Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Szirty

    őstag

    válasz Ghummmy #3493 üzenetére

    Helló Ghummmy!

    "Viszont az egyik tulaj kérte azt, hogy ő szeretné látni, hogy mikor miért állnak a gépek."

    Alapvetően az szokta okozni a problémát a felsővezetés és a termelés közötti kommunikációban, hogy haloványlila dunsztjuk sincs arról hogyan működnek a gépek. Ez persze nem baj, mert nekik nem kell ehhez érteni. A baj akkor van, amikor beleavatkoznak vagy épp "kívánság műsor" alakul ki.
    Olyan műszaki megoldásokat találnak ki, hogy sokszor a problémát sem tudom elképzelni amire szerintük az a megoldás. Azt sem tudják mit kérnek, de pozíciójukból fakadóan végigviszik ha akarják. Ebből meg az lesz, hogy amikor elkészül amit kértek, akkor: "én nem erre gondoltam" :-)

    "Ennek ellenére a gépeink 150%-on mennek, megállás csak akkor ha már a tönkrement alkatrész végképp megállította a gépet. Amíg eldöcög vele addig nem nagyon nyúlhatunk hozzá, mert nincs tartalék alkatrész. ha tönkrement akkor tákolás, és esetleg új rendelése."

    Ismét: Üdv a klubban! :-) Mindenhol ez megy. De van ahol már a 160%-ot döngetik. Ráadásul milliókat költünk néhány ezer Ft megspórolására.
    Nem állunk meg csak mert egy csapágy nagyon zörög! Nem cseréljük ki, az 10 per állásidő lenne!
    Hajtjuk tovább aztán másnap beáll mint a gerely, már nem kell megállítani, magától áll meg. De most már nem 10 percig, mert a csapágy elvesztette a golyókat, a tengely átmérője a felére kopott és szétgyakta a csapágyházat is. De új tengely nincs, esztergálni kell, ám az esztergályos szabadságon van. Csapágyház sincs venni kell, de hát szombaton éjjel az annyira nem egyszerű ugye... Így a sor áll 10 perc helyett 6 órát.

    "...szólnak a gépháznak, hogy gond van. Ha kedvük van akkor megnézik"

    "Erre lenne jó a teljes feladat, mert ebben megoldhatóvá tudnám tenni, hogy az ilyen "gépek" is figyelve legyenek és a műhelyben azonnal látszik, hogy hol szállt el egy ventilátor,"

    ...és ha kedvük van, akkor megnézik... :-))
    Erről beszéltem. Emberi tényező. Teljesen mindegy milyen módon jut el az emberhez egy információ, ha leszarja :-)

    "5-pl egy csomagológép leállhat olyan egyszerű hiba miatt, hogy elfogyott a fólia vagy a nyomtató szalag, amihez csak pl a nyomtató szalagot kell vinni"

    Ezen csak részben lehet így segíteni. Mindig lesz olyan hiba illetve leállási ok, amit a rendszer nem fed le.
    Az hogy a gépkezelő nem olvassa el az üzenetet amit a gép kiír ezért bevezeted a műhelybe, kézenfekvőnek tűnik. De ott majd a karbantartó nem olvassa el. Hidd el ez így működik. Ez ellen lehet és kell is harcolni, de nagyon-nagyon nehéz. Egyszerűen nem győzhetsz :-)

    Természetesen tégy ahogy jónak látod, mi szakmailag támogatni fogunk ha tudunk. Amit leírtam neked kell megtapasztalnod... hiszen messziről jött ember (itt most én) azt mond, amit akar :-)

  • byte-by

    tag

    válasz Ghummmy #3493 üzenetére

    halo Ghummmy !

