Az eddigi legjobb autóverseny-szimulátor

Figyelemre méltó fejlesztés végtermékét mutatták be a tübingeni Max Planck Intézet biológiai kibernetikával foglalkozó kutatói, amikor Alaszkában, az ICRA 2010 robotikai és automatizálási konferencián még májusban előálltak egy olyan szimulátorral, melynek fülkéje egy robotkarra szerelve nyújt szinte tökéletes vezetési élményt.

A Paolo Robuffo Giordano vezette csapat CyberMotion Simulatornak nevezte el az eszközt, mely egy kétméteres robotkarra helyezett kabinból, vezetőülésből áll, ahol a benn ülő egy Ferrari versenyautót „vezet”, pontosabban egy olyan pályán hajt végig, melyet elé vetítenek. A szimulátor lényege, hogy a kar mozgásával azokat a fizikai hatásokat lehet előállítani, amelyek az autót vezetőt egy valódi kocsiban érik.

A hatalmas kar a Robocoaster egyik termékének módosított változata: ezt az eszközt leginkább vidámparkokban használják, ám ott a felhasználónak semmiféle beleszólása nincs a szerkezet működésébe.

A kutatás célja természetesen nem az elsősorban, hogy egy drága játékot fejlesszenek ki, hanem arra kíváncsiak a tudósok, hogy a különféle mozgásváltozások milyen hatással vannak az agy kognitív folyamataira, és ebben nyújt nagy segítséget a szimulátor. Ilyen eszközök léteznek már (például az úgynevezett Stewart-platformra épülő repülésszimulátorok), de a fejlesztők szerint az általuk készített, hat tengellyel szerelt Forma-1-es változat több információhoz juttatja őket, több mozgásimitációt tesz lehetővé.

A robotkar reakcióidejét sikerült 40 milliszekundumra lecsökkenteni, így a kutatók bíznak abban, hogy sok közlekedési eszköznél (repülőgép, helikopter, hajó stb.) alkalmazható majd tesztelésre, illetve az is felmerült, hogy a virtuális tárgyalásokra használt telepresence-alkalmazások területén is megnyílnak a lehetőségek.

Azóta történt

Előzmények