Hirdetés

A Falconnál teljes a siker, az űrállomáson viszont foltozni kellett

Elon Musk fényes diadalt aratott, és a szakértők szerint egyáltalán nem túlzás forradalminak nevezni a visszatérő első fokozat bevezetését.

Sűrű nap volt tegnap a NASA-nál: előbb a Nemzetközi Űrállomáson (ISS) zajlott egy hosszabb űrséta, mivel az űrhajósok egy új dokkolót építenek, majd estefelé a SpaceX rakétáját indították útjára.

Szégyenlős első fokozat

Hirdetés

Az utóbbival kezdve: mint beszámoltunk róla, hatalmas várakozás előzte meg a Falcon 9 startját, ez ugyanis történelmi jelentőségű eseménynek számított, mivel először használtak egy olyan első fokozatot, amely már járt az űrben. Vagyis az indítás bizonyíthatta, hogy Elon Musk 15 évvel ezelőtti koncepciója, álma megvalósítható.

És a siker teljes: a SES-10 távközlési műholdat szállító rakéta mintaszerűen hajtotta végre feladatát, és az első útját 2016. április 8-án végrehajtó első fokozat is pontosan a terv szerint tért vissza az Atlanti-óceánon kialakított platformra, hogy felkészíthessék egy újabb, immár harmadik útra. (A közvetítésen sajnos épp a landolás pillanatát nem lehetett látni.)

 

A Falcon 9
[+]

 

Musk láthatóan határtalanul boldog és büszke volt: „Mindez hatalmas forradalmat jelent az űrrepülés számára. Tizenöt év munkája után értünk el idáig. Nem találok szavakat.”

Annyi bizonyos, hogy ezzel a véleményével és lelkesedésével nincs egyedül, és hogyha rendszeressé válik az első fokozatok újrafelhasználása, az minimum harmadával csökkenti az indítások költségét, s ez sok millió dolláros megtakarítást jelent, a Falcon 9-nél pl. 18 milliót.

„Elképesztő napunk volt. Pont a tízesbe” – mondta Musk („We just had an incredible day today. Right in the bullseye.”).

Elkóborolt pajzs

Mint föntebb említettük, a Falcon indítását megelőzően a NASA szakemberei az ISS-re figyeltek, ahol Peggy Whitson és Shane Kimbrough dolgoztak egy olyan dokk kialakításán, mely majd a Boeing CST-100 Starlinert és a SpaceX Crew Dragont, az embert szállító „űrtaxikat” képes lesz fogadni. Ennek érdekében az űrhajósok korábban eltávolítottak egy régi dokkoló modult, melyet még 2000-ben szereltek fel, és csak a NASA járműveinek fogadására alkalmas, és most folytatták a munkát az új kábelek és alkatrészek beszerelésével: az új dokkoló kompatibilis mind a NASA, mind a magántársaságok űrhajóival.

A munka során Peggy Whitson új női rekordot állított fel: ő ezúttal hat és fél órát tartózkodott az űrben.

Ugyanakkor a feladat végrehajtása során némi bakit is elkövettek, ugyanis a szerelés miatt nyitott dokkoló portot négy nagy, speciális anyagból készült takaróval fedték le, és ezek közül az egyik egyelőre ismeretlen okból és módon valahogy elsodródott, és eltűnt az űrben. A nyílás lefedése a mikrometeoritok és az űrtörmelék ellen védi meg az érzékeny szerkezetet, illetve védelmet nyújt a hirtelen hőmérséklet-változások káros hatásaival szemben is. Így kiemelt fontosságú a takarás, az űrhajósok hamarosan visszatérnek, hogy megállapítsák a meghibásodás okát, egyelőre egy szükségmegoldást alkalmaztak: ruhadarabokból és drótokból állítottak össze egy átmeneti pajzsot.

Azóta történt

Előzmények