Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • BonFire

    veterán

    válasz bigga #31 üzenetére

    Ez mind nagyon szomorú, kár, hogy senkit nem érdekel. Az, hogy a magyarországi fizetésből hány zenei albumot lehet megvenni, és hogy ugyanazért a munkáért fejlettebb, gazdagabb államban az ötszörösét-tízszeresét kapod, az nem jelent semmit. Benzint is jóval kevesebbet tudsz venni az itthoni fizetésedből, mint mondjuk az amik, élelmiszert is, szórakozni is kevesebbet tudsz, a rezsid pedig a fizetésed nagyobb hányadát viszi el, mint amott. Már megbocsáss, de ez nem érv. Nem én szoktam mondani, de most én is azt mondom, hogy attól, hogy valakinek valamire nem telik, még nem jogosítja fel arra – és most direkt kerülni fogom a csúnya jelzőt –, hogy jogellenesen, törvénytelenül azt megszerezze.

    Nem mondom, hogy én ki vagyok tömve pénzzel, és csak kizárólag olyan szellemi termékeket birtokolok, amelyekért fizettem, mert ez nem igaz. De én nem próbálom meg megideologizálni azt, ami szerintem sem helyes, és nem védem körömszakadtáig minden hasonló fórumban a téves álláspontomat. Ha warezolok is, azt lehajtott fejjel és csendben teszem. És igen, amíg telt rá, bizony megvettem mindent eredetiben. Én néhány évtizeden keresztül igenis támogattam mind a hazai, mind a külföldi kulturális ipart. Ez ellenben nem mondható el arról a generációról, akik már az mp3/divX korba beleszülettek, és a szüleiktől tanulnak torrentezni. Az ő értékrendjük szerint nem is szabad fizetni ezekért a termékekért, sőt, az is lökött, akinek telik rá és fizet, mert az egy pancser, ráadásul minden fórumon megmondja a tutit, hogy az összes jogvédőt hogyan kéne nyárson sütögetni, Dunába lőni, deportálni stb. No, ez a hamis értékrend, ami téves, és nem megengedhető, hogy ez a szemléletmód terjedjen. A magam részéről ezek ellen állok ki, mert az életben mindenért fizetni kell. Kinek többet, kinek kevesebbet. Van aki a rokkantnyugdíjastól irigyli az 50%-os utazási költségtérítését, persze a gerincsérvét, a diétáját és a gyógyszereit már nem irigyli. Fura és irigy dolog ez.

    Hogy pedig még egyáltalán vannak szellemi termékek, azt annak a szűk rétegnek köszönhetjük, akik olyan lúzerek, hogy hajlandóak helyettünk az eredeti árak dupláját is kifizetni. Mert nehogy azt hidd, hogy azért warezolunk, mert magasak az árak. Pont fordítva! Az árak égbeszökése egyenesági következménye annak, hogy egyre kevesebben vesznek egy adott terméket, így az egy főre jutó leosztás több lesz. Tinédzserkoromban egy nyáron 5-6 koncertre el tudtam menni. Ma egy Metallica koncertre 40 rongy a beugró. A 90-es években meg lazán kiköhögtük egy Monsters of Rock koncert árát, Metallicával, Queensryche-al, AC/DC-vel, Mötley Crue-vel. Ma meg egy jó állású, keresőképes ember nem engedheti meg magának ezt a szórakozást, mert luxus lett. Ami bevétel elmarad a lemezeladásokból, azt behajtják a koncerteken. Ilyen egyszerű a képlet.

    Az pedig egy önámítás, hogy a warez ingyen van, mert más helyen, más formában úgyis megfizeted végül az árát; lehet, hogy államigazgatási szinten, mondjuk többet fizetsz egy okmánybélyegért, szolgáltatásért, vagy éppen a péknek a kenyérért, csak primitív ember ebbe a folyamatba már nem lát bele, idáig már nem ér el a gondolatainak fonala.

    A másik összehasonlítás, ami állandóan nagy hangsúlyt kap, és sehogy sem bírom megérteni miért: mit számít az, hogy külföldi vagy magyar előadó terméke? A külföldi mitől lenne jobb, avagy a magyar mitől lenne színvonaltalanabb? A művészet nem nézi sem az országhatárokat, sem a bőrszínt. Nem tudom, hallottál-e már a zseniális Pege Aladárról? Nekem még volt szerencsém az öreget élőben látni, meg láttam jó pár külföldi jazz bandát is, és Aladár bácsi egy milliméterrel nem volt rosszabb a külföldieknél. Sőt! Játszotta úgy a jazzt, mint a new orleansi négerek, pedig állítólag náluk jobban senki sem érti a témát. Szóval lapozzunk már erről a magyar/külföldi témáról. A művészet az művészet. Edvin Marton is van olyan hegedűművész, mint Yehudi Menuhin, vagy éppen Paganini. Egy bizonyos szint fölött nincs értelme az összehasonlítgatásnak. Max lehet jobban szeretni egyiket vagy másikat, de objektíven megítélni, hogy ez vagy amaz-e a jobb, nem.

    @hohoo: a "loudness war"-t hanyagoljuk itten, eléggé offtopic. Tudom, hogy egyesek számára ez az aduász, csak akinek lövése sincs a hangtechnikáról, az analóg és digitális felvételek közötti különbségekről, a hangképek-hangzásvilágok "trendjeiről", és hogy mi miért van, azt hadd ne vitassuk itt meg, mert egy hangmérnök – főként masteringre szakosodott hangmérnök – körülbelül 4 álló hétig tudna beszélni a témáról, ami a kívülállónak kimerül annyiban, hogy egy wav editorban megnyitja a 88-as Seventh Son of The Seventh Son Iron Maiden albumot, és összehasonlítja a hangképét a Kuttykurutty death metal banda 2010-es albumáéval, ami már csak azért sem szép dolog, mert a műfaj sem egyezik. Meg a felvételi technika sem, mivel az előbbi példa még analógban készült nagyrészt, mostanában meg az megfizethetetlen luxus. Mutatok én neked olyan zenei felvételt, ami tavalyi, és nem látsz benne egyetlen 0 dB-s kivezérlést sem, mert klasszikus zenét játszik egy orkeszter, ahol a dinamikának nagyon nagy szerepe van, és ott nem illik a dolgokat megnyirbálni. Kábé a BMW X5-ös kipufogóhangját hasonlítod össze Rozi néni mákdarálójáéval. Ez nem fair, és nem tudod, mi miért van. Majd ha lesz úgy 10 év személyes tapasztalatod a zenei felvételek terén, akkor meg fogod érteni, miért fontos, vagy éppen trendi ez a "loudness war". Az egész egyáltalán nem a hangerőről szól, tehát még az elnevezése is megtévesztő.

    És ON: véleményem szerint sem lehet az ISP-ket erre kötelezni. Ebben Bambano véleményét osztom. Ők nem hatóság. Sem jogosítványuk, sem szakképzettségük, sem kapacitásuk nincs a kliensek után nyomozni, erkölcsi alapjuk sincs bírósági döntéseket meghozni bírók helyett. Mert nem bírók és nem jogászok. Szolgáltatók, mint a fodrász, meg a vízvezeték-szerelő.

    A Prohardveren nem olvasok privátot! Csak topikban vagy a publikus e-mailemen adok tanácsot.

Új hozzászólás Aktív témák