Új hozzászólás Aktív témák
-
7s26c
senior tag
Megosztó figura ez a Musk de pörög ezerrel
Az utolsó ember a Földön a szobájában ült. És akkor kopogtak az ajtón…
-
nagyúr
A SES-10 Falcon 9 FT (R) indítás utáni nyilatkozatok alapján:
-Idén még több hasonló (már repült 'core' fokozattal való) indítás várható, számszerűleg most olyan 6 látható előre, jövőre akár 12.
-Az első fokozat képezi az indítási ár cirka háromnegyedét, újrafelhasználása nagyon nagy mértékben csökkentheti az indítási árakat.
-Az első Falcon Heavy indítás nyár végére várható.
-A Falcon Heavy két oldalsó 'core' fokozatát fogják visszahozni, a középsőt nem, legalábbis az első útnál.
-Egy-egy 'core' fokozat esetén az a terv, hogy ne legyen egyáltalán komolyabb javításra szükség 10 indításig, és 10 indításonként egy közepes szintű javításra legyen csak szükség.
-Ehhez tartozik, hogy a kormányfelületeket le akarják cserélni alumíniumról titánra, mivel az alu konkrétan kigyullad a visszatéréskor:-A két áramvonalazó kúpot sikerült visszahozni, a stabilizáláshoz gázfúvókákat használtak, a végső fázisban irányítható ejtőernyőket.
-A Falcon 9 Block 5 további mintegy 10%-al nagyobb tolóerőt fog leadni.Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
nagyúr
Zseniális üzletember, de igazi Kamikaze. Olvasd el ezt, ha még nem tetted meg.
Én személy szerint egy kissé túlságosan is harsány, nagyot mondó embernek tartom, aki szeret szerepelni. Jeff Bezos sokkal szimpatikusabb, szerényebb nála...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
inferno88
őstag
Lajka! Fetch!
Semper fi!
-
hmonitor17
újonc
Köszönjük a képen a nagy "people" feliratot és a nyilakat, ezek nélkül a kép valóban értelmezhetetlen lett volna.
-
dajkopali
addikt
válasz hmonitor17 #8 üzenetére
ők csinálták - gondolom, poén
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
Apollyon
Korrektor
válasz hmonitor17 #8 üzenetére
Volt egy hasonló 'magyarázós' gúgel komplexumos kép is, egy parkosított részen, ahol az épület különböző részei mellett be voltak jelölve a fák is "trees" felirattal
#1) Respect the privacy of others. #2) Think before you type. #3) With great power comes great responsibility.
-
tothmaxy182
őstag
Nem semmi amit Musk csinál. Lehet szeretni vagy nem szeretni, de az tuti, hogy több ilyen emberre lenne szükség a Földön. Az a baj, hogy akinek ekkora vagyon és tudás van a kezében az vagy nem mer ilyen dolgokba belevágni, hisz mi van ha nem jön be és elveszti a pénzét; vagy ami jellemzőbb: sportkocsikra, jachtokra, drogra és kurvákra költi a pénzét.
Azt becsülöm Muskban, hogy hiába mond néha hajmeresztő dolgokat, már sokszor kiderült, hogy ezek közül a hajmeresztő dolgok közül is képes megvalósítani viszonylag sokat. A többi meg kit érdekel.
Minden szavam magánvélemény!
-
Rick1111
csendes újonc
Nem kell elájulni egyből ettől a manustól sem.
Steve Jobs, Bill Gates, Larry Ellison és mások is egyedül nyilatkoztak mindenfélét, de ezrek dolgoznak alájuk, névtelenül...és ők az igazi hősök. -
nagyúr
válasz tothmaxy182 #11 üzenetére
vagy ami jellemzőbb: sportkocsikra, jachtokra, drogra és kurvákra költi a pénzét.
Musk sportkocsikra és magánrepülőre költötte az első millióit, az első feleségétől (aki 6 gyermeket szült neki) való váláskor azt állította, hogy a barátai tartják el (miközben magángépén járt lobbizni a Tesla érdekében Washingtonba), a második feleségétől eddig kétszer vált el, az első váláskor 4,5 millió, a másodiknál 16 millió dollárt vitt az asszonyka.
