Új hozzászólás Aktív témák
-
nagyúr
válasz VaniliásRönk #46 üzenetére
Azok a programok amiket felemlegetsz inkább a szovjetekkel folytatott kinek a rakétája hosszabb" verseny része volt, és nem is kizárólag az űrkutatásról szólt.
Is-is.
Az embereket az 1960-as években azért mozgatta meg az emberes űrhajózás, mert új dolog volt, veszélyes volt, látványos volt. Aztán mikor az Apollo-1 és a Szojuz-1 / Szojuz-11 baleset megtörtént, kicsit más lett a paripa (érdekes dolog ez, a veszélyes versenyek vonzzák a nézőket (az űrverseny is...), de ha meghal valaki, polkorrektségből megy a felhördülés...)
Az űrkutatás terén a marketing sokat nyom a latba. A Hubble népszerűségét aligha lehet megkérdőjelezni, de ehhez az kellett, hogy ne csak simán közzé tegyék a képeket (ahogy amúgy a legtöbb programnál megteszik), hanem hogy direkt kiválogassák a leglátványosabbakat, és időről-időre propagálják is őket.
SETI@Home ugyanaz a kategória, pár kockából nem lesz társadalmi támogatottság. Hol van az akár egy Bitcoin-lázhoz képest?
Nem hinném, hogy fair összehasonlítás. A Bitcoin-nál anyagi nyeresége van a résztvevőknek. A SETI@Home esetén csak a tudat van, hogy na, segítettem egy tudományos programban....
Az állami űrügynökségek eleve esélytelenek, minden szinten meg van kötve a kezük, sem a célok meghatározásánál nincs szabadságuk, sem azok kommunikálásánál, de még csak a költségvetés beosztását illetően sem.
Csak részben adnék igazat. Igenis a mindenkori NASA vezetés dönti el, lobbyzza ki, hogy mi hogyan történjen, olvasd el az amerikai űrhajókról írt Logout bejegyzéseimet. A NASA vezetése volt az, aki elindította az OSP programot, Michael D. Griffin volt az, aki útjára indította a CEV, majd az Ares/Orion programot, meghatározta hogy milyen módszerrel, milyen feltételekkel valósuljon meg.
Igen, a Szenátusnak/Kongresszusnak komoly ráhatása van a NASA-ra, ez nem vitás (hiszen még Obama se tudta kinyírni az Ares/SLS illetve Orion programot az ő akaratukkal ellentétben - de ott kellett egy gyenge kezű NASA igazgató is Charles Bolden személyéjében, aki nem állt ki határozott elképzelésekkel, hanem mindenkinek meg akart felelni...).
Biztos hogy a NASA mérnökei is legalább annyira akarnak egy "Mars-rakétát' mint SpaceX-éi, mennyi eredménnyel?
A NASA-n belül az a csoport, amely a mélyűri emberes kutatást forszírozza, azok hozták össze az SLS-t és az Oriont. Szerintem ilyen szempontból nagyon is eredményesek voltak / lesznek. A Logoutra pénteken adtam le a legfrissebb cikkecskémet, amely összefoglalja a nemrég kijött NASA elképzeléseket a Mars-hoz vezető úton (a főbb vonalakat például itt találod meg.)
Hol van a SpaceX-nek elég befolyása ilyesmihez, amikor a döntés meghozatala idején még civakodtak légierővel? Nekem abból a szappanoperából inkább az jött le, hogy "valaki" a SpaceX-et akarta kizárni a zsíros állami megrendelésekből.
Az én meglátásom szerint inkább úgy nézett ki, hogy a SpaceX szeretett volna az EELV tendereken indulni, amelyek addig ULA monopóliumot élveztek, majd az első lepattanás után bevittek egy oldalhorgot az ULA-nak az RD-180 hajtóművek kitiltásával. Ehhez a partnerük John McCain volt ( akkori hír erről ), akit ugye lobbypénzekkel támogatnak ( itt egy hír erről, maga az oldal erősen "túloldal-párti", de ettől még a lobbyköltségek terén leírt számok valósak).
Azóta az ULA (nyilván az anyavállalatok hathatós lobbytevékenységének hála) már visszájára fordította a helyzetet, többek között már 2022 után is fel lett függesztve az RD-180 hajtóművek kitiltása, de ez vagy másfél évnyi hercehurca volt, és közben több EELV tenderen egyszerűen nem tudott elindulni az ULA az akkor érvényben lévő hajtómű-kitiltás miatt.
Így működik az amerikai politika, itt nem arról van szó, hogy az ULA mennyire szemét cég (nyilván az, hiszen mindenek előtt a saját érdekeit nézi), hanem arról, hogy a SpaceX tetszik vagy sem, de ugyanezen a tengelyen működik, amikor az érdekeit kell érvényesíteni akarja...
De legyen, a SpaceX valami sunyi mocskos cég és szegény ULA most kevesebb pénzből fog tudni... mit is? Azon kívül, hogy a Boeing és a Lockheed évtizedeken keresztül kartellezett az árakat a csillagos egekbe küldve mit tettek le az asztalra?
