Keresés

Új hozzászólás Aktív témák

  • Bandit21

    addikt

    válasz Andras6800 #5908 üzenetére

    Ennek nem tudom mi ertelme volt magyarra fordítani.
    11.3 dollár az kb 4500 Ft ebből mentek benzinessel 160 km -t .
    Hát ez Amerikában biztos így van de nálunk nehezen jön össze mert ez 4l 700 Ft os benya/100km ami 2800 Ft (lenne ha lenne 4 l fogyasztó autó ott ahol az e autót jellemzően használja a nép, a városban.

    Eközben otthon töltve 12-22 kw/100 km el, átlag 17 kw és legyen 70 Ft os áram és legyen 15% veszteség mellett is 1400 Ft ra jon ki 100 km.

    Épp a fele a 2800-nak.

    De optimális esetben 13 kw*39 el is tudok menni 100 km -t az meg 520 Ft.

    Napelemmel meg...

    Amerikai benzin árak mellett talán értelmes cikk de amúgy?

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Tiédetis #5906 üzenetére

    Nekem is az volt az első hogy ez így nem jó. Ok szakadt már ki futómű és motor de az ütközés miatt. Itt viszont a centrifugális erő az első pordules közben le tépte az akkut. Ha ez így van az nem tetszik.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz cousin333 #5913 üzenetére

    Bocs igen amikor gépeltem tudtam hogy szar de 2 felé ebédet főzök és a telefonon se jó irkalni.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Andras6800 #5915 üzenetére

    Nekem a :O amit mellé tettél azt hittem a kritika. Nem Te írtad, nem volt semmi gondom azzal hogy linkelted, más kérdés hogy nem értek vele egyet és épp volt időm (nem volt mert kw kwh hiba azért bele fért) es ki is fejtettem.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz biker #5939 üzenetére

    Engem azért - függetlenül attól hogy ez a megoldás tetszik vagy sem - meglepne ha erősebb csavarral lenne az ülés az akkuhoz kötve mint az akku az autóhoz. Egyáltalán kötelező azt hinni hogy egy ilyen e-tron felé ütközés miatt a Tesla akku IS ki repülne és akkor az utasok IS?

    Összességében azért úgy gondolom a látott e-tron ütközes alapján hogy ezek nem "hétköznapi" koccanások hanem boven 100km/H fölötti piruettek amiket semmilyen típusú autóban nem nagyon lehet túlélni.

    Jóllehet nem mindegy hogy azért hal meg valaki mert az utas cella elérte a határt vagy azért mert egy 1 tonnás égő pakkra csavarozva repült el.

    De utóbbi egy feltételezés igazán meglepne ha erre nem gondoltak volna.

    Egy sima frontális ütközés soran is ennyi erővel az akku es rajta a sofőr elindul előre és ki szakad a kasztnibol?

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz schawo #5944 üzenetére

    Nekem azért ez kicsit olyan feltételezés lenne mint azt mondani hogy minden BMW kigyullad. Értem hogy józan paraszti ésszel nézve ezt a típusú felépítést valóban felmerül hogy akkuval egyutt szállnak el az utasok is, de mégis furcsa lenne ha erre nem gondoltak volna a tervezők, engedélyezok, szakírók stb.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz biker #5996 üzenetére

    Én a 80-as években már mindent olvastam. Akkor tanultuk általánosban a betűket. Azóta csak a sorrendjuk változik néha. Figyelem.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz biker #5999 üzenetére

    Kizárt, mert én ezt is megcsináltam már korábban...

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz dabgergo #6004 üzenetére

    Azért attól sok függ hogy a havi 1000 hol megy el. Milyen eloszlás város országút pálya stb.
    És van e néha hosszabb út és arra kell e másik verda.
    Mert azért egy 4-5 M Leaf 1 el egy Debrecen - Sopron úton lehet 2- 3x állsz meg majd 1 órát tölteni.

    Egy 4-5 M Leaf 10 éves 5 év múlva valószínűleg az akkuban lévő LI fog érni valamit.

    Nem tudom most milyen dízeled van de ha 10+ éves akkor az 5 év múlva valószínűleg nem lesz olyan kapos.

    A szerviz költséget is bele lehet venni.

    Alapvetően ha otthon tudod tölteni akkor - energia ár ide oda ranghat - de amíg nincs III vh addig sokkal jobban meg fogja érni.
    Ha jellemzően városban mész (itt most 10 éves 24 es Leaf ről van szó) akkor megéri valószínűleg váltani.

    Ezt nézd meg esetleg. A szerviz rész lehet csak egyedi de elég meggyőző.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz dabgergo #6007 üzenetére

    A 60 km út ha van rajta pálya akkor télen lehet már sok lesz oda vissza egy 10+ éves, 24-es autónak. Persze ha ott vagy legalabb 2 órát és addig fel tudod dugni ott is akár 230-ra, akkor bele megy 4-5kw amivel hazaérsz.

    Ez persze csak nagyon hidegben, palyan sietős módban igaz ami évente majd max 2x fordul elő, és ha tudod előre akkor semmi gond.