A Tesla még egy dollár nyereséget nem termelt, de 2013-ban 78 millió dolláros fizetést kapott onnan (abban az évben ő volt a legjobban fizetett CEO...), amiből többek között egy 17 milliós vityillót vásárolt.
Drogokról nem tudunk. Még.
Szóval miközben elektromos autókat és rakétákat gyártó céget épített, azért az életet is nagy kanállal eszi...
@Rick1111: +1
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
uki
aktív tag
Elájulni nyilván nem kell, főleg annak aki olvasta a róla szóló cikkedet.
De ettől még elvitathatlan, hogy nagy dolgot művelnek ott a SpaceX-nél és nyilván nem ő csinál mindent és többezeres kiválló mérnökgárda van mögötte, de végülis csak ő indította és vitte végig hogy idáig eljussonak.
Ugyanugy becsulendő Bezos vagy Brenson teljesítménye is csak Musk-ék most előbb járnak. A kolléga talán azokra a milliárdosokra gondolt akik tényleg nem próbálnak meg semmi olyat tenni amivel a világot előbbre vagy picit jobbá tegyék. (tudjuk hogy a SpaceX, a BlueOrgin vagy a Virgin Galatic is egy profitorientét cég aki nem csak jofejség miatt vágott bele az űr- vagy annak csak határának- a meghódításába).
"this is just a punk rock song written for the people who can see something's wrong"
-
-Skylake-
addikt
Oo minden irasod elolvasom mar akkor, mikor kikerul egyebkent tudom, hogy kamikaze, de aki nem mer nem nyer. Es pont ez hianyzik a vilagnak, nem olyan emberek kellenek akik minden apro szaron sirnak, hogy emiatt nem meg amiatt nem, meg amugyis gyengelkedik a gazdasag, meg a merkur is rossz helyen all es hat a fiam is 3ast kapott foldrajzbol. Olyanok kellenek akik odamennek es leszarnak mindent, de megcsinaljak. Na O pontosan ilyen.
"Those who would shave the beard for pussy deserve neither the beard or the pussy." - Ben Franklin, probably
-
theuprising
tag
Elon Musk fényes diadalt aratott, és a szakértők szerint egyáltalán nem túlzás forradalminak nevezni a visszatérő első fokozat bevezetését.
Milyen szakértők? Forrás? Kire gondolt a költő? NASA? ESA?
-
nagyúr
válasz -Skylake- #15 üzenetére
Az eredményeit nem vitatom el.
De én valahol zavarbaejtőnek találom, hogy Musk végül is egy élő, két lábon járó bizonyítéka annak, hogy a sikerhez mindenek előtt gátlástalanság és buldog mentalás kell. Félelmetes belegondolni, hogy egy Thomas Mueller (a SpaceX hajtóműtervező-zsenije) ma simán valami senior engineer lenne csak a NorthropGrumman-nál (ahol a legnagyobb folyékony hajtóanyagú hajtóművük per pillanat 500 N tolóerejű, és műholdak pályakorrekciós hajtóműveként szerepel...), ha nincs Musk, és nem hívja a SpaceX-hez....
[ Szerkesztve ]
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
-Skylake-
addikt
"De én valahol zavarbaejtőnek találom, hogy Musk végül is egy élő, két lábon járó bizonyítéka annak, hogy a sikerhez mindenek előtt gátlástalanság és buldog mentalás kell."
De igy igazan nagy dolgok tudnak szuletni es ez a lenyeg, fejlodes barmi aron.
