Olcsón megúszta a Google a Zümm miatti felelősségre vonást

A Zümm (Buzz) bevezetésekor kirobbant botrány után indult csoportos per (class action) elkerülése, valamint a hírnevén esett folt eltüntetése érdekében a Google beleegyezett, hogy peren kívül 8,5 millió dollárt áldoz az eljárás eddigi költségeinek fedezésére, valamint egy pénzügyi alap létrehozására.

Hirdetés

A pénteken bejelentett, még bírósági jóváhagyásra váró megállapodás szerint az összeg harminc százalékát kapják az ügyvédek, valamint kártérítésben részesül az a hét személy, akik megindították az eljárást, de ők maximum 2500 dollárhoz jutnak. A pénz többi részét a Google egy alapban helyezi el, mely az internetes adatvédelemmel, illetve ennek oktatásával foglalkozó szervezeteket fog támogatni. Az egyezségben szerepel egy felszólítás is, mely szerint a Google-nak többet kell tennie azért, hogy a felhasználók pontosan tudják, milyen adatvédelmi elvek érvényesek Zümmre.

Ahogy korábban többször is beszámoltunk róla, a cég a felháborodás nyomán a kezdeti állapothoz képest igen gyorsan több változtatást is végrehajtott a szolgáltatáson, így ma már a Zümm nem tárja fel idegenek előtt a felhasználók kapcsolati hálóját, s a személyes adatok kezelését, a biztonsági beállításokat is átláthatóbbá tették.

A megegyezés bejelentésével szinte egy időben közölte a vállalat, hogy általános adatvédelmi előírásaikat is átalakították, frissítették, s az új változat október 3-ától lép érvénybe. A változások egyik fontos eleme, hogy a rengeteg, saját adatvédelmi szabályzatot használó szolgáltatás közül 12-nél megszüntették ezt a különállást, ezekre a továbbiakban a fő adatvédelmi elvek vonatkoznak. Ez utóbbit is átírták, világosabbá, egyszerűbbé tették, emellett azokat az eszközöket, melyek a felhasználókat segíthetik adataik védelmében, az átláthatóság és a könnyebb kezelhetőség érdekében egy helyre gyűjtötték össze.

A vállalatnak szüksége is van imázsjavításra, mivel egyre harcosabban támadják monopolisztikus törekvései miatt: a Verizonnal együtt közösen benyújtott internetszabályozási javaslatuk után augusztus közepén az animált híreiről ismertté vált tajvani Next Media ábrázolta gonoszként őket (Schminternet), majd a múlt héten egy befolyásos amerikai fogyasztóvédelmi csoport, a Consumer Watchdog indított ellenük kampányt, s ennek keretében az elvetemült adatvadászként megjelenő vezérigazgatóról, Eric Schmidtről készült videót a New York-i Times Square-en kivetítőn játszották fizetett hirdetésként óránként többször is.

Előzmények