    Egyébként erre a 15 km jellemzően városi használatra abszolút megéri szerintem váltani, ha tudsz otthon tölteni, főleg dízelrol. Mert az ilyen távon sose melegszik meg, nem tesz jót neki.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz axioma #6010 üzenetére

    4-5 M ből kijön egy jó phev? (Nem figyelem nem ismerem azért kérdezem)
    Nem tudom mi a mostani autó méret de akár egy golf gte is jó lehet amúgy erre mindenesnek.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz dabgergo #6031 üzenetére

    A Zoe egyedi mert fel tud venni AC 22 kw is. Ez egyébként ha otthon estékent töltve használod "fölösleges".
    Mert mindegy hogy 10 kor be dugva kész van már hajnal 2-re vagy 4 vagy 6-ra. A lényeg hogy reggel amikor bele ülsz kész legyen
    Nyilván jó ha kiderül délelőtt hogy menni kell délután valahova akkor egy leaf el mehetsz DC vadászatra (mert AC otthon 3.6 fog tölteni csak Neked) míg a Zoe be dugod és ha tudsz otthon 22 kw tölteni akkor két óra alatt 0-100 kész (ok nem de közel)

    Viszont a 22 kw az már nem semmi vissza osztva 22.000/230 al majd 100 jön ki tehát kell neki 96/3 összesen 32 A per fázis.
    És akkor semmit sem fogyasztott a ház, ahhoz hogy biztonságban legyen ellátva a többi fogyasztó kell legalább +10 A/ fázis. Kell hozzá 3x45 A legalább.
    Ami elég sok pénz.

    De semmi gond mert attól még hogy tud tölteni 22 kw attól még simán vehetsz egy állítható teljesítményű 3f töltöt és mehet bele akar 6A/f-el 4.2 kw is még akkor is tele lesz reggelre ha 0 dugod este és a 3*16 ből meg mindig marad 10 A/f.

    Majd jön biker és tisztába teszi ha kérded. Egy ipari dugalj szerintem csak úgy nem jó a 22kw hoz. Nem tudom milyen evse jár a Zoe hoz de nem hinném hogy tud 10+ kw csak úgy box nélkül.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz cOxeR #6034 üzenetére

    Azért privatba írd meg nyugodtan mi vitt félre. Nem láttam amúgy mit írtál.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz dabgergo #6036 üzenetére

    Nem értek hozzá, de attól még hogy van a házban,3*32 attól azt még nem tudod bárhol le venni csak úgy, akkor se ha van egy 3f dugalj.
    Kell egy külön leágazással a töltoig kiépített 5*6 kábel és egy box ami az autóval össze hozza hogy állandó legyen a kakaó. Csak úgy be dugni nem lehet szerintem a 3f re a passzív kábelt. Rá engedi az egészet ami aztán ingadozik ahogy bekapcsol a klíma, sütő hűtőszekrény stb. Az ugy nem jó.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz biker #6038 üzenetére

    Jó hogy jössz mert féltem hogy félre viszem.
    Amúgy technikailag ha van egy 3f dugalj egy külön 3f kábel végén és az bele van dugva egy passzív kábellel egy autóba akkor mi történik? Mit csinál a mobil töltő/wallbox konyha nyelven?

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz biker #6040 üzenetére

    Köszi. Úgy értettem dabgergo kérdése erre is vonatkozott csak én nem tudtam a választ. Egy dolog akkor, hogy milyen A megy a kábelen de töltés vezérlő nélkül nem ér semmit az autónak ez alapján.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz schawo #6245 üzenetére

    Na hát ez egy ordas nagy hazugság mert az autó mozog és a gomb igenis mozog vele együtt!
    :))

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz DopeBob #6247 üzenetére

    Két autónk van, egy Kodiaq és egy id3.
    A legutóbbi Kodiaq tesztek lényege épp az volt hogy ez az utolsó még rendes nyomó gombos autó.
    Az id3 meg ennek kb messze messze az ellenkezője mert még a kormányon is érintő gombok vannak (és el is lettek felejtve az új id3 ba).

    Mindkét autót rendszeresen kb egyforma km re hajtom. A Kodiaq fedélzeti része rádió média Android autó egy képernyő érintő gombokkal. Tehát semmi különbség nincs.

    A kormányon számot/rádió adót és hangerőt állítok mindkét autóban.

    Az id ban viszont a tempomat nem külön kar hanem kormány gomb. Jobb.

    A Kodiaq klíma kapcsoló egy tekerő gomb. Jobb mint az id érintő csúszka.
    Egy gond van, a Kodiaq ba hiába tudom hol a klíma tekerő, de a közepén írja hogy hány fok lesz a tekerés után.
    Tehát ígyis úgyis rá nézek. A nagy középső kijelző is mutatja hogy hány fok van de akkor meg nem oda nézek ahol tekerem. Ezért lefelé nézek a gombra ami a váltó mögött van. Ami összességében sokkal több tized mp figyelmet von el az útra nézésbol mintha egy magasan lévő kijelzőt néznék/nyomnek. Persze a kodi fő kijelzőn is van klíma menu és ott is lehet nyomkdoni és az kb ott van mint egy Tesla kijelző.

    Ergo hiába tok két véglet a két autóm semmi különbség nincs köztük.

    Vissza gondolva a régi Swift se volt jobb mert ott meg a kar volt a kék piros mezőben átfedéssel de vagy nem hűtött vagy nagyon hűtött. Ha az Eco ra nyomtam akkor meg hegynek fel/ előzés közbe meg tudott lépni hogy hirtelen pár paci nem a kereket tekeri hanem a klíma kompresszort.

    Ezek teljesen értelmetlen idő pazarló hitvitak. Van Ilyen meg olyan valami miatt ígyis úgyis el engeded a kormányt és úgyis oda nézel amit babralsz. Tok mindegy hogy az gomb vagy képernyő.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz cOxeR #6289 üzenetére

    Nekem id3 van de a kis akkus, ami télen pályán 180-at megy 130 al.
    Egy nagyobb akkus jó lehet szerintem de mivel ritka mint a fehér holló és amúgy se szeretem a saját igen hirdetni nem szálltam be.