"Those who would shave the beard for pussy deserve neither the beard or the pussy." - Ben Franklin, probably
-
dajkopali
addikt
nekem sem szimpatikus, sokáig kifejezetten ellenszenvvel figyeltem
de ma már másképp gondolom
pár éve olvastam egy elemzést arról, sajnos már nem emlékszem hol, pedig igen fontos szerző fontos helyen megjelent írásáról van szó, hogy az elmúlt kétszáz évben úgy alakult a technológiai fejlődés, hogy a zseni mérnökök eltűntek
azért tűntek el, mivel a környezet változott meg, a progresszió lett az alap, a folyamatos fejlesztés, ezért az egyre összekapcsoltabb világon - már a 19. század óta - ugyanazokon a kihívásokon egyre több szakember dolgozik, és néha napokon múlik, hogy ki jelentkezik ugyanazzal az újítással (tessék megnézni, hogy kb. az 1850-es évektől az 1950-es évekig mennyi szabadalmi per játszódott le, hogy ki is volt az első)
ennek a kornak nem az a kérdése, hogy ki talál ki valami újat - egyszerre százan is kitalálják ugyanazt -, hanem az a kérdés, hogy van-e olyan vállalkozó, aki az ötletből terméket csinál, és ezzel felforgatja a világot
ez egész más képességeket kíván
ilyen volt Gates, Jobs és Musk is[ Szerkesztve ]
"fácánjava calvadosban/teljesítünk, egyre jobban " - Konok Péter
-
-
cami][us
senior tag
válasz fordfairlane #21 üzenetére
Jobs a technológiai ipar Edisonja volt
Ez fájt.
-
tothmaxy182
őstag
válasz fordfairlane #21 üzenetére
Hát végülis Edisonról köztudott, hogy a találmányainak egy nagyon jelentős részét vagy lopta, vagy összevásárolta a szabadalmakat.
[ Szerkesztve ]
Minden szavam magánvélemény!
-
fordfairlane
veterán
válasz tothmaxy182 #24 üzenetére
Így van. Emberileg mesze nem volt tökéletes, de azért letett az asztalra pár újítást. Musk viszont amennyit turnézik egyik médiától a másikig, el nem tudom képzelni, hogy aktívan részt venne a termékfejlesztésben.
Arról ne is beszéljünk, hogy ugyan Jobs is néha megosztotta a jövőről szóló vízióit, bár leginkább csak akkor, ha kérdezték. Musk viszont állandóan az agyfasz szintű hülyeségeivel traktál, hogy a Mars az majd mijjenjólesz kolóniáknak, mer a Mars az a bojgó, amihez speciel pont ért. Illetve ahhoz is. Alig tud kijutni az űrbe, de már a Mars kolonizálásáról elmélkedik. Illetve, dehogy elmélkedik, nem az a szint, amit elmélkedésnek lehet hívni. Vakítja a sok hülyét.
[ Szerkesztve ]
x gon' give it to ya
-
7s26c
senior tag
Musk két példányban klónozta magát, majd elhatározta, hogy megszabadul az é betűktől. Lapátot ragadtak, kimentek a kertbe. Most három Musk é-t ás....
Az utolsó ember a Földön a szobájában ült. És akkor kopogtak az ajtón…
-
őstag
válasz fordfairlane #25 üzenetére
Azért elég gyorsan fejlődik a technika. A Wright fivérek első repülése 1903-ban volt. A holdra szállás 1969-ben és a kettő között 66 év telt el. A holdra szálláshoz hozzáadsz 66-ot, akkor 2035 jön ki, ami már csak 18 évre van.
Ez az alig tud kijutni az űrbe ez azt jelenti, hogy a kb. a 30. sikeres rakétaindításon van túl.
-
ViiiiktorOC
senior tag
Fantasztikus eredmény, az egész cégnek! Így tovább, jöhet a következő.
Jó lenne ha előkerülne egy másik kamera is a leszállásról, biztos nem csak eggyel vették.Heavy Falcon, hajrá!
[ Szerkesztve ]
LamboLVR - CSR2 Lambo T. Hungary
-
titán
válasz fordfairlane #25 üzenetére
Nézd végig Musk spacexes gyárbemutató videóját (yt). Fogsz lesni. Akkora agya (nem arca) van, hogy alig fér be a csarnokba.
A Tesla és a SpaceX is kézivezérlés alatt áll. Amiről nem tud, az nem valósulhat meg.
Technológiailag az orbitális pálya és a Mars között csak a pénz és az akarat a kérdés.
[ Szerkesztve ]
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
titán
Biztos, hogy csak kettő jön vissza? Én úgy olvastam, hogy egyelőre mégsem lesz kereszttáplálás a gyorsítók között. Akkor pedig semmi értelme fenthagyni a középsőt. Szerintem az infó még abból az időből származik, amikor a kereszttáplálás tervben volt.
evDirect villanyautós töltőhálózat
-
nullpoint
senior tag
Cikkírónak van fogalma róla mi az a bullseye? Fordítás kicsit érdekes..
kdvsdmnkrvndttrlgsdnhzzszlsmt
-
nagyúr
Félreértés a részemről. Az FH két boostere olyan core lesz, ami már repült (a reflownt értettem félre). Tehát igen, mindhármat visszahozzák.