    én a saját céges tapasztalatomat tudom megosztani.
    azért azt gondolom, ha a "vezetés" nem szakma beli, akkor mindenképp érdemes kezdeményezni.
    komoly probléma, ha a "vezetők " szíve vágyát észnélkül, átgondolatlanúl, "csakazértis" meg akarjuk valósítani.
    Természetesen mindenre van megoldás, de az legyen ésszerű, átgondolt, logikus, hatékony,(neadj Isten)takarékos, stb.
    persze a vezetők mindíg jobban tudják, de határozottan meg kell próbálni kivitelezhető és hatékony, stb. módszer felé terelgetni a képzeletüket, amennyire csak lehetséges!( sikerülhet is..)

    nálunk gépsoronként egy kis kompakt plc van, amivel mindössze 2 bemenetet és 2 kimenetet használunk.
    ezt a soronként 2 gépnél tesszük.Tehát 4 be és 4 kimenet.
    figyeljük, hogy a gép be van-e kapcsolva , illetve hogy effektíven termel-e.a kimenet a gép tiltását eredményezi, adott esetben.
    a gyártó és a csomagoló gépet figyeljük soronként, a többi gép ugyis függ ezektől.
    a kis plc-khez tartozik egy kis nyomógombos panel(HMI jellegű).
    ez a panel van hálózatba kötve, gépsoronként egy darab.
    egy izmos pc-hez csatlakoznak, ami a megfelelő programmal regisztrál mindent:gép bekapcsolása, termelés ideje, kezdete-vége, állásidők(fajtái), felhasznált anyagok,üzemórák, stb.

    a kulcs: a gép csak akkor indítható ha a kezelő (vagy technikus) beüt egy kódot a hmi-be.ez lehet:termelés, beállítás, javítás, átállás, anyagfogyás,lefogyás,hiba,stb.tehát a panel és a beütött kódok tartalmazzák a regisztrálandó információt, és nem IO-k százai.a paneleket a gép bekapcsolása indítja, illetve gyakorlatilag onnan kap tápot.(a plc máshonnan, így azt is tudjuk mikor nincs bekapcsolva a gép)
    pl. a gép megáll, elkezdi számolni az állásidőt, ha újra szeretnék indítani, a felajánlott kódok közül kiválasztják pl. a "beállítás" kódot, és a rendszer tudja, hogy az XY gép 18 percet állt beállítás miatt.

    előny: minden kis plc-n ugyanaz a program fut, illetve minden panelen is ugyanaz a program.valamint nem elhanyagolható előny, hogy meg fogják kérdezni, hogy ezen és ezen a gépen a pl. beállítás miért tartott ennyi és ennyi ideig, ezért a géppel foglalkozni kell.

    hátrány: kell valaki aki beüti a kódot, ezért ez kissé szubjektívnek tűnhet.bár automatizált gépekről van szó, tehát nem kell sűrűn gombokat nyomogatni.

    a rendszerrel a "vezetés" szinte minden gépsor-történéssel tisztában lehet.természetesen a TMK-nak is rendelkezésre állnak az adatok.a hálózat működéséért az IT felel.

    az általad leirtakhoz.
    az mindíg jó, ha tudjuk ki volt műszakban amikor akármi is történik.
    Fontos, hogy az emberek megértsék nem a felelőst keressük, ha történik valami, hanem, hogy mi történt és milyen intézkedés lett foganatosítva.az még jobb ha követhető, hogy milyen beavatkozás történt, és mikor.
    negatív példa: egy cégnél imádták az állandó letolást és fenyegetést,eredmény: ha megkérdezted, hogy az XY gépen ezt-és ezt ki állította el vagy be , a válasz mindíg az , hogy "senki".pedig nem a felelőst keresed, hanem, hogy az elállítás vagy beállítás, honnan lett állítva, melyik írányba, több lett vagy kevesebb, esetleg ha nem sikerült és pont azért vagy ott, akkor hol volt eredetileg, stb.

    számomra nagyon pozitív egy cégnél, hogy ne bűnbakot keressünk , hanem megoldást.
    ez esetben az emberek közlékenyebbek lesznek, és tanulhatunk egymás eseteiből.

    viszont.havi 80.000 -ért dolgozó operátoroktól ne várd el , hogy utána nézzenek, hogy esetleg miért állt meg a gép.nem is az ő dolguk, és hidd el lehet, hogy jobban jársz, ha Ti nézitek meg.
    esetleg a szerszámos kocsikat tartsátok a helyszínen.
    észrevehető , hogy ahol az operátorokat vagy a kezelőket egy kicsit jobban megfizetik (vagy esetleg megbecsülik) ott jobban partnerek a gép támogatásában is.

    byte-by

Új hozzászólás Aktív témák