    De ha már kérdezed:

    Nem ültem még M3 ban, de aki több ismerősöm igen és nálam is, az azt mondta hogy az id3 hátul nagyobb.
    Nem tudom ezt biztosan mondani de ha fontos hogy hatul ki hogy fér el, akkor érdemes erre rá nézni vétel előtt.

    Anno azonos útvonalon próbálva a Niro hoz képest az id futómű számomra sokkal stabilabb volt. Jóllehet a Niro ránézésre suv csak inkább emelt kompakt (vagy fordítva az id3 van magasabban - mindkettő az akku miatt) tehát nem a hasmagasság dönt mert abban nincs igazi különbség de ezt is megéri megnézni.

    Az id3 a Leaf hez Niro hoz képest a belső gomb /érintő részeket nézve űrhajó sokkal modernebb de rögtön hozzá kell tenni hogy sok kis apró idegesítő dologgal (háttérvilágítás nélküli klíma érintő csúszka pl egy a sok közül).

    Ha high tech mániás valaki akkor a Tesla mivel nem csak űrhajónak néz ki de ergonomikus is gyanítom ezért jobb választás.

    Ha csak annyi az igény hogy egy 2020 körüli e autó ne nézzen már úgy ki belül mint egy 5-8 eves bármilyen autó de nem kell a future feeling akkor jó lesz az id is.

    A fogyasztás ha jól tudom nem olyan jó mint egy Kona Ionoq (nem az új 5)de nem is vészes télen nagy hideg téli gumi fűtés 20 nyáron klíma 13-15 köztes időszakban amikor se fűtés se klíma lehet menni ezzel is 11-13 közt. Pályán+2 város inkább az írt értékek alja országút a teteje.

    100 % ről a kis 45os is megoldja szertiem a Kecskemét Pest oda visszat töltés nélkül ha valaki képes 110-el pályázni vele még télen is a nagyobbak meg (55/58?/77) pedig 80% rol is. Utóbbi végképp.

    Ami egyedivé teszi az a hátsókerék hajtás. Honda e és i3 is az de kisebbek egy mérettel, az M3 meg drágább egy kategóriával.

    Én szeretem az id3 at, de hát az van, anno azt választottuk nyilván szubjektív.

    Viszont eléggé a periférián van ha valaki ebbe gondolkodik így annyira mindenkepp ajánlom hogy nézze meg. Mókás kis gokart feeling az első hajtás hiánya miatt meglepően kis forduló körrel.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Vesa #6290 üzenetére

    Jelen! :)

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz cOxeR #6294 üzenetére

    Nálunk 2 autó van, ezért nekünk meg épp a nagyobbnak nem volt értelme (+ amikor vettük csak ez fért bele a max 12 M ba ami kellett a 2.5 allami pénzhez). Így nem az 58 as lett hanem a 45 os. Évente pár megyén kívüli út van vele a többi az a Kodiaq al ezért nekem kb mindegy a hatótáv.

    Most másfél éves és 25 ezer lesz benne lassan, a feleségem van hogy napi 80 at is megy vele Szegeden. Reggel bolcsi oda vissza aztán valami intézni való aztán suliba a többi gyerekért aztán bolcsi még meg 1dolog és kész is.
    A lényeg nekünk hogy 70 es áram és 480 as benzin mellett is sokkal jobban megérte erre váltani.
    Nemsoká indul a napelem akkor meg végképp főleg hogy a feleségem otthon van tehát akár tölteni is tudjuk majd amikor épp süt a nap.

    Az elején nagyon szidták az id3 at de én összeszerelési problémát nem láttam eddig az anyaghasználat maradt el attól ami a koncepció volt mert ugrottak az árak rendesen.
    Nem ültem még Tesla ba így nem tudom hozzá nézni de lehet volt pár olyan 1st ami nem volt még olyan VW színt amit a márka szerelmesei vártak. Mindenképp megnézed úgyis mit veszel akkor meg majd látod. A lényeg hogy nem kezdett kopni szét esni és ronda se lett másfél év alatt pedig 3 gyerek teszteli legalább.
    Hátul kellemesen széles és nagy a lábtér ez jó benne bár a konyoklo alatti pakolo rész érthetetlen módon 10 cm hátrébb nyúlik mint kéne de cserébe nincs kardán alagút.
    Ami pro az hogy nagy rendes ajtoi vannak a csomagtér is ok és kicsit sportosabb. Nem Tesla szinten megy de a miénk 150 lova is elég mert szépen rá ül induláskor a hátsó hajtott kerékre.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    Én önmagában annak örülnék ha ez egy olyan topic lenne ahol villanyautót használó emberek az ezzel, és ehhez köthető témákkal (töltés, napelem pl.) kapcsolatosan tudnának eszmét cserélni és tanácsot adni azoknak akik tervezik hogy bele vágjanak ebbe. Az állandó karogas nem tudom mire jó.
    Ezek új konstrukciók, új padlólemezek, új fedélzeti egységek, új szoftverek. Az autógyártók hagyományos típusai is hatalmas betlik sokszor, pedig ott nem elsőre próbálkozik a gárda. A láncos TSI szar volt, az opel nehéz, a francia váltója szar, a BMW meg kigyullad. Mégis hány itteni valós az első mondatnak megfelelő fórumozó jár at pl a wv Skoda Audi topic ba két naponta leírni ha valaki azzal jön hogy szarakszik a pdtdi elem hogy haha hát persze azért szarakszik mert szar. Mennyi ilyenkor a hozzáadott érték?