Azt írta nemrég, hogy a második (harmadik? ) fokozatot is megpróbálják visszahozni az FH indításnál nyáron.
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
leslieke
Jómunkásember
Grat, szép munka volt, csak így tovább.
A sörben az a jó, hogy legyél bárhol a világon, kizárólag az első háromnak fáj az ára!
-
Abysmal
aktív tag
Szerintem nagyobb szükség van a Musk félékre, mint a Jeff Bezos félékre. Nem a konkrét tettei miatt, hanem azért, mert az olyan emberek mint Musk a körülötte felépített "legendával" jó példát tudnak mutatni rengeteg más embernek is. Ebből ma hiány van. Népszerűsíti az űrkutatást és a tudományokat, amire nagyon szükség van a mai világban. Az utóbbi időben alig van/volt társadalmi támogatottsága az űrkutatásnak, ami meg is látszott, stagnált már jó ideje az egész, de a SpaceX ezen a helyzeten talán változtat, mert újra menővé teszi azt. Ha ennek az az ára, hogy Musk egy showman legyen, a talán elszállt elképzeléseit olvasgassuk, agresszíven végigverje a terveit a döntéshozókon, stb akkor azt mondom, hogy ám legyen. Jeff Bezos szépen a háttérben dolgozgat, de közben róla szinte semmit nem hall az, aki konkrétan nem követi a témát, míg a SpaceX rakéták kilövésével, majd leszállásaival minden alkalommal tele a net.
Nyilvánvaló, hogy Musk nem egy félisten, és a fene tudja, lehet emberként egy szar alak, mint Jobs is volt. Lehet nem is jönnék ki jól vele, ha személyesen találkoznánk, de az ember legendája túlmutat az emberen. Ezzel példakép lesz rengeteg más ember, gyerek számára. Ha sok gyereknek nem az aktuális részeg celeb lesz a példaképe, hanem Musk, akkor máris sokkal többet tett le az asztalra mint Jeff Bezos. Egy névtelen, a háttérben meghúzódó mérnök csapatot nem fognak a gyerekek kinevezni a hősüknek, mert konkrét egyéneket tudnak példaképüknek tartani. Hiába lehet, hogy szimpatikusabb ember Jeff Bezos, ha ezt nem tudja nyújtani. Ha Musk mégsem olyan mint amilyet mutat magáról, akkor még mindig ott az a mondás, hogy sose találkozz a hőseiddel, mert gyakran csalódást okoznak. A legtöbben nem fognak találkozni vele, de sokakban nyomot fog hagyni.[ Szerkesztve ]
-
danih
addikt
Musk tolja nagyon a Hyperloop-ot is. Valamelyik mérnöke szólhatna már neki...
-
nagyúr
Az utóbbi időben alig van/volt társadalmi támogatottsága az űrkutatásnak, ami meg is látszott, stagnált már jó ideje az egész...
Volt társadalmi támogatottsága. Nézz utána a Mars Society történetének. Rá fogsz ébredni, hogy az, amit Musk mantráz, bizonyos részt Robert Zubrin munkájára építkezik (eleve Zurbin volt az, aki a Marson való metán-üzemanyag gyártást kidolgozta, amit aztán szépen átemelt Musk az ITS tervezetbe...).
Az űrkutatással a fő probléma nem a társadalmi támogatottság volt, az STS indításoknál évtizedeken át több ezer ember vándorolt el Floridába, hogy élőben nézhesse meg az indítást. De nem kell messzire menni, itthon volt egy komoly fellángolás Farkas Bertalan űrrepülése kapcsán.
Nézz meg olyan programokat, mint a SETI@Home. Kell még sorolni?
Nem a társadalmi, hanem a pénzügyi támogatottság hiányzik az űrkutatásnak...
de a SpaceX ezen a helyzeten talán változtat, mert újra menővé teszi azt.
