lesznek. A Logoutra pénteken adtam le a legfrissebb cikkecskémet, amely összefoglalja a nemrég kijött NASA elképzeléseket a Mars-hoz vezető úton (a főbb vonalakat például itt találod meg.)

    Hol van a SpaceX-nek elég befolyása ilyesmihez, amikor a döntés meghozatala idején még civakodtak légierővel? Nekem abból a szappanoperából inkább az jött le, hogy "valaki" a SpaceX-et akarta kizárni a zsíros állami megrendelésekből.

    Az én meglátásom szerint inkább úgy nézett ki, hogy a SpaceX szeretett volna az EELV tendereken indulni, amelyek addig ULA monopóliumot élveztek, majd az első lepattanás után bevittek egy oldalhorgot az ULA-nak az RD-180 hajtóművek kitiltásával. Ehhez a partnerük John McCain volt ( akkori hír erről ), akit ugye lobbypénzekkel támogatnak ( itt egy hír erről, maga az oldal erősen "túloldal-párti", de ettől még a lobbyköltségek terén leírt számok valósak).

    Azóta az ULA (nyilván az anyavállalatok hathatós lobbytevékenységének hála) már visszájára fordította a helyzetet, többek között már 2022 után is fel lett függesztve az RD-180 hajtóművek kitiltása, de ez vagy másfél évnyi hercehurca volt, és közben több EELV tenderen egyszerűen nem tudott elindulni az ULA az akkor érvényben lévő hajtómű-kitiltás miatt.

    Így működik az amerikai politika, itt nem arról van szó, hogy az ULA mennyire szemét cég (nyilván az, hiszen mindenek előtt a saját érdekeit nézi), hanem arról, hogy a SpaceX tetszik vagy sem, de ugyanezen a tengelyen működik, amikor az érdekeit kell érvényesíteni akarja...

    De legyen, a SpaceX valami sunyi mocskos cég és szegény ULA most kevesebb pénzből fog tudni... mit is? Azon kívül, hogy a Boeing és a Lockheed évtizedeken keresztül kartellezett az árakat a csillagos egekbe küldve mit tettek le az asztalra?

    Látod erről beszélek.

    Először is nem azt mondom, hogy a SpaceX sunyi mocskos cég. Hanem azt, hogy ugyanúgy lobbyzik a saját érdekeiért, ahogy az ULA a sajátjáért. Ha az ULA-t elítéljük emiatt, akkor a SpaceX-et miért is nem? :F

    Én is fejvakarósan nézem ezeket a dolgokat, de itt nem fekete-fehér dologról van szó, hanem egyszerűen így működik a politikai lobby az Egyesült Államokban.

    Egyébként tegyük szépen hozzá, hogy az ULA létrejötte hogy is történt? A két konkurens, a Boeing és a Lockheed hosszadalmas bírósági ügybe keveredett az EELV tender kapcsán, ahol az indítások többségét a Boeing nyerte el, mint kiderült, legalábbis részben azért, mert kvázi ipari kémkedéssel hozzájutott a Lockheed ajánlatához, és így kedvezőbbet tudott benyújtani. A hosszadalmas cicaharc kivéreztette volna a két céget, erre "fentről" jött az ötlet, hogy olvasszák össze a rakétagyártó képességüket egy közös leányvállalatba, mert az mindkettőjüknek jó lesz, és egyben véget lehetne vetni az évek óta tartó pereskedésnek. Hogy megszűnik a verseny? Az kit érdekel... A dologra pedig a politikai vezetés is rábólintott, nem volt még csak panasz se.

    De nézd meg a CST-100-at is, egy deka új ötlet nincs benne, gyakorlatilag leporolták az Apollo érából megmaradt skicceket és ennyi.

    Az az Orion inkább, a CST-100 a Boeing CEV tenderére küldött terv leporolása, mínusz orbitális modul. Egyébként ilyen téren a legelőremutatóbb talán a Sierra Nevada és a DreamChaser elképzelésük, csak hát persze ők is annyira ártatlan bárányok, mint a mesebeli farkas. :)

    Miért olyan biztos, hogy Bezos is nekiállt volna valaminek amire szinte mindenki azt mondta hogy lehetetlen, ha nem próbált volna meg konkurálni a SpaceX-szel? Abból ítélve hogy hol állnak, a SpaceX már a célegyenesben volt, amikor ők egyáltalán belefogtak az egészbe.

    Ha még nem tetted meg, tényleg javaslom, hogy olvasd el a Logout bejegyzéseimet, Blue Origin terén ezt.. :)

    Bezos 2000-ben indította a cégét, 2005-ben hajtották végre az első kísérleti repüléseket. Bezos eredetileg a McDonnel-Douglas Delta Clipper SSTO elképzelését szerette volna megvalósítani, az első három tesztjárművük (Charon, Goddard és PM2) ezen a vonalon indult. 2009-ben, amikor a SpaceX még ejtőernyővel szórakozott az első fokozat vissza-hozatalával (a két első Falcon 9 indításnál is ez történt), a Blue Origin benyújtott egy szabadalmat arról, hogy egy hordozórakéta első fokozatát a főhajtóművek erejére támaszkodva egy hajóra hozza vissza...


    A Blue Origin US8678321 szabadalmának egyik ábrája,
    amely az első fokozat hajóra való vissza hozatalát mutatja be

    A szabadalom 2014 márciusában jóvá lett hagyva (ez nem meglepő, mivel az amerikai szabadalmi hivatalnak átlagban legalább 3,5 évébe telik, amíg döntést hoz egy-egy szabadalomról), és augusztusban a SpaceX meg is támadta, ami jó egy év múlva azzal ért véget, hogy a Blue Origin visszavonta a vonatkozó szabadalmi kérelmet, amit jóvá is hagytak.

    Erről egyébként itt írtam. ;)

    Szóval nem értek egyet. Bezos talán lassabban halad, de nem kapott a NASA-tól dollármilliárdokat, hanem szinte teljes egészében a saját zsebéből finanszírozza a terveit...

    Hol beszél pl. Bezos arról, hogy embereket akar küldeni a Marsra?

    Bezos nem a Marsra akar rögtön embert küldeni. Ő az űrbéli infrastruktúrát szeretné kiépíteni ahhoz, hogy az emberiség terjeszkedhessen a világűrben.

    Lásd például itt vagy itt.

    De ismét: Musk tavalyi beszéde rengeteg kérdést vet fel, és sok részlet kidolgozatlan az elképzelésében, plusz irreális az határnapló-elképzelése...

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

  • Cifu

    nagyúr

    válasz schawo #58 üzenetére

    A festésen ne csodálkozz, ez az eredeti festése, és most már kétszersült lett (csak lemosták az első út után, újra nem festették, ezért volt a logóban is szürke az első fokozat).

    A rácsvezérsíkoknál váltás lesz. Most aluötvözetből készül, de amelyek visszatéréskor "alul" vannak, azok bizony vörösizzásig jutnak. A későbbiekben (Block 5?) titániumból készülnek majd.

    Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.

Új hozzászólás Aktív témák