    Nem ártana ezt mindig átgondolni mielőtt ide írunk. Más az hogy néha van poenkodas mert egy jó közösségben az is kell, de itt is vannak már olyan sztereotípiák és hozzájuk köthető fórumozók amik/akik miatt ha ide is téved valaki lehet nem fog kérdezni mert épp a huszadik hozzászólás fraktal burjánzik egyebekben tok irreleváns témában.

    Mint pl a legutóbb a nagyobb akku csere. Nem hiszem hogy az e autósok nagyobb százalékát érinti mint az hogy hányan tesznek nagyobb turbót az egyes oktavia rs-re.
    Ha valaki beírja hogy ezt tervezi vagy látott ilyet nem látom értelmét három napig rágódni rajta. Ha van is erre szakosodott szerviz csinálja meg nála az a 1000 ből 3 ember akinek ez a mániája aztán majd leírja mit tapasztal. Ha jobb lesz azt ha szét esik azt. De élből mindennek nekimenni meg elveken vitatkozni, én nem értem egyeseknek miért hobbi okosnak, énmegmondtamnak én előre tudtamnak lenni. Igen a Tesla minősége szar a VW id szoftvere vicc a BMW í3 kereke virsli és 70 el már le esik a kanyarrol az összes koreai elektromos autó meg szar önmagában mert nem is japán és nem is német tehát szar.
    Aztán mégis használjuk őket, és nem esnek szét és én se kaptam még sose idegbajt attól ha sötétben kellett hőfokon állítani az id ba az összes árok nincs tele i3 al, és valamiért az Ioniq 5 meg az ev 6 is sokkal jobban néz ki mint bármi más. És jók is.

    Akkor meg erről kéne tárgyalni nem arról hogy azért van igazam mert annyira zseni vagyok.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz DopeBob #6356 üzenetére

    Nálunk is az asszony hajtja, jóllehet el is kezdett egy olyan parat tolni hogy O már nem is ül hagyományos főleg kézi váltós autóba mert ... És itt jön valami világvége koncepció.
    Nekem nem különösebben megterhelo a kézi váltós Kodi és az id3 szimulan, jóllehet néha vannak fura dolgaim. Volt már hogy a Kodi -t járó motorral akartam otthagyni parkolás után mert az id kikapcsol ha kiszallsz és ezt könnyű megszokni.
    Ha évi 10 K km van 5 helyett ott azért a megtérülés rendesen javul. Főleg napelemmel. Tölteni akkor otthon szoktatok gondolom.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Shadowbull #6381 üzenetére

    A linkelt tanulmányban tök ugyanaz a soc/ idő görbe van amit Te is küldtel.

    A B C D vel elnevezve az életciklus 4 szakasza fig 1) a 3) oldal alján balra.

    Az viszont amit svhawo berakott mint kepet egy másik fajta ami ráadásul balra felfelé mutatja az idő múlását. És nem soc/idő grafikon hanem dod / ciklus ami a tanulmány szerint:

    The DoD stress model is a critical part of the degradation model because it determines the degradation caused by one cycle under the reference conditions.

    Kb magyarul toltési ciklus db hatása a deg re. Nem maga a degradacio. És 10 a 3 -nal kezdődik a függőleges tengely ami 1000 töltés. 10 az ⁵ után azért 0 mert ott már nem degradal a töltési ciklus tovább (mert nincs már nagyon hova...)

    Alma körte.

    A tanulmányban tehát máshol pont az van amit mutattal.

    Mindez mennyire releváns vajon annak aki max 4 M Ft ért keres e autót és azon aggódik hogy 10 év múlva mi lesz vele.

    Legközelebb hasonló érdeklődő esetére pár kérdés mintának:

    DC/AC tervezi tölteni?
    Hosszú távokra lesz használva?
    Varosi rövid utak?
    Állandó autópálya?
    Evente pár kirándulás?
    Munkában/ otthon/ nagymama kertjében ahová évente 2x mennek tud tölteni?

    Megint a ki az okosabb verseny ment ami max arra jó hogy elijessze azt, aki láthatóan tájékozatlan. Kapott 2 gorbet meg egy parttalan vitát. :(

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Shadowbull #6388 üzenetére

    Van, és hasznos is, nekem annyi a gondom, hogy a sok okossag közt gyakran elvész az érdemi info.

    schawo nem soc deg. grafikont küld, de arról beszél, Te nem veszed észre, hogy amit küldött anyag, abba pont az van, amit Te is mutatsz, közbe egy idő tengely nélküli és amúgy is fordított ábrán az időt hiányolod.

    A srác meg, aki kérdezett, azóta se nézet vissza, mert angol tanulmányokat kapott félremagyarázva.

    Amit az előbb írtál, hogy óvatosan kell 10 éves e autót venni következő 10 évre, hasznos, de ki kéne faggatni aki kérdez és ahhoz képest válaszolni Neki.

    Vagy hagyni, hogy axioma leírja a valós tapasztalatait.

    (De én meg már magam unom hogy ezt legalább harmadjára írom le ezért többet nem szólok ezügyben.)

    3-4 M Ft ért most 10 éves 6-8 pálcás 1es Leaf ek vannak 100 km körüli vegyes hatótávval. Következő 10 évre ilyet venni nem mindenkinek jó ötlet. Feltehetően jön majd egy nagyobb szerviz igény de inkább kettő - három is, a következő 10 évben, a végére megvan az esély, hogy rá fogja költeni majdnem az árát még egyszer. 20 évesen az 1 es Leaf nem tudom ér e majd valamit.