A saját meglátásom az, hogy a SpaceX nagyon jó marketingkönyvből dolgozik, és tény, hogy a NASA, ESA és a Roszkozmosz kevésbé jóból. De én nem látom olyan fekete-fehér a témát, mint ahogy te lefested...
Ha ennek az az ára, hogy Musk egy showman legyen, a talán elszállt elképzeléseit olvasgassuk, agresszíven végigverje a terveit a döntéshozókon, stb akkor azt mondom, hogy ám legyen.
Hol a különbség a között, hogy az ULA a saját lobbyjával elérje azt, hogy túlárazottan adja el az Atlas V. indításokat, illetve a SpaceX lobbyerejével elérje, hogy az Atlas V. első fokozatának a hajtóművét kvázi törvényhozásilag letiltsák?
Nem azt mondom, hogy az ULA szent, mert egyáltalán nem az. De a SpaceX ugyan azon a módszerekkel gáncsolja el, amit az ULA is használ.
Jeff Bezos szépen a háttérben dolgozgat, de közben róla szinte semmit nem hall az, aki konkrétan nem követi a témát, míg a SpaceX rakéták kilövésével, majd leszállásaival minden alkalommal tele a net.
Már Bezos is rájött, hogy változtatnia kell a tervén, de lásd azért a különbséget a mélységekben is.
Bezos szinte mindent maga fizetett (egyetlen kisebb sikeres támogatást kapott a NASA-tól). Musk alapvetően a NASA-nak köszönheti, hogy a SpaceX még él.
Ha a SpaceX 2008-ban összeomlik, feltehetően nem történik meg egy-két látványos változás, ezt nem vitatom el tőlük. De szinte biztos vagyok benne, hogy akkor most Bezos borította volna a rá az asztalt a New Glenn-el a "klasszikus" hordozórakéta-gyártókra az újrafelhasználható rakétájával.
Egy névtelen, a háttérben meghúzódó mérnök csapatot nem fognak a gyerekek kinevezni a hősüknek, mert konkrét egyéneket tudnak példaképüknek tartani.
Én azért örülnék, ha az emberek nem csak Musk nevét ismernék meg, de Robert Zubrinét, Tom Muellerét, Dava Newman-ét és így tovább...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
VaniliásRönk
nagyúr
Nem csak volt, de még mindig van is probléma az űrkutatás népszerűségével. Az hogy pár ezer hozzánk hasonló geek elmegy megnézni egy indítást még nem jelent semmit. Azok a programok amiket felemlegetsz inkább a szovjetekkel folytatott kinek a rakétája hosszabb" verseny része volt, és nem is kizárólag az űrkutatásról szólt.
SETI@Home ugyanaz a kategória, pár kockából nem lesz társadalmi támogatottság. Hol van az akár egy Bitcoin-lázhoz képest?Az állami űrügynökségek eleve esélytelenek, minden szinten meg van kötve a kezük, sem a célok meghatározásánál nincs szabadságuk, sem azok kommunikálásánál, de még csak a költségvetés beosztását illetően sem. Biztos hogy a NASA mérnökei is legalább annyira akarnak egy "Mars-rakétát' mint SpaceX-éi, mennyi eredménnyel?
"Hol a különbség a között, hogy az ULA a saját lobbyjával elérje azt, hogy túlárazottan adja el az Atlas V. indításokat, illetve a SpaceX lobbyerejével elérje, hogy az Atlas V. első fokozatának a hajtóművét kvázi törvényhozásilag letiltsák?
Nem azt mondom, hogy az ULA szent, mert egyáltalán nem az. De a SpaceX ugyan azon a módszerekkel gáncsolja el, amit az ULA is használ."
Először is WTF? Hol van a SpaceX-nek elég befolyása ilyesmihez, amikor a döntés meghozatala idején még civakodtak légierővel? Nekem abból a szappanoperából inkább az jött le, hogy "valaki" a SpaceX-et akarta kizárni a zsíros állami megrendelésekből.