Látod erről beszélek.
Először is nem azt mondom, hogy a SpaceX sunyi mocskos cég. Hanem azt, hogy ugyanúgy lobbyzik a saját érdekeiért, ahogy az ULA a sajátjáért. Ha az ULA-t elítéljük emiatt, akkor a SpaceX-et miért is nem?
Én is fejvakarósan nézem ezeket a dolgokat, de itt nem fekete-fehér dologról van szó, hanem egyszerűen így működik a politikai lobby az Egyesült Államokban.
Egyébként tegyük szépen hozzá, hogy az ULA létrejötte hogy is történt? A két konkurens, a Boeing és a Lockheed hosszadalmas bírósági ügybe keveredett az EELV tender kapcsán, ahol az indítások többségét a Boeing nyerte el, mint kiderült, legalábbis részben azért, mert kvázi ipari kémkedéssel hozzájutott a Lockheed ajánlatához, és így kedvezőbbet tudott benyújtani. A hosszadalmas cicaharc kivéreztette volna a két céget, erre "fentről" jött az ötlet, hogy olvasszák össze a rakétagyártó képességüket egy közös leányvállalatba, mert az mindkettőjüknek jó lesz, és egyben véget lehetne vetni az évek óta tartó pereskedésnek. Hogy megszűnik a verseny? Az kit érdekel... A dologra pedig a politikai vezetés is rábólintott, nem volt még csak panasz se.
De nézd meg a CST-100-at is, egy deka új ötlet nincs benne, gyakorlatilag leporolták az Apollo érából megmaradt skicceket és ennyi.
Az az Orion inkább, a CST-100 a Boeing CEV tenderére küldött terv leporolása, mínusz orbitális modul. Egyébként ilyen téren a legelőremutatóbb talán a Sierra Nevada és a DreamChaser elképzelésük, csak hát persze ők is annyira ártatlan bárányok, mint a mesebeli farkas.
Miért olyan biztos, hogy Bezos is nekiállt volna valaminek amire szinte mindenki azt mondta hogy lehetetlen, ha nem próbált volna meg konkurálni a SpaceX-szel? Abból ítélve hogy hol állnak, a SpaceX már a célegyenesben volt, amikor ők egyáltalán belefogtak az egészbe.
Ha még nem tetted meg, tényleg javaslom, hogy olvasd el a Logout bejegyzéseimet, Blue Origin terén ezt..
Bezos 2000-ben indította a cégét, 2005-ben hajtották végre az első kísérleti repüléseket. Bezos eredetileg a McDonnel-Douglas Delta Clipper SSTO elképzelését szerette volna megvalósítani, az első három tesztjárművük (Charon, Goddard és PM2) ezen a vonalon indult. 2009-ben, amikor a SpaceX még ejtőernyővel szórakozott az első fokozat vissza-hozatalával (a két első Falcon 9 indításnál is ez történt), a Blue Origin benyújtott egy szabadalmat arról, hogy egy hordozórakéta első fokozatát a főhajtóművek erejére támaszkodva egy hajóra hozza vissza...
A Blue Origin US8678321 szabadalmának egyik ábrája,
amely az első fokozat hajóra való vissza hozatalát mutatja beA szabadalom 2014 márciusában jóvá lett hagyva (ez nem meglepő, mivel az amerikai szabadalmi hivatalnak átlagban legalább 3,5 évébe telik, amíg döntést hoz egy-egy szabadalomról), és augusztusban a SpaceX meg is támadta, ami jó egy év múlva azzal ért véget, hogy a Blue Origin visszavonta a vonatkozó szabadalmi kérelmet, amit jóvá is hagytak.
Erről egyébként itt írtam.
Szóval nem értek egyet. Bezos talán lassabban halad, de nem kapott a NASA-tól dollármilliárdokat, hanem szinte teljes egészében a saját zsebéből finanszírozza a terveit...
Hol beszél pl. Bezos arról, hogy embereket akar küldeni a Marsra?
Bezos nem a Marsra akar rögtön embert küldeni. Ő az űrbéli infrastruktúrát szeretné kiépíteni ahhoz, hogy az emberiség terjeszkedhessen a világűrben.
Lásd például itt vagy itt.
De ismét: Musk tavalyi beszéde rengeteg kérdést vet fel, és sok részlet kidolgozatlan az elképzelésében, plusz irreális az határnapló-elképzelése...
Légvédelmisek mottója: Lődd le mind! Majd a földön szétválogatjuk.
Új hozzászólás Aktív témák
- Autós topik
- Xiaomi 13T és 13T Pro - nincs tétlenkedés
- Samsung Galaxy S24 Ultra - ha működik, ne változtass!
- Autós topik látogatók beszélgetős, offolós topikja
- Mobilinternet EU-n kívül, eSIM adatcsomagok használata
- Milyen processzort vegyek?
- A Watch7-tel debütálhat a Samsung vércukormérője
- OLED TV topic
- Milyen légkondit a lakásba?
- Milyen autót vegyek?
- További aktív témák...