    De gyakorlatilag rövid utakra még így is bőven megéri, mert ha csak napi 50-80 km amit megtesz vele, a közlekedést magát még mindig annyira olcsón ússza meg (otthon töltve) hogy a kocsi bőven kitermeli minimum nullára magát egy hagyományos autókhoz képest.

    3-4 M Ft ért hagyományos autót kicsit újabbat kap, de a következő 10 évben kuplung váltó vezérlés abba is lesz cserélve. Meg az olaj -szuro stb évente, ami az elektromosnal nincs.

    Kompromisszumok mellett lehet 10 éves e autót venni 10 évre. Ha tonkremegy drága lehet, de mivel évi 4-600 ezer Ft al olcsóbb vele közlekedni, 10 évre vetítve van 4-6 M Ft tartalék a képletben. Nyilván kevesen fogják a felet legalább félretenni évente hogy hátha majd 2028 ba kelleni fog.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Shadowbull #6400 üzenetére

    A napelem szerintem csak a meggy a habon. (És amíg éves szaldo van nem kell figyelni hogy akkor tölts amikor termel).

    Egyszerű a dolog, aki tud otthon - munkahelyen tölteni - lehet ez társasház garázs beálló is kiépített külön mért töltővel - az max (jelenleg) 70 Ft ot fizet egy kw ért. Ez egy bolondbiztos 20 kwh/100 km éves átlaggal is 1400 Ft/100 km. Ami most kb 2.3 l benzin.

    Minden más esetben - Lidl töltőoszlop vadászat és hasonlók - borul az egész.

    És aki napi 50 oda 50 vissza autópályára akarja használni annak is más lesz - főleg ha 130 al megy - mint annak aki városban tölt összesen napi 50 km-t. Az egyik éves átlaga lehet akár 25-30kwh a másik meg 15. Benzinre lefordítva le lehet menni akar 1.5 re de fel is lehet menni 3.5 ig.

    Erre sosem lesz recept mindenkinek ki kell számolni saját magára. Jóllehet nagy átlagot lehet közölni, kb 2-3 l benzin az e autó otthon töltve, állandóan fizetős oszlopon lógva viszont lehet 4-6 l üzemanyag ára is. Ott már agyalni kell mi eri meg.

    Nekem fent a napelem és városban megy az id3, ami újonnan lett véve, jó deal.

    Ha most váltanek és töltési lehetőség nélküli helyen laknek akkor meg írnam a hosszú Excelt.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz axioma #6402 üzenetére

    Furcsán veszem azt a gazdaságossági számítást amikor egy nyilván egyedi esetbol kiindulva (2-3 éves e autón 1.5 millas szerviz merül fel) rögtön a bukó jut az emberek eszébe.
    3 év alatt feltehetően csak benzinben épp ennyit spórolt az autó.
    Amúgy meg garanciálisan valószínűleg amúgy is ingyenes. Nyilván érthető, és én is kiborulnek ha az id-nak hajtómű gondja lenne mondjuk 2 év múlva, de nekünk évi 600 marad meg mióta nem kell az Anya gyűjtő járatot tankolni, így 4 évesen 2.4 el leszek majd beljebb. Ha ennek egy nagyobb szerviz az ára, hát legyen.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Kaci84 #6418 üzenetére

    Nem tud AC 7.2 fölött tölteni.
    Emiatt két óra alatt maximum 14.4 megy bele (ingyenes vagy fizetős oszlopon mindegy - veszteséget nem nézve) azzal pedig 100 km amit tudsz menni.
    A hosszú idő intervallumok amiket írsz 16-22 és 6-22 hétvége az az otthon töltés?
    Otthon a konnektorbol 2 kwh fog bele menni ha nem veszel hozzá egy 3f töltőt (és lesz hozzá legalább 3*25A-ed)

    De 2 kwh al minden éjjel szépen bele megy majd otthont - ha így értetted annyi amivel másnap meglesz a 170 km oda vissza.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Kaci84 #6423 üzenetére

    Töltési veszteség 10-15% is lehet.
    Esőben hóban fűtés nélkül is tud 20% al többet enni.
    Ha hideg is van mellé és fűtést is kapcsolsz simán lehet ugyanaz az útvonal ami áprilisba 13 kwh ből megvan akár 20 is.

    Amit írsz az alapján a fogyasztast alul a töltés veszteséget pedig nem számolod.

    Plusz tipp, nekünk most megy fel újra a nyári gumi és másfél szezon után azt mondta a gumis hogy csere lesz jövőre.

    Az e autó nehezebb és a nagy azonnali nyomaték miatt jobban is eszi a gumit.
    Másik dolog hogy az e autós Eco gumik eleve a gumis szerint rosszabbak kopast tekintve.

    Számolj 70ft al az áramra és 18 al a teljes évi átlagos fogyasztásra.
    A végén adj hozzá +10% ot veszteségre.

    De a dízel skodat se 3.5 el nézd szerintem mert nagy átlagban nem gondolom hogy annyit eszik.
    Lehet néha kijön pár út így is de meglepne ha ennyi lenne az éves átlag.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Kaci84 #6427 üzenetére

    Nem akarok bele pfazni de ha azt írja Semin hogy télen nem tud 17 alá menni akkor ne 17 el számolj és ne 14 es átlaggal.
    A 14 et tudni fogja az évben 4 hónapig. Március közepétől május közepéig és ugyanígy szept október.

    Május kozepe után augusztus végéig menni fog a klíma.

    November és március közt meg a fűtés. Plusz eső/hó és tapadosabb téli gumi.