De legyen, a SpaceX valami sunyi mocskos cég és szegény ULA most kevesebb pénzből fog tudni... mit is? Azon kívül, hogy a Boeing és a Lockheed évtizedeken keresztül kartellezett az árakat a csillagos egekbe küldve mit tettek le az asztalra? Hogy állami megrendelésre csillió dollárokért mit hoztak össze az teljesen irreleváns. De nézd meg a CST-100-at is, egy deka új ötlet nincs benne, gyakorlatilag leporolták az Apollo érából megmaradt skicceket és ennyi."De szinte biztos vagyok benne, hogy akkor most Bezos borította volna a rá az asztalt a New Glenn-el a "klasszikus" hordozórakéta-gyártókra az újrafelhasználható rakétájával."
Miért olyan biztos, hogy Bezos is nekiállt volna valaminek amire szinte mindenki azt mondta hogy lehetetlen, ha nem próbált volna meg konkurálni a SpaceX-szel? Abból ítélve hogy hol állnak, a SpaceX már a célegyenesben volt, amikor ők egyáltalán belefogtak az egészbe.
"Én azért örülnék, ha az emberek nem csak Musk nevét ismernék meg, de Robert Zubrinét, Tom Muellerét, Dava Newman-ét és így tovább..."
Én is örülnék neki ha azok akik vért izzadva letették mindezt az asztalra megkapnák a megérdemelt elismerést, de inkább Musk arassa le a babérokat, minthogy meg se történjen mindez. Hol beszél pl. Bezos arról, hogy embereket akar küldeni a Marsra? Van még olyan marha Muskon kívül, aki egy ilyen vad, übergeek célkitűzéshez egyáltalán a nevét adná?
"Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former." (Albert Einstein)
-
7s26c
senior tag
nézzétek meg a Hidden Figures című filmet, egész jó. a szovjetekkel folytatott űrverseny hőskoráról szól
Az utolsó ember a Földön a szobájában ült. És akkor kopogtak az ajtón…
-
nagyúr
válasz VaniliásRönk #46 üzenetére
Azok a programok amiket felemlegetsz inkább a szovjetekkel folytatott kinek a rakétája hosszabb" verseny része volt, és nem is kizárólag az űrkutatásról szólt.
Is-is.
Az embereket az 1960-as években azért mozgatta meg az emberes űrhajózás, mert új dolog volt, veszélyes volt, látványos volt. Aztán mikor az Apollo-1 és a Szojuz-1 / Szojuz-11 baleset megtörtént, kicsit más lett a paripa (érdekes dolog ez, a veszélyes versenyek vonzzák a nézőket (az űrverseny is...), de ha meghal valaki, polkorrektségből megy a felhördülés...)
Az űrkutatás terén a marketing sokat nyom a latba. A Hubble népszerűségét aligha lehet megkérdőjelezni, de ehhez az kellett, hogy ne csak simán közzé tegyék a képeket (ahogy amúgy a legtöbb programnál megteszik), hanem hogy direkt kiválogassák a leglátványosabbakat, és időről-időre propagálják is őket.
SETI@Home ugyanaz a kategória, pár kockából nem lesz társadalmi támogatottság. Hol van az akár egy Bitcoin-lázhoz képest?
Nem hinném, hogy fair összehasonlítás. A Bitcoin-nál anyagi nyeresége van a résztvevőknek. A SETI@Home esetén csak a tudat van, hogy na, segítettem egy tudományos programban....
Az állami űrügynökségek eleve esélytelenek, minden szinten meg van kötve a kezük, sem a célok meghatározásánál nincs szabadságuk, sem azok kommunikálásánál, de még csak a költségvetés beosztását illetően sem.
Csak részben adnék igazat. Igenis a mindenkori NASA vezetés dönti el, lobbyzza ki, hogy mi hogyan történjen, olvasd el az amerikai űrhajókról írt Logout bejegyzéseimet. A NASA vezetése volt az, aki elindította az OSP programot, Michael D. Griffin volt az, aki útjára indította a CEV, majd az Ares/Orion programot, meghatározta hogy milyen módszerrel, milyen feltételekkel valósuljon meg.
Igen, a Szenátusnak/Kongresszusnak komoly ráhatása van a NASA-ra, ez nem vitás (hiszen még Obama se tudta kinyírni az Ares/SLS illetve Orion programot az ő akaratukkal ellentétben - de ott kellett egy gyenge kezű NASA igazgató is Charles Bolden személyéjében, aki nem állt ki határozott elképzelésekkel, hanem mindenkinek meg akart felelni...).
