Elmeszelték a Google-t – radikális változás várható az interneten?

Emlékezetes eseménye a múlt évnek, hogy a Google egyik legnagyobb reményű, jobb sorsra érdemes kezdeményezése, az online kommunikációt új alapokra helyező Zümm (Buzz) igen szerencsétlen módon jelent meg 2010 februárjában, súlyos adatvédelmi aggályokat vetett fel az alapértelmezésben a felhasználók kapcsolati hálóját nyilvánosságra hozó beállításával. Ez egyrészt a projekt átmeneti leállását (mondhatjuk: bukását) okozta, másrészt pedig azzal járt, hogy bírósági eljárások és szövetségi vizsgálatok indultak a cég ellen.

Hirdetés

Az utóbbi, az Electronic Privacy Information Center kezdeményezésére elindult eljárás végeredményéről tegnap az Egyesült Államok Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága (Federal Trade Commission – FTC) adott ki hivatalos közleményt. A tájékoztató szerint az FTC és a Google megegyeztek, és a bizottság elrendelte, hogy a törvénysértő módon eljáró vállalatnak a következő húsz évben végre kell hajtania egy átfogó adatvédelmi programot, melynek része az is, hogy kétévente rendszeres, független cégek által végzett auditálásnak kell alávetnie magát annak érdekében, hogy privacy-gyakorlatukat elbírálják. Az FTC azt is előírta, hogy mind a jelenleg működő, mind a jövőben bevezetendő szolgáltatások esetében a Google vizsgálja felül az adatvédelmi kockázatokat, s ha találnak ilyeneket, dolgozzanak ki olyan eljárásokat, melyek segítségével minimalizálják a lehetséges károkat.

A részletes előírások azt is tartalmazzák, hogy a Google a felhasználói által megadott információkat csak akkor adhatja ki harmadik félnek, ha ehhez megszerezte az adott felhasználó előzetes engedélyét – ahogy ez egyébként a jelenleg érvényes felhasználási feltételekben is szerepel: a megszerzett adatokat csak azokra a célokra lehet felhasználni, amelyekre a felhasználó szánta őket. Az FTC kiemeli, hogy a Zümm esetében számtalan problémát tapasztaltak: az említett legsúlyosabbon kívül például átláthatatlan és nehézkes volt a beállítások megváltoztatása, illetve zavaros az erről szóló tájékoztató, a felhasználók számára igen nehezen volt értelmezhető, hogy mit is kell tenniük akkor, ha a saját adatvédelmi elvárásaikat akarják érvényesíteni, és azt sem lehetett egyértelműen megállapítani a leírásokból, hogy maga a szolgáltatás hogyan működik, így a felhasználók fel sem tudták mérni a kockázatokat.

A Google a botrány után egyébként nagy energiával igyekezett megbékíteni a felháborodott internetezőket, illetve próbálták megelőzni azt, hogy súlyos büntetést kapjanak a felelőtlen bevezetés folytán: módosították a szolgáltatás működését, szigorították az adatvédelmi beállításokat, emellett az őket perelő magánszemélyekkel és érdekvédelmi szervezetekkel is kiegyeztek, s ennek eredményeképp 8,5 millió dolláros kártérítést fizettek nekik peren kívül.

Az Electronic Privacy Information Center vezetője üdvözölte a határozatot, és annak a reményének adott hangot, hogy ez csak egy folyamat kezdete, és a jövőben az információkból élő netes cégeket szigorúbban fogják szabályozni.

Hirdetés

Azóta történt

Előzmények