    Engem nem zavar ha 3.5 dizellel szamolsz de pl a fenntartási költsége biztos sokkal nagyobb 10 évre vetítve egy most 5-8 éves 1.6 crtdi nek így hiába zárul esetedben az áram / üzemanyag olló azzal hogy 12 helyett 15-16 os éves átlaggal számolsz, kb biztos vagyok benne hogy jobban jársz egy e autóval (mert sokat mész de nem pályán mert a leírás alapján nyugodtan defenzíven- lassan, és ha igen az se baj - közlekedsz).
    Ha jól emlékszem évi 34k km et mondtál.
    Ez 3.5 el és 610 Ft gázolajjal 725.900 Ft
    368.900 Ft pedig a 15.5 os átlag e autó fogyi 70 es árammal.
    357 ezer a difi veszteség mellett is 330 ami szerintem még mindig bőven a megéri kategória meg akkor is ha másfélszer annyi gumi megy fel az e autóra, mert évi 34k km mellett ha 10 évre akarod használni a tdi-t akkor 2 évente 3 olajcsere biztos lesz neki, de váltó olaj csere is 2-3 évente plusz a fékek is sűrűbben.
    Ezek az e autónál nem lesznek meg. Lehet bele futsz 5 év múlva egy hajtómű/ akku gazba, de addig évi 330e gázolaj és 100-200e szerviz spórolás már megvolt.

    Ha a munkahely fizeti is egy részet (40ft/ km) akkor meg végképp buli hiszen az e autó esetben az a bele töltött áram kicsit több mint fele 57% míg dízel esetében mennyi? 6-7%? (40/610)
    Arányaiban, ha változnak az árak 10 év alatt az árammal sokkal nagyobb a mozgástér.

    Vagy tovább mesz és fel dobsz egy napelemet. A 34k km hez 15.5 fogyi mellett kelleni fog 5270 + veszteség kw. Nem tudom most mennyi áram fogy otthon de tegyük fel hogy 2000kw/ év.
    Egy 6 os inverter kicsit tul panelezve ezt megoldja. 4-5 M Ft körül lehet most egy ilyen. 10 év alatt leszel kb nullán vele, az évi 330 spórolt dízelbol.
    Pluszban ingyen volt onnantól az addigi áram számla is. * Ez addig működik amíg éves szaldo van.
    De 10 év múlva ziher hogy e autód lesz újra, és a napelem nem áll le 10 év után.

    Ezt azért írtam le mert egyrészt mindent ki lehet számolni másrészt meg mégse mert mindig van következő 10 év és kiderül hogy a megtérülés máshogy mással figyelembe véve más.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz schawo #6482 üzenetére

    Március 9 óta mentél 4500 km-t? :Y

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz schawo #6484 üzenetére

    En az otthoni töltésnek hála abszolút e autó parti vagyok, főleg városban szaladgálos havi 1000-1500 km mellett.

    Nálam, most 70 ft-os árammal is kb évi 600-800 ezer ft a korábbi auris 1.6 al szemben a fogyasztás előny.
    Ha háromszor ennyit mennék 3x ennyi lenne, mint Nálad.

    Ha vége felébred az MVM és a december óta fentlévő napelemet be tudom kapcsolni akkor meg végképp jó lesz.

    A havi 4500 km lepett meg.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Vesa #6495 üzenetére

    Amúgy a solar power jelenlegi előre szaladasat (nincs meg hozzá az akkumulátor háttér amit írsz) szerintem elegáns lenne úgy meglovagolni ha innentől az éjszakai töltés lenne mondjuk 110 egység a nappali meg 90

    Ez a nappali töltés felé terelne az oszlop használó népet, és nem terhelné annyira a hálózatot a kiegyenlítes.

    Ez persze akkor lenne mérvadó ha annyi e autó lenne már ami mar rendes szeletet eszik meg az aktuális napelem termelésbol.
    Ez mennyi lehet 10-20 év?

    Házi 10 kw os akku mikor lesz vajon 2-3 M Ft ért?

    Melyik lesz hamarabb?

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz axioma #6500 üzenetére

    Ez egész jó ajánlat amúgy, elnézést félre mentem a matekkal az elméleti példában.

    Olyan rendszer általános elterjedésere gondoltam ami el tud tenni mondjuk 20-30 kwh-t a napi el nem fogyasztott termelésbol amit aztan ejjel pedig az e autót 30-50% al meg tudja dobni.

    Ez szerintem 2m Ft körül később lesz, minthogy annyi e autó legyen ami már tudja csökkenteni a nap közbeni napelem okozta túlzott, jelenelg néha fölösleges termelést. (Hálózati szempontból értem és nem foglalkozom azzal miért ilyen a hálózat hanem adottnak veszem, hogy jelenleg ez van és kész.)

    Andras 6800:
    A háztartások részére ott a H tarifa, nem sokkal de mondjuk a töltési veszteségnyi árral épp olcsóbb, és kérheti akinek e autója van.

    Ezt nem értem miért nem alkalmazzák a töltő üzemeltetők is.

    Nyilván aki általában este tölti mert nappal használja az szívna vele, de a biznisz ilyen.

    Viszont mivel az elméletem szerint hamarabb lesz annyi e autó, ami már ha egyszerre tölt az látható mennyiség, minthogy meglegyen az olcsó (2 M Ft pl) 30 kwh telep, ez nem lenne hülye lépés.