Biztos hogy a NASA mérnökei is legalább annyira akarnak egy "Mars-rakétát' mint SpaceX-éi, mennyi eredménnyel?
A NASA-n belül az a csoport, amely a mélyűri emberes kutatást forszírozza, azok hozták össze az SLS-t és az Oriont. Szerintem ilyen szempontból nagyon is eredményesek voltak / lesznek. A Logoutra pénteken adtam le a legfrissebb cikkecskémet, amely összefoglalja a nemrég kijött NASA elképzeléseket a Mars-hoz vezető úton (a főbb vonalakat például itt találod meg.)
Hol van a SpaceX-nek elég befolyása ilyesmihez, amikor a döntés meghozatala idején még civakodtak légierővel? Nekem abból a szappanoperából inkább az jött le, hogy "valaki" a SpaceX-et akarta kizárni a zsíros állami megrendelésekből.
Az én meglátásom szerint inkább úgy nézett ki, hogy a SpaceX szeretett volna az EELV tendereken indulni, amelyek addig ULA monopóliumot élveztek, majd az első lepattanás után bevittek egy oldalhorgot az ULA-nak az RD-180 hajtóművek kitiltásával. Ehhez a partnerük John McCain volt ( akkori hír erről ), akit ugye lobbypénzekkel támogatnak ( itt egy hír erről, maga az oldal erősen "túloldal-párti", de ettől még a lobbyköltségek terén leírt számok valósak).
Azóta az ULA (nyilván az anyavállalatok hathatós lobbytevékenységének hála) már visszájára fordította a helyzetet, többek között már 2022 után is fel lett függesztve az RD-180 hajtóművek kitiltása, de ez vagy másfél évnyi hercehurca volt, és közben több EELV tenderen egyszerűen nem tudott elindulni az ULA az akkor érvényben lévő hajtómű-kitiltás miatt.
Így működik az amerikai politika, itt nem arról van szó, hogy az ULA mennyire szemét cég (nyilván az, hiszen mindenek előtt a saját érdekeit nézi), hanem arról, hogy a SpaceX tetszik vagy sem, de ugyanezen a tengelyen működik, amikor az érdekeit kell érvényesíteni akarja...
De legyen, a SpaceX valami sunyi mocskos cég és szegény ULA most kevesebb pénzből fog tudni... mit is? Azon kívül, hogy a Boeing és a Lockheed évtizedeken keresztül kartellezett az árakat a csillagos egekbe küldve mit tettek le az asztalra?
Látod erről beszélek.
Először is nem azt mondom, hogy a SpaceX sunyi mocskos cég. Hanem azt, hogy ugyanúgy lobbyzik a saját érdekeiért, ahogy az ULA a sajátjáért. Ha az ULA-t elítéljük emiatt, akkor a SpaceX-et miért is nem?
Én is fejvakarósan nézem ezeket a dolgokat, de itt nem fekete-fehér dologról van szó, hanem egyszerűen így működik a politikai lobby az Egyesült Államokban.
Egyébként tegyük szépen hozzá, hogy az ULA létrejötte hogy is történt? A két konkurens, a Boeing és a Lockheed hosszadalmas bírósági ügybe keveredett az EELV tender kapcsán, ahol az indítások többségét a Boeing nyerte el, mint kiderült, legalábbis részben azért, mert kvázi ipari kémkedéssel hozzájutott a Lockheed ajánlatához, és így kedvezőbbet tudott benyújtani. A hosszadalmas cicaharc kivéreztette volna a két céget, erre "fentről" jött az ötlet, hogy olvasszák össze a rakétagyártó képességüket egy közös leányvállalatba, mert az mindkettőjüknek jó lesz, és egyben véget lehetne vetni az évek óta tartó pereskedésnek. Hogy megszűnik a verseny? Az kit érdekel... A dologra pedig a politikai vezetés is rábólintott, nem volt még csak panasz se.
De nézd meg a CST-100-at is, egy deka új ötlet nincs benne, gyakorlatilag leporolták az Apollo érából megmaradt skicceket és ennyi.