    Más kérdés hogy ha meglesz a 2 M Ft ért 30 as pakk akkor a töltők mellett is napelem park fog épülni és lesz ott 50 ilyen pakk is. És akkor az is olcsó lesz.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz axioma #6506 üzenetére

    A fő ötletem az a "H tarifa" bevezetése az oszlopokon, hogy nappal, amikor sok a napelem fölösleg, többen töltsenek.

    A többi csak mellékes agyalas volt.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz gorbep #6508 üzenetére

    De, a2.
    A B nem jó ,mert vezérelten ki be kapcsol amit az autó nem szeret.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz axioma #6511 üzenetére

    Nem ismerem az összes típust, nálam az id3 a kijelzőn beállítható hogy meddig menjen és utána csinálja maga és leáll ha kész.
    Az app bol meg tudom állítani, be tudok állítani kevesebb vagy nagyobb %-ot is, vagy ha épp 70 volt és már kész rá tudok nyomni hogy menjen 80 ig.
    Én úgy tudom egy a lényeg, ne a konnektorbol legyen kihúzva hanem az autó állítsa le előbb.
    A korábbi éjszakai, most B tarifa viszont ki -be kapcsol és eleve csak hálózatra fixen kötött dolgot lehet azzal használni.

    Valamiért a H ra emlékeztem amúgy de valóban a2 amiről beszéltem.
    Tökmindegy amúgy mi a neve a lényeg hogy az oszlopok ha sávosan lennének tarifaval beállítva akkor a népet lehet e terelni ott is éjjeli -nappali fogyasztás felé. Hogy melyik miért jobb megint más. Ha napelem oldalról nézem akkor a nappali felé kéne terelni őket.
    Ha a klasszikus hálózat ingadozás akkor meg éjjel felé. Számolja ki aki ezzel foglalkozik/ebből el. Csak gondoltam ha már van háztartási idő tarifa eltérés akkor pár év múlva ha sok lesz az e autó az oszlopokon is jó lenne ez valamilyen formában.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz gorbep #6514 üzenetére

    Na ez tok jó. Amit viszont hirtelen sehol se találok, és ez vitt félre a2 és H ügyben, hogy korábban ugy rémlik azt olvastam valahol, hogy van olyan tarifa amit csak az kérhet akinek e autója van. De lehet ezt csak álmodtam a nagy zöldítési kepzelges közben, mert most nem látom sehol.

    Amúgy én inkább arra gondoltam hogy éjjel legyen drágább de ez abban az utópia szerű világban lenne így ahol sokkal több a napelem és az e autó is. És akkor arra kéne ösztönzi a népet hogy használja el nappal ami terem nappal.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Bandit21 #6515 üzenetére

    Meglett, ez élt az emlekeimben. Ez alapján van a1 és a2 de ha van a neveden villany autó akkor mehet vegyesen is. Mondjuk amióta a határ felett az a1 és az a2 is ugyanannyiba kerül gyakorlatilag annyit lehet csak spórolni vele hogy a rcsokkentett határ alatt 32 Ft lesz az áram és nem 36 éjjel. Ez meg így hirtelen bele gondolva olyan kevés ami miatt a macera se éri meg.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz axioma #6518 üzenetére

    Az biztos hogy nem abból gazdagszik meg az MVM hogy felszereli a sok a2 órát mert a nep rohamot indított azért az 5 Ft ért.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz gorbep #6520 üzenetére

    Na az viszont más tészta bár még akkor is elenyésző
    Mennyi a kvóta 1300?
    Nekünk e autó nélkül volt 4500 kb.
    Azzal meg 6500-7000.
    Ha 1300*5 a haszon még mindig nem éri meg.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz gorbep #6522 üzenetére

    Valóban igen. De ha az ora 100 ezer... Mondjuk pár év alatt visszajön.
    Még az alap felállást számoltam hogy hiába az a2 ha a kvóta felett 70 akár éjjel akár nappal. De ha két kvóta van akkor valóban van még egyszer akár 32 Ft al 1350 em. Az végülis nem rossz.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Vesa #6527 üzenetére

    Igen, kb én is ezért vagyok úgy vele, hogy mire felmenne az a2 óra is, és ki lenne számolva, hogy 2.5 év alatt terül esetleg meg, nem 2.5 év, hanem 2.5 órával a váltás után már más lenne a jogszabály is
    .
    Amúgy meg december óta várok hogy végre be lehessen kapcsolni a rohadt napelemet de hát ráér az MVM, nyilván jó nekik hogy havi 35-40 et fizetek áramra.

    A kincstár se utálja az otf -et itt mindenki rohadtul kényelmes. (Az a 2 M ra amit várok a mostani kamat környezetben kb további 15 ezer kiesés minimum).

    Végülis, van havi 50-60 -am csak úgy kiszórni az ablakon nem? Mindenkinek mostanában az játék pénz.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    Rég voltam már itt. Kis helyzetjelentés. Nyilván az év optimális időszaka van, téli helyett már nyári gumi, egy hete jó idő, de klíma nem kell még.

    Az id3 alap verzió is ezt imádja, legutóbbi, 80%-ra töltés óta mentünk vele Szegeden városban 147 km-t és 33% on áll.

    Ez így elvileg 312 km lenne 100 %0-ra amit nyilván sose próbálok városban, de így 28 e km fölött lassan 2 évesen azt mondom még mindig nem volt rossz döntés a kocsi.

    11.8 at irt fogyasztásnak, mivel van benne napi legalább 1x kis 5 km országút is oda vissza 10 km összesen, sokszor 2 ilyen út is, anélkül menne lejjebb is és sztem, lehetne vele mászkálni 330-340 km-t is a városban.

    Jó kis kompromisszumos verda. Nem bika de legalább nem is eszik sokat, 5 ajtós, fér bele cucc is.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Balázzs #6981 üzenetére

    Mondanám, hogy csalóka, mert a Feleségem abszolút nyugiba vezet de hétvégen én szoktam hajtani vagy meló után ha el kell ugrani valahova, és nalam az első a sport mód.

    Összességében azt mondom hogy 20 hónap és 28 ezer km után azt csinálja amire vettük.

    A szoftver más tészta de az is inkább csak kellemetlen.

    A 2.3-> 2.4 miatt bent volt egy egész napot és a régóta ígért 3.0 (ami végül 3.2 lesz) se ota jön majd hanem újra be kell majd vinni.

    Érdemi szívás semmi sincs vele eddig. Ritka autó, ezért gondoltam hogy írok róla.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Shadowbull #7006 üzenetére

    Amíg nem csinálsz róla videót, amit a "fel ország" néz, nem is baj.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz chungey9 #7082 üzenetére

    Nyilván szubjektív, de anno (2021) én az
    Id3
    E-niro
    Leaf közül
    Az id3 at vettem, mert jelentősen frissebbnek éreztem, és a hátsó ulessort is kenyelmesebbnek plusz a futómű is feszesebb volt.
    Az id4 nyilván nagyobb is, így szerintem az eleve egy nagyobb méret mint a 2021 és e-niro.
    Az e-nirot/ konat is sokan dicsérik főleg hatótáv témában. Nyilván számít az akku méret, a 64 es Niro -t nehéz a 77-es id4 hez nézni.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Gabesz87 #7118 üzenetére

    Nézz meg egy id.3 -at.
    Nem mondom hogy óriási de mi elvagyunk vele - persze ott a Kodiaq is mellé. De a feleségem néha 4 gyereket visz vele egyszerre baba hordozó kis ülés nagy ülés stb.
    A lényeg hogy az id3 tengelytáv épp akkora mint a Passate és a csomagtér is már értelmes méret. Egy 77 kw os pedig tudja amit keresel. És maradsz a VW vonalon. Nem suv nem szedan.
    Ha óriás kell akkor meg ott a szürke import id.6 is.
    Legközelebb nekem olyan lesz :DD Az a Kodiaq és az id.3 egyben.

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz cOxeR #7129 üzenetére

    Laptimingba pár hete az új mg4 jobbat ment mint annó az i3s.
    Persze nem egy p100 bolond mód de azt mondták meglepően nem lomha.
    És igen az i3 is inkabb egyenes vonalon gyorsul jól és eleve hülyeség ezeket pályára vinni.

    A lényeg az akart lenni hogy az mg azért nem egy Dacia spring lesz dinamikát nézve

    [ Szerkesztve ]

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

  • Bandit21

    addikt

    válasz Füleske #7133 üzenetére

    HaHu és Mobile.de is hoz időről időre pár id.6-ot. Most épp Prágaban van egy eladó.

    A korábbi Niro és az id.3 külsőre hasonló méretű ami mérvadó különbség az a kia első tulnyulasa +9 cm, de az abból jön hogy volt a Nirobol hagyományos motoros is és annak kellett a hely.

    Ami viszont lényeges hogy az id tengelytávja 277 a Niro meg 270. A Niro tengelytáv úgy rövidebb 7 cm el hogy a kocsi amúgy hosszabb 9 el. Ha az első tengelytol hátrafelé nézzük (tul nyulas nélkül) a kettőt akkor egyforma hossz mellett belül+7 cm az id3.

    Ezt meg a kia visszahozza csomagtérben, mert az a +7 cm ott van a hátsó tengely mögött és még a suv forma miatt a teteje sem esik.

    Belül nekem az id lényegesen tágasabb érzetet adott főleg a hátsó ülésen a tengelytáv miatt. Anno vásárlás előtt fél napra (ugyanarra a napra talán vagy max 1-2 nap volt közte) sikerült kérjek egy niro -t és és id3 at és az alapján (szubjektív benyomások) nyert az id. Egy másik napra kért leaf is a hátsó lábtéren ment el az id-hoz képest.

    Ha valaki kompakt méretben nem suv formát keres (ami amúgy csalóka mert a niro 1 cm el magasabb de az id hasmagassag nagyobb 1 cm el, tehát az id "laposabb" 2 cm el) akkor érdemes megnézni az id3 -at is.

    Nem lesz benne kia méret fejtér, és a csomagtér is kisebb érdemben (385 vs 436) de összességében belül nagyobb. Kinek mi fontos, nekünk az kellett hogy két gyerukules mellé hátra még az akciós méretu feleségem beferjen. Vagy a nagyobb gyerekek közül egy.

    Ha valaki fixen 2 embert ültet csak hátra és azok is inkább felnőttek (a gyerek ülés miatt nem lóg derék tajba előre a lábuk oda ahova egy normális ember akkor ér csak el ha előre nyul) és inkább nagyobb csomagtér kell neki akkor meg a niro.

    Ha 3 fő megy többször hátul/ gyerek ulesben és nem fáj a -50 l csomag (és nem akar suv formát) akkor meg id3.

    Meg kell nézni, ki kell próbálni. Ha lehet pár napon belül, hogy friss legyen az emlék.

    A hosszú fejtegetes lényege hogy hiába egyforma ránézésre két autó mégis teljesen mások belül eltérő pro és kontra tulajdonságokkal. Vagy ha az egyik hosszabb, attól még lehet a masik nagyobb belül.

    regisztrált: 2003-02-20 10:16, azaz .... 21 éve a PH!-n!

Új hozzászólás Aktív témák