Az az Orion inkább, a CST-100 a Boeing CEV tenderére küldött terv leporolása, mínusz orbitális modul. Egyébként ilyen téren a legelőremutatóbb talán a Sierra Nevada és a DreamChaser elképzelésük, csak hát persze ők is annyira ártatlan bárányok, mint a mesebeli farkas.
Miért olyan biztos, hogy Bezos is nekiállt volna valaminek amire szinte mindenki azt mondta hogy lehetetlen, ha nem próbált volna meg konkurálni a SpaceX-szel? Abból ítélve hogy hol állnak, a SpaceX már a célegyenesben volt, amikor ők egyáltalán belefogtak az egészbe.
Ha még nem tetted meg, tényleg javaslom, hogy olvasd el a Logout bejegyzéseimet, Blue Origin terén ezt..
Bezos 2000-ben indította a cégét, 2005-ben hajtották végre az első kísérleti repüléseket. Bezos eredetileg a McDonnel-Douglas Delta Clipper SSTO elképzelését szerette volna megvalósítani, az első három tesztjárművük (Charon, Goddard és PM2) ezen a vonalon indult. 2009-ben, amikor a SpaceX még ejtőernyővel szórakozott az első fokozat vissza-hozatalával (a két első Falcon 9 indításnál is ez történt), a Blue Origin benyújtott egy szabadalmat arról, hogy egy hordozórakéta első fokozatát a főhajtóművek erejére támaszkodva egy hajóra hozza vissza...
A Blue Origin US8678321 szabadalmának egyik ábrája,
amely az első fokozat hajóra való vissza hozatalát mutatja beA szabadalom 2014 márciusában jóvá lett hagyva (ez nem meglepő, mivel az amerikai szabadalmi hivatalnak átlagban legalább 3,5 évébe telik, amíg döntést hoz egy-egy szabadalomról), és augusztusban a SpaceX meg is támadta, ami jó egy év múlva azzal ért véget, hogy a Blue Origin visszavonta a vonatkozó szabadalmi kérelmet, amit jóvá is hagytak.
Erről egyébként itt írtam.
Szóval nem értek egyet. Bezos talán lassabban halad, de nem kapott a NASA-tól dollármilliárdokat, hanem szinte teljes egészében a saját zsebéből finanszírozza a terveit...
Hol beszél pl. Bezos arról, hogy embereket akar küldeni a Marsra?
Bezos nem a Marsra akar rögtön embert küldeni. Ő az űrbéli infrastruktúrát szeretné kiépíteni ahhoz, hogy az emberiség terjeszkedhessen a világűrben.
Lásd például itt vagy itt.
De ismét: Musk tavalyi beszéde rengeteg kérdést vet fel, és sok részlet kidolgozatlan az elképzelésében, plusz irreális az határnapló-elképzelése...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
-
Polllen
nagyúr
"Egy névtelen, a háttérben meghúzódó mérnök csapatot nem fognak a gyerekek kinevezni a hősüknek, mert konkrét egyéneket tudnak példaképüknek tartani."
Pontosan ezen kellene változtatni. Egyrészt megismertetni a nevük, másrészt elismerni a munkájuk. Megérteni, hogy ez nem egyedül Musk érdeme. (Az meg mellékzönge, attól hogy valaki a szakmájában sikeres, nem kellene eltűrni neki sehol sem, hogy a magánéletben gyökér. Lásd pl. Jobs)
A történelemben van néhány véreskezű showman. Szóval amíg nem nőjük ki ezt a sztárolást, lesz egy-két mellényúlás.
"Odamentem egy párhoz...négyen voltak!"
-
őstag
Na, megjött...
Új hozzászólás Aktív témák
- Logitech MX Keys Mini + gyári tartozékokkal és dobozával
- Nitro 5 AN515-55 15.6" FHD IPS i5-10300H GTX 1650 16GB 512GB+1TB magyar vbill WIFI 6 gar
- Szép állapotú Xbox One Slim 500Gb+GTA V játék!
- Szép állapotú ELITE Xbox One Kontroller Series 2
- MSI GeForce RTX 3060 Ti 8GB GDDR6 256bit RTX 3060 Ti GAMING Z TRIO 8G LHR Videokártya